APC Smart-UPS SC 1000VA 230V - 2U Rackmount/Tower Review

gertvdijk 10 november 2008, laatste update op 10 november 2008, 1.352 views

APC Smart-UPS SC 1000VA 230V - 2U Rackmount/Tower

Pluspunten

• versatile in toepassing: zowel staand als rackmount
  • nodige accessoires meegeleverd
  • eenvoudige installatie in Debian Linux

Minpunten

• niet native USB zoals andere Smart-UPS UPSs
  • een laf piepje als er een stroomstoring is
  • geen native LAN interface (maar via apcupsd makkelijk over het netwerk te doen)

Capaciteit Score: 4
Deze UPS anderhalve week geleden ge´nstalleerd voor (o.a.) een Debian Etch server en dit ging zeer goed. Ondanks dat het Debian-pakket apcupsd deze UPS eigenlijk niet ondersteunt (alleen in dumb modus) volgens de documentatie, werkte het uitstekend in de autoconfiguratie. Dit komt mogelijk door een custom USB-to-serial kabel van APC die niet gedocumenteerd staat. Alle informatie is prima uit te lezen met apctest en je hebt hiermee out-of-the-box een prima 'voorkom calamiteiten' apparaat.

Wel jammer is dat je terwijl de ups daemon draait je ttyUSB0 gelockt is daarop en je niet met apctest de status van de UPS kan uitlezen, maar dit is natuurlijk meer een wishlist feature voor de software in Debian. De apcupsd software wordt overigens niet bij de UPS geleverd, maar zit (o.a.) in de main repository van Debian. Bijgeleverde software heb ik niet bekeken.

Heb jij ook een APC Smart-UPS SC 1000VA 230V - 2U Rackmount/Tower?

Heb jij deze UPS als rackmount gemonteerd?
Ik heb recentelijk een aantal van de kleine broertjes van deze ge´nstalleerd(de SC-450VA) en er zaten alleen 2 kleine haakse beugeltjes bij om de UPS aan de voorkant van het rack vast te maken. (of aan de zijkant zodat 'ie plat tegen de muur zou kunnen)
Gelukkig kun je bij die 450 (en waarschijnlijk deze ook) de accu's aan de voorzijde verwisselen, dus hoeft de UPS nooit meer los, maar ik vind het wel heel karig, zeker omdat ze erbij vermelden dat het spul geleverd wordt met alle benodigde rackmount-materialen.
Ik heb bij mijn 2200 aparte rails, wss. moet je die gewoon los erbij kopen.
Rackmount kan je het niet noemen. De kast waar hij in zit is niet echt een standaard 19" rackmount, maar iets wat erop *lijkt*. Hij ligt wel Ó la rackmount op een paar alu profielen in de kast. :)
De accu kan ook aan de voorkant eruit bij dit model.