be quiet! Pure Power L8 300W Review

baafie 19 december 2013, laatste update op 21 oktober 2014, 3.144 views

be quiet! Pure Power L8 300W

Zeer stil en een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Stil
  • EfficiŽnt, vooral bij lage belasting
  • Sleeved kabels
  • PCIe connector

Minpunten

• kabels niet modulair

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5

Het is tijd voor een nieuwe voeding: de vorige is een oude noname die tevens instabiel en luidruchtig is. Daar wilde ik dus vanaf. Maar welke voeding koop ik als vervanging?

Het juiste vermogen

Allereerst dan de vraag: hoeveel vermogen heb ik nodig? Zelfs op volle belasting schat ik het verbruik van mijn PC onder de 100W. Een voeding van 200W zou al ruim voldoende zijn, maar die worden niet meer gemaakt voor ATX. Het minimale vermogen van een nieuwe ATX-voeding is 300W.

Goed, wat hebben we in 300W? Van kwaliteitsvoedingen zijn er in deze vermogensklassen niet veel; ik neem aan omdat de winstmarge een stuk kleiner is dan bij de hogere vermogens. De voeding met de beste reputatie is de Seasonic G-360, waarover met veel lovende woorden geschreven is. Je betaalt wel voor het voorrecht: rond de 60 euro voor de G-360 (80+ Gold). Dat vind ik vrij veel voor een voeding en mijn oog is gevallen op de L8 300W van Be Quiet. Om de knoop echt door te hakken heb ik eerst een uitgebreide vergelijking gemaakt.

Ten opzichte van de concurrentie

Ik heb een vergelijkingstabel gemaakt van de directe concurrenten van deze voeding. Ik heb twee budgetmodellen, de Be Quiet L8 300W en de Corsair CX430M, en twee high-end modellen, de Seasonic G-360 en de Cooler Master V450S naast elkaar gezet. Hoewel de Corsair een flink hoger wattage heeft, is de prijs nagenoeg hetzelfde als de L8 300W. Ik heb de V450S in de vergelijking opgenomen omdat deze bij lage belasting een hoog rendement geeft.

BQT L8 300WSeasonic G-360Corsair CX430MCooler Master V450S
Prijs§46Ī§64§44§72
Geluidssterkte, db(A)253135Ī30
EfficiŽntie, 22.5W load74,8%74.6% 80.5%
EfficiŽntie, 50W load84%84.9%Ī81%Ī88%
EfficiŽntie, 100W load88,0%90.0%Ī84%Ī92%
EfficiŽntie, 200W load85,5588.11%85,18%Ī92%
EfficiŽntie, 300W load85,2990.04%85,53%Ī92%

Bronnen voor deze tabel: hardware.info (diverse pagina's), tweakpc.de, thelab.gr, technic3d.com. Waar een Ī-teken staat heb ik een meetpunt geÔnterpoleerd of geŽxtrapoleerd van een meetpunt in de buurt, omdat verschillende reviews op verschillende punten gemeten hebben. Bij gebrek aan een meetpunt in de buurt heb ik een veld opengelaten. De geluidssterkte is opgenomen bij 100W load.

De conclusies die ik uit deze tabel trek:
  • De Be Quiet L8 300W heeft de stilste fan.
  • De Cooler Master V450S is niet te verslaan op efficiŽntie. Dat het hier gaat om een voeding van 450W maakt het alleen maar indrukwekkender.
  • De Corsair is de minst efficiŽnte voeding. De L8 is even efficiŽnt als de Seasonic onder 100W.
Van de budgetvoedingen is de L8 300W de duidelijke winnaar op bovengenoemde punten. Daarentegen krijg je bij de CX430M wel modulaire kabels en een hoger vermogen. Het is meteen duidelijk waarom het normaal gesproken de moeite loont om een zo laag mogelijk wattage voeding te kopen: de CX430 doet het vooral bij lage belasting minder goed.

Van de high-end modellen heerst de V450S. Hoewel het wattage 150W hoger is dan de L8 wint de V450S ook bij lage belasting met gemak van de L8 300W. Als je bereid bent 64 euro te betalen voor een voeding als de G-360, koop dan de V450S, die op alle punten beter is, voor slechts acht euro meer.

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de L8 300W, voornamelijk vanwege de lage geluidsopbrengst en de prijs. Ik wist de L8 300W voor slechts 32 euro op de kop te tikken! (Modulariteit is voor mij niet zo belangrijk.)

Unboxing

Eenmaal besteld en gearriveerd, trof ik behalve de voeding een zakje tiewraps, zwarte caseschroeven, een lichtnetkabel en een handleiding aan in de doos. De handleiding is compleet; Be Quiet heeft zelfs een pin assignment-schema bijgevoegd.

De voeding oogt mooi afgewerkt en voelt uiterst degelijk aan. De voeding is behoorlijk zwaar in vergelijking met mijn oude noname voeding. Nu ben ik zeker niet iemand die zijn tijd besteedt aan het bewonderen van zijn voeding, maar ik kan desondanks beamen dat de voeding er goed uitzag voordat ik hem verstopte in mijn PC-case.

De specs

Het stroomlabel:

Hieruit leren we dat er twee 12V-rails zijn. Uit de handleiding verneem ik dat een van de twee rails uitsluitend de CPU voedt. De andere rail voedt dus de PCIe connector en de andere 12V aansluitingen. Een rail mag ten hoogste 18A verbruiken, en de rails tezamen 23A. Volgens de specificaties is dus er voldoende voeding voor een behoorlijke grafische kaart (van maximaal ongeveer 200W voedingsbehoefte).

Daarnaast nog wat relevante feitjes uit de specs van Be Quiet.
  • 80+ Bronze certficaat.
  • Ondersteuning van de Intel C6/C7 power states (Haswell).
  • Sleeved kabels.
  • Drie jaar fabrieksgarantie.
  • 120mm fan. Volgens de fabrikant komt de fan nooit boven de 18dB uit, maar in de praktijk meet hardware.info 25dB(A) bij 100W belasting. Daarmee is de fan nog steeds 'quiet' te noemen, en is de L8 300W significant stiller dan de Seasonic G-360 (31 dB(A)).
  • Een berg veiligheidsfoefjes: OCP (over-current protection, UVP (under-voltage protection), SCP (short circuit protection), OPP (over power protection), OTP (over temperature protection) en OVP (overvoltage protection).
Aansluitingkabels

Een verschil met de voorganger van deze voeding is dat deze voeding over een PCIe-aansluiting beschikt.

De fabrikant heeft een handig schema gemaakt met alle connectoren en kabellengtes:

Ik heb een miditower en de kabels zijn lang zat. Ik denk dat je bij een maxitower een aardig eind moet kunnen komen, maar ik zou toch vooraf even meten.

Praktijkervaring

Bij het installeren viel me op dat de 4-pins supplementaire main power connector (de 4 in 20+4 dus) zonder problemen in het P4-socket past. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is; tegelijkertijd neem ik aan dat Be Quiet geen vrijheid heeft om de connector te veranderen.

De voeding werkt zonder problemen. De voeding is niet hoorbaar en wordt door mijn andere, overigens ook redelijk stille, casefans overstemd. Ik hoor geen elektrische piepjes of coil whine (maar ik ben daar ook niet erg gevoelig voor). De lucht die uit de voeding komt is nauwelijks warm te noemen, maar ik belast de voeding niet hevig.

Helaas heb ik geen apparatuur om de voeding door te meten. Je zult het dus moeten doen met de testresultaten van derden die ik hierboven heb verzameld.

Update 20 dec 2013:
Ik realiseerde me dat ik een relevante concurrent vergeten ben te noemen: de Be Quiet System Power 7 300W, huidige prijs 38 euro. De System Power 7 lijkt heel veel op de L8; de efficiŽntie verschilt weinig (de L8 is hooguit een procent efficiŽnter op de bekende meetpunten). Wel krijg je bij de L8 sleeved kabels, een PCIe connector, een retail-verpakking en een--volgens Be Quiet--stillere fan.

Al met al ben ik heel tevreden en ik denk dat deze voeding in de prijsklasse van 40 euro de beste keus is. Mensen die wat meer geld uit te geven hebben raad ik de Cooler Master V450S aan.

Mocht je deze review nuttig hebben gevonden, laat het even weten. Verbeterpunten zijn natuurlijk ook welkom.

Heb jij ook een be quiet! Pure Power L8 300W?

Je zegt:
De CM is echt niet op alle punten beter dan de Seasonic, op efficiŽntie is hij koning ,maar de kwaliteit van de caps is (veel) slechter als bij de Seasonic. Je haalt een voeding met hogere efficiŽntie er niet uit als hij al vroegtijdig stuk gaat natuurlijk ;) . Een quote van The_Mask over de V450S:
[message=41141332,noline]-The_Mask- schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 17:38[/message]:
[...]

Kwalitatief minder dan de Seasonic G serie, prijsverschil is echter maar enkele euro's wat de Cooler Master VS serie dus eigenlijk te duur maakt.

Maar condensators zijn van Teapo en Su'scon, beide beter dan CapXon en daarnaast is de airflow rond de condensators ook veel beter, zitten veel minder kabels overheen en de fan draait altijd. De VS serie zou eigenlijk minimaal 10 euro goedkoper moeten zijn dan de G-serie van Seasonic, dan wordt het pas intressant. Maar mocht de G-serie geen optie zijn, dan is de VS serie een redelijke vervanger.
Verder een duidelijke review, +2 :)
Mooie toevoeging, bedankt!
Mooie review. Ik ben overtuigd :-) Bedankt.
Van een goede review leer ik wat en dat is bij deze het geval. Bedankt. Heb nog wel een vraag.
Wat was de PF bij verschillende load?
Bedoel je de PFC? Daar heeft computerbase een grafiekje van. http://www.computerbase.d...00-watt-netzteile-test/4/
Die bedoel ik ja. Je kunt het ook aflezen op je Cresta. Geeft een indicatie hoe efficiŽnt de voeding is.
Mijn "Cresta" heeft geen PFC-functie, helaas.