Specificaties 24" @ 1920x1080 (A-MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart Review

Cidious 16 december 2013, laatste update op 16 december 2013, 3.684 views

Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Contrast

Minpunten

• Goedekope materiaalkeuze voor voet en behuizing.

Overweging om voor dit scherm te gaan
Na een paar jaar gebruik te hebben gemaakt van mijn Samsung Syncmaster 2494HM (een TN paneel, waar ik nooit helemaal tevreden over ben geweest betreft de kleurweergave) besloot ik over te stappen naar een nieuw schermpje. Ik dacht er eerst aan om van 24" naar 26" te gaan. Dit heb ik niet gedaan omdat de 'betaalbare' varianten van de 26" schermen allemaal slechts een resolutie van 1920x1080 pixels bezitten. Dit heb ik meerdere malen gezien bij vrienden en kennissen en dit beviel mij niet. Ook vond ik de meerwaarde van die 2" extra niet schokkend voor mijn gebruik en afstand tot de monitor.

24" zou het dus worden en waarschijnlijk een IPS paneel. Maar terwijl ik aan het zoeken was naar een monitor verscheen er op guru3d een bericht dat deze schermen eraan zouden komen. Nieuwe technologie met alle voordelen van IPS en de contrast voordelen van MVA.

En dat voor 180 euro. Een koopje!

Specs
  • Touchscreen: Nee
  • Ge´ntegreerde webcam: Nee
  • Ge´ntegreerde TV-tuner: Nee
Ontvangst en uitpakken
Bij ontvangs viel mij op dat de doos ernstig ligt voelde. Bij het uitpakken bleek ook dat de monitor nog niet eens de helft weegt van wat mijn oude samsung weegt. Dit is te verklaren door het wiebelige plastic standaardje dat eronder zit waar ik zo op terug kom.

Een vga kabel, dvi kabel, power kabel en een geluidskabeltje. Daarnaast een paar papiertjes en dat was het eigenlijk wel.

De monitor zat verder wel prima beschermd verpakt.

Installatie
Even het voetje in de onderkant van de monitor klikken, stickers eraf en de monitor is klaar voor gebruik.

DVI kabel aangesloten en draaien maar. Laatste driver van de site geplukt en alles in orde.

Het instellen van de monitor via de hardware knoppen onderop gaat prima en het menu is duidelijk en overzichtelijk. Hier geen problemen met de interne monitor software ondervonden.

Met dat ik de monitor wil instellen valt mij al op hoe instabiel het voetje is.

Gebruik
De monitor heeft iets meer tijd nodig dan mijn vorige monitor om uit de slaapstand te komen. Als de monitor in slaapstand gaat kleurt de miniscule led (lees dit als positieve eigenschap, ik heb namelijk een hekel aan die grote leds in monitoren die mij afleiden) oranje en bij inschakeling kleurt hij blauw.

De 2 USB poorten werken naar behoren. Hier valt weinigg over te vertellen behalve dat ik de poorten liever iets lager had gezien.

Beeldweergave
Kleur:
Naast mijn Samsung SyncMaster is het meteen duidelijk hoeveel 'echter' de kleuren van het nieuwe AMVA+ paneel zijn. Alles oogt rustiger en natuurlijker. Wit is wit en niet blauw zoals op de Samsung en de kleuren zijn niet oversaturated maar wel strak.

Contrast:
Zwart is ECHT zwart! Dit viel mij meteen op bij het eerste gebruik. En ook donkere delen van films als bijvoorbeeld de Lord of de Rings geeft het scherm perfect te onderscheiden weer. Echt een hele verbetering tenopzichte van TN panelen maar ook zeker de IPS panelen die ik gezien heb de laatste tijd.

Overall:
Een zeer strakke en diepgekleurde weergave welke natuurlijk overkomt.

Gaming
Aangezien ik een gaming liefhebber ben heb ik meteen een paar games aangeslingerd als Far Cry 3 en Metro Last Light.

Far Cry 3:
De kleuren zijn adembenemend en ik heb geen ghosting kunnen constateren.

Metro Last Light:
Door het hoge statische contrast van de monitor zijn de donkere omgevingen super gedefinieerd en strak. De details van de game komen veel meer tot hun recht en de algehele speelervaring is voor mij flink verbeterd door dit scherm.

Films
Voor films geldt een beetje hetzelfde als voor games. De kleuren zijn zeer realistisch en donkere beelden zijn veel beter te volgen dan op een TN of IPS paneel.

Beeldbewerking
Ik knooi hier en daar wel eens wat met foto's in Photoshop en ook hier leent het scherm zich perfect voor. Goede realistische kleurweergave.

Bouwkwaliteit
Tot nu toe is alles aan dit scherm bijna positief maar bij de bouwkwaliteit laat iiyama flinke steken vallen. Het voetje is van dun plastic en het zorgt ervoor dat de monitor bij elke aanslag op het toetsenbord heen en weer wiebelt. Laat staan als ik het bureau perongeluk aanstoot. Ik heb gekozen voor de niet in hoogte verstelbare voet omdat ik de wel in hoogte verstelbare voet ook al niet erg degelijk vond ogen.

Gelukkig wist ik vantevoren dat het scherm gewoon VESA100 gaten heeft en ben ik dus meteen op marktplaats op zoek gegaan naar een vervangende voet. Ik kwam uit bij een Eizo FlexStand 2. Een zeer robuuste voet die ik voor 2 tientjes mijn kant op heb laten komen.

Standaard voetje eruit en Eizo standaard erachter en alles opgelost! Het scherm gaat geen kant meer op! Op de foto's is de standaard te zien. (Aanrader!)

Overall
Een heel mooi scherm met sublieme eigenschappen voor zijn prijs. Ik gebruik het scherm dagelijks allround met enorm veel plezier. Het scherm kijkt rustig en voldoet aan al mijn (gehoopte) verwachtingen op de voet na. Maar dit heb ik dus zelf opgelost ruim binnen de prijs van veel andere schermen die minder presteren op beeldkwaliteit.

Heb jij ook een Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart?

Ik heb de XB27 variant. Daar zit een prima voet aan net zoiets als die eizo voet op je afbeeldingen. Maar ik kan het maar moeilijk geloven dat wat dit scherm als zwart presenteert vandaag de dag acceptabel is. Tja ik kom van CRT af heb jaren op iets beters dan LCD zitten wachten maar OLED komt niet vd grond en andere technieken al helemaal niet.

Ben sterk aan 't overwegen dit scherm terug te sturen zelfs met de helderheid op 0 is zwart beeld 's avonds gewoon niet fijn. Ik heb ook het idee dat LED ipv CCFL nu niet bepaald beter beeld geeft omdat witte leds niet bestaan. Witte leds zijn blauwe leds met een fosfor laagje waardoor je altijd een blauwsig effect houd. Onze TV met nog CCFL weet veel betere zwart waardes neer te zetten hoewel je daar wel verder vanaf zit.

Ik heb wat vergelijkende foto's gemaakt.
CRT staat steeds op 100% helderheid, LCD op 0, om 16:30u genomen nog nagenoeg gewoon dachlicht hoewel het donkerder op de foto's lijkt.

Kleurrijk plaatje

Testbeeld

Zwart beeld
(voor het menselijk oog is het verschil nog groter, vergelijk met rand vh scherm dat echt zwart is, naar mate het donkerder wordt wordt dit effect alleen maar groter, vooral storend bij duistere stukken in films en spellen, je krijgt een beetje 'n blauwige waas)

Wit beeld
(om in de buurt te komen van goede zwartwaardes zie je dat je al aardig wat wit moet inleveren)

[Reactie gewijzigd door endemion op 26 januari 2014 17:04]

Sorry hoor. Ik vind dit een beetje een loze vergelijking. CRT's waren altijd heer en meester. Een LCD is tot nu toe altijd een concessie tussen functionaliteit, vormgeving en weergave..

Als je de AMVA+ schermen vergelijkt met de IPS en de TN schermen zal je zien dat de zwart waarden vele malen beter zijn.

Ik vind dat je een beetje aan het 'mierenneuken' bent nu.. Het is ook tijd om die oude lelijke crt weg te doen, dan zie je het verschil niet eens..

Ik denk dat je ook eens je scherm wat beter in moet stellen. Succes.

Ik ben tot nu toe zeer tevreden over mijn 24" variant. En een ieder die hier komt verbaast zich over de kleur en zwartweergave en vraagt zich af wat voor scherm het is. Dus relatief gezien is dit voor zijn geld echt een topserie.
Loze vergelijking mijn kont. CRT's staan op "gratis aangeboden" sites. Mijn nieuwe scherm kost 250Ą of meer. Dan wil ik er zeker niet heel erg op achteruit gaan wbt beeldkwaliteit. Zoals al gezegd de LCD TV in de huiskamer geen probleem mee en dat is waarschijnlijk gewoon een TN paneeltje.

Mierenneuken nee, ik ben gewoon kritisch. Het scherm is wel dat onderdeel wat makkelijk meerdere computer generaties mee gaat. Moet gewoon goed zijn. En die oude CRT gaat niet weg daar hangt een 2e pc aan en die krijgt nu echt niet ook een LCD paneeltje alleen om het verschil in beeldkwaliteit niet zo op te laten vallen.

Het scherm beter stellen? Zoveel valt daar niet aan in te stellen en volgens de HWI review staat die al behoorlijk vanuit de fabriek ingesteld. Veel meer als de helderheid instellen blijft niet over zeker mbt zwartwaardes. Daarnaast heb ik verschillende calibratie tools gedraaid en tig instellingen uitgeprobeerd. Daar zal het dus echt niet aan liggen.
Dit scherm heeft trouwens maar "een" contrast van 1:3000. Dit nog steeds vele male beter dan de IPS of TN panelen. Zwart is inderdaad iets blauwig, maar dat kan ook te maken hebben met de kijkhoek. Wat ik zelf een goed scherm vond qua zwartwaardes/contrast, is de pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart.

Nu heb ik trouwens wel een vraagje, heb jij of meer mensen die dit scherm gekocht hebben, last van meer/sneller oogpijn? Sinds ik dit scherm heb, heb ik daar last van. Alleen ik weet niet zeker of het door het scherm komt, aangezien ik rond die tijd ook goed ziek was.

Ik geef je trouwens gelijk wat betreft het CRT verhaal. Betere zwartwaardes, hogere resoluties, native resoluties van vga tot full hd zonder vervormingen _/-\o_ _/-\o_ . Ik gebruik nog steeds een 19" scherm als 2e scherm :Y) . Wanneer ik een 24" breedbeeld voor het zelfde geld op de kop kon tikken, had ik dat waarschijnlijk gedaan :P.
Maar we moeten realistisch blijven, CRT's waren vrij duur om te maken niet te vergeten de transportkosten, al helemaal met de huidige online webwinkels en hun retourbeleid. Voor fabrikanten en winkels zijn CRT's gewoon niet meer rendabel genoeg en tevens verkoop het ook niet meer zo'n scherm met zo'n toeter eraan }:O .
Geen oogpijn hier. Scherm is juist rustiger tenopzichte van mijn vorige Samsung TN paneel. Kan uren gamen of voor school in word bezig zijn zonder problemen.
Heb je je XB27 toevallig aangesloten met een HDMI-kabel op een GeForce videokaart? NVIDIA geeft via HDMI standaard fletse kleuren en laag contrast. Dit kun je corrigeren met een tooltje.
Deze monitor heb ik ook, gebruik je 'm op standaardinstellingen? Als ik bij Color de kleurtemperatuur aanpas naar 6500K dan oogt het beeld iets te blauw en in Standard user preset weer iets te warm.
Ik heb de instelling op standard user preset staan met alleen de red op 98 ipv 100
Hi Cidious,

Toevallig kwam ik bij jouw monitor review uit. Ik heb zelf een Iiyama X2377HDS IPS monitor met eenzelfde slappe voet zoals jouw type ook heeft...het apparaat wiebelt alle kanten op wanneer je aan het typen bent en de tafel beweegt ook maar enigzins :) Jouw oplossing lijkt mij geweldig! Ik heb 2 vragen, en ik hoop dat je mij kunt helpen :

- Kun jij misschien zien/inschatten of de Eizo FlexStand2 ook compatible is met mijn monitor, zie linkje hieronder, bij "technical specs" voor de VESA aansluiting :

- waar heb jij de FlexStand2 vandaan?

Hoop dat jij mij op weg wilt helpen, alvast zeer bedankt van een mede-tweaker,

David.
Ik heb op je PM gereageerd.

Maar de Eizo FlexStand2 heb ik via marktplaats op de kop getikt en voor zover ik kan zien heeft jouw monitor gewoon VESA 100 en dat is de meest gebruikte maat voor monitor standaards. De FlexStand is zeer naar mijn zin! veel steviger dan dit komen ze niet! en dat voor 20 euro!
Dit kan nog wel eens het probleem zijn. Ik heb de monitor zelf via DVI aangesloten, maar ik weet dat sommige apparaten via de hdmi niet alle kleuren doorsturen, ziet er dan uit als flets beeld.. Vaak is dit een instelling.