Specificaties Socket 1150 met Intel B85 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI B85-G43 Gaming Review

Teus.shira 22 december 2013, laatste update op 22 december 2013, 2.098 views

MSI B85-G43 Gaming

Pluspunten

• Start zeer snel op.
  • Killer NIC bied echt voordelen.
  • Indeling van componenten maakt dat het bord zeer snel werkend te krijgen is.

Minpunten

• Haaks geplaatste sata aansluitingen zijn lastiger te bereiken als het bord mingebouwd is.
  • Vanaf cd-rom kan je geen windows 8 netwerk drivers installeren.

Layout Score: 4
Zoals meer tweakers hier loop ik bij het ouder worden tegen mijn eigen beperkingen aan bij het spelen van FPS games. Waar ik tien jaar geleden nog prima meekwam met een trackball heb ik nu een muis nodig. Mijn Athlon II 640 is op zich nog redelijk snel maar toch mistte ik iets.
Voor mijn nieuwe systeem op basis van een Haswell cpu wilde ik een Killer NIC op mijn moederbord. De grote vraag is al jaren voegt dit iets toe bij het gamen.
Na het spelen van een aantal uur COD kan ik melden dat het spelen net niets fijner aanvoelt. Op diverse websites lukt het maar niet om goed onderbouwd aan te tonen dat de NIC echt iets toevoegd maar games voelen net iets sneller en soepeler aan.
Dit lijkt een beetje op de discussie over frame-times. Toon maar eens aan dat frame-rate alleen niet alles zegt over de spelbeleving.

Aansluitmogelijkheden
Voldoende sata aansluitingen voor een gemiddeld systeem.
Ps2 aansluitingen en de bovenste twee USB aansluitingen zijn zo gemaakt dat ze input lag verminderen.
Updates die het systeem download tijdens het spelen van een fps hebben geen invloed meer op mijn ping dankzij het managen van netwerk traffic door de killer-nic.

Overklokbaarheid
Heb ik nog niet geprobeerd maar daar zijn moederborden met de B85 chipset ook niet voor bedoeld.

Koeling
B85 chipset wordt nauwelijks warm dus het blok dat op dit moederbord zit is ruim voldoende.

Prestaties
Hiervoor had ik een een bord met een AMD Athlon II. Opstarten van dat systeem duurde ongeveer 20 seconden. Het systeem start nu zo snel dat windows de toetsenbord drivers nog aan het laden is als het log-in scherm al getoond wordt.

Lay-out
Prima (vrij standaard) indeling.
Een aantal sata aansluitingen zijn haaks op het moederbord geplaatst. Dit zorgt dat de pluggen van de kabels niet tegen ingebouwde kaarten komen maar het

Heb jij ook een MSI B85-G43 Gaming?

Iets meer info zou wel makkelijk zijn geweest ;)

[Reactie gewijzigd door JKMH op 8 januari 2014 17:58]

Is prima. Wat wil je nog meet weten?
Voor metingen kan je goed terecht bij professionele sites. Nu heb je een aardig idee hoe het is om met dit board te werken. Maar wederom; wat mis je?
Welke manier raad jij aan om de netwerkdrivers voor windows 8 alsnog te instaleren?
Beste Stefan,

ik heb de meest recene drivers gedownload van;

Daarna heb ik nooit een probleem gehad.
Ik hoop dat dit helpt.
Je hebt een nieuwe PC maar verbetering zit in de NIC. Mooi je cognitieve dissonantie aan het wegrelativeren? :P
Op zich is dat wel een valkuil. Cod is echter normaal niet een spel dat erg zwaar is voor het gemiddelde systeem.
Ook op de langere termijn voldoet systeem prima. Downloads hebben nauwelijks invloed meer op het spelen van games. Zonder tussenkomst van de gebruiker werkt het gewoon.
Wat wil een mens nog meer (naast kleiner verschil tussen perceptie en realiteit).
hoeveel fans kan je hierop aansluiten?