Specificaties 24" @ 1920x1080 (A-MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart Review

Degrader 17 december 2013, 10.268 views

Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

Pluspunten

• zeer hoog contrast
  • zeer goede kijkhoeken voor een VA-paneel
  • uitstekende kleurweergave out-of-the-box (kalibratie corrigeert vrij weinig)
  • zeer goede afdekking sRGB-kleurgebied
  • uitstekende kleur- en helderheidsuniformiteit
  • semi-glanzende coatingslaag

Minpunten

• wat ghosting ongeacht één van de drie overdrive-instellingen
  • een persoonlijke: uiterlijk van het scherm

Hallo,

Na bijna drie jaar een Samsung 2333T te hebben gehad, wilde ik graag een beter paneel dan cPVA. Na flink wat zoeken kwam ik tot de conclusie dat ik een IPS-paneel wilde en kwam ik uiteindelijk op de HP ZR2330w uit. Maar eenmaal aangesloten, viel me een aantal dingen tegen: ik zag op lichte achtergronden een ruitjespatroon (crosshatching) en vielen de kijkhoeken me (toch) tegen (IPS-glow). Daarom heb ik 'm omgeruild voor de Iiyama X2483HSU. Ik kwam op deze uit vanwege het zogenaamde AMVA+-paneel. Op papier scoort deze paneeltechnologie hoge ogen: echte 8-bits kleurweergave (dus geen 6-bits + FRC), statisch contrast van 3000:1 en verbeterde kijkhoeken t.o.v. voorgaande AMVA-panelen.

Uiterlijk
De doos met inhoud is erg licht, voelde als meer dan twee keer zo licht als die van HP. Een lichte monitor dus, maar voelt verder wel goed aan. Ik vind 'm stevig genoeg op zijn voet staan, ook al is er in de voet geen metaal verwerkt. Het uiterlijk vind ik niet storend, maar ook niet echt mooi. De omlijsting had van mij wel diep zwart mogen zijn.

Beeldkwaliteit
Daarvoor had ik deze gekocht. En het is beter dan ik had verwacht, en dat met in het achterhoofd dat ik eerst een IPS-paneel had geprobeerd.
De kijkhoeken zijn beter dan ik me had kunnen voorstellen. Er vindt onder een hoek amper kleurverschuiving plaats (dus bijna geen color washout zoals bij de 2333T) en het contrast blijft behoorlijk stabiel. Echt boven verwachting. Zie de volgende video om een indruk te krijgen: http://www.youtube.com/wa...1SYfHdlA&feature=youtu.be
En over contrast gesproken, dat is echt fenomenaal! Het themapakket Snowy Night (bureaubladachtergronden) van Microsoft ziet er echt fantastisch uit, wat een detail en diepte! De kleuren komen er heel mooi uit, mede door het zeer hoge contrast natuurlijk. Zwart is dus echt diep zwart, duidelijk zwarter dan wat mijn 2333T aankon. Wel is het zo dat als je recht voor het scherm zit in zeer donkere gedeelten details een beetje opgeslokt worden (black crush), maar ik ondervind daar geen hinder van (het is ongeveer in dezelfde mate als bij de 2333T). Ik vind dat nog altijd veel beter dan IPS-glow.
Ook heb ik gekeken naar hoe de primaire kleuren er uitzien op een volledig scherm. Rood is echt rood, groen is groen :), en blauw diepblauw. Wit daarentegen heeft wel een beetje last van de kijkhoek, zelfs als je recht voor het scherm zit. Onderin het scherm krijgt wit namelijk een hele lichte geelzweem, maar in mijn opinie niet storend.
Vaste kleuren zijn over het gehele scherm zeer uniform, geen 'wolkachtige' en/of vlekkerige verschijnselen veroorzaakt door verschillende kleurtemperaturen op verscheidene plaatsen op het scherm. Dit geldt eveneens voor de helderheid, deze heeft ook een erg goede uniformiteit.
Het scherm geeft wel wat ghosting, en de extra overdrive-instellingen (1 t/m3) lijken daar vreemd genoeg niets aan te verbeteren. Ik zie echt helemaal geen verschil tussen de verschillende instellingen. Maar ook hier geldt, ik heb er geen last van. Bovendien is het zichtbaar minder dan bij de 2333T.
De coatingslaag is half glanzend, dus geen last van een korrelig beeld, zoals bij veel IPS-beeldschermen (al valt de laatste generatie AH-IPS behoorlijk mee en dat gold ook voor de HP ZR2330w die ik had). De kleuren en contrast komen daarmee er nog wat beter uit.

Verder heb ik geprobeerd uit te zoeken of het scherm gebruik maakt van PWM door er met verschillende camera's (Canon fotocamera, telefoon en Flipvideo) op te richten en kijken of er strepen/flikkeringen in het beeld te zien zijn. Ik kon niks detecteren, maar ik ben voorzichtig. Het zou dus kunnen dat dit scherm DC gebruikt om het backlight te dimmen. Volgens de specificaties opgegeven door deze site, is het scherm inderdaad PWM-free, maar Tweakers is echt de enige die dat vermeldt: http://tweakers.net/price...u-b1-zwart/specificaties/

Niet onbelangrijk: het scherm heb ik getest met standaardinstellingen, behalve de helderheid, die heb ik op 34 gezet (dit is volgens de Spyder 3 ong. 120cd/m2). De overdrive is ingesteld op 1. Verder staat het scherm standaard niet op 6500K, maar op user settings met alle drie de RGB voluit op 100. Het valt op dat dit warmer is dan als je 'm op 6500K zet, maar ik vind dit mooier ook al is het mogelijk niet ideaal.

Het eerste scherm had één hele dode pixel (zwart dus), midden boven rechts. Uit coulance mogen omruilen voor een ander exemplaar en die had geen pixeldefecten. Vandaar maar twee sterren.

Update 20-02-14 - Spyder 3 Elite-resultaten:
Met de Spyder 3 Elite heb ik het scherm gekalibreerd. Het verschil is vrij klein t.o.v. de standaard instellingen. De gammawaarde lijkt ietsjes aangepast te zijn naar boven met kalibratie, want met name donkere kleuren worden wat donkerder. Daardoor treedt er wel wat meer black crush op. En de kleurtemperatuur lijkt iets gestegen; alles wordt wat blauwer.
Verder heb ik het kleurbereik gemeten, die is echt voortreffelijk, ongekalibreerd zelfs nog ietsjes hoger dan gekalibreerd. Het sRGB-gebied wordt nagenoeg volledig afgedekt, met een lichte oververzadiging in de gebieden met rood-, geel- en groentinten. Zie afbeeldingen onderaan.

Overigens, dat het AMVA+-paneel echt 8-bits is, is leuk voor de tussen de oren :), maar het kleurverloop is in de praktijk helaas niet vloeiender dan dat van een goed geïmplementeerd 6-bits+2-bits FRC-paneel, zoals bij mijn vorige beeldscherm, de 2333T (maar ook niet minder vloeiend). De interne verwerking is nl. van even groot belang om vloeiende gradiënten te kunnen produceren.

Heb jij ook een Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart?

Thanks voor de review! Dit scherm is voor mij zeker een kanshebber...

Waarom slechts 2 sterren voor pixeldefecten? Heb je dode pixels, of is dit in verband met feit dat je de monitor pas net hebt?
Ja, ben ik vergeten er bij te zetten. Het eerste exemplaar had 1 zwarte dode pixel (een volledige dus). Ik heb 'm mogen omruilen, uit coulance, want het valt niet onder garantie. De nieuwe heeft geen dode (sub)pixels.
Wat ik eigenlijk ook moet aanpassen is dat de black crush op deze monitor toch minder erg is dan op de 2333T, dus dat is alleen maar positief :)

Voor kijkhoeken, glow en sRGB coverage, zie eerste 3 filmpjes van overclockers.ru:

Vooral de sRGB-dekking is zeer goed van deze, 95% standaard, na kalibratie 96,6%. Dat is het hoogste ooit gemeten op een AMVA-paneel.
De review zal waarschijnlijk binnenkort verschijnen op hun website. Wel een translater gebruiken, aangezien het in het Russisch is :)
Ik heb hem ook gehad en die van mij had ook 1 dode pixel. Deze heb ik weer teruggestuurd onder het mom van 14 dagen bedenkingstijd. (mss had je die van mij :P, waar heb je hem besteld?). Goed om te horen dat ze het niet allemaal hebben.

Tevens heb ik ook vernomen dan de backlight PWM free is! (dit heb ik ook vermeld in de pricewatch bij bijzonderheden).

Alleen twee negatieve dingen wat mij opviel:
1. Er is enige backlight bleeding, al is dit niet zo veel als bij de LG 24ea53. Maar wel meer dan bij de Benq 24 GW 2480HM.
2. Het contrast is zeker goed te noemen, zowieso beter dan bij de IPS schermen. Maar niet beter dan de Benq GW 2480HM.
Het klopt wel dat de Benq een duidelijk hoger contrast heeft. Dat is nl. een ouder type AMVA-paneel, waarbij de kijkhoeken minder zijn, maar het contrast beter is. Dit is waarschijnlijk de keerzijde van het anders rangschikken van de pixels ten bate van de kijkhoeken bij de laatste generatie AMVA-panelen.

Typisch dat jij ook al een dode pixel had, mooi dat je 'm hebt kunnen omruilen.
Even terug komend op je bericht. Heb dit scherm inmiddels al weer 3 weken. Zonder dode pixel ditmaal :Y) . Alleen er zijn 2 dingen die mij opvallen.
1. Sinds de aanschaf van dit scherm, heb ik meer last van oogpijn/vermoeirde/rode ogen. Ken je dit probleem of andere mensen die dit scherm hebben. Ik weet dat het scherm geen PWM heeft, maar ik begin toch te twijfelen of er andere factoren zijn die hieraan meespelen. Dit maakt het scherm op dit moment onprettig en dus ook bijna onwerkbaar.
2. Soms zie ik horizontaal een dikke verkleuring (iets donkerder dan de rest van het scherm) dat ruim 15% van het scherm omvat.. In mijn optiek toch niet helemaal netjes voor een scherm van deze prijsklassen
Beide punten herken ik niet. Ik heb geen last van vermoeide ogen, ik heb de helderheid op 34 staan en de rest op standaard (OD wel op 1 gezet, maar is niet van invloed). Ik zit er per keer maximaal 3 uur achter, zowel overdags als 's avonds. 's Avonds is dat met vrij beperkt omgevingslicht, overdags met veel omgevingslicht.
Wel vervelend dat je er nu tegenaan loopt. Misschien heb je last van het zogenaamde blue light dat led-monitoren uitstralen. BenQ en Asus nu ook adverteren met gereduceerde blue light-monitoren:
Nog geen iets donkere horizontale streep gezien, ook geen andere rare fratsen. Op zich zou je je garantie kunnen claimen, maar dan zal je 'm moeten opsturen, aangezien je DOA-termijn verlopen is.
Ik heb het scherm sinds half december 2013, dus bijna drie maanden.

[Reactie gewijzigd door Degrader op 9 maart 2014 16:28]

Ik gebruik momenteel een IPS monitor namelijk de Eizo EV2436W maar ben er niet tevreden over wegens de zware coating en veel IPS glow in de hoeken.
Je kan de helderheid ook niet onder 20% zetten zonder terug last te krijgen van PWM. Wat nog steeds te helder is om tekst te lezen.

Bijgevolg kijk ik uit naar een 24" monitor met een lichte coating of (half) glossy coating met weinig backlight bleed of glow (voor zakelijk gebruik)

Op de website van tftcentral kan je een lijst vinden van PWM-vrije monitors. Daar zie ik ook een nieuwe Samsung monitor staan type S24C750P
Aangezien ik hier lees dat deze Iiyama toch niet zo zacht is voor de ogen zal ik eerder in de richting van die Samsung of een BenQ moeten kijken!

@Bliksem B : welke instellingen heb je al aangepast? zou het kunnen dat PWM toch terug actief wordt onder een bepaalde helderheid op deze Iiyama?

Het model BenQ GW 2480HM dat hier ter sprake kwam kan ik niet vinden, dit lijkt niet te bestaan?
Bedoelen jullie de BenQ GW2450HM of GW2460HM ?
Ik denk dat het scherm geheel PWM-free is. Overclockers.ru test dit volgens mij met drie verschillende helderheidsinstellingen, nl. 100, 50 en 0:

Mooie review,

Wij hebben hem ook. En hij werkt zeker naar behoren. Kijkhoek en beeld is Prachtig. Gelukkig geen problemen met ghosting aangezien we niet gamen :+
Ik ben ook al een hele tijd op zoek naar een PWM-vrije LED monitor die zacht is voor de ogen, dus ook één die heel donker kan worden ingesteld.
Gisteren heb ik een Samsung S24C750P getest en deze vind ik erg zacht voor de ogen, verder ook geweldig goed contrast en geen backlight bleed of zichtbaar ongelijke helderheid.
Jammer dat deze monitor wel terug moet o.w.v. een bad pixel.

Deze kan heel donker worden ingesteld brightness 0 zou iets rond 36 - 38 cd/m² aan licht geven.
Ik kan niet direct vinden hoe donker de Iiyama kan.

Op overclockers.ru wordt in hun review de Iiyama sterk vergeleken met de voorgenoemde Samsung, beiden delen veel technologie maar er zijn kleine verschillen...
Bv. de coating is niet helemaal hetzelfde, zou *iets* korreliger zijn:
Ik denk dat de X2483 een vergelijkbare minimum helderheid aankan, deze wordt nl. ook behoorlijk donker op 0.
De S24C750P heeft inderdaad een zachtere coating, maar ook meer glans dus. Verder lijken de monitoren op elkaar, maar heeft de Iiyama een nieuwer paneel met betere kleurweergave en kijkhoeken.
Bedankt voor je uitgebreide informatie Degrader!

Ik overweeg om de Iiyama te proberen maar heb toch wat schrik omwille van:
- De lagere voet (de Iiyama zou 5cm lager komen dan de Samsung volgens de specs, en deze komt al niet erg hoog: de onderste rand is slechts 13,5cm verwijderd van de tafel)
- Iets hardere coating
- De slechte ervaring van "Bliksem B"

Ik zag de brightness ranges nog staan in de reviews van overclockers.ru:
S24C750P: 33-280 nits
ProLite X2483HSU: 41-292 nits

[Reactie gewijzigd door MIVEC op 17 maart 2014 21:11]

Als ik jou zo de nadelen zie noemen van de X2483HSU zou ik sterk twijfelen of deze monitor wel wat voor jou is. Als je 'm mag proberen van de winkel/webshop, dan zou je het kunnen proberen. Maar ik denk gezien je positieve ervaring met de S24C750P (afgezien van de dode pixel), dat je voor die beter kan gaan.
Hoi Degrader,

Ik heb vandaag een X2483HSU-B1 getest, nadat de tweede Samsung ook bagger was (beschadigd paneel ditmaal).

Helaas deugt deze Iiyama ook niet: de helderheid is heel ongelijk, de linker kant is veel lichter dan in het midden en rechts. Dit merkte ik direct op met de heldere settings out-of-the-box.

De coating lijkt me toch meer reflecterend dan de Samsung, als je je hoofd een beetje beweegt zie je al donkere kleuren lichter worden...

Maar de kleuren zijn (zeker out-of-the-box) duidelijk beter op de Iiyama

Nu is het vertrouwen helemaal zoek, ik weet echt niet meer of ik terug Samsung of Iiyama moet bestellen :/