Eminent EM7380 Review

robw1947 21 december 2013, 931 views

Eminent EM7380

Pluspunten

Minpunten

• Opstarttijd
  • Gebruik van (een) AB
  • Opzetten network
  • aan/uit lampje te groot en te fel

Hoofddoel van aanschaf was/is het kunnen kijken naar mijn zelf opgenomen films met mijn FullHD camcorder (1e kleinkind).
Ik heb geen BR-brander en BR-speler, waardoor een media speler mij een goed alternatief leek.
Daar ik van deze speler de reviews wat beter vond dan die van WD Live en ook wat meer mogelijkheden biedt zoals USB-3 en Esata heb ik voor dit merk/model gekozen.

Eerste bevindingen.
Ondanks de door mij gegeven Goed, toch enige kanttekeningen.
Na uitpakken en installatie volgens Quick Install werd er geen wizard opgestart,het lampje bleef rood en wel erg fel.
Na aanzetten met de AB duurde het vrijlang voordat ik het hoofdmenu zag, maar daarna ook geen wizard.
Na aanzetten wordt het lampje fel blauw.
Het aan/uit lampje had wat mij betreft kleiner van diameter mogen zijn en wat minder fel mogen branden. Er dus maar iets opgeplakt ter afzwakking.
Het aanzetten blijft lang duren, eerst zo'n 30 sec het logo, dan 20 sec een zwart beeld om vervolgens het hoofdmenu te zien.
En ook dan nog wachten op weersbericht en het aangeven hoeveel Gb aan externe schijven is gevonden.
Zoals al in eerdere reviews is aangegeven, de speler reageert niet altijd op de AB. Ik heb de AB toegevoegd aan mijn Logitech Harmony, maar ook dan blijft afstand een rol te spelen. Dus zit het probleem wellicht in de speler.
Als eerste naar de firmware gekeken, deze stond op 2.6.2.4.
Er is nu inmiddels 3.0.5.2. Of mijn exemplaar heeft lang op de plank gelegen of de firmware wordt niet echt bijgewerkt bij de productie van de spelers.
Firmware update gaat mbv USB-stick, heb ik geen moeite mee.

Ik heb niet alle functionaliteit kunnen testen, ik heb bijv geen Android tablet en ook geen smartphone.

Het benaderen van bestanden op je PC/laptop kan op 2 manieren.
Niet geheel deskundig op dit gebied was dat een hele puzzel.
Bij keuze NET moest ik aan het eind van het keuzetraject een gebruikersnaam ingeven. Dit lukte mij niet met de AB.
Bij Faqs vond ik het onderwerp "Mappen delen in W8".
Nadat ik die instructies had gevolgd, was er geen gebruikersnaam meer en kon ik verder.
Bij uPnP zie ik een mappenstructuur, die niet van mij afkomstig is, maar ik kom uiteindelijk wel in mijn mappen terecht.
Dit lijkt weer te maken te hebben met de Windows media Speler (V12), die ik moest streamen .
Uitleg over bovenstaande is er niet of te weinig in de handleiding.
Dus voor een netwerk leek (ondeskundige) is dit een moeilijke hobbel.

De Download functie kreeg ik niet aan de praat.
Pas in de 2e email van Support was duidelijk waarom, in de NL-handleiding wordt in hoofdstuk 16.3 de verkeerde parameter vermeld, deze moet zijn BTPD, zoals wel correct vermeld in de handleidingen in de andere talen (achteraf vastgesteld).

Ook met de hoofdkeuze Apps gaat het mis. Ik heb mij aangemeld bij Third Party Apps, een app uitgekozen, UitzendingGemist. Deze wordt vervolgens getoond onder Apps, maar na starten wordt het scherm zwart en blijft zwart.
Nu kijk ik naar UitzendingGemist via SmartTV, dus zoek ik dit verder niet uit.

Ik heb bij films niet alle mogelijke combinaties van codecs, frame rates, etc getest.
1 van mijn filmpjes mbv een videoconverter naar een aantal standaard andere formaten omgezet, deze bleken allemaal afspeelbaar. Ook een mkv bestand met ondertiteling getest.
Ik zag bij beide firmware versies de <i> staan.
Bovendien krijg ik het mkv bestand niet in beeld als ik via het netwerk mijn bestanden benader.

Samengevat, voor mijn hoofddoel, het afspelen van mijn eigen films, werkt de speler prima.

Heb jij ook een Eminent EM7380?

Wat bedoel je met Smart TV? Uitz gemist kijken? Is dat een app op de em7380?
Neen, met SmartTV bedoel de functie, die op mijn Philips TV zit.
Bij Samsung heeft deze functie weer een andere naam.
Overigens heb ik deze review ook op Kieskeurig geplaatst.
En ook daar is door een ander een vraag gesteld over Uitzending gemist.
Volgens Eminent is deze app niet aan de praat te krijgen.
Zie http://www.kieskeurig.nl/...ent/em7380/vragen/1101274