Sweex SW105 5 Port Gigabit Switch Review

sjaak500 12 november 2008, laatste update op 12 november 2008, 5.107 views

Sweex SW105 5 Port Gigabit Switch

Pluspunten

• Stabiel
  • Klein van formaat

Minpunten

• Behuizing had beter gekunt.

Features Score: 3
Als je van plan bent om je thuisnetwerkje uit te brieden naar gigabit snelheden, dan is dit een zeer goed begin. De switch heeft vijf RJ-45 poorten welke allemaal snelheden tot een gigabit ondersteunen.

Ik heb het apparaat nu anderhalve week en draait tot nu toe non-stop op 4 PC's en een 100Mbit switch. De snelheden die ik tot nu toe behaald heb zijn zeer goed en ook tijdens het gamen op alle pc's tegelijk is totaal geen lag te ondervinden.

De switch is in de anderhalve week tijd nog nooit uitgevallen of vastgelopen tijdens gamen, kopiŽren en stress tests.

De behuizing is gemaakt van hardplastic. Dit betekent dat je er dus niet al te onvoorzichtig mee moet zijn, want het kan redelijk makkelijk kapot. Ook jammer aan de behuizing is dat de bovenkant bol afloopt, waardoor stapelen van andere apparatuur lastiger word. Alleen producten van hetzelfde model kunnen nog goed op elkaar gestapeld worden.

Wel weer een voordeel is dat de switch volledig autosensing is. Dus of je nou een crosskabel of een straightkabel gebruikt, hij werkt zowiezo.

Snelheden die behaald worden liggen rond de 274 Mbps. Dit is gemeten met iPerf.

Welnu, al met al een prima switch voor huis-tuin-en-keuken gebruik voor een mooie prijs. Zeker een aanrader.

Heb jij ook een Sweex SW105 5 Port Gigabit Switch?

Je vergeet te melden dat de switch compleet auto-sensing is (cross kabels hoeven niet meer, maar mogen nog wel) en dat de switch wel stapelbaar is met broertjes en zusjes.

Voor de rest ben ik het met je eens. (Ervaring met zowel de 5p als de 8p variant)
Beste,

bedankt voor de review.

Is de switch voorzien om aan de muur op te hangen? (heeft hij van die gaatjes aan de onderkant om een schroefje door te steken?) Ik vind dit nergens op internet en het is toch wel zo handig!

Groeten
Ik heb zelf de 8p switch en daarop zijn iig wel gaatjes voorzien voor wall-mounting.
Wellicht een stomme vraag, maar zou zo'n apparaat niet rond de 1000Mbit/sec moeten halen, of in elk geval een datarate dat enigszins in de buurt komt?

In de hier genoemde tests wordt een snelheid gehaald van 274 tot 390 Mbit/sec, zeg rond 1/3 van de Gbit snelheid. Komt dat omdat het hier om een budget switch gaat, of ligt de bottleneck bij de harde schijven?
Met genoeg processorkracht en een leuke netwerkkaart haal je met elke switch wel tegen de 1000 Mbit. 25 switches op hardware.info Helaas gaan ze daar totaal niet in op jumbo frames, welke veel belangrijker zijn voor de snelheden die je in werkelijkheid gaat halen.

sweex is natuurlijk lekker goedkoop maar ik heb 2 sweex switches gehad en ze waren allebei in een paar jaar kapot. Persoonlijk zou ik een netgear prosafe kopen, levenslange garantie en schroeven en pluggen meegeleverd om hem aan de muur te bevestigen. En dat alles voor slechts 2x de prijs van een sweex.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 10 januari 2010 16:25]

Een testje met iPerf is nog wel het minste wat je kunt doen lijkt me. Vrij triviaal voor een switch om te weten hoe snel deze nu eigenlijk is.
@YggY
Mee eens! Ik zal het vermelden. :) Dankje.

@ The Realone
Dat is inderdaad een goeie ja! Vanavond zal ik de resultaten posten. Zit nu nog op stage, en ben niet voor 5 uur thuis ;) dus duurt nog even. Maar goeie tip! :)

[Reactie gewijzigd door sjaak500 op 12 november 2008 14:59]

Snelheidstest uitgevoerd: 274Mbps met iPerf.
Foto's komen eraan.
Ik heb dezelfde gekocht. Met mijn Synology haal ik met iperf 300 - 390Mbits /sec
varrieerend met blok sizes van 1 KB - 16MB

Zeker niet slecht voor een Sweex 25 euro switch!
Nouja, 'slechts' ......