WD My Cloud 4TB Review
Inleiding:
Aangezien mijn film en serie bibliotheek begon uit te puilen, ben ik eens op zoek gegaan naar een Nas zonder al te veel poespas.
Wat een beetje mijn eisen waren:
- Grote opslag
- Makkelijk toegankelijk binnen netwerk
- Elke pannenkoek moet hem kunnen bedienen
- Externe toegang via internet
- Betrouwbaar merk
- Zuinig
- Niet te duur
Waarom de WD My Cloud ?
Na een poos vergelijken op tweakers van verschillende opties, kwam ik op deze uit.
Wat mij aansprak was dat het zeer eenvoudig was om hem in te stellen, zowel voor het interne netwerk als toegang via het internet.
Eerste ervaring:
Zeer makkelijk aan te sluiten en in te stellen.
Ik was aangenaam verrast door de mooie interface, maar aangezien ik geen ervaring met...
Pluspunten
Zeer eenvoudig in te stellen Grote opslag Heel eenvoudig wereldwijd bij je bestanden Mooi design (smaak) Stil Prijs
Minpunten
Nog niets tegen gekomen
Eindoordeel
Aangezien mijn film en serie bibliotheek begon uit te puilen, ben ik eens op zoek gegaan naar een Nas zonder al te veel poespas.
Wat een beetje mijn eisen waren:
- Grote opslag
- Makkelijk toegankelijk binnen netwerk
- Elke pannenkoek moet hem kunnen bedienen
- Externe toegang via internet
- Betrouwbaar merk
- Zuinig
- Niet te duur
Waarom de WD My Cloud ?
Na een poos vergelijken op tweakers van verschillende opties, kwam ik op deze uit.
Wat mij aansprak was dat het zeer eenvoudig was om hem in te stellen, zowel voor het interne netwerk als toegang via het internet.
Eerste ervaring:
Zeer makkelijk aan te sluiten en in te stellen.
Ik was aangenaam verrast door de mooie interface, maar aangezien ik geen ervaring met andere apparaten heb, kan ik daar niet echt een objectief oordeel over geven.
Harde schijf:
De versie die ik heb heeft een harde schijf van 4 Tb en is dus lekker groot.
De schijf maakt zo goed als geen lawaai, al vind ik wel dat er toch nog wat warmte vanaf komt.
Je kan niet uitbreiden, al kan je via een usb 3.0 aansluiting nog wel een externe schijf/usb-stick aansluiten.
Uiterlijk:
Ik vind het een mooi apparaat.
Je kan het ook makkelijk ergens in het zicht neer zetten zonder dat je je erg er aan stoort.
Al is dit natuurlijk mijn persoonlijke smaak.
Installatiegemak:
Instaleren is echt kinderspel.
Kwestie van aansluiten en software installeren.
Bij de installatie even een paar dingen invullen zoals email en wachtwoord en het werkt gewoon allemaal goed.
Toegang:
Vanaf mijn pc en tablet had ik zonder poespas toegang tot mijn mediabestanden.
Ik heb een programma geïnstalleerd op mijn telefoon van Wd My Cloud, en ik kon met mijn email adres en wachtwoord bij al mijn personelijke bestanden.
Het apparaat zet zelf alle poorten goed in je modem, zolang je upnp heb ingesteld, dus het is echt kinderspel.
Snelheid:
Ik heb hem op dit moment nog op een 100 mbit netwerk hangen dus ik zit met overpompen van bestanden nu op 11 mb/sec.
Nu ik een gigabit netwerk heb zijn mijn snelheden sterk verbeterd.
De snelheid verschilt wel of je heel veel kleine bestanden of 1 groot bestand heb,want dan is de snelheid beduidend hoger, maar de gemiddelde upload naar de Mycloud met een bestand van rond de 8 gigabite is rond de 45 mb/sec en de gemiddelde download zit tussen de 70 a 80 mb/sec.
Ik weet niet hoe het met de snelheden zit bij de duurdere systemen, maar volgens mij is het een hele mooie snelheid.
Energieverbruik:
Binnenkort ga ik een meter van een vriend lenen, dus ik kom hier later even op terug.
Aangezien er toch nog aardig wat warmte vanaf komt, ben ik wel benieuwd hoeveel het verbruik is.
Geluid:
Hij staat vlak bij mij op een kastje en ik hoor hem totaal niet.
Eindoordeel:
Ik ben op dit moment erg blij met mijn apparaat.
Hij ziet er knap uit, is erg stil en zeer gebruiksvriendelijk.
De snelheid is op dit moment nog aan de trage kant maar als ik straks
op een gigabit netwerk zit zou dat geen probleem meer moeten zijn.
Ik zou hem zeker aan vrienden en familie aanraden.
Dit is mijn eerste review, dus als je opmerkingen heb dan hoor ik het graag .
Edit 08-01
- Snelheid aangepast ivm Gigabit netwerk
To do
- Verbruik nog een keer meten
Reacties (41)
Is het mogelijk om deze NAS automatisch dagelijks een backup te laten maken van een computer met windows 7, indien de NAS in een ander netwerk staat?
Ik was namelijk van plan deze NAS als extra backup bij mijn ouders te dumpen, daar aan de router te hangen en vervolgens automatisch dagelijks een backup van mijn pc te laten maken. Is dit mogelijk met de meegeleverde software?
Misschien dat het wel kan, maar daar ben ik nog niet zo thuis in.
Ik heb hier een screenshot staan.
http://imgur.com/tsbHs9m
In dat geval ga ik het er op gokken en het op een andere manier proberen. Dan zorg ik dat mijn computer automatisch verbinding maakt met de netwerkschijf, vervolgens zou ik met Allway Sync (http://allwaysync.com/index.html) de bestanden kunnen synchroniseren zonder dat ik er iets voor hoef te doen. (al scheen de vorige NAS van WD daar wat moeite mee te hebben)
[Reactie gewijzigd door GHE op 25 juli 2024 17:22]
Via USB pakt ie alles, maar via Ethernet moet er altijd Samsung All Share geinstalleerd zijn om mkv bestanden af te spelen.
Alleen dat kan dus niet geinstalleerd worden op de NAS. Op de NAS kan alleen de voorgeinstalleerde dlna server helaas.
Welke bluray speler gebruik jij dan?
Overigens, beide apparaten hebben de laatste firmware.
[Reactie gewijzigd door Rutgertje op 25 juli 2024 17:22]
Ik gebruik een mediaspeler van mede8er en dat werkt echt heel goed, ik ben nog nooit een bestand tegen gekomen wat niet afgespeeld kon worden.
Als je ooit een losse mediaspeler zou aanschaffen dan kan ik die zeker aanraden.
Tevens heb ik de MyCloud een statisch IP gegeven.
Maar...wanneer ik via de mede8er naar de Mycloud browse en een mkv bestand selecteer om af te spelen loopt de Mede8er vast. Hij speelt 'm dus niet af! Heb jij hier ook ervaring mee?
Er komen vaak updates voor uit.
Hoe heb je hem aangesloten, bedraad of via wifi?
En zit er ergens nog een netwerk switch tussen?
Heb je ook nog een ander apparaat waarmee je het kan testen?
Telefoon of tablet, dan kan je kijken of het aan je mediaplayer ligt of de mycloud.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 17:22]
"advies xs4all: Mij lijkt het verstandig om de down- en uploadcap van de NAS in eerste instantie wat ruimer af te stellen. Configureert u voor download bijvoorbeeld max 6000Kbits en voor upload 500Kbits.
VoIP heeft ongeveer 100Kbits nodig en er moet daarnaast nog ruimte overblijven voor eventueel ander verkeer."
Maar heb je dan zoveel verkeer naar buiten toe? Het lijkt mij dat het meeste verkeer in je netwerk intern blijft?
Echte avi en mp4 bestanden speelt ie gewoon af.
Het lijkt wel alsof de bluray speler strenger is via zo'n cloud schijf dan via usb-stick.
Moet ik misschien nog iets installeren op de Cloud ofzo?
Je kan kijken of de laatste firmware op de mycloud staat, maar volgens mij leest je mediaspeler gewoon de bestanden af van de mycloud en heeft het niks met de nas te maken.
Maar ik kan er naast zitten.
Wat je kan doen is even een berichtje naar me sturen met een link van de film die het niet doet en dan wil ik van het weekend thuis wel even kijken of hij bij mij de zelfde problemen geeft.
Controleer ook even of je mischien je bluray speler kan updaten.
http://community.wd.com/t...Cloud-consume/td-p/632847
Via usb-stick of pc gaat het prima.
Het enige dat ie van de "nas" af wil spelen zijn echte mp4 bestanden en avi bestanden. Hernoemen naar .mp4 of .avi helpt helaas niet.
Iemand een idee hoe dat komt?
Doen ze het helemaal niet of gaat het heel traag ?
alleen, 11 mb/sec.. voelt dat niet heel erg traag aan?
ik had een LaCie Network Space 2 nas en die haalde ook zoiets. Ik ergerde me dood!
Ik heb nu een gigabit switch en nieuwe cat5e kabels en haal nu een mooie snelheid.
Bij een 100mbit netwerk zit je met 11 mb/sec wel aan de max.
Ik haal met uploaden nu een snelheid van rond de 45 mb/sec en met downloaden een snelheid rond de 70 a 80 mb/sec.
Dus dat lijkt mij een mooie snelheid.
Als je zelf nog geen gigabit netwerk heb kan ik deze switch aanbevelen.
Hij kost bijna niets en is qua verbruik zeer zuinig!
Hij staat toch dag en nacht aan en dan is een laag verbruik toch een pre.
pricewatch: TP-Link TL-SG1005D
Gaat na verloop van tijd de HDD vanzelf uit of blijft deze permanent draaien?
Dus heeft de nas schijf een soort van slaapstand.
Dit verlengd de levensduur van de schijf en is dus een waardevolle functie voor mij.
Edit
Je kan niet zelf de tijd instellen wanneer hij in slaapstand gaat, maar je kan wel de slaapstand in en uitschakelen.
[Reactie gewijzigd door Standby op 25 juli 2024 17:22]
Hij gaat Aldus vanzelf automatisch in slaapstand. In neem dat hij dan ook weer automatisch wakker wordt wanneer je hem via je network probeert te benaderen? Is dat dan dus via WoL? Ik lees daar namelijk verder niets over...
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/356782/rsz_artworks-000048494048-xu4uj0-original.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/57628/borat2.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/41008/crop593da0dbafc85_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/109168/crop5c6ad3dc9bc0f_cropped.jpeg?f=community)