Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart Review

vegury 19 december 2013, 13.069 views

Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart

Pluspunten

• Lage prijs
  • Volledige Windows
  • Geslaagde laptop/tablet convertible
  • Lange accuduur
  • Prima toetsenbord
  • USB 3.0 poort (in dock)

Minpunten

• Touchpad (zie review)
  • Fragiele micro-usb aansluiting

Introductie
Ooit kun je dit scherm loskoppelen en heb je ook een tablet’, was een uitspraak die een aantal jaar geleden bij ons thuis gemaakt werd over een Medion netbook. Hier moet ik toch steeds weer aan denken als ik de Asus Transformer Book T100 gebruik.

Ik heb al enige ervaring met tablets. Mijn eerste tablet was de HP Touchpad, welke ik na enige tijd verkocht met als reden dat ik vond dat ik hem niet genoeg gebruikte. Toch had ik hierna momenten waarop ik een tablet miste, vandaar dat ik afgelopen zomer de Surface RT heb aangeschaft. Deze leek mij perfect, ook met het oo g op een project waar ik mee bezig ben, waarbij ik een lange reistijd in de trein heb. De Surface RT beviel erg goed, maar toch liep ik tegen momenten aan waarop ik, vooral voor dat project, x86 Windows software wilde draaien. Ook bleek de Touchcover niet ideaal te zijn voor het typen van langere stukken. Toen ik door een familielid gevraagd werd welke tablet hij moest aanschaffen, viel mijn oog op de Asus Transformer T100. Na enig rondkijken naar bijvoorbeeld de Dell Venue 11 Pro besloot ik, mede dankzij de toch wel lage prijs, voor de Asus T100 te gaan. Het aanschaffen van de tablet bleek niet gemakkelijk, hij was overal uitverkocht. Maar via het T100 topic op GoT werd ik getipt dat Alternate een kleine voorraad had binnengekregen, en hier heb ik een exemplaar aangeschaft.

Hardware
Het eerste wat ik dacht bij het uit de doos halen van de tablet was ‘deze is lichter dan de Surface RT!’, en mijn tweede gedachte was ‘dit lijkt wel een beetje op de HP Touchpad, met de afgeronde hoeken en het plastic’.

De tablet voelt ondanks de plastic behuizing stevig aan, prima bouwkwaliteit voor de prijs die je betaalt. De aansluiting van de tablet op het toetsenbord is heel anders dan de Surface RT. De eerste paar keer even goed kijken hoe het werkt, en je moet er goed op letten dat hij 2x klikt (allebei de pinnetjes zitten dan vast). Maar de aansluiting voelt solide aan. Door deze constructie kan het scherm niet al te ver naar achteren worden gedraaid, aangezien de ‘laptop’ dan om zou vallen door het gewicht van de tablet. Toch kan het scherm ver genoeg naar achter worden geklapt voor normaal gebruik.

De Windows Home knop op de tablet zit aan de zijkant, er niet zoals bij de Surface aan de voorkant, en op de T100 deze is ook niet capacitief. Dit werkt prima, al vind ik dat de hardware knop op de T100 redelijk zwaar gaat.
De accu van de T100 is zeer goed. De tablet is gemakkelijk een hele dag te gebruiken.
De tablet is passief gekoeld en heeft dus geen ventilator. Hierdoor is hij lekker stil en kan hij makkelijk dichtgeklapt worden en in een tas worden gestopt, zonder eerst afgesloten te moeten worden.

Opvallend vind ik ook de pads aan de onderzijde van het toetsenbord dock. Er zitten 4 rubberen pads waar het toetsenbord op steunt. Maar als de laptop open wordt geklapt steunt de constructie alleen op 2 rubberen pads, en aan de kant van het scherm op het scharnier. Dit heeft geen rubber dus wil de tablet nog wel eens lichtelijk schuiven over een tafeltje in de trein.

Het toetsenbord bevalt erg goed. Het is iets kleiner dan een normaal toetsenbord, maar na een dagje gebruik ben je hier al aan gewend. Deze review is ook volledig op de T100 getypt . De tablet wordt opgeladen via de micro-usb poort, dit schijnt in de praktijk niet heel snel te gaan, maar ik hang de tablet ’s nachts aan de lader dus heb daar eigenlijk geen last van. Als de micro-usb kabel is aangesloten zit er wel wat speling hierin, dit voelt erg fragiel aan.

En dan de touchpad. Inderdaad zoals eerder in reviews gezegd een mindere kant aan de T100. Op zich is de touchpad redelijk te gebruiken. Maar vooral het klikken is vervelend. Een tik op de touchpad registreert niet altijd als muisklik. Let erop dat je niet nog een andere vin ger ook op het touchpad hebt liggen. Zo heb ik vaak onbewust nog een andere vinder op de ‘linkermuisknop’ van de touchpad liggen. Het ligt voor de hand om dan de fysieke linkermuisknop te gebruiken. Deze werkt wel, maar maakt een verschrikkelijk klik geluid als deze wordt ingedrukt. Dit klikt erg goedkoop en is bovendien irritant. Vooral tijdens het spelen van een spelletje met veel muisklikken heeft dit me al aardig wat boze blikken van mede-treinreizigers opgeleverd, begrijpelijk vind ik. Als Asus gewoon losse fysieke muisknoppen had gemaakt, niet ingebouwd in de touchpad, en deze zo min mogelijk geluid hadden laten maken, dan had ik op zich niets te klagen gehad over de touchpad. Stiekem hoop ik dat er een software update mogelijk is waardoor de touchpad eerder een tabje op het midden van de touchpad registreert als muisklik. Al zal voor rechtermuisklikken alsnog de lawaaierige fysieke knop nodig zijn.

Software
De T100 heeft een volledige versie van Windows 8.1 inclusief Office. Dankzij de ondersteuning van x86 software kan de tablet alle normale Windows programma’s draaien.

Ik wilde ook wat games installeren op de T100. Hiervoor heb ik wat oude games uit de kast gepakt, ISO bestanden gemaakt en deze op de T100 gezet. Need For Speed Underground 2 werkt prima, en is ook zeer goed te spelen met het toetsenbord en touchscreen. Rollercoaster Tycoon 1 draait goed, maar kan niet helemaal full screen gespeeld worden en het lijkt er op dat save games ook niet goed werken. GTA 2 kreeg ik niet draaiend, deze crashte bij de installatie. Ik ben erg benieuwd welke spellen andere mensen op de T100 draaien, vooral in de trein wil ik graag een spelletje kunnen spelen. Civilization 5 schijnt met touch erg goed te werken, hier wil ik misschien nog even voor kijken.

Accessoires
In combinatie met een micro-HDMI – HDMI adapter heb ik mijn T100 aangesloten op een monitor. Dit werkt perfect met als enig nadeel dat met een HDMI adapter de micro-usb niet tegelijkertijd ingeplugd kan worden. De batterij van de T100 houdt het gelukkig wel even vol.

Ik heb enkele accessoires besteld voor bij de T100. Allereerste een simpele netbook hoes zodat de T100 iets beter beschermd is in mijn tas. Ook heb ik een usb 3.0 hub gekocht zodat ik straks zowel een muis als usb stick en eventueel een toetsenbord kan aansluiten. Als laatste heb ik een 64 GB microSD kaartje gekocht. Van de 32 GB interne opslag op de tablet is er ongeveer 15 GB over dankzij de Windows en Office installatie. Op zich kunnen hier heel wat programma’s op ge´nstalleerd worden, maar om ook wat films en muziek kwijt te kunnen heb ik toch besloten het geheugen uit te breiden. Een micro-HDMI – HDMI adapter had ik al. Deze wil ik echter op termijn vervangen voor een versie met een stukje snoer, zodat de micro-usb tegelijkertijd aangesloten kan worden. Met al deze accessoires plus een monitor kan de T100 gebruikt worden als desktop computer.

De T100 voelt iets meer een laptop/netbook dan tablet. Maar de optie om ook als tablet gebruikt te worden is erg handig. Bijvoorbeeld voor momenten dat je op de bank een filmpje wilt kijken. Voor mij is het een perfect apparaat: thuis op de bank als tablet, in de trein en onderweg als netbook en op het werk in combinatie met een monitor en muis als desktopvervanger. Mede dankzij de nieuwe Bay Trail CPU’s van Intel werkt dit concept eindelijk goed, inclusief lange accu duur. Ik denk dat dit precies is wat Microsoft voor ogen had met Windows 8/8.1, en ik denk dat ze daar heel erg goed in geslaagd zijn.

Al met al ben ik toch zeer tevreden met de T100. Voor slecht 350 euro krijg je een erg compleet apparaat, zowel volledige laptop/netbook als een tablet. Het feit dat er minder apps in de Windows Store staan dan andere app stores wordt ruim goed gemaakt met het feit dat x86 programma’s ge´nstalleerd kunnen worden. Na enige discussie of de T100 nou een laptop, tablet of netbook is, heet mijn T100 nu ‘tabtop’. :P

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart?

Wat betreft het soms niet goed registreren van de mousepad, heb verhalen gehoord dat dit redelijk op te lossen is door de (multi-touch) gestures uit te schakelen. Heb er zelf geen een om het uit te proberen, maar wie weet helpt het.
Ik heb alle guestures uitgezet in de 'asus smart guestures' applicatie behalve de 1 en 2 vingerige commands in de eerste tab van het programma. Ik heb nu geen problemen meer met de touchpad. Klikken is een erg irritant geluid, maar ik gebruik meer de touchscreen (ook in desktopmodus) dan de touchpad omdat dit gewoon natuurlijker aanvoelt (point ipv aim and click)
Ik heb ook de gestures uitgezet, hij reageert nu wel direct, eerst moest hij even ontwaken ofzo en de 2e aanraking deed het dan wel weer goed. Had eerst het 2 vinger scrollen aangelaten maar dat later ook uitgezet omdat het gewoon niet lekker werkt (Heb gewoon heel de asus gestures verwijderd). Als je even snel een muisje nodig hebt dan voldoet het touchpad wel, maar als je even, of wat langer, bijv. in exel wilt werken dan zou ik zeker een extern muisje aansluiten is mijn ervaring.

Je gaat met de t100 vanzelf het touchscreen gebruiken i.p.v. de mousepad :+
Had al een tijdje mijn zinnen gezet op dit klein laptopje/netbooje/tabletje.
Uw mooie review heeft mij nu helemaal over de streep getrokken. Morgen ga ik op zoek naar een exemplaar, By the way, tabtop, goed gevonden !
grt,
Leuke review heb je hier :), heel handig dat er meer reviews over de T100 geschreven worden, zodat mensen van zoveel mogelijk kanten een verhaal kunnen horen.

>Een tik op de touchpad registreert niet altijd als muisklik
Dit is zoals eerder vermeld in de commentaren; redelijk makkelijk op te lossen door het gros van de smart gestures te deactiveren :). Dit is een beetje kinderachtige oplossing, omdat Asus eigenlijk gewoon hun software op orde hoort te hebben, maarja je moet wat als gebruiker.

>met als enig nadeel dat met een HDMI adapter de micro-usb niet tegelijkertijd ingeplugd kan worden.
Dit ligt aan de micro-hdmi converter. Ik heb zelf een micro-hdmi naar HDMI kabel (zonder verloopstuk), en deze is klein genoeg om zonder wroeten tegelijkertijd naast de micro-usb te zitten.

>Een micro-HDMI – HDMI adapter had ik al. Deze wil ik echter op termijn vervangen voor een versie met een stukje snoer, zodat de micro-usb tegelijkertijd aangesloten kan worden.
Ah, mooi, je was er zelf al opgekomen :D

>Na enige discussie of de T100 nou een laptop, tablet of netbook is, heet mijn T100 nu ‘tabtop’.
Leuke oplossing!

Hoop dat je er plezier mee hebt!
mooie review, verwoord wel aardig hoe de tablet aanvoelt.
het is voor mij een First: ik kom van een laptop met een dualcore en 4Gb aan RAM en heb nu een Atom met maar 2 Gb. en ik moet zeggen dat het niet tegenvalt. het is natuurlijk geen volwaardige laptop, maar alles is wel functioneel.
laplet had trouwens ook gekund :)
Dank voor deze beoordeling, erg nuttig. Ik heb wel een vraag. Bij diverse winkels wordt de T100 aangeboden met een 32GB MicroSD kaart als uitbreiding. In ÚÚn van de winkels waar ik ging informeren werd mij verteld dat de 64 GB "wellicht" werd ondersteund, maar het was niet getest en dus stond het niet in de specificaties van ASUS. Jij hebt wel een 64 GB MicroSD kaart gekocht. Wordt deze automatisch ondersteund of moet je daarvoor nog iets instellen? Kan elk type MicroSD-kaart erin (of anders gezegd: welke heb jij gekocht)?
Ik heb een Sandisk Ultra 64 GB kaartje gekocht. Dit is een SDXC kaartje, de T100 ondersteunt dit. Zodra ik deze in de tablet deed werd hij direct herkend!
Bedankt. :) Verbazingwekkend wat een onzin sommige verkopers je dan op de mouw spelden. Mij werd voorgehouden dat de 64 GB (en hoger) nog niet op de markt was verschenen (?!) en dus niet getest kon worden en dat daarom ASUS alleen 32 GB ondersteunde. BS dus. Wel jammer dat alle specificaties inderdaad alleen spreken over een 32GB uitbreiding.
Overigens had ik naar aanleiding van de diverse goede beoordelingen al een bestelling gedaan (weliswaar met 32GB extra, maar daar kan ook nog een 64 GB dus voor in de plaats komen).

[Reactie gewijzigd door JW56 op 22 december 2013 10:03]

Betekent dit dat de T100 elke 64 gb SDXC ondersteund of alleen de Scandisk? Wat denkt u?
Nette review, voor mijn vrouwtje wellicht de ideale opvolger van haar asus netbook 1201N .
De Dell venue 11 pro (Atom) heeft in vergelijking met de T100 een hogere resolutie (1080p), een vervangbare accu, full size usb 3.0 poort op de tablet en meer assecoires waaronder een bureau en accudock. Helaas is deze meteen een stuk duurder en heeft Dell een productie vertraging. Zelf heb ik gekozen vooreen Dell venue 11 pro I5 icm 8gb werkgeheugen en een 256 gb ssd.

Weet iemand of van de Asus T100 al een 64 gb variant beschikbaar is / komt?
(32gb met windows is best krap)

[Reactie gewijzigd door dela_soul_nl op 23 december 2013 00:05]

Jazeker had ook ergens een video review gezien.
Vind het een leuk apparaat, alleen is het beeldscherm een stuk minder helder en zichtbaar vanwege het gebruik van een ander type ips scherm. Wel het overwegen voor mijn vrouwtje waard. Bedankt voor de reminder ;)

[Reactie gewijzigd door dela_soul_nl op 23 december 2013 17:23]

Wat praat jij nou over 'mijn vrouwtje'. Zij kan wel met 'minder' af?
Jij rijdt zeker in een audi waar zij en de kinderen wel met een peugeotje afkunnen.
Reactie van een man!
Weet iemand of van de Asus T100 al een 64 gb variant beschikbaar is / komt?
(32gb met windows is best krap)
Leuke review! Ik wil er graag zo eentje, maar zou graag willen weten of het toestel in staat is om wat zwaarder toepassingen te draaien, bv. GIMP, Sibelius of een virtuele pc. Die zaken heb ik nodig voor mijn studies/hobby.
Grr ben jaloers.... Grr wil m ook namelijk maar nergens meer te krijgen.
Voor het touchpad. probeer de gestures uit te zetten in asus smart gesture (of hoe het ook heet)
Dan werkt het touchpad ineens 10x beter.