Nexus Real Silent Fan, 120mm Review

JCBelt 15 december 2011, laatste update op 15 december 2011, 3.460 views

Nexus Real Silent Fan, 120mm

Pluspunten

• Lage geluidsproductie
  • Hoge prijs/kwaliteit verhouding
  • Silliconen Fan mounts meegeleverd
  • Betrouwbaar op lange termijn

Minpunten

• Graag had ik nog een versie gezien met een hoger toerental, zodat ik net wat meer "speelruimte" heb i.c.m. een fancontroller
  • 2 Kabeltjes (1 over, er moet dus 1 afgeknipt of weggewerkt worden)

Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Geluid (max) Score: 4
Geluid (min) Score: 5
*update*
Inmiddels is het alweer 3 jaar geleden dat ik de onderstaande review heb geplaatst voor de Nexus D12SL 120 mm. Ik heb in totaal 6 van deze ventilatoren gekocht en allemaal werken ze nog zonder problemen en zonder dat ze (merkbaar) meer geluid zijn gaan produceren. Ik kan iedereen deze ventilatoren, met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, aanraden.

Alle exemplaren die ik hebt aangeschaft worden nog steeds gebruikt in verschillende PC's.
Ik heb de review hier en daar wat aangepast naar aanleiding van mijn ervaringen in de afgelopen 3 jaar.

Ik heb 3 jaar geleden deze ventilator gekocht (aanvankelijk 2 stuks) bij Norrod. Daar waren ze op dat moment 7 euro per stuk en dat was op dat moment goedkoper dan via een webshop wanneer je ze in een winkel ophaalde. Ik in de eerste instantie de 120 mm fans gebruikt in combinatie met een Cooler Master Hyper 212 om mijn Quad Core 6600 te koelen.

Na een zeer goede eerste indruk heb ik besloten om 4 extra ventilatoren te bestellen om in mijn toenmalige Antec Three Hundred plaatsen.

Inmiddels heb ik de ventilatoren gebruikt in een Antec 300, een Antec Performance One P183 en tegenwoordig draaien ze in wat simple desktop PC'tjes van familieleden.

Deze zwarte witte ventilator is , op de kleur na, hetzelfde als de oranje versie. Voor enkele metingen op verschillende voltages (voor wanneer je wilt undervolten of gebruik maakt van een fancontroller) verwijs ik u graag naar het volgende artikel op SilentPCreview, link: http://www.silentpcreview.com/article695-page2.html#nexus

Featureset
De ventilatoren worden geleverd in een slanke, doorzichtige, plastic verpakking. Om de ventilator te bevestigen worden 4 siliconen "Fan Mounts" meegeleverd. Voeding van de ventilator gaat door middel van een 3 pin kabeltje of een 4 pin molex kabel.

Plaatsing
Zoals ik in de inleiding heb verteld heb ik de Nexus 120mm gebruikt in combinatie met de Cooler Master Hyper 212. Ik gebruikte hiervoor twee ventilatoren in een "Push - Pull" opstelling. Ze zijn bevestigt door middel van de meegeleverde siliconen "Fan Mounts". Door de ventilatoren op deze manier te bevestigen kan worden voorkomen dat er vibraties optreden. Ik gebruik vaak een molex kabel op de ventilator te voorzien van voeding, omdat ik ze dan kan doorlussen.
Hoewel de "Fan Mounts" het lang volhouden hebben inmiddels toch een aantal van de silicone rubbertjes het begeven, maar met behulp van schroeven is de Nexus ook prima te bevestigen.

Luchtverplaatsing
Gezien het toerental van de ventilator is de luchtverplaatsing goed te noemen. Nexus geeft op haar website als waarde 36,87 CFM. Dat lijkt niet zoveel, maar het is een waarde die dicht bij de werkelijkheid ligt en in mijn ervaring is de luchtverplaatsing goed genoeg.
Graag had ik zelf nog een versie van deze ventilator gezien welke draait op een hoger toerental, zodat ik zelf in combinatie met een fancontroller afhankelijk van de belasting van mijn PC het aantal RPM kan finetunen.

Geluidproductie
De ventilator bevalt (nog steeds) erg goed! Hij is bijna niet hoorbaar op 12 volt, het geluid dat je hoort is de luchtverplaatsing. De motor maakt geen zoem- of brom geluiden, zelfs niet na 3 jaar gebruik. Dit zegt in mijn ogen veel over de kwaliteit van de fans.

Er valt op het gebied van geluidsproductie nog wel wat te winnen, ik heb de fans ook gebruikt in combinatie met een fancontroller, maar de gereduceerde geluidsproductie weegt niet op tegen de afname in luchtverplaatsing. Bij componenten die veel warmte produceren zou het undervolten voor problemen kunnen zorgen.

Inmiddels kan ik zeggen dat ik meer dan voldoende ervaring heb met de ventilator en ik ben zeer goed te spreken over de betrouwbaarheid. Geen van de zes ventilatoren die ik heb ratelen of brommen na de vele uren van gebruik. Door de silliconen fan mounts zullen ze niet gaan trillen en bovendien zijn ze ook nog een bijzonder aantrekkelijk geprijst.

Er zijn voor mij twee puntjes waar je rekening mee moet houden: de ventilator heeft 2 kabeltjes, dat betekend dat er dus 1 afgeknipt kan worden of weggewerkt moet worden.

Tot slot moet je niet verwachten dat je met 1 of 2 van deze fans (in een kast met een beperkte airflow) een overgeclockte CPU/GPU combinatie koel gaat houden. Ik heb ongeveer één jaar gebruik gemaakt van de Cooler Master Hyper 212 i.c.m. de D12SL-12 in push-pull, hiermee hield ik mijn Q6600 (3 Ghz. @ 1,5 volt) zo rond de 60-65 graden. Dit was overigens in de Antec 300, met in totaal 7 fans en een GTX260 die de warme lucht afvoert via de achterkant van de kast.

Heb jij ook een Nexus Real Silent Fan, 120mm?

Ben er zelf ook zeer tevreden over. Heb er 1 op mn cpu cooler zitten, Scythe Mugen 2 rev B en 4 in m;n kast via een fan controller. CPU fan wordt bediend door de PWM aansluiting op het mobo.

Sinds de aanschaf een jaar of 1,5 geleden nog steeds perfect! Ben dan ook blij te horen dat ze het over 1,5 jaar hoogstwaarschijnlijk nog steeds goed zullen werken :).

De flow in mn kast is erg goed (antec p183 met kleine aanpassingjes) om ook onder langdurige volle belasting de fans op 600rpm te laten draaien (i7 op 4,5Ghz, 16GB corsair, Asus GTX580 DCII + 5 harddisks).

Geluidsniveau van de pc is praktisch nul. Op een zondag ochtend moet je je oor zo ongeveer naast de kast houden om wat horen en als er dan wat vogeltjes buiten fluiten overstemmen ze het pc geluid :).

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 15 december 2011 10:54]

Erg interessant om iemand anders ervaring te lezen met een Antec P183 die is uitgerust met de Nexus D12SL-12. Zeker gezien de combinatie met hardware die onder volle belasting aardig wat warmte kan produceren!

Ik ben erg benieuwd hoe warm het in de P183 wordt gezien de gebruikte videokaart. De GTX580 DCII blaast een groot deel van de lucht in de kast als ik mij niet vergis?
Nou weet ik natuurlijk niet welke aanpassingen je hebt gedaan aan de P183, maar mijn ervaring met deze kast zegt dat de airflow toch iets minder is dan de Antec 300.

Verder is de combinatie van de Antec P183 en de Nexus D12SL-12 zeer zeker het overwegen waard wanneer iemand op zoek is naar een kast met voldoende ruimte voor high-end componenten (zoals de GTX580 en de Mugen 2) en het geluid afkomstig van de PC zoveel mogelijk wil beperken.
Het toch al geringe geluid dat afkomstig is van de Nexus fans wordt vrijwel volledig gedempt door de P183.
Ook iemand met dezelde fan's en de antec P183, ik ben zeer tevreden over de geluidsproductie die aanwezig is met deze fan's.

Ik heb er 3 in mijn kast, 1 intake en 2 outtake, ik ben heel erg tevreden over de geluidsproductie(als die uberhaupt aanwezig is...) de 2 outtake fans staan altijd op laagste snelheid met mijn Scythe kaze Q, de intake fan die staat misschien op +- 30%.
Cpu fan(stock Gelid Tranquillo rev2.) aangesloten via pwm en die draait ongeacht de belasting van de Cpu op 725rpm.

De GPU is standaard koeler(Sapphire HD6870 1gb) en die zit in idle ook rond de 28% en dat is 1000rpm.

Temperaturen vind ik zelf niet zo spannend, maar geluidsproductie wel. En deze is gewoonweg niet aanwezig met deze fan's
Kan iemand me vertellen of dit een intake fan is?
Intake of outtake maakt niet uit. Het hangt van de plaatsing af. Op de ventilator kan je pijltjes zien die de luchtstroom tonen.
ligt eraan hoe je hem plaats, Nexus zegt dat ze voor beide kunnen dienen (logo is waar hij heen blaast)