Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Ascend G525 Zwart Review

ReyZa 19 december 2013, laatste update op 13 mei 2014, 5.993 views

Huawei Ascend G525 Zwart

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Skin van Huawei

Minpunten

• Camera voorzijde
  • Geen flits
  • Design is wat saai

review update
20-12-13 extra foto's bijgeplaatst.
21-12-13 foto's resultaten AnTuTu benchmark en CL Bench.
2-2-14 ervaring accuverbruik.
13-5-14 voorbeeld foto vervangen.

Huawei Ascend G525

Ik was op zoek naar een mobiele telefoon voor mijn werk. Ik wilde een toestel met dual sim en dan ben je toch wel beperkt in keuze en uiteindelijk bleven er voor mij twee toestellen over. De Acer Liquid E2 Duo en de Huawei Ascend G525. Uiteindelijk toch naar de prijs gekeken ik wilde niet meer als 200 euro uitgeven en daarom heb ik voor de Huawei gekozen. Wat ook meetelde is dat er een aantal collega's en kennissen van me goede ervaringen hadden met Huawei.

Toestel en toebehoren

Het toestel word in een klein doosje geleverd maar zit goed verpakt.

Verder word er een usb lader en een headset bijgeleverd.

De headset is niet van de beste kwaliteit luister je graag naar muziek dan kun je beter een fatsoenlijke koptelefoon aanschaffen.

Verder zat er alleen nog een boekje bij met gebruiksaanwijzing in het nederlands.

Het uiterlijk van het toestel vind ik zelf niet zo belangerijk. Ik vind hem zelf niet lelijk, hij ziet er simpel uit met weinig bling bling. Het plastic randje om het scherm aan de voorkant voelt en ziet er wat goedkoop uit maar voor de rest vind ik het een net toestel. De achterzijde is mat en is voldoende stroef en ligt daarom goed in de hand. Tijdens mijn werk draag ik er toch een hoesje om.

Het toestel heeft aan de linkerkant twee knoppen zitten, bovenaan de powerknop en daaronder de knop om de volume te regelen. Linksonder zit de aansluiting voor de usb kabel van de lader. De aansluiting voor de 3,5mm plug zit links boven.

Het toestel is voorzien van een 5M pixel camera aan de achterzijde en een 0,3M pixel camera aan de voorzijde. De camera aan de voorzijde kan ik kort over zijn deze is niet best. Hij is bruikbaar maar daar is ook alles mee gezegt. De camera aan de achterzijde is voor een toestel van deze prijsklasse prima. Overdag met voldoende licht maakt hij redelijke foto's. Maar zodra er minder licht aanwezig is word het een stuk minder. Nadeel is dat er geen flits aanwezig is.

Foto

VGA 640x480
MMS 176x144

voorbeeld foto.

Scherm
Het scherm is van het type LCD en heeft een resolutie van 960x540 (4,5"). Ik vind het scherm voldoende scherp en de lichtopbrengst van het scherm vind ik voldoende. Verder reageert het scherm goed op aanraking tijdens bediening.

Technische kenmerken
GSM-Chipset - Qualcomm Snapdragon S4 Play (MSM8225)
Processorsnelheid - 1,2GHz
CPU Core - Quad Core
Werkgeheugen - 1GB
Opslaggeheugen - 3,906GB
Geheugenkaart (Mobiel) - microSD

resultaten benchmark AnTuTu en CF-Bench

Voor de toepassingen die ik gebruik is het toestel snel zat. Ik heb nog niet geprobeerd om zware spellen te spelen, mocht ik dit nog een keer gaan uitproberen dan zal ik info hierover nog toevoegen. 4G geheugen is niet veel en heb zelf een micro sd kaart van 8G bijgeplaatst.

Android 4.1.2
Ik was blij dat Huawei android niet te veel heeft aangepast. Vergeleken met Samsung is het een vrij kale versie. De apps/toepassingen die Huawei heeft toegevoegd zijn bruikbaar en vervuilen en systeem niet. Je kunt kiezen uit een aantal thema's maar ik heb hem gewoon op default laten staan. De bijgeleverde app om profielen aan te maken en in te stellen werkt ook prettig. Verder zijn de bekende apps allemaal wel aanwezig twitter,facebook,google apps etc. Ik vind het wel een nadeel dat je niet alle apps van de hoofdpagina kan verwijderen. Wat wel weer handig is dat je deze apps op elkaar kan zetten zodat ze in soort van mapje/window komen te staan. Ben wel benieuwd of Huawei nog een update zal uitbrengen voor dit toestel.

Dual sim
Voor mij was dit belangrijk en vroeg me ook af of dit goed zou werken. Met android kun je de instellingen van beide sims geheel naar eigen wens aanpassen. Ik vind dit goed werken en ben nog niet tegen problemen aangelopen.

Geluid
Het geluid tijdens gesprek is goed, het geluid is helder en volume is goed. Ook via de carkit is geluid goed al heb ik bij sommige gespreken wel last van echo. Of dit door dit toestel komt is mij niet duidelijk.
Het geluid van de speaker op de achterkant is niet bijzonder maar voor de toepassingen waar ik hem voor gebruik meer dan voldoende.

Accu
er zit een accu in van 1.700mAh. Ik kan er makkelijk twee dagen meedoen dit is wel bij normaal/licht gebruik bellen, e-mail controleren, foto's maken, watchapp, internet etc. Bij bekijken van video of spelletjes spelen kan de accu wel redelijk snel leeglopen.

update 2-2-2014
Ik heb het toestel nu wat langer in gebruik en moet zeggen dat de accu bij gebruik van meerdere toepassingen vrij snel leegloopt. De apps zo instellen dat ze niet steeds verbinding zoeken en op de dag wifi,gps en bluetooth uitzetten verlengt het accu verbruik aanzienlijk. Zoals ik eerder zij dat ik twee dagen met acculading kan doen daar kom ik op terug. Ik kan de dag wel makkelijk doorkomen maar ik leg hem s'nachts nu wel aan de lader.

Ik ben behoorlijk positief over dit toestel. Ik hou hierbij wel rekening dat dit een redelijk goedkoop toestel is. De functie's van dit toestel zijn naar mijn mening allemaal voldoende, maar kunnen zeker niet meekomen met de duurdere toestellen. Je krijgt voor dit geld een goed toestel en durf best te zeggen dat je in deze prijsklasse niet veel toestellen zal vinden met betere specs.

Nog een tip er zijn niet veel hoesjes voor de G525 te vinden maar hoesjes voor de G510 passen ook. Als je zoekt op G510 is de keuze veel groter.

Heb jij ook een Huawei Ascend G525 Zwart?

Bedankt voor je review. Kun je ook wat over de GPS vertellen?
Heeft hij de satellieten snel gevonden? Ik wil hem gebruiken, maar zonder mobiel internet, enkel via WiFi. Dus ben ik benieuwd hoe bv. Runtastic het doet qua GPS.
Hij lijkt locatie snel te vinden maar ik heb geen ervaring met loop of fiets apps dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Hij is met GPS,WIFI en bluetooth niet erg zuinig met de accu. Wil je hem echt voor lopen gebruiken dan kun je denk ik beter naar andere toestellen kijken.

[Reactie gewijzigd door ReyZa op 1 februari 2014 23:07]

Wat ik jammer vind aan dit toestel is dat de gemaakte foto's aan de rand een rare streep hebben zitten en dat er een rode zweem overheen zit.
Die rare streep hoort niet in de foto thuis, ik zal wel even een nieuwe plaatsen. De rode zweem moet ik eens kijken of dat ook bij andere foto's aanwezig is. De camera is vergeleken met duurdere toestellen een stuk minder maar voor mij is de kwaliteit voldoende. Als ik mooie foto's wil maken dan gebruik ik mijn dsrl.
Bij veel van mijn foto's (praktisch alle) zit wel die rare streep en dat geldt ook voor de rode zweem.
Als je graag een smartphone zoekt met dual sim hebben ze bij de Aldi de Wolfgang smartphones deze zijn vaak heel gunstig geprijsd en standaard altijd dual sim