Specificaties 39" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 39PFL4208H Zwart Review

Stefan9068 22 december 2013, laatste update op 20 mei 2015, 1.589 views

Philips 39PFL4208H Zwart

Nette TV voor zijn prijs maar trage smartfucties.

Pluspunten

• Snel en gemakkelijk te installeren
  • Prima beeld kwaliteit (bij een HD-signaal uiteraard)
  • Video's streamen, ook vanaf YouTube
  • Nette prijs

Minpunten

• Slechts één tuner: kan enkel opnemen waarnaar je kijkt
  • Smart functies zijn erg traag
  • Geluid is vrij plat

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Intro
Ik heb deze tv nu een paar weken in mijn bezit. We hadden nog een oude beeldbuis (ook van Philips overigens) en inmiddels was er hier thuis wel behoefte aan een groter beeld, flat screen en het gemak van een internetverbinding voor onder andere uitzending gemist. Ambilight en 3D hebben we niet nodig en 99cm is voor ons een mooie maat. Toen deze tv voor een mooie prijs te koop stond was de keus dus snel gemaakt.

Installatie
De installatie was erg eenvoudig. Nu ben ik geen leek als het om computers en netwerken gaat maar toch verwacht ik dat de gemiddelde persoon de tv eenvoudig aangesloten, in het netwerk en zenders ingesteld heeft.
Als je de tv uit de doos haalt vind je hierbij ook een glazen voet en een montage steun. De voet schroef je op de steun welke je weer achter op de tv schroeft. Kind kan de was doen. Het aansluiten van de tv kan op diverse manieren maar wel heeft de een sterk de voorkeur boven de andere als het op kwaliteit aankomt. Hier straks meer over bij kwaliteit :). De beste kwaliteit verkrijg je uiteraard door een apparaat op een van de drie HDMI ingangen aan te sluiten of door een insteekkaart te gebruiken. Zowel CI als CI+ worden ondersteund. De coax aansluiting is reeds voorzien van spanning voor een digitale antenne. Mocht je iets met een gele tulp kabel aan willen sluiten dan kan dat nog wel, maar dan dien je deze op de groene poort van de YPbPr ingangen aan te sluiten.

Zodra je de stekker in het stopcontact steekt gaat de televisie aan en krijg je de installatiewizard. Begin met het kiezen van je taal, type ontvangst (DVB-C of DVB-T) en laat de TV zoeken naar zenders. Mocht je niet weten wat een begrip inhoudt, blijf dan even met de cursor erop staan en je krijgt een uitleg over de optie. Je kunt vervolgens aangeven meer of minder helderheid, meer of minder contrast, kleurversterking en geluidsvoorkeur. Als laatste kun je de TV in je netwerk hangen. Dit kan bekabeld of draadloos met de ingebouwde WIFI-adapter. Als je voor draadloos kiest kun je zowel met een wachtwoord als met WPS verbinden. Ik heb voor WPS gekozen en dit werkte prima en snel.

Als je geen zenders wilt installeren omdat je een losse decoder gebruikt bijvoorbeeld, dan kun je die stap overslaan of eventueel de hele wizard. Via de source (bron) knop op de afstandsbediening selecteer je de bijbehorende aansluiting en je hebt beeld (en waarschijnlijk ook geluid ;) ).

Je kunt natuurlijk ten alle tijde via het menu de setup openen voor de instellingen uit het installatie menu en meer.

Opnemen

Let op: deze tv heeft slechts één tuner: je kunt enkel opnemen waarnaar je kijkt! Wat hier het nut van is weet ik ook niet maar dit vermeldt Philips niet in de specificaties!

Om op te nemen dien je een externe HDD aan te sluiten van minimaal 4GB en een doorvoersnelheid van minimaal 30Mb/s. Deze sluit je aan op de onderste van de twee USB 2.0 ingangen terwijl deze en de TV uit staan. Let hierbij wel op dat deze een FAT32 of NFTS indeling moet hebben wil deze herkend worden. Daarnaast zal de TV de schijf gaan formateren dus wees gewaarschuwd voordat je je content straks kwijt bent.
Zet de TV (en HDD) aan, pauzeer een programma en volg simpelweg de stappen om de drive te formateren.
De schijf wordt dus geformateerd dusdanig dat alleen de TV hem kan gebruiken. Aansluiten op je computer om de opnamen te rippen heeft dus geen zin. Ook na een reset van de televisie kun je de opnamen niet meer gebruiken bijvoorbeeld.
Je kunt programma's opnemen direct vanuit de digitale TV-gids of handmatig opnamen instellen. Ook heb je time-shift om programma's te pauzeren of terug te spoelen. Niet mogelijk is het om een ander programma te bekijken dan dat je opneemt als je een insteekkaart gebruikt.

Zelf heb ik overigens problemen ervaren met het opnemen: of ik was unauthorized of de opnames mislukten. Dit was na de laatste software update. Na een hardreset heb ik hier tot op heden geen problemen meer mee gehad.

Smart-TV
Deze TV heeft diverse apps geïnstalleerd. Voorbeelden: uitzending gemist, rtl xl, veronica, buienradar, anwb, videoland, netflix, youtube, facebook, skype en nog een hoop. Ook is er nog een kleine app-store om nog meerdere te downloaden.
Deze TV mag dan misschien slim zijn, maar snel is hij niet. Bladeren door de apps duurt erg lang en de apps zijn vaak ook erg traag. Daarnaast wordt er reclame getoond voor apps en Philips tv's.Mocht je uiteindelijk wel een video vanuit een app gelanden hebben (bijvoorbeeld van YouTube of Uitzending Gemist) dan zal deze in principe wel vlot en zonder haperen afspelen.
De app-store is dus erg beperkt. Dit jaar begint Philips met televisies te voorzien van Android 4.2. Dit zal waarschijnlijk een hele verbetering gaan vormen op de Smart TV functie.

Met je smartphone of tablet kun je de tv ook bedienen, als er Android of iOS op draait tenminste. Met de app kun je door de TV-gids bladeren en een programma selecteren, vrijwel alle functies van de afstandbediening gebruiken en foto's en video's afspelen. Volgens de website zou het ook mogelijk moeten zijn om opnames in te stellen maar deze optie heb ik (iOS 7) in elk geval niet.
Daarnaast kun je YouTube op je device koppelen aan de TV zodat je direct vanaf je telefoon of tablet een video op YouTube op de TV af kunt laten spelen. Al heb je hiervoor dus wel even geduld nodig mocht de YouTube app op de TV nog niet actief zijn...

Streamen
Je kunt een geheugen via USB aansluiten om video's, foto's of muziek af te spelen op de TV. Ook is het mogelijk om direct vanaf je PC of Mac een video te streamen. Je kunt dan bijvoorbeeld als je een video in Windows Media Player geopend hebt zeggen dat je PC deze op de TV moet afspelen (Afspelen op) en mee wordt de film afgespeeld. Volledig te bedienen vanaf de TV vanaf nu. Dit werkt niet met alle formaten. Ik heb tot nu toe .wmp en .avi met succes afgespeeld maar H.264 (.mp4), een DVD (dus ook iso) niet: Windows wil deze dan niet streamen omdat het niet ondersteund zal zijn. Volgens de handleiding zouden er toch diverse formaten ondersteund moeten worden.

Kwaliteit
De beeldkwaliteit ben ik wel tevreden over. Mooi helder beeld, gewoon goed. Het geluid daarentegen is, evenals de tv zelf, vrij plat. Het is natuurlijk ook lastig om mooi geluid uit een platte kast te krijgen en dan is zo'n beeldbuis daar toch echt wel veel beter in. Maar goed, het went: in heb begin hoorde ik een echo maar dat hoor ik nu niet meer.
Verder is natuurlijk de methode waarop je het signaal aanvoert ook van grote invloed op de kwaliteit. Via scart of RCA zal een mindere kwaliteit geven en ook heb ik hierbij redelijk last van ghosting ervaren, vooral bij donkerdere beelden. Zo had ik eerst een decoder aangesloten via de scartaansluiting en ook heb ik dit met tulp geprobeerd. Zeker de niet HD zenders zijn erg blokkerig en dus met ghosting. Nadat ik de insteekkaart via de CI+ poort aan heb gesloten was de kwaliteit aanzienlijk beter, ook voor niet HD zenders. Zelf heb ik geen volledige YPbPr-aansluiting uitgeprobeerd dus daarover kan ik niet oordelen.
Snelheid van streamen en downloaden is gewoon prima. Nauwelijks tot geen last van buffer gehad (ik heb thuis16 Mbps downstream).

Samenvatting
Een TV waar ik tevreden over ben. Puur naar de TV gekeken echt prima: mooi beeld en als je er eenmaal aan gewend bent is er met het geluid ook weinig mis. Jammer dat de smart tv zo traag is, maar eenmaal geladen zullen video's ook zonder haperen afspelen. Streamen werkt gemakkelijk, alleen worden niet alle formaten ondersteund. Een nette televisie voor rond de 400 euro.

Heb jij ook een Philips 39PFL4208H Zwart?

Ben het met review eens.
Echter na Firmware upgrade (003.000.000.001, 2013-10-15
) heeft de TV een probleem gekregen. Netwerk address (bedraad / DHCP) wordt niet altijd verkregen.
Heb daarom Fixed IP proberen in te stellen waarna TV niet meer op afstandsbediening reageert en ook niet op knopjes op de TV. Alleen stekker trekken helpt nog. Dan zeer lang uit laten (hele nacht).
Zodra je Netwerk menu in gaat of zelfs maar Net TV probeert te openen, zelfde probleem.
Raar dat deze fout die er dus sinds oktober 2013 inzit, zich pas op 23 januari is gaan manifesteren.
Inmiddels begrepen dat dit op alle 4208 modellen met de laatste nieuwe firmware voordoet.
Philips wert aan nieuwe software (ref 30 jan 2014) maar weet nog niet wanneer deze beschikbaaar zal komen. Advies: ga naar winkel terug en ruil om voor nieuwe en upgrade de software van deze voorlopig niet !
N.B. TV al op diverse manieren terug gezet naar factory virgin --> geen verbetering.
goede review, heb echter een ander model, UHD , maar vraagje omtrent het opnemen op een HDD.
normaliter lukte dit goed, tot afgelopen weekend, omdat ik weg was had ik dus opnames geprogrammeerd, en de tv in de standby laten aanstaan. Nu om terug te kijken, kom ik er achter dat de opnames niet gelukt zijn. TV geeft aan: opname mislukt vanwege stroomonderbreking!!
Dit kan toch niet waar zijn, je dient de tv schijbaar compleet aan te hebben om iets op de HDD te kunnen opnemen, moet toch niet gekker worden!!! NB de HDD heeft een eigen aparte stroomvoorziening. Wie heeft hier een oplossing voor??