HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One Review

iDanielTestpanel 21 december 2013, laatste update op 2 januari 2014, 6.852 views

HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One (Testpanel)

Pluspunten

• Vele features
  • Goede afdrukkwaliteit
  • Hoge afdruksnelheid
  • Zuinig met inkt

Minpunten

• Werkt niet op oudere android telefoons
  • Scannen van papier met ezelsoren is lastig

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 5
Voor mijn studie moet ik nog wel eens wat printen of scannen. Dit deed ik altijd op het oude printertje die we thuis nog hebben staan, welke bovendien ook nog eens op onze langzaamste pc is aangesloten. Niet echt handig dus. Enkele weken geleden was er een actie hier op Tweakers waarin 5 tweakers gezocht werden om deze printer te testen. Hier heb ik aan meegedaan en ik ben vervolgens voor het testpanel geselecteerd om deze all-in-one te mogen testen. Twee dagen later stond hij al thuis. Ideaal!

Specificaties
Het wordt geadverteerd als professionele all-in-one dat zeer lage kosten per afdruk heeft. Doordat de printer zowel direct via USB als via een bedraad of draadloos netwerk aangesloten kan worden zou deze all-in-one via alle apparaten bereikbaar moeten zijn. Ook kan er vanaf de ingebouwde kaartlezer direct van een geheugenkaart geprint worden. Daarnaast beschikt deze all-in-one over een 4,3'' (10,9 cm) touchscreen. Het kan onder andere de volgende papierformaten printen: A4, A5, A6, B5. De belangrijkste overige specificaties zijn:

- Printsnelheid zwart/wit: tot 20 ppm
- Printsnelheid kleur: tot 16 ppm
- Afdrukkwaliteit zwart/wit: 1200 x 600 dpi
- Afdrukkwaliteit kleur: tot 4800 x 1200 dpi
- Scankwaliteit: tot 4800 dpi

Installatie
De printer zit in een grote doos waarin goed gebruik is gemaakt van piepschuim om beschadiging te voorkomen.

De inhoud van deze doos is:
- Printer
- Duplexmodule
- Stroomkabel
- Cartridges (zwart, cyaan, magenta en geel)
- Installatie CD
- RJ11 kabel met 5 adapters voor de telefoonlijn (voor fax)

Zoals gebruikelijk is bij printers en all-in-ones wordt er echter geen USB type B kabel meegeleverd om het op een computer aan te sluiten. Overigens wordt er ook geen RJ45 kabel meegeleverd om het op een netwerk aan te sluiten.

Wanneer de all-in-one voor de eerste keer aangesloten wordt, wordt het installieprogramma via het touchscreen doorlopen. Tijdens de installatie kun je de taal kiezen, waarbij Nederlands ook beschikbaar is, en wordt het land ingesteld. Vervolgens installeer je de duplexmodule, waarmee dubbelzijdig geprint kan worden, en de vier cartridges. De printer lijnt zichzelf vervolgens automatisch uit. Vervolgens dien je de installatie CD op je computer te installeren. Deze installatie is heel gebruiksvriendelijk en wordt door middel van tekst en animaties op het touchscreen begeleidt. Ten slotte kun je vervolgens in de instellingen verbinding maken met je draadloze router of bedrade netwerk.

Bij het installeren van de CD op de computer wordt gevraagd hoe de printer is aangesloten, dus of het bedraad of draadloos op het netwerk is aangesloten, of via USB. Je kunt hier echter maar één optie kiezen. Ik heb hierbij gekozen om het via wifi aan te sluiten. Zo is het mogelijk om op zowel desktopcomputers, die enkel bedraad zijn aangesloten op de router, en via de draadloze verbinding van laptops te printen. De CD moet hiervoor wel op elke computer worden geïnstalleerd. Wanneer je tijdens de installatie voor één van de opties kiest, is het niet meer mogelijk om via de andere opties te printen. Na het kiezen voor printen via WiFi kon na het aansluiten van de all-in-one met een USB kabel niet meer geprint of gescand worden. Hoewel dit natuurlijk niet zo'n heel groot probleem vindt ik toch wel een beetje jammer. De wifi verbinding van de all-in-one is krachtig genoeg om op de tweede verdieping een goed signaal te ontvangen en te versturen naar de router, die op de begane grond staat.

De installatie CD bevat naast de verplichte bestanden om de all-in-one in te stellen op de computer over de volgende optionele programma's:
- HP Update
- HP Productverbeteringen
- Bing toolbar
- IRIS OCR waarmee je gescande afbeeldingen weer om kan zetten in tekstbestanden
- HP Hulp

IRIS OCR lijkt de enige nuttige optionele software naast HP Update. Dit is echter niet gratis, je krijgt enkel 30¤ korting, waarna het alsnog 69¤ kost.

De all-in-one zelf
Het apparaat zelf is vrij groot, namelijk 49 cm breed, 46 cm diep en 23 cm hoog. Een soortgelijk volume als een kleine ATX-kast dus. Dit is echter wel inclusief de uitstekende papierlade en duplexmodule.

De papierlade zit vooraan aan de onderkant van de all-in-one. Deze is er gemakkelijk uit te halen om te vullen met papier. Standaard is deze precies groot genoeg voor A4. Door klemmen passen er ook kleinere formaten en enveloppen in. De papierlade is uitschuifbaar waardoor legal papier er ook inpast. Hierdoor steekt de papierlade wel gedeeltelijk uit het apparaat. Boven de papierlade zit een uitschuifmechanisme om het geprinte papier op te vangen. Hierboven zit het grote touchscreen van de all-in-one. Het touchscreen is uit te klappen in verschillende hoeken waardoor je er ook van boven prima zicht op hebt. Rechts en links naast het touchscreen zitten enkele drukgevoelige knoppen en een wifi-indicatie led. Vergeleken met touchscreens van smartphones reageert het wat traag en onprecies, maar voor het doel is het ruim voldoende. Het touchscreen heeft voldoende intensiteit om in goed verlichtte ruiten te zien en de kijkhoeken zijn prima.

Bovenin de all-in-one zit het scan-gedeelte. Deze all-in-one biedt twee manieren om te scannen: Handmatig of automatisch. Om handmatig te scannen kan de bovenkant van de all-in-one kan gekanteld worden om het papier op de glasplaat te leggen. In het mechanisme zit geen veer om tegenkracht te bieden tijdens het kantelen. Hierdoor kan het gehele bovenste gedeelte vallen wanneer niet opgelet wordt. Dit had wel wat gebruiksvriendelijker gekund. Automatisch scannen wordt gegaan door één of meerdere vellen in de opening in de bovenkant te plaatsen. Ook het scannen kan dubbelzijdig gedaan worden. Het papier komt er onderaan in dezelfde volgorde weer uit.

Bij het vastlopen van papier tijdens het printen of scannen zijn er kleppen om het vastgelopen papier te verwijderen. Bovendien kan de duplexmodule van de printer gemakkelijk gedemonteerd en weer gemonteerd worden, mocht papier hier in vast te komen zitten. De gehele buitenkant van de all-in-one is van plastic gemaakt, maar voelt over het algemeen wel heel rigide aan. Enkel de papieropvanger en de papierlade van de printer voelen wat wankel aan wanneer deze uitgeschoven en verwijderd worden.

De printer heeft een USB-poort en een kaartlezer voor SD en MS/DUO. Wanneer hier een geheugenstick of geheugenkaartje in wordt gestoken kan de all-in-one sommige taken zonder computer uitvoeren. Zo kun je foto's printen en scannen naar een USB-stick of geheugenkaart. Het printen van pdf of doc bestanden is hier vanaf echter niet mogelijk. Vreemd, want scannen naar pdf is wel mogelijk.

Ten slotte zijn een aantal apps via het touchscreen te downloaden op de printer. Met deze apps kun je bijvoorbeeld maps van Bing en foto's van Facebook afdrukken. Hoewel ik dit zelf al nutteloos vindt, houdt het niet mee op. Je kunt er namelijk ook Disney kleurplaten en Marsupilami briefpapier mee afdrukken.

Over het algemeen ben ik erg tevreden over het apparaat en geft het daarom vier sterren voor de algemene beoordeling. Het apparaat biedt erg veel functies en mogelijkheden en kan bovendien vanaf vrijwel elk apparaat bedient worden. Een uitzondering hierin is wel mijn eigen telefoon, en geef het daarom vijf sterren voor de featereset.

Drivers, software en stabiliteit
De verlichte onderdelen van de installatie is de driver zelf en een ander programma dat in feite niets meer is dan een link naar de website van HP om cartridges te kopen. De driver heeft de volgende onderdelen:

In dit menu is de all-in-one in te stellen. De belangrijkste printinstellingen zijn het formaat van het papier, het soort papier, de printkwaliteit en de instellingen voor dubbelzijdig printen. Jammer is dat in de instellingen alleen soorten papier te vinden zijn van HP zelf. Zelf vond ik het vrij lastig om een match voor andere papiermerken te vinden. Onderhoud plegen, zoals het uitlijnen en reinigen van de printknoppen, gaat ook via dit menu. Dit kan echter ook via het touchscreen van de printer zelf.

Met behulp van HP ePrint kun je afdrukken vanaf je mobiel via internet. Dit wordt gedaan door middel van een webadres en een printercode. Deze voer je in bij het maken van een account en het downloaden van de app. De app werkte echter niet op mijn Android 2.3.3 toestel. Jammer. De driver bevat al het nodige voor een goede en complete werking van de all-in-one. In het hoofdmenu staat alles in categorieën om snel te vinden waarnaar je op zoek bent. De driver zelf is erg stabiel op Windows 7 Home Premium en heeft geen problemen veroorzaakt. Ik geef het 4 sterren voor deze categorie.

Methode van testen
Ik heb de all-in-one getest volgens een methode die zo dicht mogelijk bij praktisch gebruik ligt. De afdruk- en scansnelheid heb ik getest door een paper van 12 pagina's in A4, dat vooral lettertype 11 tekst maar ook enkele kleurenplaatjes bevat, af te drukken en te scannen op verschillende resoluties. Ook de afdruksnelheid op zowel groot en klein fotopapier werd getest. Alle snelheidsmetingen werden driemaal uitgevoerd om tot een gemiddelde te komen. Gemeten werd vanaf het moment dat de opdracht op de computer bevestigt werd tot het moment wanneer de laatste pagina wordt uitgespuugd voor zowel printen als scannen.

Afdrukkwaliteit
Er zijn slechts twee instellingen voor de kwaliteit van het afdrukken: normaal en best. Een verschil in kwaliteit tussen enkel- of dubbelzijdige prints kon ik niet vinden. Zowel op normale als beste kwaliteit was de kwaliteit van het afgedrukte document erg hoog. De plaatjes zijn erg scherp en duidelijk. Qua tekst is er voor grote lettertypen (>10) geen verschil in kwaliteit te zien. Op de beste kwaliteit zijn de kleine lettertjes en de plaatjes net wat scherper. Naar mijn mening voldoet normale kwaliteit in veruit de meeste gevallen wel.

Het afdrukken van foto's op fotopapier ging ook erg goed. De foto's zijn erg helder en zelfs de kleinste details blijven goed zichtbaar mits het goede papier in de instellingen wordt gekozen. Er moet echter wel expliciet opgelet worden wanneer er op fotopapier geprint wordt dat er in de instellingen gekozen is voor enkelzijdig printen. Wanneer in de instellingen is gekozen voor dubbelzijdig afdrukken haalt de all-in-one de foto door de duplexmodule waardoor er vegen in de foto ontstaan en de foto is verpest. Hier had wel een beveiliging tegen mogen zijn, want wie drukt foto's nu dubbelzijdig af? Ik geef de all-in-one vier sterren voor de afdrukkwaliteit.

Afdruksnelheid
De afdruksnelheden voor enkelzijdig printen op gewoon papier zijn als volgt:

De afdruksnelheden voor dubbelzijdig printen op gewoon papier zijn als volgt:

De afdruksnelheden van foto's zijn als volgt:

Op normale kwaliteit gaat het dubbelzijdig printen op gewoon papier erg snel voor een ink-jet printer, zo'n 5 en 6 seconden voor respectievelijk enkel- en dubbelzijdig printen. Op de beste kwaliteit duurt het afdrukken zo'n drie en vijf maal langer. Ook het printen van foto's vind ik erg snel gaan. Alle andere all-in-ones die wij thuis gehad hadden printten veel langzamer. In de pricewatch zijn maar enkele ink-jet printers te vinden die sneller afdrukken. Daarom geef ik het apparaat vier en een halve ster voor de afdruksnelheid.

Inktverbruik
het inktverbruik van deze all-in-one is erg laag. Na alle afdrukken gemaakt te hebben voor het testen van de afdrukkwaliteit en -snelheid was het inktniveau nauwelijks onder die van volle cartridges gedaald. Na het afdrukken van vele vakantiefoto's van mijn ouders waren de cartridges nog steeds ruim halfvol. Hier moet wel bij vermeldt worden dat de cartridges iets duurder zijn dan de cartridges van onze andere all-in-ones. Desalniettemin is het inktverbruik, of beter, de prijs per afdruk erg goed. Vijf sterren.

Scankwaliteit
Voor de scans is het dubbelzijdige document met de beste kwaliteit gebruikt die geprint werd bij het testen van de afruksnelheden. Allereerst de automatische scans. Er is hierbij geen verschil in kwaliteit te zien tussen de enkel- en dubbelzijdige scans wanneer dezelfde instellingen worden gebruikt. Ook tussen het opslaan als jpg of pdf zijn geen verschillen in kwaliteit te zien. Beide tonen de lichte 'spikkels' om de letters heen. Het scannen met een DPI-waarde van 75 resulteert in scans met een ontzettend lage kwaliteit. Plaatjes en vooral tekst worden erg korrelig. Lettertype 10 is nog goed te lezen, maar het leest niet fijn. Voor een tekstdocument is deze DPI-waarde echt onvoldoende. Een DPI-waarde van 200 is een grotere verbetering maar oneffenheden in de tekst blijven goed zichtbaar. Bij 300 DPI zijn de oneffenheden in de letters niet meer te zien tenzij er ingezoomed wordt. Bij 600 DPI zijn ook sterk ingezoomde letters effen.

Bij alle vier de DPI-waarden zijn de plaatjes en tekst op de andere zijde van het papier merkbaar. Deze waren bij de afdruk zelf ook al goed merkbaar. De PDF documenten voor respectievelijk 75, 200, 300 en 600 DPI zijn zo'n 1, 4, 7 en 14 MB groot voor 12 kantjes. Tussen de automatische en handmatige scans is geen verschil te zien wanneer hetzelfde document wordt gescand met dezelfde dpi instellingen. Het scannen van foto's geeft op 600 dpi erg goede resultaten. Merkwaardig is dat volgens de specificaties het scannen met een resolutie tot 4800 dpi mogelijk zou moeten zijn, terwijl in de opties 600 dpi het maximum is. Ik geef de scankwaliteit 4 sterren.

Scansnelheid
Om de automatische scansnelheden te testen werd gebruik gemaakt van een tekstdocument van 12 pagina's met een aantal kleurenplaatjes in A4 formaat. Van dit document zijn twee versies geprint: zowel enkelzijdige als dubbelzijdig. Beide documenten bevatten dus dezelfde hoeveelheid tekst en plaatjes. Voor zowel enkelzijdig scannen als dubbelzijdig scannen zijn alle resoluties getest: 75, 200, 300 en 600 dpi. Elke meting werd driemaal uitgevoerd en hiervan werd het gemiddelde genomen. Dit leverde de volgende resultaten op:

Het blijkt dat dubbelzijdig ruim drie maal zo veel tijd kost voor hetzelfde document. Dit komt doordat de scanner het papier moet omdraaien en dat kost de printer veel tijd. Gekozen is om het in PDF formaat op te slaan. Alle 12 pagina's wordt dan in één pdf-bestand opgeslagen. Scannen naar jgp-bestanden kost evenveel tijd en slaat alle zijden uiteraard los op. Opvalt is dat de scanner niet goed overeen kan gaan met gekreukelde invoer als ezelsoren. Het papier wordt hierdoor vaak niet recht gescand en kan hierdoor ook gaan vastlopen. Vervolgens werd de snelheid van de handmatige scanner getest. Hierbij werd een A4'tje in kleur op de glasplaat gelegd. Dit leverde de volgende resultaten op:

Opvallend is dat de scans veel langer duren dan op de automatische methode en vooral op de hoogste kwaliteit vrij lang duren. Ik geef het vier sterren voor de scansnelheid.

Deze all-in-one is in de winkel voor vanaf zo'n 210 euro te koop. Dat vind ik nog een behoorlijk bedrag voor een all-in-one. In de Pricewatch zijn vele alternatieven te vinden met dezelfde functies en print- en scanresoluties die minder geld kosten. Deze printer biedt wel het voordeel dat de printsnelheid veel hoger is dan de meeste andere all-in-ones, iets dat voor op het kantoor heel handig kan zijn. De printer is dan ook bedoeld voor thuis- en kleinzakelijk gebruik. Daarom krijgt deze vier sterren voor de prijs.

Heb jij ook een HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One?

Bijzonder voor mij was dat deze inkt niet wateroplosbasr is. Had ik nog niet eerder meegemaakt. Strookje stevig papier geprint met zwarte en gekleurde inkt een dag in een half gevuld glas water gezet. Geen uitloop! Helemaal niets. Ik was gewend dat 1 spat water meteen voor vlekken zorgde. Ik ben onder de indruk. Ik vindt het de hogere cartridgeprijs waard. Zuinig in gebruik en watervast.
Inderdaad een zeer mooie feature. Kun je ook mooi met een markeerstift je uitleven zonder dat de tekst gelijk onleesbaar wordt door het uitlopen van inkt. :)