Logitech Mini Boombox Review

rrikkert 17 december 2013, 885 views

Logitech Mini Boombox

Pluspunten

• Mooi, stevig design
  • Lange accuduur (+/- 7 uur)
  • Veel volume
  • Draadloos
  • Touchknoppen

Minpunten

• Beweegt veel
  • Bas niet helder bij hoog volume
  • Bas niet/nauwelijks aanwezig bij laag volume

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Nadat mijn vorige bedrade speakers (X-mini II) aan vervanging toe waren ben ik opzoek gegaan naar een draadloze compacte speaker. De Mini Boombox van Logitech viel meteen op in mijn zoekresultaten. Er waren nog alternatieven voor deze speaker maar die waren van een hele andere prijsklasse (destijds 200 euro t.o.v. 60 euro voor de Mini Boombox). Vandaar dat mijn keuze op deze speaker is gevallen.

Geluid:
Om gelijk met het belangrijkste te beginnen: het geluid. Als je aan de voorkant door het roostertje kijkt vind je 2 speakertjes en aan de achterkant onder het paneel met touchknoppen zit een gleuf met daar een subwoofer (als ik het zo mag noemen).

Het volume van de Mini Boombox is verbazingwekkend. Het volume wat er uit komt is gelijk aan veel grotere draagbare speakers. Een luxe probleem daarbij is dat de bas pas lekker begint mee te werken zodra het volume boven de 50% staat. Soms is dit volume al te hard om nog normaal gesprekken te voeren maar wordt toch de bas nog niet lekker weergegeven.

Daarbij komt dat zodra je het volume opschroeft tot 100% de bas begint te kraken. Bij 90% volume is dat eigenlijk nooit het geval en dus kan je concluderen dat je aardig wat volume haalt met een goede bas weergave voor zo'n klein speakertje, zolang je de speaker nooit op vol volume gebruikt. Ga je voor grotere speakers of ben je gewend aan grotere geluidsinstallaties die wel een flinke bas weergeven dan mis je de lage tonen wel voor een groot deel.

Een ieder die opzoek is naar een compacte speaker zal weten dat er geen één speaker is in deze prijsklasse (en hogere prijsklasses) die de lage tonen zo goed weergeeft als deze, wat dat betreft is de Mini Boombox wel weer uniek.

Features:
De Boombox kan draadloos worden aangesloten via Bluetooth, of met een 3,5 mm kabeltje. Ik heb de Boombox uitsluitend gebruikt via Bluetooth en dit werkt uitstekend. Het pairen van een telefoon of tablet (Android of iOS: geen verschil) gaat gemakkelijk. Op de Boombox de 'pair' knop ingedrukt houden tot de Led indicator gaat knipperen, dan kan je in je telefoon de Boombox vinden, connecten en klaar. Handig is dat de Boombox 2 keer piept als er connectie is gemaakt, fijn stukje feedback.

In de doos krijg je alleen een USB naar Mini USB kabeltje, deze is bedoeld om de Box op te laden. De interne accu van de Boombox gaat lang mee, de aangegeven accuduur van 10 uur wordt echter niet gehaald. Maar na de box tal van keren te hebben opgeladen gaat de box nu nog steeds makkelijk 7 uur mee met 1 volle accu. Zodra de accu bijna leeg is wordt de LED indicator aan de voorkant roodkleurig (normaal blauw). De geluidskwaliteit gaat echter niet achteruit en het volume ook niet (dit wil bij sommige speakers nog wel is het geval zijn zodra de batterij bijna leeg is).

De touchknoppen zijn handig zolang je ze kan vinden. De touchknoppen bevinden zich bovenop de speaker. De knoppen houden in: Pair knop, Volume + en Volume -, een forward en een backward knop, en een Play/Pause knop. De laatste 3 werken alleen als er een bluetooth apparaat is aangesloten. Het feit dat het soft touch knoppen zijn iseen leuke toevoeging op het strakke design. Zodra de knoppen een tijdje niet aangeraakt worden gaat de verlichting uit. Een keertje drukken in het midden van het touchpanel zorgt ervoor dat de verlichting weer aan springt. Enige nadeel aan de knoppen is dat in fel zonlicht de knoppen onzichtbaar zijn. Dit is onhandig voor degenen die niet aan de speaker gewend zijn, maar eenmaal gewend is het eigenlijk geen probleem meer omdat de knoppen dan blindelings te vinden zijn (zodra je met vrienden bent ben jij waarschijnlijk de enige die de speaker kent en dus ook de enige die hem makkelijk kan bedienen).

Kwaliteit:
De Boombox ziet er degelijk uit, hij zit stevig in elkaar. Ik vervoer de Box vaak gewoon los in een rugtas (waar niet zachthandig mee om wordt gegaan) maar de box overleeft het nog altijd. Wat ik wel merk is sinds de box een aantal keer is mee geweest naar een dagje strand, begint de glanzende bovenkant krasjes te vertonen door het zand wat naderhand in mijn tas zit. Dit komt het uiterlijk niet ten goede maar de touch knoppen ondervinden er geen hinder van.

Onder de speakers zitten 2 rubberen strips, deze moeten voorkomen dat de speaker gaat bewegen door de geluids- en bas productie. Zonder de strips zou het waarschijnlijk een drama zijn, maar ook met de rubberen strips beweegt de speaker nog behoorlijk bij een volume hoger dan 80%. Dit is onhandig als je de speaker op een tafel hebt staan en het is dus aan te raden om er iets achter te zetten of een rubberen matje mee te nemen. Maar eigenlijk kunnen we dit de speaker niet kwalijk nemen: zo'n kleine speaker met zo'n geluidsproductie: wat wil je nou eigenlijk?!

Conclusie:
Al met al is de speaker zeer geschikt om mee te nemen, of om buiten tijdens een barbeque o.i.d. een muziekje op te zetten. De speaker gaat lang mee op 1 accu wat zeker een voordeel is omdat dat de speaker betrouwbaar maakt.
Het compacte design maakt dat de speaker overal in past (ook in een zak van een winterjas) maar in ieder geval in elke rugtas of handtas.
Voor iedereen die een kleine, betrouwbare, volumerijke speaker (bedraad of draadloos) zoekt in deze prijsklasse is het beste af met deze speaker.

Heb jij ook een Logitech Mini Boombox?