Specificaties 8,9" (1024x600), 20GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 901 Review

tim86 14 november 2008, laatste update op 14 november 2008, 1.035 views

Asus Eee PC 901

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Licht
  • Voelt goed aan
  • Niet te duur
  • Veel accessoires
  • Prestaties vallen erg mee
  • SSD harde schijf.

Minpunten

• Niet geschikt voor langdurig gebruik
  • Soms wat vertraging bij het invoeren van toetsen
  • Niet geschikt voor zware applicaties
  • Kleine capaciteit harde schijf

Gezien het feit ik regelmatig met de trein reis tussen Hilversum en Groningen, vond ik het toch tijd om mijn oude Dell te gaan vervangen door een portable laptop. Mijn voorkeur ging uit naar een laptop met een gewicht van minder dan 1,5Kg en een accuduur van meer dan 4,5 uur.

Na een hoop zoeken en vergelijken op het internet ben ik uiteindelijk voor de Asus EEE PC 901 Zwart. Na hem een aantal dagen in gebruik te hebben en hem te kunnen testen, vond ik het nu tijd voor een review.

De verpakking
De verpakking is erg goed verzorgt, het hele spul zit in een compacte doos die vol trots zijn inhoud promoot. Het volgende zit meegeleverd bij de laptop:
- De laptop
- De oplader van de laptop
- Een sleeve om de laptop in te vervoeren
- Recovery DVD voor Windows XP Home
- Boekjes
- Reinigingsdoekje

Specificaties
De Asus wordt meegeleverd met de volgende specificaties:
- Intel Atom N270 @ 1,6GHz
- 1024MB DDR2
- 8,9" display @ 1024x600
- 12Gb SSD
- 1.3 Megapixel webcam
- WLAN (300Mbps, 802.11b/g/n)
- Bluetooth
- 6-cell LI-ion accu

Prestaties
Van de prestaties van de laptop had ik zelf niet zoveel verwacht, ik kan moeilijk veel gaan verwachten van een kleine laptop. Toch valt het allemaal reuze mee, vergeleken met mijn oude laptop scheelt het niet heel veel.

Mijn oude laptop had in het kort de volgende specificaties: Intel Celeron M 1,6GHz, 1024Mb DDR2 geheugen, 5400RPM Notebook schijf, Standaard on-board Intel grafisch chipset.

De harde schijf bestaat in de laptop uit 2 SSD's, 1 van 4Gb waarop Windows staat ge´nstalleerd. en 1 van 8Gb waarop Program Files standaard naar verwijst.

Ook is de laptop voorzien van een speciale BIOS functie die, wanneer ingeschakeld, de laptop sneller zou moeten doen opstarten. Of dit daadwerkelijk zo is, weet ik nog niet.

Ik heb er nog geen games op geprobeerd, dit ben ik ook voorlopig niet van plan.

Beeldkwaliteit
Het beeld zelf is van prima kwaliteit, wel is het even wennen aan de 1024x600 resolutie en aan het 8,9 inch scherm.

De laptop is ook prima aan te sluiten aan een externe monitor. Ik heb hem getest op een resolutie van 1280x1024, ook dan is het van prima kwaliteit, en ook de hardware kan dit prima aan.

Bouwkwaliteit
De kwaliteit van de laptop is goed, hij voelt stevig aan en kraakt niet. Wel is de behuizing, die van een zwarte glossy lak is voorzien, erg vingerafdrukgevoelig.

Het scherm is niet met een hand te openen, dit zie ik als iets waar ik aan moet wennen, maar of het echt een nadeel is, dat wil ik niet zeggen.

Ergonomie
De ergonomie is zeer wennen, natuurlijk allereerst het kleine toetsenbord, is vooral met wat dikkere vingers erg wennen. Ook het gebruik van het touchpad is wennen, vooral functies als scrollen door pagina's werkt net iets anders als de meeste andere touchpads.

Wel moet ik er bij vermelden dat ik soms een beetje last heb van vertraging bij het indrukken van een toets, ik beschouw dit niet als storend.

Warmte en geluidsproductie
De geluidsproductie van de laptop is absoluut minimaal, als ik mijn oor er tegen hou kan ik een zachte zoem horen, maar dan moet ik echt mijn best doen.

De laptop zelf kan nog best wel een beetje warm worden, maar of dat specifiek met de omgeving te maken heeft of met de laptop zelf heb ik nog niet kunnen achterhalen (op kantoor is het ook erg warm)

Mobiliteit en accuduur
De laptop is erg mobiel, met zijn 1,1Kg en compacte formaat is hij erg makkelijk mee te nemen in de trein. Ook de accuduur is erg goed te noemen, met optimale instellingen gaat deze 8 uur mee.

Zelf heb ik de laptop vol opgeladen een avond alleen maar op de accu gebruikt, en wat met bepaalde videosites bezig geweest, en dit houdt de laptop prima vol.

Prijzen
Ik heb de laptop gekocht bij een niet nader te noemen winkelketen, voor 399,00. Ik weet dat het goedkoper kan, maar dat doet er niet toe.

Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding goed, ook gezien er toch nog wel aardig wat accessoires wordt meegeleverd met de laptop, die je bij andere laptops niet zal vinden.

Algemene conclusie
Ik vind het een erg fijne laptop voor mobiel gebruik, voor standaard kantoor gebruik is aan te raden een externe monitor, toetsenbord en muis op aan te sluiten.

Verder een mooie laptop voor een mooie prijs.

Vragen en opmerkingen
Vragen en opmerkingen kunnen hieronder plaatsvinden. Foto's volgen nog...

Edits:
14-11-2008: Info harddisk toegevoegd.

Heb jij ook een Asus Eee PC 901?

Voor de duidelijk:

Ik heb het BIOS erop nageslagen, en die geeft 2 SSD Drives aan.

(voordat het een discussie wordt :P)
[zeikmode]
De laptop heeft 1 ssd met 2 partities erop, 1 voor windows en 1 voor je programma's ;)

Je ook windows opnieuw installeren en er 1 grote partitie van maken. Your choice.

[/Zeikmode]

Nette review, Subjectief gedeeld redelijk gescheiden van het objectieve wat de review zeker ten goede komt!
[zeikmode terug]
het zijn wel degelijk 2 ssd's. de 4gb zou sneller moeten zijn dan de 8gb (en dus ook duurder)
[/zeikmode terug]