Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia X1 Zilver Review

psy 11 november 2008, laatste update op 11 november 2008, 3.379 views

Sony Ericsson Xperia X1 Zilver

Pluspunten

• Kwaliteit display
  • Bouwkwaliteit uitzonderlijk hoog
  • Veel softwaremogelijkheden
  • Panels

Minpunten

• Gewicht kan een probleem zijn als je een lichte telefoon gewend bent
  • Accu laadt wat langzaam op

Dit zijn mijn eerste indrukken; zijn een beetje moeilijk te geven aangezien mijn SIM nog niet werkt. Abo wordt pas aanstaande vrijdag overgezet. Er zit een simlock op dus ik kan er nog niet mee bellen. Beetje dom van T-mobile aangezien Orange klanten een afwijkende SIM hebben! Ik wacht nog op de unlockmode, die ik wel meteen kon aanvragen.

Bouw
Het is een heel stevig toestel. Vrijwel alles is van metaal (aluminium denk ik). Door de 'zilveren' uitvoering ziet het er ook nog eens prachtig uit. Hij is wel iets zwaarder als mijn oude telefoon (W800i), maar nauwelijks groter. Hij is ongeveer even dik en ook de lengte en breedte zijn vrijwel gelijk. Het openklapsysteem van het toetsenbord voelt enorm solide. Het voelt erg prettig om hem open en dicht te klikken, gaat heel goed/smooth...
Er zit een mini-usb aansluiting op die tevens dient als laad aansluiting. Ook is het erg handig dat er een 3,5-jack voor de hoofdtelefoon op zit. Beter als een niet-standaard aansluiting.

Scherm
Het display is echt ongelofelijk. Zo scherp heb ik nog nooit een display gezien. Het is het 1e display waarvan ik de pixels gewoon NIET kan zien. Je moet daarvoor zo dicht op het scherm dat je niet meer kan focussen. Vergelijk 800x480 met de Iphone, 480 x 320! Door de hoge res heb je wel vaak de stylus nodig. Zo heb je natuurlijk wel wat minder aan een aanraakscherm.

Bediening
Het scherm reageert prima. Je kan met je vingers al veel bedienen, maar omdat de letters erg klein zijn is het vaak handig om toch even de stylus te gebruiken. Het toetsenbord is een uitkomst als je wat meer moet typen. Ze zijn erg klein maar goed bruikbaar. Ze hebben ook een duidelijke klik. Ook zijn ze verlicht wat verdomd handig is als het wat donkerder is.
Als je het toetsenbord dicht hebt, en je moet wat typen kan je ook een mini toetsenbordje oproepen wat je dan kan gebruiken. De stylus is ook hier toch wel aan te raden :)

Software
Tja Windows mobile. Ik moet er aan wennen, heb nog nooit een PDA gehad. Kan er nog niet veel over zeggen. Reageert gelukkig erg snel. De panels reageren wat traag, maar alles in Windows gaat gewoon heel snel.
Heb Wifi al actief zodat ik kan internetten. Verbinding is niet even stabiel als ik zou willen. Hij heeft wat moeite om het signaal op te pakken. Kan ook door Versatel modem liggen, die heb ik nooit gebruikt voor wifi. Wat vervelend is, is dat de wifi uitgaat als de telefoon in 'slaap' modus gaat. Dan valt echter MSN ook weg :O Misschien wel logisch, maar default gebeurt dit al na 1 minuut. Andere gebruikers zien dit offline gaan helemaal niet, en denken dat je nog steeds online bent. Beetje raar, maar dat zou best een MSN bugje kunnen zijn. Dus dan maar zo ingesteld dat hij niet mag uitschakelen wat wel ten koste gaat van de batterij.
Internet pagina's zijn goed te lezen in Opera maar wel klein. Veel zoommogelijkheden. IE maakt er een potje van, GoT is absoluut onleesbaar! Moest verder wel msn zelf installeren terwijl dit er standaard op zou moeten zitten (komt door tmobile). Veel gedoe zeg. Uren mee bezig geweest om dit werkend te krijgen.

Panels
Een leuke feature. Het zijn in feite voorzetschermpjes die je kan aanroepen. Standaard zijn er een aantal meegeleverd. Het Google panel zit er helaas niet op in de T-Mobile versie en deze is niet als download te krijgen. Het Live panel is wel te downloaden (zat er ook niet op) maar doet het helaas niet. Er zijn meerdere panels in ontwikkeling.

Noot
Review zal ik uitbreiden zodra ik alle mogelijkheden kan benutten.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X1 Zilver?

ik mis foto's, met name het design zijn bijzonder aan deze phone dus wat kiekjes van het apparaat zouden niet misstaan, ik zou je review wat uitbreiden zodra je de X1 volledig kan gebruiken
Heb een noot toegevoegd, review ga ik ook uitbreiden zodra ik ook kan bellen en internetten via 3G. Daar kan ik nu nog niets over zeggen. Foto's probeer ik toe te voegen zodra mogelijk.
Mag ik uit bovenstaande concluderen dat windows mobile niet helemaal lekker werkt? aangezien je uren aan het prutsen bent om bijvoorbeeld MSN Messenger draaiende te krijgen, of ligt dit meer aan je eigen kennis van windows mobile?
T-mobile heeft besloten om hun Xperia's niet uit te rusten met Messenger. De kant en klare installatiebestanden die er zijn van Windows werkte helaas niet. Het is dan eigenlijk vooral zoeken om de juiste cab bestanden te vinden. Dat kost tijd. Op XDA is veel hierover te vinden.
Oftewel; meteen die branded onzin eraf en een unbranded rom erop! Je kunt altijd weer terug, want de NL T-mobile rom is ook te downloaden van XDA.

Zelf heb ik een unbranded KPN/HI versie. Wat vind je van de snelheid van het toestel? Het switch tussen panels vind ik vrij irritant, omdat het elke keer een seconde of 5 duurt. Programma's e.d. werken wel weer erg snel.
- MSN werkt hier meteen zonder dingen aan te passen perfect :)
Wel met HI he..

- De panels traag? Dat is wel zo maar ik ga ook niet de hele tijd panels wisselen.. ik vind meer dat je gewoon 1 vaste moet kiezen.. tis meer je "eerste scherm" he..

-Gewicht? zo zwaar vind ik hem niet?

-accua laad idd langzaam op..

Wifi heb ik inderdaad wel wat problemen mee.. Het ontvangst is niet al te geweldig te noemen...