Specificaties 23,8" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (AH-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp UP2414Q Zilver, Zwart Review

MLVE 23 december 2013, 8.287 views

Dell Ultrasharp UP2414Q Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Prijs/kwaliteits-verhouding
  • Rustig / compact ontwerp
  • Bouwkwaliteit
  • Hoge pixel-dichtheid
  • Vooralsnog een pionier onder de " kleinere" 4K monitoren en daardoor zeer geschikt voor een compacte dual-opstelling.

Minpunten

• USB poorten niet geschikt voor wisselend gebruik met bijv. USB stick.
  • Relatief hoog energieverbruik (90 tot max. 120 Watt)

Ter vervanging van een dual monitor opstelling voor een grafisch werkstation was ik op zoek naar twee identieke hoge resolutie monitoren in het WQHD / 2560x1440 segment. Het gangbare formaat 27" was voor mij bij een dual opstelling echter een twijfelpunt want dan krijg je wel een hl grote lap scherm voor je gezicht. Ineens was er begin December het gerucht dat Dell met een 24" monitor op de markt zou komen in een 4K (UHD , 3840x2160) uitvoering. Uitvoerig navraag bij Dell leerde dat de introductie van de UP2414Q op 18/12/'13 zou zijn. Het product was echter z nieuw dat alleen op de website van Dell-Belize (per ongeluk) de specs te zien waren. Die waren z veelbelovend dat het de moeite waard was om te wachten tot 18 December.
Uiteindelijk bleek de prijs t.o.v. de meer gangbare 32" 4K monitoren z gunstig dat ik inderdaad twee monitoren heb besteld die prompt een dag later al geleverd werden. Spannend, want doordat er nog geen reviews zijn is er toch wel sprake van een gok want gratis zijn ze natuurlijk niet echt. Voor een adviesprijs van 1199,- euro excl. BTW / 1450,- euro incl. BTW is de prijsstelling echter wel een goede mix tussen de WQHD en grotere UHD schermen.
Maar nu de praktijk!
Om te beginnen de verpakking. Hier is door Dell veel zorg aan besteed. Het paneel, de voet en de toebehoren zitten zeer deugdelijk en schokbestendig verpakt. Tot de toebehoren behoren o.a. een displayport en USB 3.0 kabel, een CD-rom met driver, een afdek-kapje voor de kabelpoorten, het netsnoer en tot slot het fabrieks calibratie rapport. De monitor laat zich eenvoudig uitpakken en het paneel is met een enkele klik op de mooie zware voet te klikken. Het zwarte front met een subtiele aluminium rand kleurt prima bij de aluminium voet. In de rand is de aan-uit schakelaar mooi weggewerkt.
De monitor kan 13 cm in hoogte worden versteld en is tevens in alle richtingen draaibaar/zwenkbaar (ook in portrait stand voor de liefhebbers). De stabiliteit is uitstekend.
Aan de achter/onderkant zitten de aansluitingen voor display port, mini display port, HDMI en USB 3.0. Ook zijn er 3 USB 2.0 aansluitingen beschikbaar maar die zijn alleen voor permanent gebruik geschikt omdat de toegankelijkheid niet super is.
Omdat de PC van het werkstation nog in bestelling is, zijn de monitoren vooralsnog alleen nog maar getest via een Macbook Pro. Zodra de kabeltjes van de displayport aansluitingen verbonden zijn en de powerswitches ingedrukt zijn, kan het grote avontuur beginnen. En hoe!
De eerste indruk is fenomenaal. De aangesloten Macbook heeft een 15" retina scherm dat technisch gezien een nog hogere pixel-dichtheid heeft maar dat verschil is onmogelijk waar te nemen. Je moet werkelijk met je neus bovenop het scherm zitten om ook maar iets te kunnen waarnemen dat op een individuele pixel lijkt. Dit is kicken en dan kijken we alleen nog maar naar het bureaublad ! Een 4K filmpje maakt de beleving alleen nog maar mooier. Het feit dat de grafische kaart van de Macbook nu overuren moet draaien deert niets. Het beeld is onwerkelijk strak en gepolijst met waanzinnig realistische en heldere kleuren. Als we even later een "gewoon" HD filmpje bekijken is het of we naar een goedkoop atari spelletje uit de jaren 80 zitten te kijken. Wat went kwaliteit snel ! Waarschijnlijk zal het straks zelfs nog een klein beetje beter worden omdat het scherm frequenties ondersteunt tot 60Hz bij de maximale resolutie en we op de Macbook "slechts" tot 30Hz kunnen gaan. Ook is het wel duidelijk dat de grafische kracht van de GPU bij maximale output al snel de beperkende factor zal worden. Deze schermen eisen de laatste stand van zaken om optimaal gebruik te maken van de potentie.
De DELL UP2414Q monitoren worden per stuk volgens Dell protocol gecalibreerd op kleur (o.a. Adobe), kleurtemperatuur, helderheid en gelijkmatigheid. Keurig! Met name de kleurtemperatuur blijkt zeer dicht tegen de (ideale) 6500K te liggen. De eerste gebruikservaringen bevestigen de mooie specificaties van deze monitor. Uiteraard zal een langduriger gebruik moeten aantonen of de eerste indrukken blijvend zullen zijn. Dit is ook precies de reden dat er voor de beoordeling van bouwkwaliteit en pixeldefecten (nog) niet de maximale score is uitgedeeld. Nieuw uit de doos is er in ieder geval geen enkele dode of defecte pixel geconstateerd.
Na het uitschakelen van de schermen na de eerste kennismaking viel op dat er best nogal wat warmte boven uit de ventilatie-openingen komt. Dit strookt wel met de specificatie van de monitor die aangeeft dat het verbruik 90 tot 120 Watt is. Dat is voor een 24" scherm best veel. Vooralsnog is dit scherm echter een aanrader voor al die gebruikers die een superhoge resolutie verlangen bij een hoge pixel-dichtheid en een ongekend realistische weergave.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp UP2414Q Zilver, Zwart?

Hoe zit het met kijkhoeken, backlight leaking, zwartwaardes en input lag? Kun je daar iets over zeggen?
Hierbij wat extra informatie naar aanleiding van de reactie van BenchMarc:

Kijkhoeken: Binnen 45 graden (zowel horizontaal als verticaal) is gn verschil waarneembaar t.o.v. de loodrechte kijkrichting. Tussen de 45 graden en ongeveer 70 graden wordt de helderheid geleidelijk minder maar blijven de kleinste details moeiteloos zichtbaar. Zelfs bij een
hoek van bijna 90 graden (neus tegen rand beeldscherm) kun je nog prima details van elkaar onderscheiden maar dat dit minder wordt ligt niet in de laatste plaats aan het menselijk oog :)

Backlight leaking: Bij het ontbreken van signaal of het uitsturen van een volledig zwart scherm is nauwelijks backlight waarneembaar. Je moet de monitor echt uitschakelen om te zien dat zwart nog net iets zwarter kan. Voor zover er dus al backlight leaking is, dan is dit over het gehele scherm heel regelmatig verdeeld. Dit blijkt ook wel uit het calibratie-rapport dat nergens afwijkingen >2% aangeeft wanneer, verdeeld over het scherm op 25 posities metingen worden gedaan.
Zwartwaardes: Ik gaf het al aan: 100% zwart is praktisch gelijk aan een uitgeschakelde monitor.

Input lag: Helaas kan ik daar (nog) niets over zeggen. De aangeschafte monitoren zijn primair bedoeld voor grafisch gebruik waarbij statische beelden met hoge resolutie het belangrijkst zijn.
Mocht ik nog mogelijkheden zien om hier meer info over te geven dan post ik dat later.
Pixeldefecten krijgt 4/5 sterren, ben wel benieuwd naar je eindoordeel.
U series hebben normaal geen pixel defects meer bij Dell.
Het is te hopen dat dit ook voor de nieuwe 4K series geldt.

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 7 januari 2014 00:11]

Hoi, dit is het eerste verslag dat ik kan vinden waar een (near) 4K scherm aan een MacBook Pro wordt gehangen. Thanks! Wat ik heel graag wil weten, is of hij dit scherm domweg als 3840x2160 aanstuurt, dus met hele kleine lettertjes, of als 1920x1080, maar met dubbele scherpte, zoals de MacBook op het eigen (2880x1800 -> 1440x900 retina) scherm doet. Bijvoorbaat dank!
Beste Micros,

Het is even off-topic, maar ik kan je mededelen dat de macbook het scherm met een resolutie van 3840x2160 aanstuurt. Je krijgt dus hele kleine pictogrammen op het bureaublad, maar de taakbalk schaalt wel netjes mee. Het is inmiddels mijn bevinding dat software ontwikkelaars heel slordig omgaan met DPI-scaling. Binnen een programma worden sommige items wel en sommige items niet verschaald. Tot op heden was dit bij de gangbare scherm-resoluties nog geen probleem maar bij 4K is het verschil wel aanmerkelijk. Op de macbook is het retina-scherm te schalen naar DPI maar het externe scherm voor zover ik kan zien niet. Binnen Windows zijn er wel oplossingen om teken-grootte en icoontjes op te blazen maar dit kan je maar heel beperkt doen zonder dat de teksten verminkt raken doordat ze groter worden als de beschikbare ruimte (want die groeit meestal niet mee met de tekengrootte). Werk aan de winkel dus voor de software ontwikkelaars.
Hoi MLVE,
Dat wordt inderdaad nog even afwachten. Inmiddels heb ik wel wat forums gevonden waar mensen en druk mee experimenteren, maar een resultaat waar iedereen wat aan heeft is er nog niet. Wel op interne schermen van de iMac en de MacBook Air. Het overschrijven van bepaalde settings en het programmaatje SwitchResX zouden in sommige situatie kunnen helpen, maar in Mavericks zijn er ook weer dingen veranderd.
Late reactie, de laatste beta van Mavericks zou dit moeten aanpakken. Bij mij werkte dat helaas niet, waarschijnlijk doordat ik eerder al de nodige tweaks had geprobeerd. SwitchresX boodt uitkomst :)
Waarom zou je het niet als native 3840x2160 doen? Extra schepte heb je als ICT'er geen drol aan.
Het hele punten van deze dingen is juist de enorme workspace
Omdat de lettertjes op een 24" dan zo klein zijn dat je nauwelijks leesbaar zijn. Jouw gedachte gaat alleen op als het scherm navenant groot is (ruim boven de 30").
Dit is een goed begin. Hoop dat over max. ~2 jaar de prijs naar ~500 euro zakt.
Er staat al een 4k 60hz beeldscherm onder de 600 euro in de pricewatch ;)
Da's TN. Alhoewel ik heb gehoord dat die Samsung een goede TN is (wel weer jammer dat de voet niet verstelbaar is, en ook geen VESA mounting optie heeft).
pricewatch: AOC U2868PQU Zwart

Nog steeds TN maar hetzelfde paneel als de andere.28 inch schermen (samsung Asus enz.).