Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Zwart Review

theokik 23 december 2013, 884 views

Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Zwart

Pluspunten

• Licht en handzaam
  • Goede prijs
  • Snel genoeg voor de meeste toepassingen
  • Goede batterij
  • mooiOke scherm, goede kleuren en helderheid

Minpunten

• Lage resolutie merkbaar bij lezen van tekst
  • Kijkhoek niet fantastisch
  • Niet snel genoeg voor powerusers in alle omstandigheden, geen laptopvervanger
  • moet hem dicht bij je gezicht houden bij veel apps (meestal geen probleem)

Edit 02-01-2014: gebruiksupdate 2 weken...

Mijn vrouw en ik zijn tevreden apple gebruikers en allebei gek op iOS en iPhone. Toen we weer eens gestoord werden van onze "banklaptop" besloten we dat er maar eens een tabet moest komen. Daar het ding ook nog eens vooral voor mijn vrouw bedoeld is, liep het al snel uit op een beslissing richting een iPad.

We hebben nog wel gekeken naar een Microsoft surface (vanwege office) en een SG (vanwege prijs). Uiteindelijk ging vw airplay en sync met Iphones an ATV, deze keuze tussen iPad Air, 2 en mini.

We hebben best lang staan ijsberen in de Mediamarkt (topwinkel trouwens!). De keuze viel op de mini vanwege voldoende pixeldichtheid, het mooie formaat (vopor in de handtas;)) en lichte gebruiksdoel.

We hebben hem nu een weekje en om alvast een voorschotje te nemen: we love it!

Update:
Nog steeds de overtuiging dat we de juiste keuze hebben gemaakt gezien de omstandigheden.

Prestaties
Mijn terucghoudendheid zat hem vooral in de processorkracht die toch alweer 2 generaties oud is. Je merkt wel dat hij minder snel is dan een A7 apparaat. De momenten waarop wij het ding gebruiken echter is als we op de bank hangen of misschien op vitisite zijn, foto's laten zien etc..

Bij een telefoon ga je traagheid merken en het gaat je iriteren. Bij deze iPad heb ik dat helemaal niet. Die extra seconde voor het opstarten van een app, is prima in mijn ervaring.

Update:
Soms loop je toch tegen de limieten aan van dit apparaatje. Er zijn dingen je die je er op zou willen doen; verschillendewebsites laden en wat zwaardere spelletje, waar je vervolgens toch je laptop voor pakt.
Ik denk dat als ik nu weer kon kiezen, dat ik zou kijken of ik voor de zelfde prijs wat meer prestaties kan krijgen. Moet wel zeggen dat ik iOS gewoon erg prettig vindt.

Formaat
De keuze voor een mini vs een 10" was ook nog wel een zware bevalling. Uiteindelijk won de mini op de volgende argumenten:
- De mini is hanzamer en makkelijk in elk vakje van een tas, handtas en jas te stoppen.
- Voor serieus werken aan documenten en reviewen gebruiken we alsnog de laptop.

Uiteindelijk ben ik er erg tevreden over. Ik vind hem groot genoeg voor de meeste toepassingen. Je houdt hem in de praktijk wel wat dichter bij je gezicht.

Update:
Heel blij met het formaat, neem hem zelf af en toe mee en 7" is gewoon een mooi formaat.

Scherm
Dan hadden we natuurlijk nog voor een retina kunnen kiezen. We besloten echter dat de pixeldichtheid al vrij groot was en een retina dus niet nodig was. Het verschil met de iPad 2 is al heel groot.

Achteraf moet ik wel zeggen dat omdat je de mini wat dichter bij houdt, je bij websites nog wel wat korrelige text ziet. als ik er nog een ga kopen (zeker niet uit te sluiten!) wordt het wellicht wel een retina.

Update:
Wat mij is gaan opvallen is dat de kijkhoek van het scherm niet fantastisch is. Pixeldichtheid is echt prima!

Ik vind het echt een top apparaatje voor wat het is. Als je de iPad zou gebruiken voor dagelijks werk: ga voor de Air! Is het echter een bankhang apparaat, die een smartphone en banklaptop gaat vervangen, dan is het perfect. denk echter goed na over de resolutie, het retinescherm heeft z'n voordelen!

Heb jij ook een Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Wat een rancune :). Geloof het of niet, het uiterlijk is bij een dergelijke aankoop van belang. Waar Apple investeerd in design, betaal ik daar graag voor. Dat zelfde doe ik met een auto en kleding.

Ik vermoed dat de Apple-reviews waar jij deze aan meet, tevens positief zijn? Mocht je een andere mening zijn toegedaan, dan nodig ik je uit om ook een review te schrijven, dat is goed voor de balans denk ik.

Wel bijzonder dat je eerst de moeite neemt om de review te lezen (ga ik voor het gemak maar even vanuit), om vervolgens een dergelijke reactie achter te laten.

PS> het is overigen "Gelukkig is 'ie mooi" wat weer kort is voor "Gelukkig is hij mooi"... Details.
een echte apple review, gelukkig is die mooi en is het scherm goed te lezen.

[Reactie gewijzigd door NLKornolio op 2 januari 2014 11:25]