Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

W450 Zwart Review

Westlandmb 23 december 2013, laatste update op 3 juni 2014, 1.383 views

W450 Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Zeer snelle processor
  • Goede GPU
  • Sterk Wifi bereik
  • Dual-sim
  • Stock android met playstore

Minpunten

• Binnen een halfjaar kapot! Zie reactie onderaan.
  • Camera van slechte kwaliteit
  • Scherm heeft zeer slechte kijkhoeken
  • Kleine vlek tijdens het aanraken van scherm
  • Lichte ruis tijdens het bellen
  • Geluidskwaliteit is slecht bij het gebruik van een koptelefoon
  • GPS vooralsnog niet werkend

De W450 is een Chinese smartphone die met zijn erg lage prijs zeer veel 'bang for bucks' geeft. Met een prijs van 65 tot 80 euro is dit een zeer interessante telefoon (excl inklaring en btw). De krachtige processor zorgt i.c.m. het wat mindere scherm voor een snelle telefoon. De telefoon heeft alleen een model nummer en geen merk. Wie de telefoon maakt, is mij vooralsnog onduidelijk. Dit is toch jammer, want als je een degelijk toestel levert en er zijn veel positieve berichten over doet dit goed voor het merkimage. Als de telefoon echter slecht uitpakt, dan zou het imago van het merk slechter worden. Is dat misschien de reden dat dit een 'merkloze' telefoon is?

Ik kocht de telefoon op 27-11-2013 en 18-12-2013 kwam hij binnen. Dit was met Singapore post. Het pakketje was bij Pandawill verstuurd en ik had geluk, want ik hoefde niets bij te betalen toen de postbode op de stoep stond. Omgerekend had ik de telefoon voor 67,65. De goedkoopste quad-core.

Het gebruik
Voorheen was ik in het bezit van een Samsumg Galaxy Ace en een Sony Xperia P. De telefoon wordt voor een aantal zaken gebruikt:
- Half uur per dag browsen
- Half uur per dag video's streamen
- Muziek van de telefoon naar de autoradio streamen over bluetooth
- Ik ben altijd in verbinding met Wifi of 3G, whatsapp gemiddeld 10 berichten per dag.
- Dagelijks wordt de mail opgehaald.
- Af en toe een foto

Inhoud
De telefoon komt aan in een vrij eenvoudige verpakking. Het is een rechthoekige doos met de tekst 'Android Phone' erop. Ergens op de zijkant staat klein 'W450'. Het mag wel duidelijk zijn dat er geen aandacht en geld is besteedt aan sales en marketing.

Als het dekseltje van het doosje is gehaald ligt bovenop de telefoon. De telefoon zit in een plastic zakje. De accu en het plastic achterkantje zit al op de telefoon. Wel moeten deze er weer af, zodat de verzegeling op de accu contactpunten verwijderd kan worden. Bij de telefoon zit nog een doorzichtige cover bij tegen krasjes.

Bij ontvangst zit er al een screenprotector op het scherm. Deze is bij mij erg netjes geplakt. In de doos zit nog een extra screenprotector bij. Ook zit er een headset bij met in-ears. De lader lijkt op een imitatie van de Iphone, die ik bij binnenkomst gelijk weggegooid hebt, omdat de kwaliteit van Chinese laders wel eens te wensen over laat. Ik gebruik de lader van mijn Samsung Galaxy Ace.

De specificaties
De specificaties zijn veel belovend. Alleen de GPS van de Chinese telefoons laat het vaak van zich afweten en de resolutie van dit toestel is voor een 4,5" telefoon niet meer van deze tijd. Voor meer informatie over de specificaties verwijs ik je graag door naar het topic: http://gathering.tweakers...] Ervaringen en Discussie

Eerste indruk
De eerste indruk van de telefoon is goed. De bevels vindt ik een mooie ronding hebben en het beeldscherm is erg groot ten op zicht van de afmetingen van de telefoon. De telefoon ziet er vrij eenvoudig uit en dit is voor mij een pluspunt. Het toestel zit met zijn 8,8mm dikte ook nog lekker in je broekzak.

Foto 3
Foto 4
Foto 5

Bouwkwaliteit & design
Over het design kan ik weinig vertellen. De telefoon is in vier kleuren verkrijgbaar wat je terug ziet bij Iphone 5C en verschillende Nokia's. Verder is de telefoon niet bijzonder.
De bouwkwaliteit kan ik bestempelen als voldoende. Alles voelt stevig en degelijk aan. De knopjes zijn wel iets wiebelig aan, maar dit is minder erg als bij een Samsumg Galaxy S3, wat ik voorheen gezien hebt. De telefoon kraakt niet als je erop drukt.

Toch zijn er wel wat kleine nadelen. De camera steekt iets uit, waardoor de telefoon liggend op een tafel wiebelt als je hem bediend. Met de doorzichtige cover eroverheen is dit al stukken minder, maar een verzonken camera was mooier geweest. Verder valt op dat de frontcamera iets verzonken in het scherm ligt. Als je niet graag een screenprotector op je telefoon hebt dan denk ik dat bij in de frontcamera wel stof komt te zitten.
De achterkant van de telefoon is op de camera na erg plat, hierdoor wordt het geluid erg gedempt van de speaker. Wanneer je hem optilt met je dan opeens dat de telefoon wel erg hard staat. Dit kan al vervelend ervaren worden.

Bediening
De bediening gaat prima. De telefoon is voorzien van stock android 4.2.2. en bij mij is Play store voor geinstalleerd, dit blijkt overigens niet bij iedereen zo te zijn die deze telefoon koopt. Het is wel opvallend dat de 3 knoppen onderaan het scherm niet tot weinig opkleuren als de telefoon aanstaat.

Scherm
Voordat ik mezelf uitlaat over het scherm wil ik zeggen dat ik weinig verstand heb van wat een goed scherm is. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de vergelijking tussen de Sony Xperia P en de W450.
Het scherm is wellicht een van de minder sterke kanten van dit toestel. De resolutie is vrij laag voor het toestel, dit is erg jammer. Maar wat veel erger is zijn de kijkhoeken. Zelf heb ik zelden zulke slechte kijkhoeken gezien. De zwartwaardes voor mij idee niet slecht. Maar de kleuren vind ik vaak iets te flets. Het beeld is niet levendig. Video's kijken op het scherm gaat wel prima.
Tijdens het navigeren door het scherm merk je soms bij aanrakingen dat er een kleine beweging in het beeld komen (geen olievlek, maar dat idee). Dit is bij mij altijd op dezelfde plek, ongeacht waar ik druk. Het is niet hinderlijk, maar wel jammer.

Prestaties
Met de MT6582 als processor en een Mali-400 als GPU navigeer je met de W450 eenvoudige door alle menu's alleen. Alle bewegingen gaan zeer soepel. De MT6582 processor is een quad-core van 1,3GHz. Tot nu toe ben ik nog geen trage apps/games tegen gekomen waar de telefoon hapert. Het is al merkbaar bij het opstarten van de telefoon. In enkele secondes is hij klaar en kan je direct alles doen. Waar ik voorheen met mijn dual core telefoon moest worden als ik een album met foto's opende gaat dit bij de W450 erg snel.

Benchmarks
In de benchmarks scoort het toestel met de Antutu test in andere reviews boven de 17000. De eerste keer dat ik een benchmark deed kwam ik op: 16816. Lang niet slecht, maar door de lage resolutie scoort de benchmark voor mijn idee hoger. De score zegt daarom denk ik niet veel. De tweede test scoorde ik een score van: 17186.

Ontvangst
Zowel Wifi als 2G en 3G ontvangst is prima. De telefoon ondersteund geen 4G. Wel hoor ik tijdens het bellen een lichte ruis op de achtergrond. Uit ervaringen van andere is dit op te lossen door de simkaart in het 2e slot te zetten. Maar deze ondersteund geen 3G. De ruis vind ik zelf niet hinderlijk en de personen waarmee ik gebeld hebt ook niet.

Geluidskwaliteit
De speaker in de telefoon doet goed zijn werk. De speaker is luid genoeg en de kwaliteit is gemiddeld. Alleen als hij op maximum volume staat dan kan de speaker wat schel klinken bij het afspelen van nummers.
Daarna heb ik een aantal nummers afgespeeld met een koptelefoon. De koptelefoon die ik gebruik is een Dap DH-140. Eerst heb ik de Sony Xperia P gepakt. De geluidskwaliteit van die telefoon is werkelijk grandioos. Mooie volle tonen en vooral de bastonen klinken met de koptelefoon geweldig. Daarna heb ik de W450 gepakt. Toen eenmaal het refrein van het nummer erin kwam kon ik wel huilen. Mijn koptelefoon die een kwartier geleden nog mooi klonk, was nu net een setje Chinese oordopjes van 1 dollar.
Ik ben ervan overtuigt dat een telefoon de functie van een mp3 speler kan vervangen, maar bij de W450 is dit niet zo.

Camera’s
De camera van de W450 is een 8 megapixel camera. Als er voldoende licht is dat is de camera genoeg of foto's te maken ter herinnering, maar de foto's uitprinten op canvas of als bureaubladachtergrond is niet aan te raden. De foto's zijn dan erg korrelig.

Met veel licht:

Lichte schemering:

Redelijk tot weinig licht:

Besturingsysteem
De telefoon draait op Android 4.2.2. Dit gaat allemaal soepel en hier ervaar ik geen problemen mee.

Accuduur
De telefoon heeft een accu van 2000 mAh. Voor een 4,5" telefoon is dit redelijk. Maar omdat het scherm een lagere resolutie heeft zou de accuduur nog behoorlijk gunstig uit kunnen vallen. Voor mij is het nu te vroeg om hier conclusies uit te trekken, want de telefoon heb ik hiervoor nog niet lang genoeg.

Samenvatting
De W450 is een echte bang for bucks telefoon. Maar misschien wel een paar tientjes te goedkoop. De telefoon presteert op sommige vlakken namelijk uitstekend, terwijl de telefoon op andere vlakken soms nog slechter scoort als een Europees low-end toestel. Als je naar de specificaties kijkt, dan kan deze telefoon geen miskoop zijn, maar na deze review is het wel duidelijk dat de specificaties niet alles over de telefoon zeggen. Zo is het geluid, de camera en het scherm van een fors mindere kwaliteit.

De W450 is een prachtige telefoon als je naar de specificaties en de prijs kijkt. Maar om die prijs laag te houden is er duidelijk bezuinigt op een aantal punten. Maar als je een razendsnelle telefoon voor weinig geld wilt en de voordelen wegen voor jou zwaarder op als de nadelen, dan is de W450 waarschijnlijk de beste keus.

Heb jij ook een W450 Zwart?

bedankt voor de mooie review.
Voor deze prijs kan je natuurlijk geen topprestaties verwachten.
Maar inderdaad spijtig van het scherm. de meeste ( goedkope) hebben tegenwoordig IPS en 960x540 pixels standaard.
Spijtig van GPS, maar da's een kennend probleem.
(alhoewel hij meestal toch wel werkt maar niet zo precies als gewenst)

Ik ben nog op zoek naar een standaard toestelleke en zal dus zeker deze niet zijn.
Bedankt
Bedankt voor de review!
Ik heb er veel aan gehad en heb besloten hem te bestellen!
Hij komt volgende week aan dus ik ben benieuwd...
Bedankt voor de moeite!
Fijn om te horen, als er nog vragen zijn hoor ik het graag. Al had ik toch eerder een GT99 gekozen.
Update,

Vandaag is de telefoon overleden. Niet meer te redden. Voor $20 kan ik hem terug sturen en wordt hij gefixt en krijg ik hem weer opgestuurd. Ik begin er niet meer aan. Youtube staat vol met problemen met deze telefoon. Ik raad hem dus zeker niet meer aan!