Canon EF 50mm f/1.8 II Review

MooDyBLueS 20 december 2013, laatste update op 19 maart 2014, 421 views

Canon EF 50mm f/1.8 II

Pluspunten

• zeer scherp
  • erg lichtsterk
  • vederlicht
  • bruikbaar van APS-C tot Full Frame modellen
  • prijs is om te lachen

Minpunten

• bouwkwaliteit is niet meer dan redelijk
  • focussen is luidruchtig
  • lens is ietwat kort en daardoor onpraktisch bij manual focus

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 3
Na het aanschaffen van mijn Canon EOS 600D, ben ik op zoek gegaan naar de ideale lens als opvolger van de kitlens. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat dit een stuk lastiger was dan in eerste instantie gedacht en dat er sowieso niet zoiets bestaat als 'de perfecte lens' die voor alle toepassingen bruikbaar is.

Van prime lenzen spraken mij een aantal dingen enorm aan: de scherpte die ze bieden, de grote aperture, de relatief lage prijs over het algemeen en het verplicht worden creatiever te worden in het framen van je shot en daardoor dus ook actiever rond te moeten lopen. Dat leek me een leuke uitdaging en toen ik er ook nog eens achter kwam dat de lens waar deze review over gaat slechts zo'n 100 kost, was ik om. Dat wilde ik wel proberen!

Mijn kennis en ervaring beperkte zich op dat moment nog met name tot compactcamera's en dan met name vakantiefoto's. Juist doordat ik het steeds leuker begon te vinden en ook een uitdaging zag in fotobewerking, besloot ik voor een dSLR te gaan en meer creativiteit op te zoeken. Bij het schrijven van deze review heb ik de lens circa een jaar in mijn bezit en combineer ik dit met een Sigma 18-250mm f/3.5-5.6 voor het standaardwerk.

Bouwkwaliteit
Kunststof, kunststof en nog eens kunststof slaat de klok bij deze lens. Het geheel is eenvoudig afgewerkt, maar het zit wel prima in elkaar. Hoewel er wat speling op de focusring zit, valt dit wat mij betreft binnen het toelaatbare en ik heb niet het idee dat de lens snel uit elkaar zal vallen. Verwacht echter geen wonderen: het is een simpele lens met eenvoudige bouwkwaliteit.

Sommigen vergelijken het met speelgoed, dat vind ik te ver gaan, omdat het wel degelijk netjes is afgewerkt en geen scheve elementen kent bijvoorbeeld. Al geldt wel dat hij een val van gebruikshoogte waarschijnlijk niet zal overleven.

Voor deze prijs zijn er nauwelijks lenzen te verkrijgen. De enkeling die je aantreft, betreft een kitlens of een eenvoudige zoom. Wat dat betreft niks te klagen. Wat ik iemand heb horen zeggen: als je deze lens te duur vind of niet kan betalen, dan heb je niks in dSLR-land te zoeken.

Chromatische aberratie
Dit heb ik zelf maar zeer zelden ervaren. Een hele enkele keer kwam ik het tegen in dusdanige mate dat Lightroom het automatisch wist te corrigeren zonder blijvende neveneffecten. Ik vermoed dat dit door het simpele ontwerp van deze primelens komt.

Vervorming
Ook op dit punt vind ik de lens erg goed presteren. De vervorming is erg klein en ook dit is iets wat een programma zoals Lightroom eenvoudig kan corrigeren dankzij lensprofielen. Het is zelfs zo weinig dat ik het alleen zie wanneer ik in Lightroom tussen voor en na switch.

Vignettering
Dit is enigszins aanwezig, al valt het op mijn APS-C camera mee. Dit is echter in bepaalde shots wel met het blote oog te zien. Denk aan een foto van een landschap met een heldere lucht, waarbij de beide bovenhoeken duidelijk donkerder zijn. Wederom is dit, zeker wanneer je op RAW schiet, een punt wat eenvoudig in Lightroom te corrigeren is.

Lens flare
Nauwelijks meegemaakt, al moet ik hier wel aan toevoegen dat ik de lens met name voor portretfoto's binnenshuis gebruik. Buitenshuis heb ik wel eens een lastige situatie meegemaakt wanneer je redelijk scherp op de zonrichting fotografeert, al vermoed ik dat een deel ook door een lenskap te verhelpen zal zijn. Gezien mijn gebruik, heb ik bewust voor gekozen om dit niet aan te schaffen en de enkele keer dat het niet te voorkomen is maar te accepteren.

Autofocus-snelheid
De 50mm f/1.4 USM van Canon (en waarschijnlijk ook die van Sigma) is sneller, al is dat niet het grootste minpunt. De f/1.8 II is met name heel erg luidruchtig. Ok, het is niet alsof je op straat aandacht ermee trekt, je hoort echter wel dat dit een van de punten is waarop Canon logischerwijs bespaard heeft. Persoonlijk zou ik graag een 50mm f/1.8 USM zien voor 150-175, juist omdat de f/1.4 USM zo'n 4x zo duur is.

Desondanks over snelheid niks te klagen. Waar de lens wel echt heel veel moeite mee heeft is een focuspunt te pakken krijgen wanneer het wat donkerder is en er een enkel focuspunt geselecteerd is.

Featureset
Geen USM, geen stabilisatie, geen zoom, geen full-time manual focus. Nog net wel autofocus zou je ook kunnen zeggen. Maar dat geeft ook niet. Als je USM en FTM zoekt, kan je bij de duurdere f/1.4 varianten terecht, waarmee je ook nog eens 2/3 stop sneller krijgt. Het klinkt karig, maar bij dit type lens heb je voor deze prijs ook niet meer nodig.

Scherpte/contrast
Een van de redenen waarom ik deze lens koos was de scherpte over vrijwel het gehele bereik. Mijn ervaring is ook dat de lens op f/1.8 al lekker scherp is, veel scherper dan bijvoorbeeld de kitlens of ook mijn Sigma 18-250mm (die uiteraard ook niet op scherpte gemaakt zijn). Voor zover ik kan beoordelen vind ik hem vanaf f/2.2 op z'n scherpst en ook stukken makkelijker het juiste focuspunt te behouden. Dat is zeker handheld erg tricky bij f/1.8.

Het contrast is prima, maar niet meer dan redelijk te noemen. Eerder genoemde Sigma 18-250mm vind ik contrastrijker overkomen. Dit ligt ongetwijfeld ten grondslag aan het eenvoudige ontwerp en is weinig mis mee. Het maakt het wel een lastige categorie om een sterrenbeoordeling aan mee te geven. Ik heb voor vijf sterren gekozen, omdat de meeste mensen de scherpte toch zwaarder zullen laten wegen en die is gewoon erg goed bij deze lens.

Handling
De lens is licht, vederlicht. Zeker met een APS-C body is het bizar hoe makkelijk je hiermee rond loopt. Een nadeel is wel dat de lens ook erg kort is en de focusring daarom logischerwijs helemaal voorop gezet is. Hoewel deze eenvoudig te bedienen is, schuift de lens wel uit bij het focussen en dat kan bij manual focus nog weleens lastig zijn, waarbij het draaien enigszins belemmerd wordt. Aangezien de meeste mensen niet vaak handmatig zullen focussen, is dit niet zo'n groot probleem echter.

Voor de prijs kan je je geen buil vallen en eigenlijk zou ik zelfs willen zeggen dat iedereen met een Canon dSLR deze lens er 'gewoon' bij moet kopen. Al is het maar om uit te proberen en een andere kijk op fotograferen te krijgen, totaal anders dan wanneer je alleen maar met zoomlenzen rondloopt.

Alle minpunten zijn eigenlijk eenvoudig weg te wuiven als je weer aan de prijs denkt en als je naar scherpte en beeldkwaliteit kijkt, krijg je zelfs voor honderden euro's meer moeilijk een betere lens. Wel ga ik t.z.t. kijken naar een model dat USM biedt en een fijnere focusring heeft, zoals de Sigma 50mm f/1.4.

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.8 II?