Specificaties 10,2" (1024x600), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NC10-KA04 Review

wsmaal 25 februari 2009, laatste update op 22 september 2009, 24.462 views

Samsung NC10-KA04

Pluspunten

• Solide constructie
  • HD en ventilator zijn (vrijwel) niet hoorbaar
  • Helder scherp display
  • Kwalitatief goed en groot keyboard
  • Lange accuduur
  • Lichter dan de concurrent (1000H)

Minpunten

• Klein touchpad

For an English version of my review (automatically translated by Google) click here.

Gebruiksdoel
Vanaf begin November ben ik in het bezit van een witte NC10. De witte NC10 is in tegenstelling tot zwart en blauw niet glanzend. De Samsung NC10 is, evenals de andere netbooks, beslist geen krachtpatser en gebruik ik thuis naast mijn PC voor triviaal gebruik zoals mail lezen, Googlen en incidenteel binaries downloaden. Een filmpje kijken met VLC gaat op de NC10 probleemloos. HD content (720P) gaat met Media Player Classic + CoreAVC H.264 codec prima. HD 1080P is voor de NC10 te veel gevraagd. Daarnaast gebruik ik de NC10 vooral als "mobile device" voor onderweg. De NC10 is binnen een minuut na boot gebruiksklaar en is bovendien energie zuiniger dan een PC. Overigens, realiseer je dat sommige (Windows) programma's (EcoHome bv.) niet werken op je netbook met de (native) resolutie van 1024X600.

Voor de specificaties en prijzen van de NC10 klik op deze pagina (rechts boven) onder shortcuts op productinfo resp. prijzen. Klik op de onderstaande foto's (thumbnails) voor een vergroting.

http://thumbnails9.imagebam.com/2143/1b8ed421424107.gif http://thumbnails4.imagebam.com/2143/fc05f321424108.gif http://thumbnails13.imagebam.com/2143/33b11921424306.gif http://thumbnails13.imagebam.com/2143/d7a75321425048.gif

Aanschaf
Ik heb lang geaarzeld voordat ik uiteindelijk tot aanschaf van een netbook ben overgegaan. Vrijwel alle in NL verkrijgbare netbooks vielen af (begin november 2008) vanwege de veel te krappe accuduur (3-cell <2.5 uur). Optioneel zijn 6-cell accu's hier en daar verkrijgbaar voor rond de ¤90, maar opgeteld met de reguliere prijs van de 3-cell 10" netbooks wordt het in vergelijking met de 10" Samsung en Asus netbooks relatief te duur. 9" netbooks vind ik te klein (scherm en keyboard). Uiteindelijk bleef op basis van mijn criteria er een over (EeePC 1000H). Echter, na enkele reviews te hebben gelezen en Media Markt bezocht te hebben (kan je alle netbooks van Acer, Asus en Samsung naast elkaar vergelijken) heb ik uiteindelijk toch geopteerd voor de Samsung NC10.

Wellicht dat ik anno februari 2009 niet zal kiezen voor de NC10 (klik hier). Als echter de NC10 Special Edition in het leveringsprogramma van Samsung wordt opgenomen, dan is mijn keus voor een 10" netbook wederom de NC10 ;-).

Linux, OS X?
Hoewel mijn voorkeur naar Linux uitgaat handhaaf ik OEM/XP Home op de NC10 omdat daarop mijn gewenste applicaties draaien. Met Wubi kan je kiezen tussen Windows en Ubuntu Netbook Remix (dual boot). Klik hier voor customizing Ubuntu 8.10/NC10. Fedora 10 lijkt "out of the box" prima te werken (de Duitse NC10 heeft geen bluetooth), maar niet iedereen is enthousiast over Fedora 10... Omdat Ubuntu (nog) niet volledig functioneel "out of the box" werkt op de NC10, heb ik als test VirtualBox geļnstalleerd met Ubuntu (8.10) als virtual guest. Hoewel het verrassend goed werkt, heb ik VirtualBox inmiddels weer verwijderd omdat het (voor mij) geen toegevoegde waarde heeft. Samsung ondersteunt officieel geen Linux, maar verwijst naar de "Linux community". De Mac liefhebbers kunnen OS X op de NC10 installeren, maar werkt eveneens niet "out of the box".. De gemiddelde consument echter is daarin niet geļnteresseerd en zal Windows (OEM/XP) op zijn/haar NC10 laten staan ;-)

http://thumbnails2.imagebam.com/2134/8745a921335680.gif http://thumbnails9.imagebam.com/2225/10f3ef22248892.gif

Geluid, geheugen
De geluid kwaliteit van de speakers is mager (de 1000H klinkt relatief beter), maar dat is te verbeteren met de equaliser van de Realtek driver. Via de headphone out echter is de audio kwaliteit van de NC10 prima. De SD, SDHC of MMC kaartjes kunnen niet volledig in de cardreader worden "geklikt" (blijft een paar mm buiten het chassis steken). De standaard geleverde 1Gb geheugen is ruim voldoende voor web browsing, e-mail, MSN en/of VoIP. Het geheugen is, indien nodig (Vista bv.), eenvoudig uit te breiden met 1X2GB (vervangt de 1GB module).

Scherm, keyboard en touchpad
10" is een relatief klein scherm (native 1024X600). Voor degenen die langer dan een paar uur willen werken met de NC10 is er de mogelijkheid om extern een monitor aan te sluiten (VGA). De kwaliteit van het beeld op mijn Dell 2007FP (1600X1200) is verrassend goed (vrijwel equivalent aan VGA/Radeon), hoewel via DVI/Radeon (X1600) het beeld (uiteraard) beter is. Het touchpad van de NC10 is klein (1000H is groter) maar na enige gewenning is er goed mee te werken. Keyboard daarentegen is groter en logischer ingedeeld dan de 1000H. Het voelt solide aan en vind ik prettig typen. Het in- en uitzoomen van beeld en tekst alsmede het handscrollen via het touchpad gaan probleemloos. Een additionele muis en keyboard in combinatie met een extern scherm zijn niet nodig, maar dat is persoonlijk. Inmiddels gebruik ik de NC10 i.c.m. met een extern scherm veel vaker dan een desktop PC ;-) De enkele programma's die niet werken op de NC10 vanwege de resolutie, werken uiteraard wel op een externe monitor waarvan de display resolutie minimaal 1024X768 of hoger is.

Verbindingen
WiFi (b/g geen N) is stabiel (met Zyxel 2602HW) en heeft binnen en rondom mijn huis (3 verd.) een prima bereik. Na hibernate & sleep is er snel een fix. De te bereiken snelheid is even hoog als met de LAN, maar mijn ADSL is maximaal 4/1Mbit ;-) Via lokaal netwerk (PC->NC10) wired 8500Kbyte/sec en Wifi (vlak bij de bron) 1500Kbyte/sec. NC10->PC 9400Kbyte/sec wired en Wifi geeft een foutmelding (too lang path) met dezelfde file (100mb.bin). Uit de NC10 gebruikers ervaringen maak ik op dat Wifi (Atheros) i.c.m. sommige WiFi routers problemen oplevert.

Accu
De accu heb ik drie maal volledige geladen en ontladen (dan pas maximale capaciteit). WiFi aan, BT uit, 2 strepen brightness, is de accuduur 6 a 7 uur, hetgeen globaal overeenkomt met deze test. Afwachten is hoe dat na veelvuldig opladen zal zijn. Je kan overigens via de BIOS de accu kalibreren (Smart battery calibration). Hoe je met een laptop accu omgaat lees je in de accu FAQ. De accuduur (battery life) valt met Windows 7 (5.15 uur) tegen. Niet duidelijk is of de battery life met Vista langer is dan met XP (6.34 uur). Asus specificeert voor de 1000H/Linux een uur minder battery life dan voor XP.

Software
Met de Samsung Update Plus is het de bedoeling dat de Samsung drivers, firmware en software automatisch worden updated, maar helaas valt dat tegen. DriverMax offreert niet alleen meer drivers voor de NC10/XP, maar bovendien zijn deze recenter dan de paar drivers die door Samsung Update Plus medio januari 2009 werden aangeboden. De Samsung Recovery Solution ziet er gestructureerd uit (zie appendix User Guide). Gebruikers melden dat de NC10 met Vista (SP1), na enige aanpassingen, prima werkt met 2GB geheugen. Windows 7 lijkt eveneens prima te werken met de NC10 (1GB). Voor de netbook bezitter is de Free Must-Have Netbook Apps het lezen waard.

De NC10 is niet voorzien van bloatware. De door Samsung toegevoegde McAfee SecurityCenter (trial versie) heb ik, ondanks de lowest rate of false alarms, toch verwijderd omdat er betere alternatieven beschikbaar zijn. Uit de periodieke testen van het onafhankelijke AV-Comparatives blijkt dat Avira een (veel) betere virusscanner is. Dit overzicht adviseert om de McAfee firewall (Internet Security) niet te gebruiken. Zolang je met jouw netbook achter een router/firewall blijft is een software firewall overigens niet nodig. Helaas zijn de voornoemde toevoegingen, in tegenstelling tot Linux, noodzakelijk om Windows stabiel te houden.

Support Samsung NL
Voor de support van de NC-10 is inmiddels op de Nederlandstalige Samsung website een begin gemaakt, maar je kan de NC-10, (nog) niet registreren. Voor FAQs, how-to - en troubleshooting guides voor de NC-10 kan je (voorlopig) hier terecht. Van de e-mail support (Samsung NL) ben ik überhaupt niet onder de indruk. De reactie op mijn e-mail (testcase) is inhoudelijk onjuist geļnterpreteerd en de in de e-mail vermelde links verwijzen naar niet bestaande pagina's, maar bovenal is een follow-up op het onderwerp/probleem niet mogelijk. Voorts blijkt dat updates niet zijn voorzien van een changelog (bv. deze). Voorgaande heeft Asus beter geregeld voor de EeePC...

Samenvattend
Een netbook is een klein, licht gewicht, low-cost, energie zuinige laptop, momenteel geoptimaliseerd voor internet services zoals web browsing en e-mail. De featureset en prestaties van de NC10 vind ik vanuit dat perspectief (meer dan) voldoende. Zonder voornoemd concept geweld aan te doen zouden de gebruiksmogelijkheden van de netbook kunnen worden verruimd (krachtiger CPU en toevoegen van bv. 3G functionaliteit). Al met al vind ik de Samsung NC10 een van de beste 10" netbooks die momenteel verkrijgbaar zijn. Het NRC Handelsblad heeft de Samsung NC10 uitgeroepen tot de beste netbook van het jaar ;-)

Voor uitgebreide tests van de NC10 verwijs ik naar de hieronder genoemde reviews. Volledigheidshalve hier een vergelijkende test door tweakers.net van de Asus EeePC 1000H, Asus EeePC S101, Acer Aspire One, Packard Bell Dot, Gigabyte M912x en de Samsung NC10 netbook.

De onderhavige review is in hoofdlijnen medio november 2008 geplaatst en is 27-02-2009 geactualiseerd.

Wouter Smaal

Reviews Samsung NC10:
Notebook Journal
Overzicht van NC10 reviews

Gebruikers ervaringen:
Ervaringen Samsung NC10
SammyNetbook Forum

Heb jij ook een Samsung NC10-KA04?

Featureset geef je een voldoende: wat ontbreekt er nog aan?
M.i. is dit de meest complete netbook die er momenteel is. Ik mis er ook niets aan.
De prestaties geef je ook een voldoende. Na de tests te hebben gelezen had ik hoger verwacht. Kun je nog een onderbouwing geven?
Dank je voor de moeite van het plaatsen van een review!
De Eee 1000H heeft b/g/n netwerk en de NC10 alleen b/g. Verder dan dat kom ik ook niet.
Bij een test kwam naar boven: De " N" van de Asus heeft in het beste geval 10% meer snelheid.. Dat is dus niet echt een voordeel, desondanks dat het om N gaat.
@edjex. Een netbook is een klein, licht gewicht, low-cost, energie zuinige laptop, geoptimaliseerd voor internet services zoals web browsing en e-mail. De featureset en prestaties van de NC10 vind ik vanuit dat perspectief (meer dan) voldoende. Ik zou echter graag een dualcore atom zien in de netbook waardoor de gebruiks mogelijkheden worden verruimd. Dat gaat helaas niet gebeuren. Ingebouwde 3G functionaliteit zou van toegevoegde waarde zijn.

[Reactie gewijzigd door wsmaal op 14 november 2008 19:31]

vergeet niet dat een dual core ook dubbel verbruik voor de processor met zich mee breng. Zeker bij een netbook kan je je afvragen of dit wenselijk is.
Het is het eeuwige verbruik vs. performance verhaal. :+

[Reactie gewijzigd door Sicarius op 14 november 2008 22:52]

De Atom 330 voor de notebooks komen er wel aan heb ik vernomen uit hogere bronnen.

Hier een review, prestaties zijn niet zo spannend :+
Samsung heeft een Ultra Lightweight notebook (X360) voorzien van Intel Core 2 Duo mobile processor, 6cell accu met een accuduur tot 10 uur en weegt minder dan de NC10...
Ja mooi hoor, en dat slechts voor 1499 :Y)
Fraai ding, maar wel hele andere klasse, qua prijs EN qua mobiliteit
En kost 1100 euro meer. Appels met peren vergelijken is zinloos.
Zag inderdaad ook de X360 staan in de PCM, alleen is er een type-vaudt gemaakt; de 1 vooraan vergeten :)
Ik was ook even snel op pricewatch wezen kijken en je had de teleurstelling op m'n gezicht moeten zien. Was ook te mooi om waar te wezen.

In de PCM stond trouwens ook een test met 10 Netbooks, de NC-10 kreeg mindere cijfers mbt. batterijduur. Moet wel gezegd worden dat de Sammy pas laat bij de redactie binnenkwam. Wellicht dat ze geen goede test hebben kunnen doen.
Trouwens bedankt voor de review.

[Reactie gewijzigd door SimonBenson op 15 november 2008 20:28]

Raar verhaal van PCM. De NC10 gaat toch echt veel langer mee dan de concurrenten Asus Eee PC1000H of de MSI Wind. Evenals de kleinere Acer Aspire One.
De x360 is inderdaad een erg mooi apparaat. De prijs zal er ook naar zijn vrees ik. Maar nietemin geeft het denk ik wel aan dat de scheidslijn tussen net- en notebook steeds vager gaat worden.
OK, verloop thread:
- edjex, waarom slechts een voldoende voor prestaties NC10?
- wsmaal: ik zou graag dual atom zien
- sicarius: dual core geeft dubbel verbruik, wenselijk voor netbook?
- wsmaal: verwijst naar x360.

Met de X360 als technisch voorbeeld (ondanks krachtiger processor, langere accuduur dan de NC10, geen toename van het gewicht) heb ik geprobeerd te onderbouwen waarom ik met name voor prestaties de NC10 als voldoende heb beoordeeld. M.a.w. de NC10 (10" netbook in het algemeen) vind ik voor verbetering vatbaar, zonder dat daardoor het netbook concept (klein/ultra mobiel, licht en relatief goedkoop) wordt aangetast.
dual core geeft dubbel verbruik, wenselijk voor netbook?"
2-4 Watt extra op ~25Watt noem ik geen 'dubbel verbruik'. Er zit meer in een notebook dan enkel een processor.
De X360 heeft een UV9300/UV9400 processor, en die gebruiken 10W, geen 25W.
De laptop die je benoemt heeft een 13" scherm is dus ook een stuk groter wat resulteert in een grotere batterij die erin past.
De gebruikte materialen zullen lichter en sterker zijn, wat resulteert in een veel hogere prijs.
En dus alsnog ongeveer hetzelfde gewicht.

Ik blijf het appels met peren vergelijken vinden.

Hier geld niet verbruik per gewicht of power maar eerder verbruik per euro :p
Dan zit je met de NC10 toch heel wat beter.

Welke chipset word er eigenlijk gebruikt in de laptop?
Bij de atom desktop bordjes is dit de slurpende 945chipset, wat het hele effect gelijk weer opdoekte van een laag verbruikende cpu.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 17 november 2008 18:39]

Welke chipset word er eigenlijk gebruikt in de laptop?
De X360 gebruikt de Intel GS45 + ICH9MS chipset.
Goede review! Ik krijg mijn netbook ook aankomende vrijdag binnen.
Mooi ding, mooie leather case hier: http://www.carrymobile.co...=SSNC10LCBT1BK&pdaid=NC10
Opzich trouwens ook wel logisch dat je via dvi beter beeld krijgt.
Ik heb 2 (precies) dezelfde schermen naast elkaar staan, bij 1 was de dvi poort kapot en moest ik hem via vga aansluiten.
Als je dan beeld clonen doet, kan je zeer goed zien dat dvi gewoon een stuk scherper is.
Dus de vergelijking tussen de dvi van je gpu en de vga van de samsung is niet helemaal eerlijk aangezien dvi altijd beter is.
Wil je ook een keer kijken hoe het met vga zit?
Dat je beide test met vga om te kijken of er veel verschil tussen zit?
De beeld kwaliteit van de X1600/VGA (native resolution) en Dell 2007FP is vrijwel gelijk met de NC10 en Dell 2007FP. Derhalve verrassend goed ;-)
Hoe presteert de laptop met Flash?
Werken bijv. flash-based spelletjes een beetje zoals bijv. te spelen op http://www.neopets.com/keyquest/redeem.phtml?
Dan is het nl. een ideale laptop voor kinderen! :)
Erg mooie netbook !
Dit is nou precies zo'n netbook waar ik op naar zoek ben.
Vooral met zo een lange batterij duur, werkt het bijvoorbeeld goed als je hem in de nacht gewoon lekker laat opladen, en overdag dan mee neemt naar school. ( werk ? )
Want ik zou hem wel erg graag voor school willen gebruiken,
Notula's etc. maak ik tegenwoordig op mijn iphone voor gebruiksgemak + dat ik blaadjes heel vaak kwijt raak.
En weet je ongeveer te vertellen of dat ding een klein beetje een spelletje aan kan ?
Dan bedoel ik niet Call of Duty 4, maar meer zoiets als World of Warcraft.
Speel het namelijk veel, en zal wel leuk zijn dus.
Maar er zit waarschijnlijk geen ethernet poort op toch ?
Hopende dat u mijn vragen even zou willen beantwoorden. :)

P.s: tip voor de review: voeg alle specificaties van de netbook even aan je review ( in een tabel maybe ?)
Juist niet! Specificaties kan ik op de site van de fabrikant al zien..
Het al dan niet goed kunnen spelen van bepaalde typen spelletjes op de NC-10 verwijs ik naar het (vermelde) gebruikers forum. Daarover heb ik de nodige informatie voorbij zien komen (ik heb totaal geen ervaring met spelletjes)

Specificaties van de NC-10 staan vermeld onder Shortcuts (Productinfo).

Mede door de lange accu duur, stille HD & ventilator is de NC10 met name geschikt voor scholieren/studenten die gedurende de lesuren/college aantekeningen willen maken. Met "Max Battery Life" en niet te hoge "Brightnes Level" (Samsung Battery Manager) zal de (volle) accu het ongeveer 6 uur uithouden. De accuduur wordt uiteraard korter als je tijdens de pauzes op de NC10 "energie vretende" (Max Performance) spelletjes gaat spelen ;-)