Gainward HD4850 512MB GS Review

Shiro 12 november 2008, laatste update op 15 december 2008, 3.763 views

Gainward HD4850 512MB GS

Pluspunten

• Custome design cooler
  • Performance
  • Dual slot, (alhoewel sommige dat als iets negatief ervaren
  • Prijs/Kwaliteit
  • Stil
  • Koel

Minpunten

• Minimale accesoiressen, maar wel logisch als je kijkt naar de prijs.
  • Power Play clocks hadden wat lager gemogen om de kaart nog koeler te houden en meer energie te besparen

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Introductie & Hardware

Systeem
• Processor: E8400 i.c.m. Scythe Infinity Mugen
• Moederbord: Asus P5QL-E
• Geheugen: OCZ Platinum R2 2GB(2x1GB) DDR2 PC2-6400, 800
• Videokaart: Gainward Radeon HD4850 GS,512MB, GDDR3, PCI Express x16
• DVD: Lite-On LH-20A1S (Sata)
• Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 ,7200RPM, 32MB, 500GB
• Voeding: Crossair VX450Watt
• Kast: CM690 i.c.m. 2 intakes voor 2 outtakes achter.

Scherm
• Samsung 226BW

OS
• Windows Vista Home Premium 32Bit SP1
• Catalyst 8.10

Onderbouwing van mijn keuze
Ik had hiervoor een MSI 7900GTO. Echt een geweldige kaart naar mijn mening Stil, koel, en geweldige prestaties. Overall, geen slecht woord er over. Maar helaas kan de 7900GTO niet meer echt bij benen op resoluties van 1680x1050, en heeft het geen DX10. Het was dan ook tijd voor een nieuwe kaart.

Ik was dus op zoek naar een nieuwe videokaart met DX10, en als eisen had ik dat de videokaart stil en koel moest zijn, en één waar ik nog een redelijke tijd mee vooruit kan. Ik speel niet zo heel veel games meer. Maar als ik het doe wil ik toch alles in zijn volle glorie zien. En daarbij speel ik ook niet hele zware games zoals Crysis. Dus ik hoefde ook niet de beste van de beste te hebben.

Eventuele keuzes waren:
• 8800GT 512MB
• 9800GT
• 9800GTX+
• HD3870
• HD4850
• HD4870

Red or Green?
Eigenlijk was ik al snel uit wat het niet zal worden. Een 9800GT is een 8800GT qua prestaties. En velen er van zijn gewoon een 8800GT met een nieuw bios. Tenzij het een 9800GT betreft met een 55NMGPU. Deze heeft dan Hybrid Power en is wat zuiniger. Maar ik voelde er weinig voor Nvidia uit melkerij van de 8800GT series. De 9800GTX+ vond ik net te duur qua prijs en kwaliteit verhouding. Dus de kaarten van Nvidia vielen af.

Toen kwam ik uit bij ATI. De HD3870 is alweer een generatie oud en is dan ook wat minder goed met AA, als ik benchmarks mag geloven. Dus die keuze viel dan ook al snel af. Toen bleven er twee kaarten over. De HD4850 en HD4870. De HD4870 vond ik toch iets te prijzig. En ik ben toch niet zo’n diehard gamer meer. Dus toen bleef de HD4850 over, deze heeft overigens de beste bang for bucks verhouding, en daarmee was de keuze dus heel snel gemaakt. De HD4850 werd officieel neer gezet als de tegenhanger van Nvidia 8800GT. Maar tot verbazing van velen kan de HD4850 makkelijk de 9800GTX bij houden, en outperformed soms zelfs de duurdere 9800GTX+.

Gainward HD4850GS
Nadat ik wist welke kaart ik wou, was het een kwestie van de juiste te kiezen. Ik wou geen reference design cooler, want die worden nogal warm. En als ik toch al voor een custome cooler ga, mocht het kaartje ook wel wat geoverclocked zijn. Bij ATI zag ik een aantal Factory overclocked videokaarten. De enige twee die door mijn selectie kwam was HIS ICEQ 4 Turbo, en Gainward GS. Beide factory overclocked. En volgens benchmarks erg stil, en koel. Maar de Radeon van HIS was ¤30,- duurder. Toen wist ik toch al wel heel snel voor welke kaart ik moest kiezen.

De verpakking
Niet echt heel denderend wat er in zit, een Gainward HD4850 GS uiteraard. Een 6>8Pin PCI-E kabel. En een rode VGA>DVI converter. Maar dat heeft wel geholpen om de prijs te drukken. En mijn voorkeur gaat dan ook uit naar weinig accesoiressen en een lage prijs dan andersom.

Foto’s geleend van Tweaktown :)
http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_DoosVoorkant.jpg http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_Accessories01.jpg http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_Accessories02.jpg

Specificities Gainward ATI HD 4850 512MB, GoldSample
• GS Barcode: 471846200-9559
• GPU: ATI HD4850
• GPU Clockspeed: 700+MHz
• Memory: 512MB DDR3, 0.8ns
• Memory Clockspeed: 1100+ (DDR2200+)(0,8ns)
• MHz Pixels per clock (peak) : na
• Bandwidth: 64+GB/s
• Ramdac: 400MHz Bus:
• PCI-Express Cooling: 2-Slot Fan Video-Features:
• HD-Output Connectivity: DVI-I + DVI-I

Zoals jullie zien is het geen standaard kaart. Het betreft de Goldsample. Dat houdt in dat de Gainward HD4850 Factory overclocked is. Standaard zijn de GPU/Memory van een HD4850 geclockt op 625/1000. De Gainward Goldsample is geclockt op 700/1100. En om het nog mooier te maken is de Goldsample voorzien van Samsung 0.8ns geheugen, tewijl de stock HD4850 het moet doen met 1.0ns. Om dit allemaal goed te koelen heeft de GoldSample dan ook een speciale koeler. De koeler heeft twee heatpipes om de warmte af te voeren en is groter dan de stock Gainward HD4850. En dit alles voor ¤15,- extra vergeleken met de gewone Gainward HD4850. Het leek mij dan ook niet meer de moeite waard om nog zelf te gaan overclocken en een aftermark cooler er op te zetten.

Genoeg informatie over de kaart zelf. Laten we verder gaan naar de onderwerpen wat men meer interesseert. Benchmark resultaten! Alle benchmarks zijn uitgevoerd met Catalyst 8.10 drivers.

Synthetische benchmarks.
Een verhoging van ongeveer 800 punten bij default 3Dmark06 voor het overclocken van mijn CPU. Ook zie je dat het enablen van MSAA een groter effect heeft op de score dan hogere resoluties in mijn systeem.

In 3Dmark06 zie je een duidelijk verschil tussen stock en overclocked. Maar bij 3DMarkVantage heeft het overclocken van je CPU in 3DmarkVantage weinig invloed op je uiteindelijke score.

Game benchmarks
Waar het ons allemaal uiteindelijk om gaat. Wat voor performance ons videokaart neerzet in games. Gegevens zijn verzameld door elk test 2-3 keer uit te voeren. En daarvan het gemiddelde te nemen. FPS gegevens worden verzameld via FRAPS. Of de in-game benchmark zelf.

Het enablen van MSAA heeft niet heel veel effect qua speelbaarheid in DMC4. Je ziet er wel een klein verschil in FPS, maar tijdens het galmen zelf is het verschil verwaarloosbaar. Ofwel, gewoon alles op hoogste draaien, die paar frames zal je niet missen.

Ook in Grid zie je ongeveer de zelfde resultaten als bij DMC4. Weinig verschil met MSAA aan of uit. Hoewel het verschil groter is bij 4 naar 2 MSAA. En bij DMC4 juist bij 8 naar 4. Maar ook hier is het verschil tussen AA aan en uit verwaarloosbaar.

In WiC zie je dat er wel een merkbaar verschil in FPS is tussen Medium en Very High. Maar ook hier heeft een hogere resolutie weinig effect heeft op FPS bij een grafische setting van Medium. Naarmate je de grafische instellingen hoger set, wordt de verschillen in FPS groter.

Temperatuur & Geluid
De Gainward HD4850 GS heeft een custome design cooler van Gainward zelf. Deze heeft twee heatpipes die de warmte moeten afvoeren. En een stille 80mm fan die zijn werk standaard doet op 50% wat vertaald in +/- 1250RPM. De kaart is rond die RPM niet hoorbaar en echt fluisterstil.

Foto's geleend van Fudzilla :)
http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_Cooling-GSFan.jpg http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_Cooling-GSHeatpipes.jpg http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_Cooling-GSwithoutCap.jpg
De foto's tonen een koper kleurige heatpipe, in de huidige revisie is het een aluminium kleurige heatpipe.

Zoals je op de foto's ziet betreft het een dualslot. Maar niet alle warme lucht wordt aan de achterkant uitgeblazen. Ik heb zelfs mijn twijfels over hoe veel er wel eruit gaat. Aangezien de kap er volgens mij alleen voor de sier op zit, en niet heel functioneel is.

In Idle clockt de kaart zich terug van 700/1100 naar 500/1100. Dit resulteert in een lichte besparing en wordt door ATI/AMD powerplay genoemd. Echter kan je de waarden via een bios edit zelf nog lager zetten om de kaart nog koeler en zuiniger te laten draaien. Temperaturen zijn gemeten met Everest/HWmonitor/GPU-Z. Ik heb de min, max, value van HWmonitor. Dit is bij een kamer temperatuur van 23C.

Beeldkwaliteit
Ik zie dat beeldkwaliteit regelmatig wordt opgenomen in reviews. Ik heb de laatste twee maanden aardig wat kaartjes in handen gehad. En ik heb nog nooit een verschil gemerkt in beeldkwaliteit qua kleuren/scherpte tussen de kaarten die ik had. Van mijn Geforce 6200, tot HD4850. Alles zag er gewoon het zelfde uit. En naar mijn mening ligt het verschil in beeldkwaliteit dan ook alleen aan je scherm, en zal een andere videokaart weinig verschil erin brengen. Maar mochten er mensen zijn die toch twijfels er bij hebben. Ik heb hier een aantal screenshot van de games die ik getest heb.

Devil may Cry 4
http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_DMCSS01.jpg http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_DMCSS02.jpg http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_DMCSS03.jpg

Race Driver Grid
http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_GridSS01.jpg http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_GridSS02.jpg http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_GridSS03.jpg

World in Conflict
http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_WiCSS01.jpg http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_WiCSS02.jpg http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/Benchmark/th_WiCSS03.jpg

Ik ben zeer tevreden met mijn HD4850. Zowel prestatie/prijs en geluid/temperaturen maakt deze kaart het helemaal waar. Een wel verdiende overwinning voor ATI. Een kaart die het zeker waard is voor zijn geld. Voor minder dan een GTX prijs, een beter presterende kaart, met DX10.1 en ook nog verbeterde AA performance. Overall. Geen slecht woord over de kaart, ik denk niet dat je momenteel iets beter kan vinden voor ¤159,-

Ik hoop dat deze review nuttig was, en mocht er aandachtspunten zijn voor mij dan hoor ik het graag.

Heb jij ook een Gainward HD4850 512MB GS?

Dankje Bardirella, Ik vind het alleen zo zuur dat die ATX kabel er zo door heen loopt :+

En 450Watt trekt het makkelijk. Zelfs het overclocken van mijn CPU erbij was geen probleem. Mijn voeding maakt standaard 22Db als ik het mij goed herriner, bij 400watt zal die tegen de 30Db aanzitten. En ik heb geen één keer mijn voeding harder horen gaan, waardoor ik de conclusie trek dat er nog niet eens 400watt wordt verbruikt.

GS staat voor Goldsample, ofwel factory overclocked, en i.p.v gewoon standaard geheugen 0.8ns geheugen van Samsung die geclockt is op 1100Mhz. Maar van wat ik gelezen heb wil de geheugen wel veel verder dan 1100Mhz.

Ook bied de GS een betere koelling dan de standaard HD4850 van Gainward. De standaard Gainward HD4850 heeft geen heatpipes, en de koelblok is ook minder groot.

Prijs verschil tussen GS is gewone HD4850 van Gainward is maar 15 euro. Voor die geld vind ik het niet waard om zelf te gaan overclocken en een andere koeling op te monteren. En je heb dan ook geen 0.8ns geheugen van Samsung. Maar een 1.0ns van een ander merk.

Ik zal het ff verwerken in mijn review wat GS inhoudt.

[Reactie gewijzigd door Shiro op 12 november 2008 10:29]

Sterker nog, ik heb een vergelijkbare setup, maar dan een 380watt voeding, niets aan het handje!
heel nette review! goed werk Shiro.

En wat een propere kast zeg, goede cablejob ook!

Ik zag dat je een 450 Watt voeding hebt. Trek die de zaak een beetje?
Waar staat de GS dan voor?

De overclock en de koeler? Had je imo beter een goedkopere kunnen kopen, en indien de snelheid net niet voldeed een 3rd party koeler kunnen kopen en zelf kunnen overclocken.
Wat dacht je van Golden Sample? :/

En zoals je ziet, kost een std 15 euro minder, en daar hen je amper een andere koeler voor, EN het geheugen heeft nog meer potentie ook! :)

*edit; zie net dat de TS dit een paar posts lager ookal uitlegt*

[Reactie gewijzigd door TFDev op 12 november 2008 23:29]

Gaat Supersnel. Nederlandse invloeden vinden overal hun weg. Klopt ook want het ding gaat als de brandweer.

Ontopic:
Heeft de reviewer het ding al op zijn staart getrapt? Ik ben echt razend nieuwsgierig!
Hartstikke mooie review, vrijwel niets op aan te merken.
Ik ben het ook met je eens dat er op het moment niets anders is wat dezelfde prijs/kwaliteitverhouding heeft.

heel klein puntje in deze zin, ik neem aan dat je de eerste keer 9800GTX zonder + bedoeld :P

Maar tot verbazing van velen kan de HD4850 makkelijk de 9800GTX+ bij houden, en outperformed soms zelfs de duurdere 9800GTX+.

[Reactie gewijzigd door Thylaldrass op 12 november 2008 10:22]

Mooie nette review!

Alleen de memory bandwidth van 112GB/sec klopt niet. Dat is van de HD4870. Voor zover ik weet heeft de standaard 4850 een bandwidth van 64GB/sec. Zou wel heel vreemd zijn als door de factory overclock van 10,4% de bandwidth met 75% toeneemt.... :+
correctie: de hd4870 heeft een memory bandwith van 115.2 gb/s, net gecheckt in gpu-z :Y)
Bedankt Thylaldrass.
Ik heb het veranderd :)

Bedankt Toby01
Je hebt gelijk. Ik zal het zo wijzigen. ik heb het letterlijk van Gainward site overgenomen, maar blijkbaar had ik het moeten controleren of ze het zelf wel goed hadden.

Gainward HD4850 GS 512Mb

Ze hebben het wel goed staan bij de 1Gb variant :D
Gainward HD4850 1Gb

[Reactie gewijzigd door Shiro op 12 november 2008 10:45]

Ga eens overklokken? Ben benieuwd hoe dat de temps beïnvloedt en ook hoe hoog je komt, vooral met je geheugen. 2200MHz stock is niet niks, ik kom met m'n Asus de 2100 amper voorbij :)

Nette review, dikke 4 sterren!
GS staat toch voor Golden Sample. Dit betekend volgens mij dat de chips die op deze kaart zitten uitgekozen zijn omdat ze hogere clockspeeds halen dan andere chips. Dus met deze kaarten heb je waarschijnlijk ook kans op een nog hogere overclock.

Vond het een goede review, je grafiekjes maken het allemaal net ietsjes duidelijker. Zat er namelijk zelf aan te denken deze kaart aan te schaffen ;)
Hey mooie review Shiro! Ga je je GS ook nog overclocken of niet? :P
Bedankt.

Ik zal voorlopig nog niet gaan overclocken. Maar er zit zeker nog ruimte in daarvoor als je naar temperatuur kijkt. Maar het zal wel ooit beginnen te kriebelen. Als het zo ver is zal ik de resultaten er ook bijvoegen.

En ja, deze kaart is zeker zijn geld waard. Ik heb er absoluut geen spijt van. Ondanks de grote hoeveelheden pech die ik ermee had.

@Jejking.
Het geheugen van de GS is niet het zelfde als bij standaard HD4850. Er zit Samsung 0.8ns geheugen in. En van wat ik gelezen heb wil het geheugen nog wel verder.

Ook nog ff game screenshots toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Shiro op 12 november 2008 18:59]