Specificaties 65" Ultra HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 65PFL9708 Zwart Review

WebtrotterNewbie 19 december 2013, laatste update op 31 juli 2014, 5.028 views

Philips 65PFL9708 Zwart

Wanneer je op zoek bent naar een grote TV met prima beeld en passief 3D (goedkope brillen) is dit een goede keus. Dit is een 1e generatie UHDTV en er waren wat kinderziektes en problemen die niet voor iedereen zullen gelden en in de opvolgers wel opgelost zullen worden.

Pluspunten

• Prachtig design met ambilight
  • Mooi UHD beeld
  • Polarized 3D, 6 brillen meegeleverd
  • QWERTY afstandsbediening (RF - richten niet nodig)

Minpunten

• Netwerkproblemen bij gebruik Class B instellingen
  • Beperkte kijkhoek, daarbuiten worden kleuren valer
  • Traag User interface
  • Favorietenlijst wordt bij maandelijkse zenderupdate overschreven

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Dit is een prachtige TV met een uitstekend beeld en goed geluid die we hebben aangeschaft nadat onze “oude” LCD-TV er ineens mee stopte, maar het had een haartje gescheeld of we hadden hem omgeruild voor een ander merk vanwege een storend probleem bij – naar later bleek - een bepaalde netwerkconfiguratie, waarvoor op het moment van schrijven van deze recensie nog geen firmware update beschikbaar is (wel een oplossing, zie hieronder).

Als instellingen raad ik aan de aanbevelingen uit Video Magazin 12/2013 over te nemen en dan te experimenteren voor eventuele verbeteringen (beeldmodus: Film, Achtergrondverlichting: 100, Contrast: 90, Helderheid: 53, Scherpte: 1, Kleur: 50, Kleurtemperatuur: Persoonlijk, Ruis/MPEG Artefact filters: Uit, Natural Motion: Min, Clear LCD: Aan, Ultra resolutie: Aan).

Update: na 6 maanden van aanhoudende haperingen in de netwerk functionaliteit bij Class B instellingen (http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network) en het maandelijks wissen van de zender favorieten lijst dat maar niet opgelost kon worden heb ik bij de leverancier (BCC) de TV mogen omruilen voor de Samsung UE65HU8500 die wel alles goed en snel doet (review volgt wellicht later). Het is jammer dat deze TV z'n verwachtingen niet heeft kunnen inlossen.

Heb jij ook een Philips 65PFL9708 Zwart?

Ik heb vorige week nog contact gehad met support van Philips via chat. Hetgeen wat mij weerhoud deze tv te halen is inderdaad dat er maar 1 van de 5 hdmi ingangen 4k ondersteund.
Daarnaast nog niet eens HDMI 2.0 waardoor inderdaad geen 4k in 60fps mogelijk is. Philips garandeerde me dat in 2014 hier een externe adapter of kastje voor verkrijgbaar was waardoor de tv het wel zou moeten kunnen ondersteunen.

Jammer dat ik in deze review zo weinig lees over de tv zelf maar teveel over netwerk en over de support van Philips.

Ook spijtig te lezen dat de interface nog steeds traag is. Had idd hoop dat met een hex core de interface wat sneller zou zijn. Maargoed ook de 4k beeld verbeteraars vreten natuurlijk waardoor misschien toch net de interface weer te traag is. Dat blijft wel een zwaktepunt van Philips, zonde eigenlijk terwijl dit al jaren een issue is en Philips verder prima toestellen levert...
Zet er een receiver tussen die het wel kan.
@ Pc dealer: hoe bedoel je dat? als de ingang het niet aankan, kan je toch niks overvoeren.

@ Koffieboontje: weet je dat zeker? dat houd me wel beetje tegen.
Het ging om dit :
Als het aantal ingangen te weinig is voor alle apparaten die 4k wel kunnen weergeven, dan moet je een receiver er tussen zetten die minimaal 4k pass-through ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Mr.Tweaks op 19 december 2013 19:52]

Ik zit met een schuin oog al een tijdje te kijken naar dit toestel omdat onze huidige Philips (47pfl8404) een aantal grote ergernissen vertoont.
De problemen die ik hekel bij mijn huidige televisie zijn o.a. trage interface, zeer slecht uitgevoerde "smart" functionaliteit en gebrek aan codec ondersteuningen.

Als ik uw review mag geloven is het Philips kennelijk de afgelopen 4 jaar niet gelukt om dat te verbeteren. Nog steeds lees ik over de trage UI en verbindingsproblemen.
Het is zeer spijtig om te lezen dat men in Eindhoven er niet in slaagt een degelijk product neer te zetten, iets wat je toch wel mag verwachten in deze prijsklasse.
Ik sla dit model in ieder geval over en hoop dat men gaat beseffen dat dit echt sterke verbeterpunten zijn.
Voor de rest ben ik uiterst tevreden met de beeldkwaliteit van de oudere en recente Philips modellen.

Dank voor uw review.
Heb deze tv op 2-12-2013 aangeschaft, en is op 02-02-2014 defect geraakt , tv gaat vanzelf aan en uit, heel vervelend , en is toen helemaal stuk gegaan , en dan komt het contact met Philips die naar 5 dagen een monteur sturen om hem te repareren , de goede man verwisseld een printplaat en hij is nog steeds stuk , hij neemt hem mee voor reparatie en zal binnen 7 of 10 werkdagen gemaakt zijn , nu 26-02-2014 hebben ze een nieuwe tv besteld om dat de oorzaak hiervan is een te lange levertijd van de onderdelen , of dat er op korte termijn GEEN technische oplossing voor handen is ????
Vroeg wanneer ik de nieuwe tv kon verwachten , en konden geen antwoord geven om dat het een exotisch model betreft , en ze die niet zomaar op voorraad hebben , dus met andere woorden kan nu nog enkele weken wachten , en dan maar hopen of die set wel goed werkt ? 5000 en geen tv , philips zegt je moet maar wachten
Update volgt

[Reactie gewijzigd door Cor360 op 26 februari 2014 20:35]

Vervelend!

Destijds heb ik je review gelezen, dus klikte hem weer aan.
Dit is wel erg jammer en valt me wel erg tegen van Philips!

Sterkte!
Bedankt Mr.Tweaks, het is inderdaad zeer vervelend , alles heeft meer als een maand geduurd ,heb inmiddels een nieuwe tv , maar had liever mijn geld terug gehad, het blijft een tv met heel veel problemen , die Philips niet kan oplossen , tv blijft maar problemen geven , Philips zegt dat ze in de toekomst met een nieuw model de problemen proberen optelossen , daar hebben wij dus niets aan , ze laten ons gewoon in de kou staan
goede review, heb deze ook sinds november, maar vraagje omtrent het opnemen op een HDD.
normaliter lukte dit goed, tot afgelopen weekend, omdat ik weg was had ik dus opnames geprogrammeerd, en de tv in de standby laten aanstaan. Nu om terug te kijken, kom ik er achter dat de opnames niet gelukt zijn. TV geeft aan: opname mislukt vanwege stroomonderbreking!!
Dit kan toch niet waar zijn, je dient de tv schijbaar compleet aan te hebben om iets op de HDD te kunnen opnemen, moet toch niet gekker worden!!! NB de HDD heeft een eigen aparte stroomvoorziening. Wie heeft hier een oplossing voor??
Ik heb deze functionaliteit nog niet gebruikt en kan je dus ook geen tips geven, maar de handleiding doet vermoeden dat er deze keer iets is misgegaan. Er staat onder 'opnemen':
"Als u een programma wilt opnemen wanneer u niet thuis bent, vergeet dan niet de TV op stand-by te zetten en de USB-schijf in te schakelen".
Dat had dus gewoon moeten werken.

Overigens ben ik nog steeds niet probleemvrij. Op 17 februari is een Philips monteur langs geweest, die de problemen met de 'smart' functionaliteit heeft bevestigd.
Eigenlijk werkt deze alleen met een static IP adres. Met een DHCP adres lijkt er wel verbinding te zijn, maar werken er dingen niet. Bv. bij Skype: De TV logt wel in maar er kan niet gebeld worden of zelf bellen en de TV kan niet inloggen op de Synology NAS. Als dit te maken zou hebben met router instellingen, dan zou ik dit graag horen, maar vooralsnog is dit het enige apparaat op het netwerk met problemen.

Daarnaast heeft de TV nog een bijzonder hinderlijk probleem dat de 'favorieten' elke maand worden overschreven. Ook dat heb ik gemeld.
Voor de meeste problemen heb ik workarounds gevonden, bv. 'snelle start' uitzetten, IP adres 192.168.x.x gebruiken en ondertitels in de MKV container mergen, omdat losse srt files niet worden herkend.
De snelheid in de menu UI lijkt enigszins verbeterd, maar is in 'smart' mode nog steeds onacceptabel t.r.a.a.g. Met een aantal dingen heb ik leren leven, maar het is dus nog steeds niet zoals het hoort.
Regelmatig is de verbinding met het netwerk verdwenen en moet ik het apparaat weer opnieuw verbinden. Zoals eerder door anderen ook al aangeven in dit forum is de hele smart functionaliteit een zorgenkindje in alle releases tot nu toe die schreeuwt om verbetering.

Op 2 maart heb ik mijn laatste bevindingen aan TP Vision/Philips gemeld, maar nog geen reactie. Het bestand met de correspondentie omvat nu 10 A4-tjes.
Ik mag toch aannemen dat na het bezoek van de Philips monteur, de problemen nu eindelijk worden opgelost in de volgende release en ik kijk er letterlijk met smart naar uit, want ik ben er nog steeds van overtuigd dat de problemen, met de juiste aanpak, aandacht en ownership, opgelost moeten kunnen worden, maar e.e.a. lijkt tot nu toe geen prioriteit te hebben.
Je zou verwachten dat klanten die bereid zijn zo'n bedrag neer te leggen voor een TV een betere behandeling verdienen.
contact gehad met Philips service desk, over de te verwachten update`s voor de benodigde hardware, omdat tv nu niet met HEVC (H.265) om kan gaan, DCHP 2.2 en ook geen HDMI 2.0 kent.
Er zou komende week een passend antwoord komen op mijn vragen.
Je zou kunnen zeggen, dat het nu meer een veredelde monitor is die ook upgescaled 4K kan weergeven, maar niet zelf 4K kan verwerken.
Passend antwoord van philips kun je wel vergeten , en 4k ook , zal er nooit komen tv is inmiddels met 1000 euro verlaagd, mijn tv was niet te repareren en heb nu een nieuwe , heb spijt van deze tv en zal nooit meer een philips kopen , kan hem ook niet inruilen voor een ander merk , tv is prijstechnisch niets meer waard , dag 5000 euro

[Reactie gewijzigd door Cor360 op 4 juni 2014 01:02]

Heb inmiddels ook een andere, de Samsung HU 8500.
in alle opzichten stukken beter, beeld spat zeg maar van scherm af.
nog in gesprek met philips.
Heb je de Philips tv ook nog dan ?
Ja, zit te wachten op belletje van Philips, klantenservice, belt nog terug, heb circa twee wekelijks contact, ben bezig met terugname incl terug gehele aankoop bedrag, ivm foutieve info bij verkoop toestel, en ivm diverse toezegging van Philips top afgelopen IFA TV Beurs in Berlijn afgelopen september...
waarover veel beloftes omtrent update, welke nu inderdaad niet meer schijnen te komen.
In Duitsland zelf al meerdere klanten of geld terug, of vervangend nieuwste toestel die schijnt eind september weer uit te komen tijdens de IFA Beurs te Berlijn. Wat doe jij ermee??
Gisteren philips gebeld en afspraak voor een monteur op 20 juni , (kun je weer een dag vrij nemen ) heb nog steeds last van het geluid dat telkens wegvalt , na laatste firmware is ook dit niet opgelost 😡
Ik begin een beetje ziek van philips te worden , inderdaad foutieve info bij verkoop toestel , is eigenlijk helemaal geen 4k TV, ik zou het liefst ook mijn geld terug willen hebben, maar hoe krijg je dat voorelkaar, ze zijn zo arrogant aan de telefoon , misschien toch ook maar eens proberen om geld terug te krijgen , maar staan hun beloftes ergens zwart op wit , je moet toch een goed bewijs hebben toch,
Wacht nog op antwoord van Philips omtrend gedane beloftes,
Nu hebben ze weer een nieuwe serie in de markt, druk gepromoot, echter o.a. nog steeds geen ondersteuning voor HEVC etc. tja dus wat te doen.
Ik bel ze komende week weer, zou ik je ook aanraden, en gooien op beloftes die ze nu niet en never zullen kunnen waarmaken, beetje consumenten op verkeerde voet voorlichten....
succes.
Update: Na 6 maanden van netwerkproblemen en maandelijks overschijven van de favoriete zenders na een zenderupdate die niet door TP Vision/Philips opgelost kon worden hebben we de TV van de leverancier (BCC) mogen omruilen voor een Samsung UE65HU8500 die geen problemen opleverd.