Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Epsilon MeLE F10 Review

trm0001 23 december 2013, laatste update op 24 augustus 2014, 7.465 views

Epsilon MeLE F10

Voor dit bedrag is er in de verste verte geen beter alternatief.

Pluspunten

• Precisie als muis
  • Kostprijs
  • Effectiviteit
  • All-in-one oplossing

Minpunten

• Precisie bij tekst

Wat is de Mele Fly Remote ?

Dit is een afstandsbediening met toetsenbord en muis in 1. Aan de ene kant bevind zich het muis gedeelte en aan de andere kant het toetsenbord gedeelte. De muis werkt met een eigen meegeleverde draadloze zender/ontvanger.

Leuk maar wat kun je daar dan mee ?

Doordat de Fly remote 3 functies in 1 heeft: AB, muis en toetsenbord kun je dus met 1 apparaat zowel bedienen, muizen als tekst typen.

Hoe werkt dat dan dat "luchtmuizen" ?

Een fly remote werkt volgens het principe dat er geregistreerd word wat de positie en hoeken van de muis zijn middels een ingebouwde gyroscoop. Hierdoor kun je dus een cursor heel erg soepel en rustig laten bewegen over het scherm. Dit werkt bij de Mele bijzonder makkelijk en veel beter dan bv de 10 jaar oude ATI Radeon wireless remotes. Het bewegen van de cursor is voornamelijk een kwestie van polsbewegingen en werkt opmerkelijk intuitief.
(hier is goed over nagedacht, in tegenstelling tot veel rommel remotes)

Makkelijke functies zijn het aanklikken en openen van mappen, het verplaatsen van bestanden, het doorklikken in browsers. Bij Android mediaplayers word deze muis dan ook regelmatig standaard meeverkocht.
Onder Windows Vista en 7 werkt hij echter perfect.

Van de Mele F10 heb ik nog geen goede Youtube review gevonden over normaal gebruik.
Komt iemand die een keer tegen, laat het me weten dan zal ik deze plaatsen.

De Mele en Gaming bij Youtube:

Installatie en gebruik:

Daar kan ik vrij kort over zijn, ik gebruik hem voornamelijk onder W7 Home Premium en daar werkte hij direct na het inprikken van de meegeleverde zender ontvanger. Makkelijker kan niet. De Mele F10 heeft een ingebouwde niet verwijderbare akku die kan worden opgeladen middels een meegelverd mini USB kabeltje.

Volgens de fabrikant Epsilon is de Fly remote geschikt voor: Android, Windows 98 tm 7, Mac en Linux.

Akkuduur
Inmiddels 8 maanden gebruik zonder opladen op de teller :P
(paar keer per week actief)

Zijn er ook zaken die niet of niet goed werken ?

Ja die zijn er ook, doordat je bijvoorbeeld de muis moet activeren met een eerste toets word deze eerste toets niet meegenomen (geregistreerd) daardoor mist relatief vaak de eerste aanslag. Dit is juist handig bij bediening binnen een OS maar niet bij het inloggen.

De functionaliteit van het toetsenbord blijft beperkt door het formaat. Alhoewel vele mobiele telefoon fanaten hier wellicht heel erg snel mee kunnen werken blijft het voor de oudere tweakers, waaronder ondergetekende, behelpen.

Een ander punt is dat ik er nog niet achter ben hoe je met de muis rechts kan klikken. Wellicht werkt dit prima maar ik ben er nog niet achter of deze functie uberhaupt bestaat....

De rechter muisknop is de knop rechts-boven (duh...... :F) de ronde schijf. De rechter muisknop heeft het U-turn symbool.

Handigheidje:

Om te voorkomen dat bij het neerleggen van de mele op de bank het mediaplayer menu opent dien je de Mele niet recht naar beneden neer te leggen zoals in het eerste plaatje maar juist met een voorkant omhoog beweging plaatje 2, zo voorkom je dat er een menu opent wanneer de cursor laag in het scherm eindigd.

Zo opent er dus een mediaplayer menu wat je niet wilt:

Zo voorkom je dat er een mediaplayer menu opent:

Waar te koop en hoe ?

De Mele F10 is lange tijd zwaar overpriced geweest in Nederland waardoor aanschaf in China (DX - Paypal of creditcard) of Ebay Duitsland noodzakelijk was. De prijzen in Nederland lagen voorheen rond de 40 euro terwijl hij bij DX slechts 2 tientjes kostte inclusief verzenden naar Nederland. Inmiddels is de Mele ook beter en voordeliger verkrijgbaar in Nederland. Op dit moment zijn er 4 shops die hem aanbieden voor rond de 25 euro. Een bedrag dat hij ruim waard is.

Van de Mele F10 bestaat inmiddels ook een opvolger met audio functionaliteit in/uit de fly remote.
(deze staat niet op de site van epsilon maar wel op DX)

Conclusie:

De Mele F10 heb ik nog niet zo lang in bezit dus wellicht volgen er nog aanpassingen aan deze review. Echter bevalt hij erg goed en merk ik bovendien dat ik mijn HTPC vaker en met meer plezier gebruik. (voorheen met bekabelde muis en los toetsenbord :F). Kom ik tot nieuwe inzichten dan zal ik deze zeker toevoegen. Het verbaasd me overigens enigzins dat ik de eerste ben die er een review over schrijft met alle android mediaplayer gebruikers hier op tweakers.....?

Zijn er vragen of opmerkingen, laat het me weten.......

Informatie van de fabrikant:

De MeLE F10 heeft de looks van een normale afstandsbediening maar biedt toch een complete besturing van uw PC of (android) mini-pc.
Kenmerken: Air Mouse (op basis van Gyroscoopwerking), Draadloos toetsenbord.
2.4 GHz radio receiver met mini USB dongle, maximale range 30mIngebouwde accu, oplaadbaar middels meegeleverde USB kabel.

Heb jij ook een Epsilon MeLE F10?

Bedankt voor je review.
Heb hem ook besteld via ebay voor ongeveer 20 euro inclusief versturen.
Ga hem gebruiken icm een minix X7.
Is trouwens het toetsenbord verlicht?
Zat even weer is te lurken in mijn wens-lijst kwam en kwam dit tegen air-mouse gevalletjes. Ik zou er graag nog eens een keer willen kopen. Maar er rest nog vraag aan je, heeft deze nu ook rechter muisklik heb je dit gevonden of heb je al lucht gekregen van betere alternatief?

Ik heb net ook weer zitten zoeken maar de info is op het web summier te noemen., vandaar dat ik jouw lastig val :):P
Heb de Mele Lite F 10/Himedia Pro 10
Jammer genoeg kan ik er nog niets over zeggen,maar als ik de review leest is het een geweldige toetsenbord/AB.
Ben mijn dongel kwijt,weet iemand of je die los kan kopen.
trm0001 mooie en duidelijk review.

Alvast vriendelijk bedankt.
MVG Fred