Crucial M500 2,5" 240GB Review

v0LrAtH 20 december 2013, 7.771 views

Crucial M500 2,5" 240GB

Pluspunten

• Snel (als je tenminste de 240GB koopt, de 120 is wel traag te noemen)
  • Goedkoop (goedkoopste per GB)
  • Capacitor Array

Minpunten

• Geen software
  • Geen kabels of 3,5" bracket

Na lange tijd toch eindelijk de overstap gewaagd naar een SSD. Ik gebruik mijn bijna 5 jaar oude PC'tje eigenlijk voornamelijk voor foto- en videobewerking. Bij het werken in Lightroom begon mijn PC echt ergerlijk traag te worden, en bij het stitchen van grote panorama's was het helemaal niet bruikbaar meer.

Na een lange tijd te twijfelen tussen de Crucial M500 en Samsung EVO series, is mijn uiteindelijke keuze toch op de Crucial gevallen. Het grootste voordeel van de Samsung is de hogere write speed, maar op de oudere SATA 3Gb heb je daar toch niets aan in de praktijk. En met slechts 8GB beschikbare RAM, had ik ook geen zin om 2GB af te staan voor de Rapid Mode.

De Crucial M500 daarentegen is toch een stukje goedkoper, is slechts MLC ipv TLC (op papier toch net iets beter), en beschikt over een capacitor-array tegen data-corruptie. Hoewel ik eerlijk moet toegeven dat vooral het prijsverschil het mij wel heeft gedaan.

De SSD wordt geleverd in een doosje, met enkel een hulpstukje om hem dikker te maken. Geen kabels, geen software. Als tweaker zijnde leek me dit geen echt probleem, maar voor een beginneling is de migratie software van Samsung misschien wel een leuke bonus.

Ik had nog vrij recent een nieuwe Win7 installatie gemaakt, en heb dus geopteerd voor een migratie ipv clean install. Ik draai een dual-boot Win7/Vista, dus heb ik vanuit Vista (die op mijn primaire disk staat) een cloon gemaakt van mijn Win7 partitie met EasyUS (gratis te downloaden) met SSD optimizatie aangezet. Daarna voor de zekerheid de stekkertjes van mijn SSD met de Win7 HDD gewisseld, en booten met de Win7 DVD. Daarin gewoon kiezen voor een reparatie, en alles werkte naar behoren. Even nog de registry aanpassen, en nadien de BIOS en ook AHCI is actief.

Mijn ervaringen tot nu toe zijn een stevig toegenomen snelheid in opstarten, zowel van het systeem als applicaties. Echter de tijd om foto's of video's te openen is slechts mild verbeterd. De reden is natuurlijk simpel: een foto of video is een sequential read, programma's booten is meer random read.

De benchmarks die ik heb gedraaid bevestigen dit ook, en tonen het verschil tussen mijn oude Samsung Spinpoint 1TB en mijn nieuwe SSD, op een relatief oud systeem. Zoals je kan zien zit ik aardig tegen de limiet van SATA 3Gb aan.

Helaas nog niet met heel zware bestanden gewerkt sindsdien (enkel RAW foto's in LR), maar ik ben echt benieuwd hoe de PC gaat werken als ik zoals een week geleden zo'n 25 beelden van 18MP in 16 bit TIFF aan elkaar wil plakken ;)

Achteraf bekeken ben ik wel best tevreden, en kan ik dit product (of een andere A-brand SSD) aan bezitters van oude PC's aanraden. Het blaast je toestel echt nieuw leven in :D

Heb jij ook een Crucial M500 2,5" 240GB?

Reviews door de redactie

Ik wil misschien deze schijf in een system met een E8400 processor en 4GB geheugen. PC start laatste tijd erg traag op en denk dat ik de HDD van 500GB ga vervangen door deze. Heeft dit veel zin of niet?
Traag opstarten (zeker nadat je PC al een tijdje meegaat) kan veroorzaakt worden door 2 factoren: het meest waarschijnlijke is gewoon dat je massa's rotzooi in je OS hebt verzameld door de tijd. Een andere (minder waarschijnlijke) mogelijkheid is het langzaam falen van de HDD.

In beide gevallen gaat die SSD je boottijd aanzienlijk verminderen, maar in het eerste geval zou ik zeker eens een "propere Windows" installeren. Je kan ook (zoals ik heb gedaan), eerst die nieuwe Windows installeren op je HDD, en als je dan nog steeds niet tevreden bent deze gewoon clonen naar een SSD. In mijn review staat een korte omschrijving over hoe ik dit heb gedaan.

Een SSD merk je voornamelijk aan het opstarten van je systeem, opstarten van programma's, en zwaar multitasken (waarbij je begint te swappen).
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik multitask opzich wel aardig wat en hecht wel veel waarde aan snelheid. Maargoed, enige wat ik vooral doe zijn MS Office programma's, programma's zoals Football Manager en zelden een potje Battlefield.... Zal nog even goed een afweging maken :)

Boeit het dan nog veel of je deze neemt of de Samsung 840? (voor mijn gebruik)

[Reactie gewijzigd door laurson op 10 februari 2014 14:51]

Persoonlijk denk ik dat je evengoed deze als de Samsung 840 EVO kan nemen. Beiden hebben kleine voor- en nadelen, waarbij ik uiteindelijk gewoon de goedkoopste heb genomen.

De gewone Samsung 840 zou ik niet meer nemen, want deze is wel duidelijk inferieur. Ook moet de kanttekening gemaakt worden dat deze review voor de 240GB versie is, want de 120GB versie zou ook beduidend trager zijn.
Er zijn inderdaad plusjes en minnetjes maar ik zou zelf de 840evo niet zomaar afschrijven. Qua performance is de 840 EVO toch echt beter.
Ik schreef de 840 EVO ook zeker niet af. Echter in een "oud" systeem als het mijne, en op SATA 300, ben ik ervan overtuigd dat er niet zoveel performance verschil is.

Beide SSD's zullen ervoor zorgen dat je bottleneck niet langer ligt bij de HDD. En hoewel de Samsung natuurlijk ietsje sneller is, is de Crucial merkbaar goedkoper, en betrouwbaarder. Ik geef toe dat ik voor een recent systeem niet naar Crucial zou kijken, maar dan eerlijk gezegd ook niet naar de Samsung EVO serie (ik zou dan voor Samsung PRO gaan).
Muah, als je naar de realworld performance kijkt ontlopen ze elkaar weinig. Maw; in het dagelijks gebruik zal je weinig verschil merken tussen de twee. Sterker nog; ik merk weinig verschil tussen mijn M500 en de Intel Postville 80GB die er eerst in zat.
Zou je deze SSD aanraden voor een laptop upgrade i.p.v. de bekendere Samsung EVO(die ik zelf in mn PC heb overigens) of maakt het dan echt niks uit welke SSD je koopt?
Ik denk dat beiden perfect geschikt zouden zijn. De powercaps zullen wel iets minder nut hebben bij een laptop uiteraard.

Deze SSD is iets goedkoper, maar heeft merkbaar lagere write speeds, als je Rapid Mode aanzet (ten koste van 2GB RAM).

Ik ben zelf in het bezit van een Samsung 830 op mijn Media Center, en ben ook van Samsung zeer tevreden. Mochten de prijzen gelijk geweest zijn, had ik allicht de Samsung genomen. Echter kon ik voor mezelf geen enkel voordeel vinden dat mij die 20 euro meerprijs verantwoordde.
Geweldige SSD voor een prima prijs! Bespaar jezelf 30 euro en geniet van deze prijs/prestatie kanjer!
Misschien voor jouw een leuke Upgrade, maar gezien waar je nu mee werkt is het echt zonde van je geld moet ik je eerlijk bekennen: beschikt zelf over een I920 Core/1366 processor, en als dit verhaal lees heeft dat geen enkele toegevoegde waarde voor de echte Pc gebruikers, sorry voor mijn negatieve reactie.
Persoonlijk merk ik het verschil toch echt wel. Heb op mijn werk een Core i7 Sandy Bridge met eveneens 8GB geheugen, maar wel een HDD. Ik moet zeggen dat het harde rekenwerk misschien sneller gaat op die Core i7, maar over het algemeen draait mijn oude PC thuis vlotter.

Ik ben een notoir multi-tasker, met altijd wel een paar zware programma's open, en browsers met tientallen tabs. Mijn werk-PC blijft vele keren per uur even hangen, meestal slechts enkele seconden, soms tot 15 30 seconden. En dit irriteert me vreselijk. Sinds mijn SSD thuis, heb ik daar veel minder last van.

Hoewel mijn PC op mijn werk dus wel sneller is, geeft mijn PC thuis me sinds die SSD toch een betere en vlottere werk-ervaring. Ik zou daarom dus niet zeggen dat die SSD zonde van je geld is. Als je een computer enkel gebruikt voor Office en wat te surfen, moet ik je gelijk geven. Maar in dat geval is quasi elke PC weggegooid geld, want om te surfen heb je geen Core i7 nodig, zelfs geen Core i3.
Hoe oneens kan je het met iemand zijn ;)

Zowel een 920 als een 9550 draaien al de nodige jaren mee, waar de 920 maar een 'jaartje' nieuwer is en echt geen wereld van verschil met een 9550, respectievelijk 6 en 7 jaar oud en beiden verdienen het nog te leven.

Op werk hebben we twee budget pc's staan, beide voorzien van een AMD X2 255, wat nieuwer, maar alles behalve een hoogvlieger. Er wordt hier deftig op gesurft (beide voorzien van een dual full HD monitor setup), meerdere browsers en tabbladen tegelijk.

Sinds de komst van een upgrade in de vorm van een Samung 830 SSD vliegen de beestjes weer en zijn ze lekker vlot, kortom er valt weer prima mee te werken.

Voor oudere en/of simpele pc's is een upgrade naar een SSD het verschil tussen leven of dood. Het gaat hierin om de pc-beleving en niet om de brute kracht. Klikken en gaan, alles gaat lekker soepel, waar normaliter de HDD de achilleshiel is.

Waarom denk je dat al die ultrabooks en in het begin de macbook air zo gretig aftrek vonden, iedereen roemde ze omdat ze zo lekker vlot zijn. De doorsnee consument weet echt niet dat dit door het flash geheugen komt.

In mijn moeders laptop heb ik ook een SSD gezet (Dell 17 inch, i3), dat soort dingen moet je niet willen vragen, dat moet je doen. Na afloop merkt ze zelf op dat de laptop vlotter werkt.

Praktisch iedereen is gebaat bij een SSD, het is in mijn boek dan ook tip nummer 1. Zeiden ze vroeger dat een geheugen upgrade de beste kosten ineffectieve upgrade is, dan is vandaag de dag een SSD upgrade het beste wat je kan doen!

[Reactie gewijzigd door Zondaar313 op 24 januari 2014 17:00]

Helemaal mee eens. En dan nog een ander belangrijk voordeel voor mij in notebooks. Ik word helemaal dol van het geratel van de harde schijf bij het lezen. En dat doet Windows nogal vaak, ook als je niets doet. Bij een SSD heerlijke stilte. En de accuduur moet er ook nog iets op vooruit gaan :)