Texas Instruments TI-Nspire CX Review

caesar1000 16 december 2013, laatste update op 21 september 2014, 1.081 views

Texas Instruments TI-Nspire CX

Na de grafische rekenmachine nu een jaar te hebben gebruikt blijkt dat hij toch goed kan mee komen in de lessen. Af en toe wat problemen met dingen die anders werken op de Nspire ten opzichte van de TI-84 maar niet al te vervelend.

Pluspunten

• erg snel
  • veel geheugen
  • computer interface
  • verschillende talen waaronder Nederlands
  • kleurenscherm
  • oplaadbare batterij
  • trackpad
  • verschillende 'apps'

Minpunten

• groot
  • niet ergonomisch ontworpen
  • zwaar
  • knoppen ligging
  • docenten gebruiken meestal de TI-84 of TI-83 als voorbeeld

Het is een van de nieuwste grafische rekenmachines (GR) van Texas Instruments: De TI-Nspire CX. Veel studenten en scholieren hebben een grafische rekenmachine nodig als ze weer naar school gaan, als de oude kapot gaat of als deze aan vervanging toe is. De TI-Nspire is nog niet zo heel oud en in deze review gaan we hem bespreken.

Vernieuwing
De rekenmachine is heel erg vernieuwend vergeleken met de iets wat oudere versies Texas Instruments TI-83 en TI-84. De grootste aanpassing is toch echt wel de nieuwe 'computer interface' waarmee je heel makkelijk tussen verschillende dingen kunt wisselen, mappen kunt openen, 'apps' kunt gebruiken en snel iets kunt toevoegen omdat alles verdeeld staat in categorieën. Deze 'apps' zijn de kleine gekleurde plaatjes onderaan het scherm welke allemaal een eigen functie hebben. Zo heb ik ze even op een rijtje gezet:

Calculator - De optie voor het standaard rekenwerk
Graphs - Voor het maken van grafieken
Geometry - Handig werken met geometrische vormen
List & Spreadsheet - Wordt gebruikt voor het maken van tabellen en lijsten
Data & Statistics - Statistieken en diagrammen maken
Notes - Een app bedoeld voor notities
Vernier DataQuest - Dit is een speciale app die gebruikt kan worden voor technische testjes om zo direct met de metingen een grafiek te maken. Handig voor bèta studenten.

Deze apps maken het dus overzichtelijk en verdelen alles mooi op in categorieën.
Verder is er een trackpad toegevoegd waarmee we een muis op het scherm kunnen aansturen om makkelijk dingen aan te klikken. Deze muis is soms handig, maar eigenlijk een beetje overbodig omdat je toch in de meeste gevallen zal terugvallen op het gewone 'naar rechts en naar links klikken'.

Er zijn ook verbeteringen op het gebied van de software waaronder 3D graphing. Dit betekent dat je een kubus nu ook echt in 3D ziet en niet meer vanaf de zijkant (2D). Verder zijn zoals normaal veel verbeteringen gemaakt waaronder meer mogelijkheden met berekeningen en formules. Je kunt nu afbeeldingen (.jpeg, .jpg, .bmp, .png) toevoegen van bijvoorbeeld een huis en met de Geometry app dan weer vormen op het huis plaatsen. Dit is een erg leuke manier om met deze app en de GR te werken. De 'Chem box' is handig voor de bèta mensen omdat je nu ook makkelijker chemische formules invult en deze sneller kunt berekenen.

Als laatste heeft de Nspire veel knoppen op de voorkant zitten welke niet heel handig geplaatst en ook best wel klein zijn waardoor je soms een verkeerde knop indrukt. Ook het hele alfabet staat erop als losse knoppen, maar het is erg onhandig dat deze van a naar z gaan en niet een qwerty layout hebben zodat het typen veel makkelijker zou zijn.

Het scherm en de batterij
Met 320 x 240 pixels en in kleur is dit een fantastisch schermpje voor een GR. Alles is scherp, door de kleuren ziet het er mooi uit en je kunt bijvoorbeeld bij een grafiek de lijnen in verschillende kleuren zien. Dit helpt je om snel een lijn te vinden. De batterij is oplaadbaar en heeft niet het probleem dat je om de haverklap batterijen moet vervangen. Dit kan ook handig zijn voor proefwerken etc. omdat je in noodgevallen altijd je kabeltje om op te laden kunt aansluiten en doorwerken. De Nspire gaat per oplaadbeurt aardig lang mee - zo'n 12-18 uur - en geeft ook door middel van een klein batterij icoontje met percentages (100-75-50-25) aan hoe vol de batterij is.

Snelheid en geheugen
Ik heb de processor chip van de Nspire niet kunnen achterhalen maar het is in ieder geval duidelijk dat deze GR veel sneller is dan zijn voorgangers. Duurde het bij de TI-83 en TI-84 toch nog wel een aantal secondes voordat een lijn in een grafiek op het scherm kwam en bij de TI-84 Silver edition echt wel een tijdje voordat de lijn verscheen (komt waarschijnlijk door het kleurenscherm met meer pixels) dan duurt het bij de Nspire letterlijk één seconde en dan zie je de mooie gekleurde lijn al op je scherm getoverd. Het geheugen (opslag voor bestanden) overtreft ook de vorige versies weer met 2.5 MB van de TI-84 Silver Edition tegen 15 MB van de Nspire. Genoeg ruimte dus om enorm veel bestanden op te slaan!

De prijs
Gemiddeld heeft de Nspire een prijs van ¤120 en is daarmee ongeveer ¤20 duurder dan de TI-84. Het is zeker een van de duurdere GRs maar vanwege alle extra functies, de snelheid, het geheugen en het scherm is dit een goede prijs ten opzichte van hetgeen je krijgt.

De conclusie
Al met al levert Texas Instruments met de TI-Nspire CX een mooi product af: De Nspire is snel, heeft veel geheugen, een goed scherm, handige functies, een oplaadbare batterij en een goede prijs. Ik raad deze grafische rekenmachine dan ook zeker aan! Het duurt even voordat je weet hoe alles werkt, maar als dat eenmaal in orde is kun je dit een top apparaat noemen.

Heb jij ook een Texas Instruments TI-Nspire CX?

Leuke review van een interessant product. Wel vraag ik me zelf af of die duur van 12-18 mij niet heel erg zou gaan tegenstaan, ik ben van de Ti83 gewend dat je deze wel weken (maanden)lang kon gebruiken zonder zorgen te maken over of ie opgeladen was.

Je review zou overigens sterker worden als je er plaatjes aan toe zou voegen!
Beste Ivos,

Waarschijnlijk heeft de duur van de batterij te maken met de kracht die de Nspire nodig heeft. Dit was een schatting dus als ik hem een keer vol heb opgeladen ga ik precies na hoelang ie meegaat en dan verbeter ik dat.

De plaatjes komen op zijn vroegst morgen erbij. Sowieso deze week nog! :)
Helaas heb ik heel wat problemen met het internet gehad de laatste tijd en had ik het ook druk door kerst en oud en nieuw dus heb ik de foto's er niet op de beloofde data op gezet. Excuses hiervoor.