EVGA Geforce 8800 GTS 512MB Review

Kwak 14 januari 2009, 5.034 views

EVGA Geforce 8800 GTS 512MB

Pluspunten

• Kan goed meekomen met de Nvidia 9xxx en de ATI 4850 kaarten
  • Stil
  • Overklokbaarheid

Minpunten

• Idle is die warm
  • Plaatsing PCI-E power connector

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Beeldkwaliteit

Ik heb nog nooit een videokaart gehad waarbij ik een slechte beeldkwaliteit had en dat is bij deze niet anders. Ook in spellen blijft het beeld goed. Zoals alle moderne videokaarten wordt 16 x AA en anisotropic filtering ondersteund waardoor mooie plaatjes op het scherm getoverd kunnen worden.

Geluidsproductie

Het geluid is een van de sterkste punten van deze kaart. Via Rivatuner kan ik hem in Windows onhoorbaar laten draaien. Het geluid dat deze kaart dan maakt komt niet boven het geluid van de fan van voeding uit. Dit blijft in ieder geval zo,zolang die idle is. Als ik ga gamen wordt de kaart wel warm en dan gaat de fan ook harder draaien. Hij maakt dan niet zoveel herrie dat het storend wordt. Je hoort hem wel maar tijdens gamen vind ik dat niet erg. Desnoods zet ik het geluid gewoon harder zodat het geluid wegvalt tegen de schoten en de granaten die me op de oren vliegen.

Overklokbaarheid

Standaard draait deze kaart op core 650 mhz, mem 972 mhz en shaders 1625 mhz. Ik laat hem via Rivatuner draaien op core 761 mhz, mem 1103 mhz en shaders 1902 mhz. Deze instellingen worden via rivatuner automatisch geladen in Windows.
Over de overklokbaarheid ben ik zeer tevreden. Want met deze overklok komt de snelheid van van deze kaart in de buurt van 9800GTX+. Alleen de core en de shaders van de meeste 9800GTX+ kaarten lopen doorgaans iets sneller.
In een vorige versie van deze review schreef ik dat het onverstandig om de core hoger dan 1000 mhz te klokken. Na opmerkingen van hieronder bij 'reacties' heb ik toen besloten om mijn kaart maar wat verder te klokken. Het verhaal van de 1000 mhz geldt alleen voor de 8800 GT. Het geheugen draait nu stabiel op 1103. Op hogere snelheden krijg ik soms een beeld vol blokkerige artifacts. De overklok wordt ook instabiel als ik de core laat draaien op 767 mhz. Zo nu en dan freezed het beeld en gooit Windows de drivers eruit. Ik heb desondanks wel een benchmark kunnen draaien op deze snelheid. Maar de kaart wordt dan onbetrouwbaar en daar heb je niets aan. De shaders willen ook niet veel hoger dan 1902 mhz. Want dan wordt mijn systeem instabiel.

Prestaties

Ik heb helaas maar een eenvoudige 19" CRT. Daarom is de maximale resolutie waar ik op game 1280 x 1024. Bij COD4 met alles op de hoogste instelling haal ik continu 91 fps met 'drops' naar 88 fps.
Crysis met alles op very high en 4x aa is niet echt speelbaar met een lousy 22 fps en drops richting 11. Als ik alles op high zet en ik speel op 2x aa haal ik zo rond de 40 fps met drops richtig 18. Ik speel dit spel alleen zelden dus misschien zijn de instellingen niet helemaal goed. Ook speel ik nog wel eens Medieval Total War 2 en dit is uitstekend speelbaar met alles op de hoogste instellingen. Hiervan heb ik alleen geen fps gemeten.
Verder heb ik een aantal 3DMark benchmarks gedaan. Deze heb ik ten behoeve van de overzichtelijkheid in een tabel gestopt. Alle testen met de 8800 GTS zijn uitgevoerd met Windows Vista 32 Home Premium, de andere testen zijn gedaan met Windows XP Pro 32.

Hiervan heb ik grafiek gemaakt waarbij de scores die gehaald zijn op default snelheden van de CPU
en videokaart 100% zijn.

De overklokte scores die behaald worden zijn te vergelijken met de score die te halen zijn met vergelijkbare systemen die voorzien zijn van een 9800GTX+ en HD4850. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat deze kaarten natuurlijk ook overklokt kunnen worden. Verder is de HD4850 een stuk krachtiger als de resolutie groter wordt, zeker de 1GB versie. Maar omdat ik slechts een 19” CRT heb, heb ik die extra kracht niet nodig.

Warmteproductie

Idle is de GPU 55 graden met fanspeed van 30%, onder load wordt hij 65 graden waarbij de fan op 70% van de maximale snelheid draait. De warmte productie in Windows vind ik aan de hoge kant, maar misschien is dat de prijs die betaald moet worden voor stilte. Onder load vind ik de warmte zeer acceptabel.
De stockcooler is goed gebouwd. Hij neemt twee slots in blaast de warme lucht naar buiten zodat het de kast uit is.

Layout

Toen ik deze kaart in mijn moederbord probeerde te stoppen had ik veel last van de afmetingen. Hij kwam zo beetje tegen een van de harddrive bays in mijn kast aan. Nadat ik deze bay eruit gehaald had paste de kaart er eenvoudig in. Helaas ging toen de harddisk bay weer moeilijk terug maar enig priegelen bracht uitkomst. Daarna liep ik aan tegen het volgende probleem. De PCI-E power connector zit aan de achterkant van de kaart. Precies in het gebied waar ook de SATA-kabel en voedingskabel van een van mijn hd's zit. Daardoor paste het niet en moest ik mijn harddisk verplaatsen. De fabrikant had de powerconnector beter aan de zijkant van de kaart kunnen zetten. Dan past het allemaal wat eenvoudiger.

Ik vind deze kaart nog uitstekend mee kunnen in vergelijking met de high end kaarten van 9xxx serie. Ook ten opzichte van de concurrentie van ATI staat ie zijn mannetje. Hij kan concurreren met de 4850 en is veruit de baas over de 3850 en de 3870.
De ATI 4870 en de Geforce GTX 260/280 zijn wel een heel pak sneller. Ik kan deze kaart iedereen aanraden die een tweedehands kaart zoekt van minder dan 100 euro. Mocht je een nieuwe kopen voor niet al te veel geld, dan zou ik toch de ATI 4850 willen adviseren.

Foto's
Foto 1 is een overzichtje met GPU-Z en CPU-Z met een overzicht van belangrijke hardware.
Foto 2 is een foto van een 8800 GTS en 6800 GT zodat de grootte goed te zien is.
Foto 3 is een foto van 8800 GTS, 6800 GT, Geforce 2 MX, Radeon 9800 Pro en een Radeon 9250. Hier valt de grootte van de kaart nog meer op.
Foto 4 is een overzichtsfoto van de ingewanden van mijn PC.

*EDIT 15-11 3DMark Vantage Score toegevoegd*
*EDIT 24-11 3DMark Vantage Score met 180.70 drivers toegevoegd*
*EDIT 22-12 Nieuwe 3D Mark scores en overklokresultaten toegevoegd*
*EDIT 28-12 Review herschreven (foto’s volgen nog)*
*EDIT 14-1 De langverwachte foto's toegevoegd*

Heb jij ook een EVGA Geforce 8800 GTS 512MB?

De 8800GTS 512mb is hetzelfde als de 9800GTX. Het enige verschil is dat de 9800GTX minimaal hoger geklokt is (25mhz). Dus 675 ipv 650. Verder is de 9800GTX geschikt gemaakt voor Tril Sli. De koeler is gewoon hetzelfde op beide kaarten.
de 9800GTX heeft wel een wat andere koeler, en niet alleen core is hoger geklokt ook de shaders en geheugen.
de specs van de 9800 GTX zijn:
Core 675 mhz
Mem 1100 mhz
Shaders 1688 mhz

van de 9800 GTX+
Core 738 mhz
Mem 1100 mhz
Shaders 1836 mhz

Het verschil tussen de koeler van 9800 GTX(+) en 8800 GTS kon ik niet vinden,.

[Reactie gewijzigd door Kwak op 15 november 2008 13:03]

je vergelijkt nu de GTX en de GTX+ ik zal even de correcte waarden geven.
Want het ging over de 8800GTS vs de gewone GTX

8800GTS

Core:650 MHz
Mem:970
Shader:1625MHz

Dat van die GTX klopt wel. Maar zoals je ziet zit er nogal duidelijk verschil tussen kloksnelheden. Vooral geheugen van de GTX wil altijd harder.

Koeler 8800GTS http://www.asus.com/999/images/products/2003/2003_l.jpg
Koeler 9800GTX http://www.asus.com/999%5...ducts%5C2201%5C2201_m.jpg

Zoals je ziet is de koeler wat anders van design, ook de 9800GTX is een stuk langer.
Dus daar zit ook nog verschil in. 9800GTX kan veel beter overklokken, maar op gelijke kloksnelheid zijn de 8800GTS en de 9800GTX hetzelfde in prestatie.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 15 november 2008 12:01]

Daarnaast is het toch ook een kleinere core? een 55nm ipv een 65 nm?.. iig dat dacht ik.
Zowel de 8800GTS (512mb) als de 9800GTX, zijn uitgerust met de G92 Core, en zijn dus 65nm.

Als ik het goed heb is de GTX+ wel met de 55nm core uitgerust .

[Reactie gewijzigd door pcgek op 16 november 2008 09:27]

Yup, en nVidia heeft gekozen om em wat hoger te klokken ipv het verbruik naar beneden te krijgen. Vandaar ook dat de core en shaders zo'n 10% hoger geklokt kunnen zijn.
Het is logisch dat de shaders ook hoger geclockt zijn, de kaarten bevatten dezelfde g92 gpu, waarbij de shaderclock aan de coreclock is gekoppeld, dus gaat de de core snelheid omhoog, dan gaat ook de shader snelheid omhoog :)

verder zijn de 8800gts en 9800gtx(+) identiek, enkel de clocks en het pcb (bij de + ook nog een kleiner productieprocédé) verschillen, de koeler is ook wat aangepast maar in feite is het dezelfde koeler, die al sinds de g80 kaarten wordt gebruikt.
9800gtx:
8800gtx:
Als je goed kijkt zie je enkele kleine vershillen, zoals de heatpipes bijvoorbeeld, maar het basis principe is hetzelfde

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 28 december 2008 18:18]

EDIT: is al genoemd door Zenix.

[Reactie gewijzigd door pcgek op 15 november 2008 14:03]

Je vergelijkt nergens deze kaart met de ati kaarten, en dan zeg je op het einde dat deze kaart nog goed meekan met de andere kaarten. Een beetje een rare conclusie als je het mij vraagt. Ik zou het geloven moest je er benchmarks mee gedaan hebben, met de verschillende kaarten, maar nu ...
Ik heb de resultaten die ik met deze kaart heb gehaald vergeleken met de resultaten die andere mensen hebben gehaald met de ati kaarten en dan valt me op dat deze redelijk in de buurt blijft.
Dit is goed dat je dit hier zegt, maar dat mag dan ook in je tekst en niet in je conclusie. Je begint in je conclusie over iets nieuws, terwijl het meer een samenvatting zou moeten zijn. Nu de rest van je review ziet er wel ok uit.
mee eens, ik zal het binnenkort aanpassen
wat kwak zegt klopt, de 8800GTS 512MB is in principe hetzelfde als een 9800GTX, alleen 9800GTX kan beter klokken. En heeft betere koeling/ beter power circuit. En een betere G92 core, maar in principe zijn ze hetzelfde op gelijke clocksnelheden.

Dus een 8800GTS op 9800GTX speeds is vergelijkbaar met elkaar. En een 9800GTX kan goed meekomen met een ATI HD4850.

Ook kwak dat van boven 1000Mhz geheugen is een fabeltje. Lees maar op internet erover. En dat ging ook alleen dan over de 8800GT.
Ik draai mijn 8800GTS gewoon op 1125 geheugen :) Al een hele tijd geen probleem.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 13 november 2008 13:22]

Bedankt voor de tip. Ik heb het geheugen omhoog gegooid. Als het over een week nog steeds stabiel draait zal ik mijn review aanpassen. Met 3DMark was die stabiel en haalde ik 15071 punten. Hierbij draaide de core op 760, shaders op 1906 en mem op 1102.
Ook handig te vermelden in deze review is de product ondersteuning
van EVGA , bijvoorbeeld ; dat de (levenslange)garantie (in tegenstelling tot vele andere fabrikanten) NIET vervalt als je gaat overklokken of als je een andere koeling wilt gebruiken dan de standaard koeling .
als ik zou moeten kiezen voor een 8800 en 9800 dan kies ik voor de 9800 gtx
ja en die is ook een stuk duurder
dat is hetzelfde als je moet kiezen tussen HD4850 en HD4870
Ik heb mijn 8800GTS van EVGA voor 99 euro GTX kost 2 keer zoveel.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 24 november 2008 16:44]

oke daar heb jij weer gelijk in :)
Nee dat is niet hetzelfde, de hd4870 heeft een voordeel in de vorm van gddr5, dat is een groter verschil dan wat andere clocks en een bijgeplaatste sli connector.

En een 9800gtx is al voor 150 te vinden, zelfs voor minder als je goed zoekt:
zelfs een + versie :P

Je zit hier maar wat dingen op te blaten wat niet 100% klopt én wat je nog niet eens hard maakt met een of andere link, het is aardig dat je het probeert uit te leggen maar doe het dan ook goed aub, daar heeft men meer aan :+
Waar haalt iedereen GTS512 kaarten voor onder de ¤100 :/ ?
Dat vraag ik me ook af. Ik wil er een bij voor SLI maar ze zijn me ook gebruikt nog net iets te duur. Een nieuwe onder of rond de 100 euro van een a-merk zou ik nog wel kopen.
Lang genoeg zoeken op marktplaats en hier heeft mij deze videokaart opgeleverd. Ik heb hem half augustus aangeschaft voor 90. Misschien heb ik daar ook gewoon erg veel geluk mee gehad, maar we zijn nu bijna een half jaar later. Dan moet 100,- toch lukken. Temeer omdat de 4850 hier vaak voor 120/130 wordt aangeboden. Deze kaart is minder waard. 100 lijkt mij heel redelijk.
Hij kan dan wel mee met de 4850 maar die kan ook overklokken natuurlijk.
heb hem zelf lopen op 785/2300, dan loopt hij echt rondjes om de 9800gtx heen, vooral omdat de AA impact minder is.

Zelf nog geen problemen gehad en speel op 1900x1200 altijd minimaal 2x AA aanstaan (ook in crysis).

over je survey, een paar plaatjes zijn leuk (zelfgemaakte foto's), benchmarks even ordenen/onder elkaar zetten.

[Reactie gewijzigd door Powrskin op 22 december 2008 21:46]

ok, morgen wellicht, het is inderdaad een rommeltje