Specificaties 5,9" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One max Zilver Review

IMarks 17 december 2013, laatste update op 27 december 2013, 800 views

HTC One max Zilver

Pluspunten

• Zeer goed geluid
  • Een scherp beeld met het juiste kleurcontrast
  • Mooi design
  • Goeie accuduur
  • Biometrische beveiliging
  • Goed belichte foto's en video's

Minpunten

• Behuizing is niet helemaal netjes afgewerkt
  • 4 Mega- / -Ultra pixel blijft te weinig om nog even in te zoomen op details
  • Relatief duur

Grote telefoons, ze zijn woorden steeds populairder. Na de Note 2 van samsung geprobeerd te hebben beviel Touchwiz mij niet zo heel goed, de software gimmicks waren maar zelden voor mij een nuttige toevoeging en ik was weer toe aan strak en gestructureerd. Na jaren HTC gebruikt te hebben was ik blij verrast te horen dat ook HTC eindelijk de phablet-markt betrad. Eerlijk te bekennen is de One Max nog niet het beste wat je voor je geld kunt krijgen maar het begin is gemaakt.

Behuizing
Daar waar HTC altijd in heeft uitgeblonken heeft het ook nu weer hun pluspunten behaald, maar zijn er ook minpunten gevallen. HTC heeft altijd gestaan voor dat premium gevoel en draagt de aluminium-behuizing zeker aan bij. Helaas is de afwerking iets minder, zoals Tweakers zelf al vermelden sluit de klep, die dit keer gelukkig wel te verwijderen is, niet helemaal goed af.

Vanuit de achterkant gezien, sluit die aan de linkerkant goed af, alle koppelpuntjes blijven zitten in hun slot, rechts heeft het echter wat moeilijker. Om de onderkant goed vast te krijgen moet je precies de achterkant na in de beneden hoek zetten en daarna goed aanduwen. Doe je dit niet schiet het ook zo weer los. De bovenkant is bij mij, tot nu toe, niet gelukt om deze goed dicht te krijgen, je kunt aanduwen zoveel je wilt maar daarna zweeft die toch weer 1 à 2 mm boven de rest van de behuizing. (zie eerste foto) Het stoort niet in dagelijks gebruik maar het oogt niet netjes.

Omvang
Zoals bekend is de One Max 5,9 Inch en daarmee 0,2 inch groter dan de tegenhanger van Samsung, en 0,4 inch van diens voorganger.
Toen de aankondiging viel hoorde ik al vele reacties voorbij schieten, dat is veel te groot voor mij. Ook ik had zo mij bedenkingen en wilde hem daarom ook niet via een webshop bestellen. Ik wilde zeker weten dat ik met één hand de overkant kon bereiken. Waar ik met me Note || ook de nodige 'slide-bewegingen' moest maken om ook de onder en bovenkant met één hand te bereiken lukt dat nog net, met enige moeite.

Qua grootte valt uiteraard te zeggen hij is groot, maar door de bezel besparing is die nauwelijks groter dan de Note 2, alleen in lengte is er echt een merkbaar verschil, dit komt vooral omdat de BoomSound-Speakers zorgt dat er twee keer speaker ruimte benodigd is.

Scherm
Het 5,9 Inch scherm is met een Full HD scherm geen PPI scorer maar is toch van goeie kwaliteit. De kijkhoeken zijn goed en qua kleuren, zoals Jules Deelder zou zeggen 'Wat zwart is moet zwart blijven' heeft HTC ook met de One Max goed weten te bereiken. Kleuren zijn ook echt de kleuren die je zou moeten zien.

Geluid
Terwijl de meeste Tweakers hier een hekel hebben aan Beats-Audio heb ik weinig moeite met dat merk. De HTC One Max kwam echter zonder die toevoeging. Persoonlijk vond ik dat wel jammer maar op de BoomSound speakers laten je dat al gauw vergeten. Je kunt met een gerust hart een muziekbestandje of film afspelen op maximale volume en daarmee de hele kamer (en in slecht geïsoleerde huizen, het gehele huis) vullen met geluid zonder daarbij kwaliteit te verliezen. Het geluid is ruisloos te noemen en of je nou Jazz opzet of een goed hardstyle nummer de audio klinkt zoals het zou moeten klinken.

Camera
De camera is ondanks zijn maar 4 Megapixel grote, of zoals HTC het noemt 4 Ultrapixel, nog niet direct afgekeurd. Als je foto's wilt afdrukken op posters of nog even dat kenteken wel terugkijken van die sportauto dit net langs scheurde nog even wil terug kijken ja dan wordt je teleurgesteld want inzoomen is nauwelijks mogelijk. Als je vooral foto's maakt in donkere gelegenheden, denkende aan een grote discotheek, de kroeg op de hoek, of dat romantische restaurantje met kaarslicht kan ik je echter verzekeren dat je niet bang hoeft te zijn dat er iemand verdwijnt in een donkere waas. Terwijl mijn vrienden zaten te zeuren dat ik de flits aan moest zetten namen ze achteraf hun woorden terug toen ze zagen dat zelfs de bierflesjes in de donkere hoek nog zichtbaar waren. De Zoë's maken de album's nog leuker al maakt dit de beperkte opslag, van 16 GB, die overigens wel uit te breiden is met een SD kaart, al snel gevuld.

Accu & Processor
De 3300 mAh batterij is voldoende om de dag door te komen, zelf ben ik niet zo'n groot gebruiker al zou daar wel onder vallen als je kijkt na de hoeveelheid applicaties die er bij mij opstaan (ook bij voorgaande toestellen), met gemak kom ik de dag door bij normaal gebruik en ik zou met een beetje geluk net de twee dagen kunnen halen, aangezien ik geen fan ben van onbereikbaar zijn ben ik die uitdaging nog maar niet aangegaan maar ik weet zeker met mijn middel tot groot verbruik mogelijk is. Gemiddeld eindig ik de dag tussen de 75 en 70 procent vanaf 8 uur s'ochtends tot 11 uur s'avonds.

Daarmee wil ik gelijk even beamen dat de processor "keuze" niet geheel slecht is dat het 'maar' een snapdragon 600 is, in plaats van een snapdragon 800. Inderdaad het getal is 1/4 minder dan diens opvolger maar de snelheid is ondanks scherm grote ruim voldoende. Activiteiten stotteren niet en de wat zwaardere applicaties zoals bijvoorbeeld de ifruit app van Rockstar Games zijn snel geladen. Het grote verschil met de snapdragon 800 is, naar mijn weten de GPU. Omdat ik zelf niet echt een mobiele gamer ben kan ik daar niet over oordelen maar het toestel zelf is doorloopt vloeiend zijn schermen zonder te stotteren.

Vingerafdrukscanner
Tot ieders verbazing zat de vingerafdrukscanner van HTC niet zoals bij een niet nader te noemen grote concurrent aan de voorkant maar op de achterkant. Omdat ik de Note 2 al had gehad als voorganger wist ik juist dat het een hele logische plaats was en dat bleek ik de praktijk ook zo te zijn. Met de omvang van dit toestel kun je jezelf haast niet betrappen met je vinger op een van de software knoppen aan de voorkant. Je houdt je toestel vrijwel automatisch vast je drie vingers aan de zijkant (inclusief je pink), je wijsvinger op de achterkant en je duim bij de aan- / -uit knop of volumeknoppen. (zie tweede foto) Daarmee zit je vrijwel automatisch op met je wijsvinger op de locatie van de vingerafdruk-scanner. desondanks is het lastig om je vinger met een 'swipende'-beweging over je scanner te halen en/of de camera daarbij aan te raken.

Omdat ik zelf echter groot voorstander ben dan biometrische oplossingen voor beveiliging, vooral omdat het in mijn beleving veiliger is dan niet biometrische oplossingen omdat de dief of hacker toch gedwongen wordt wat opvallendere activiteiten te verrichten en het even afkijken van methode ook geen zin heeft, ben ik de vingerafdruk-scanner toch gaan gebruiken. Een 100% false-negative zal je in ieder geval niet halen maar het kwam me ook zelden voor ik me back-up wachtwoord moest invullen omdat ik aan me 5de false-negative zat.
Daarbij komend heb ik liever een false-negative dan een false-positive die ik mij broer verscheidende malen heb laten proberen om dat te behalen. Daarmee samengevat is de oplossing er één van perfectie maar kan de uitvoering nog iets beter.

Dit is mijn eerste grote review, tips en opbouwende kritiek zijn altijd welkom in comments. Spelfouten graag per PM

Heb jij ook een HTC One max Zilver?

Reviews door de redactie