Huawei Ascend W1 Blauw Review

MooDyBLueS 18 december 2013, 2.141 views

Huawei Ascend W1 Blauw

Pluspunten

• performance
  • degelijk
  • accuduur
  • prijs

Minpunten

• beperkte opslag (voor apps)
  • camera

Ik heb nogal een wisselend verleden qua telefoons. Na in totaal 4 jaar lang een iPhone te hebben gebruikt, eerst de 3GS en later de 4S, was ik toe aan iets nieuws toen ik in augustus mijn abonnement mocht verlengen. Het werd de HTC One.

Ik kon echter niet wennen aan het formaat van de telefoon en de wisselende kwaliteit van apps op Android. Hoewel het verder een toptoestel was, besloot ik deze weg te doen, omdat ik op het punt stond naar Hong Kong op vakantie te gaan en daar wel eventjes een iPhone 5s goedkoop kon aanschaffen. Dat werd een tegenvaller: nergens te verkrijgen en reserveren kon alleen met een Hong Kong ID. Het werd dan maar de iPhone 5c, omdat ik ook niet van plan was in Nederland de hoofdprijs voor een losse 5s te betalen.

Bij terugkomst kreeg ik het voor elkaar om binnen twee weken mijn iPhone 5c te laten vallen. Scherm naar beneden op de grond in de parkeergarage: ik wist dat het foute boel was. De Apple Store stond verbaasd, want het toestel was nog geen week uit in Nederland en ik had de twijfelachtige eer om de eerste in Nederland te zijn met een defecte iPhone 5c.

Afin, lang verhaal kort: ik kreeg geld terug van mijn verzekering om een nieuwe telefoon uit te zoeken. Maar natuurlijk niet genoeg om een iPhone 5c te kopen. Kortom: ik besloot voor een goedkoop toestel te kiezen, waar ik maar een aantal maanden mee hoef te doen. het werd de Huawei Ascend W1 in het blauw. Goedkope Android telefoons zijn een drama en niet vooruit te branden, maar ik had ooit een paar weken met een Nokia Lumia 520 gespeeld en dat werkte wel fijn.

Beeldkwaliteit opname
Aangezien het hier een van de goedkoopste Windows Phones betreft, moet er her en der bezuinigd worden. De camera is er een van. Bij goed licht zijn de foto's best redelijk, soms zelfs goed. Schemert het of heb je de flits nodig, dan zijn de foto's ronduit slecht. Je merkt dat het hier gaat om een dertien in een dozijn cameramodule waar waarschijnlijk niet of nauwelijks door Huawei zelf aan gesleuteld is om de kwaliteit te tweaken. Voor deze prijsklasse echter prima, want beter dan de Lumia 520.

Featureset
Welke featureset? Vraag je je bijna af. Niet om nu te negatief te doen, maar het enige wat ik onder de niet-standaard featureset zou willen scharen is het microSD slot. Sommige duurdere Lumia's hebben dit niet eens, dus het was fijn om te zien dat Huawei hier wel aan heeft gedacht. Het is overigens ook wel nodig, want de 4 GB opslag is zeer beperkt. Als je redelijk veel apps (25+) gebruikt, is dit geen toestel voor jou. Als je je echter in kan houden door geen games te installeren en ook zo min mogelijk overbodige apps erop te zetten, moet het net zoals in mijn geval lukken om een stuk of 20 apps te installeren, het microSD slot te gebruiken voor foto's en muziek en nog 400-500 MB over te houden. Wederom: als je een grootverbruiker bent, hoort dit toestel ook niet bij jou en moet je minimaal naar een 8 GB model kijken. Hetzelfde geldt eigenlijk voor mij, maar ik heb er bewust voor gekozen vanwege de lage prijs en hoef er maar 8 maanden mee te doen.

Tja, wat kan hierover gezegd worden? Inmiddels is het toestel opgevolgd door de W2 en is hij minder goed verkrijgbaar aan het worden. Ik heb hem nog in een aanbieding kunnen vinden voor 125. Je kan zeggen wat je wilt, maar voor deze prijs mag je eigenlijk niet eens een Windows Phone verwachten. Zelfs een wat hogere prijs zoals op het moment van schrijven, is volledig te rechtvaardigen.

Bereik
Geen enkel probleem mee gehad. Het toestel heeft geen 4G, maar schakelt met enige regelmaat tussen 3G en HSDPA, wat prima prestaties oplevert. Ook het gsm bereik is niks op aan te merken eigenlijk. Gewoon prima in orde.

Scherm
Voordat ik het toestel kocht, had ik wat dingen gelezen over slechtere kijkhoek of niet goed leesbaar in zonlicht. Daarom ook wel zitten twijfelen, want het scherm in de Lumia 520 is erg goed. Maar uiteindelijk heeft het prijsverschil de doorslag gegeven. Desondanks ben ik positief verrast door het scherm. Het is maar een 800x480 resolutie, maar kleuren zijn lekker fel zonder onnatuurlijk te worden, kijkhoek is inderdaad niet het sterkste punt, maar gewoon goed. Je hoeft het toestel echt niet kaarsrecht voor je te houden.

Daarnaast heb ik ook geen enkel probleem gehad om in direct zonlicht het scherm te lezen, ik vind het scherm zelfs best helder. Wat dat betreft vind ik het scherm zijn prijsklasse overtreffen. Het blinkt nergens in uit, maar elk punt waarop je het scherm kan beoordelen is gewoon dik in orde.

Het touch gedeelte zit ook prima in elkaar. Ik heb nog geen enkele ervaring gehad dat hij niet iets registreerde wat ik wel verwachtte.

Accuduur
De reviews van de diverse websites wisselen nogal. De een heeft het over een zeer goede accuduur, de ander over niet bijzonder of iets minder dan concurrenten zoals de Lumia 520. Ik kan echter twee volle dagen op een accu doen met redelijk intensief WhatsApp, email en internet gebruik. Dat heb ik nog nooit met een iPhone gehaald, in de verste verte niet. Ik heb zelfs een dag gehad waarop ik vier stukken van 15-30 minuten genavigeerd heb op de accu en aan het eind van de dag nog 50% over had. Wel is het zo dat het van 100% tot 50% veel langer meegaat dan van 50% tot 0%. De formule die erachter zit is dus niet lineair, wat dat betreft vind ik de iPhone betrouwbaardere waardes geven, maar dat zegt niks over hoe lang je er daadwerkelijk mee kan doen. Ik weet niet of dit iets is wat door Windows Phone komt of dat Huawei zelf heeft zitten tunen, maar het feit dat je bij normaal gebruik gewoon twee volle dagen hiermee haalt, is natuurlijk fantastisch.

Gebruiksgemak
Dit komt veelal aan op Windows Phone vs. andere platformen, omdat de toestellen net als de iPhones aan een bepaalde filosofie moeten voldoen. Het valt echter niet tegen. Ik ben zelf geen voorstander van aanraakgevoelige knoppen en had liever een fysieke Windows toets gezien, maar dat is nu eenmaal hoe je dit bij elke Windows Phone ziet, op volgens mij de Samsung na.

Windows Phone (als OS) werkt supervlot, ik vind zelfs bij dit goedkope toestel, de interface en het laden van apps niet onder doen voor een iPhone 5(c). Dat zegt wel wat over hoe goed Microsoft zijn OS voor elkaar heeft. Nu wil ik niet Android onderuit halen, want die heeft ook zo zijn voordelen, maar het feit dat Google zo'n beetje alles toelaat qua hardware, apps en dergelijke, merk je ook duidelijk in de performance. Om een goede Android experience te hebben, moet je absoluut geen budget en liefst zelfs geen mid-range toestel nemen. iPhone's zijn er alleen in high-end uitvoeringen, maar Windows Phone is dus de eerste waarbij je een nagenoeg gelijke experience beleeft op een budget toestel als op een high-end toestel.
Nogmaals (ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken): ja, Microsoft heeft een achterstand op app/ecosysteem gebied, maar als dat eenmaal op Android/iOS niveau is, dan is het in mijn ogen een geduchte concurrent voor iOS op high-end gebied en kan Android op budget en mid-range gebied wel vaarwel zeggen. Al blijf je dan het punt van populariteit houden.

Wat mij verder aan de telefoon opvalt is dat de fysieke cameraknop een fijne toevoeging is, zeker omdat die vanuit standby stand gelijk de camera opstart.

Het laatste punt qua gebruiksgemak wat ik nog wil noemen heeft met het OS te maken. Ik raak namelijk zeer vaak de komma toets aan in plaats van de spatie. De spatieknop is veel kleiner dan op iOS of Android en in mijn optiek te klein. Dat mag Microsoft in een update wel oplossen, want het is best storend bij WhatsApp en e-mail. Desondanks ben ik er inmiddels wel een beetje aan gewend en gaat het wat beter dan op het begin.

Design
Hier kan ik kort over zijn: prima. Niks bijzonders, maar ook zeker niet slecht. De manier waarop het scherm een strakke zwarte plaat vormt en de blauwe behuizing er een klein stukje onderuit komt vind ik wel leuk gedaan.

Bouwkwaliteit en afwerking
Geloof het of niet, maar na twee dagen had ik mijn telefoon al laten vallen. Gelukkig op het kleed in de woonkamer, waardoor er niks beschadigd is. Wel was de achterklep eraf gesprongen en de accu eruit. Dat is hetzelfde effect als wanneer je een Nokia dumbphone laat vallen of een Samsung toestel. Niks mis mee, geeft in mijn ogen alleen maar aan dat het materiaal meegeeft en niet gelijk barst. Bouwkwaliteit is dus dik in orde.

De afwerking in principe ook, al zit er een klein kraakje in het achterklepje. Als je er tijdens het typen een klein beetje druk op uitoefent, dan merk je af en toe een kraakje op. NIet ernstig en zelfs te verwachten in deze prijsklasse.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid is in mijn ogen een langetermijnterm, waardoor ik daar nu nog niet over kan oordelen. De stabiliteit is echter prima in orde. Ik heb nog geen enkele vastloper, hick-up of freeze in welke vorm dan ook meegemaakt. Ik verwacht dat dit eerder komt door het selectieve hardwarebeleid (lees: het beperkt aantal SoC's wat toegelaten wordt) van Microsoft dan dat het aan Huawei is te danken, maar in the end maakt dat natuurlijk niet uit.

Omdat ik zelf in de IT werk, wordt ik vaak door familie en vrienden gevraagd wat ze moeten kopen, ook op smartphone gebied. Voorheen zei ik altijd dat het lag aan je budget en als je niet het geld wil besteden aan een iPhone of high-end Android, zou ik een mid-range Android op zijn minst aanraden en de budgetmodellen absoluut afraden. Nog eerder zou ik aansturen op een tweedehands iPhone in dat geval, puur vanwege de performance.
Nu is mijn standaard antwoord voor mensen met een beperkt budget echter volmondig: neem een Windows Phone. Ongeacht het merk, het OS zit zo goed in elkaar dat je belachelijk veel waar voor je geld krijgt.

Heb jij ook een Huawei Ascend W1 Blauw?

Helemaal mee eens!

Ik kom zelf van een HTC One X af en ben toen naar Windows Phone gegaan (Lumia 920) Desondanks ik uitgegeken was op windows phone en graag een groter scherm wilde ben ik overgestapt naar de achterlijk dure note 3.

Mijn broertje die zo graag hip wil zijn wilde heel graag een android toestel. maar had maar een budget van 150 euro. Ik heb hem dus aangeraden om voor een Nokia Lumia 520 te gaan kijken aangezien Windows Phone altijd vlot is. En ja aan het begin waren er weinig apps. Maar de populaire zijn er inmiddels wel. Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Whatsapp etc.
Klopt. En een toestel als de Note 3 is natuurlijk weer beter in het geheel bekeken, want juist door het gebrek aan apps is Windows Phone op dit moment in mijn ogen op high-end gebied minder goed/geschikt. Een collega van mij heeft de Lumia 1020, omdat hij niet veel apps gebruikt/nodig heeft, maar wel goede foto's wil maken. Dan zit je ideaal bij zo'n telefoon, maar dat zijn specifieke doelgroepen.

In mijn ogen is het heel kort door de bocht gezien op dit moment als volgt:
- budget, tot 150~200 = Windows Phone
- mid-range , van 200 tot 400 = Windows Phone, Android of tweedehands iPhone
- high-end, boven 400 = iOS of Android

Reden hiervoor: budget is Android te traag, iOS vallen alleen 3GS'jes in die prijsklasse: no go. Mid-range is Windows Phone erg betaalbaar (zoals een Lumia 925), bepaalde Android toestellen ook met goede prestaties (Nexus lijn o.a.) en high-end is Windows Phone niet compleet genoeg voor. iOS is in mijn ogen de beste keuze, maar als je daar niet van houdt of het scherm te klein vindt, dan zijn er ook hele goede Android toestellen te koop, zoals inderdaad de Note 3.
Walt er nog een beetje te tweaken met de windows Phone? Als tweaker in hart en nieren is dat een vereiste om voor een bepaald platform te gaan, zodoende zal ik vaak bij android uitkomen..

Kan je het stukje modden/tweaken eens uit de doeken doen?
Als je het vergelijkt met Android, is het eigenlijk totaal niet te vergelijken. Windows Phone lijkt wat dat betreft veel meer op iOS. Denk ook aan het achterliggende ecosysteem: Google laat (in principe) alles toe op de Play Store, heeft er geen eigen controle/test op. Microsoft en Apple testen/controleren elke app die in hun app store terecht komen. Daarnaast is Android vanuit het begin als Open Source bedoeld, al is de versie die je vanuit de fabrikanten erop krijgt dat vaak weer niet.

Het is mogelijk om bijvoorbeeld een custom ROM te draaien op een Windows Phone, maar erg populair is het niet (volgens mij). Het is ook niet echt mogelijk om de interface te veranderen. De opzet is immers anders en vrij gefixeerd: tiles in 3 verschillende formaten op het homescreen. Widgets zitten ingebouwd in de live tile. Je zou dus wel zelf een app kunnen schrijven waarin je bepaalde items in een live tile terug laat komen, maar je kan geen echte widget zoals bij Android erop zetten.

Verder is het Microsoft OS er ook niet echt op toegespitst om veel te tweaken. Eigenlijk, wederom, gelijk aan iOS. Wel zie ik in de Windows Store meer handige, kleine tools en utilities dan bij iOS.