Specificaties 47" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 47PFL5028H Zwart Review

Collaborator 16 december 2013, laatste update op 5 juli 2017, 1.766 views

Philips 47PFL5028H Zwart (Product gekocht)

Het beeld is heel mooi, maar moet je wel even zelf instellen (wereld van verschil) De AmbiLight is goed geplaatst aan de buitenste rand zodat het ver schijnt over de muur. 3D verrassend goed, zelfs de ingebouwde 2D naar 3D conversie. Philips HUE ondersteuning (lampen die meekleuren voor in huis)

Pluspunten

• Het beeld is heel mooi, maar moet je wel even zelf instellen (wereld van verschil)
  • De AmbiLight is goed geplaatst aan de buitenste rand zodat het ver schijnt over de muur.
  • De voet valt bijna helemaal weg. Hij ziet er dun en kwetsbaar uit maar staat prima. De TV kan ook iets zwenken op de voet
  • Zeer plat scherm, geen uitstekende onderdelen aan de achterkant die ophangen belemmeren
  • 3D verrassend goed, zelfs de ingebouwde 2D naar 3D conversie.
  • Philips HUE ondersteuning (lampen die meekleuren voor in huis)

Minpunten

• Standaard instellingen
  • Geluid zeer middelmatig, maar dat is vanzelfsprekend bij zo'n platte tv

Na veel twijfelen in de winkel tussen verschillende modellen voor deze Philips TV gegaan. Een andere kanshebber was een recente Samsung met hetzelfde formaat maar een witte rand met transparant plastic. Hierbij kreeg je ook nog een jaar NetFlix. Ook erg aantrekkelijk natuurlijk. Daarnaast was er nog een Panasonic met erg mooi beeld, maar daarvan vond ik het ontwerp niet zo geweldig, en het merk spreekt me niet zo aan.

Doorslaggevend was voor mij de AmbiLight en de dunne rand en voet. Andere TV's hadden vergelijkbare functies en beeldkwaliteit maar vanzelfsprekend niet deze verlichting. Helaas kun je er geen Philips Hue lampen bij gebruiken (alleen de nieuwe 6000 serie kan dat volgens de verkoper) om het effect door de hele huiskamer te versterken. Ik heb dit duurdere model overwogen maar deze kon ik voor 1150 meekrijgen met 2 hue lampen en dat was toch een stuk meer dan ik in gedachten had voor een in mijn ogen verder identieke tv buiten de hue lampen. Wat bieden de nieuwste modellen nog meer? Meer Herz? Daar zit ik persoonlijk niet op te wachten.. De enige volgende stap is UHD (4k) maar op dit moment is dat in dit prijssegment nog ver weg, en aangezien mijn huidige samsung (32 inch budgetmodel met een dikke zwarte rand) het aan het begeven was moest ik nu een keuze maken met dit budget.

Mochten andere met dezelfde qualiteit en vormgeving goedkoper geweest zijn dan had ik die overwogen om geld te besparen.

Alle extra functies zoals Smart TV functies en alle herz gegevens zijn voor mij niet spannend omdat ik beelden zo puur mogelijk wil zien zonder filters en effecten.

PS4 spellen zien er briljant uit en je kunt instellen dat het om een game-signaal gaat bij de beeld-instellingen wat waarschijnlijk voor een verminderde input-lag zorgt. Het hoofdmenu is overzichtelijk waardoor je direct naar de verschillende input's en modussen kunt schakelen.

De beeldinstellingen zitten wel een beetje verstopt, eerst vond ik alleen de presets (film, tv, warm etc) maar toen ik te uitgebreide instellingen vond was ik zeer tevreden met het resultaat na wat tunen. Vooral de extra functies zoals pixelplus etc uitzetten zorgt voor een zachter en mooier beeld.

HD digitale tv uitzendingen zien er verrassend goed uit, SD uitzendingen zijn op dit formaat (47 inch) wel erg rommelig, misschien dat de filters daar wel wat zouden kunnen verbeteren. Blu-Ray heb ik nog niet geprobeerd, maar de demobeelden en HD tv uitzendingen beloven veel goeds! Alles is haarscherp. Trailers via de Apple TV zien er prachtig uit.

Ambilight kun je direct met de afstandsbediening aan/uit/passief zetten waarbij de passieve stand ook best fijn is als extra sfeerlicht (niet elke sitcom/serie hoeft je hele muur vol te knallen met licht/kleuren)

Onderstaand zijn overigens mijn huidige beeldinstellingen. Dit is een balans tussen mooie warme en felle kleuren voor games en scherp en realstisch beeld voor film/tv. Je kunt sommige dingen wat minder hard of fel zetten naar persoonlijke smaak natuurlijk. Het blijft aftasten.

Backlight contrast: 100%

-Gamma: 4
-Tint: Cool
-Video contrast: 100
-Brightness: 79

Een kleine update: De Philips HUE lampen werken dus wel op dit model, en zelfs op elk Ambilight model sinds 2011 van Philips. Ik ga even uit van alle nieuwe smart tv's van philips. Dit werkt in combinatie met een iOS/Android app.

Heb jij ook een Philips 47PFL5028H Zwart?

Bedankt voor deze review, kon op internet weinig vinden over dit type toestel.

Is het smart-TV gedeelte zo traag dat het hinderlijk wordt ? Kunt u mij ook vertellen of het zappen tussen kanalen een beetje vlot gaat met een CI+ Module?
De CI+ module heb ik helaas geen ervaring mee.

Het smart-TV gedeelte is naar mijn mening ondoenlijk traag. Misschien ben ik verwend door snelle iPhones en iPads. Ik heb al alle onzin-apps eruit gegooid (videoland en andere verhuurdiensten) zodat alleen youtube, uitzending gemist en Netflix er nog staan maar de snelheid is nog niet echt denderend. Elke klik (zowel naar voren als terug) zit meerdere secondes vertraging in, wat in deze tijd niet meer acceptabel is imo. Vooral apps in en uit, of binnen youtube heen en weer is erg tijdrovend. Ik had zelf ook geen behoefte aan deze functionaliteit, dus het was geen dealbreaker, maar toch is het zonde.

De beeldkwaliteit ben ik overigens ik wat instellen zeer tevreden mee, zeker blurays en ps4 spellen zijn werkelijk prachtig!

De Philips Hue lampen blijken er overigens WEL op te werken, in tegenstelling tot wat de verkoper beweerde.

[Reactie gewijzigd door Collaborator op 27 december 2013 23:29]

smart-tv is overbodig als je het mij vraagt, van een tv verwacht ik dat hij beeld geeft en meer niet.
ivm snelheid problemen met smart-tv's hang ik daarom ook liever een apple tv eraan.
Hallo,

Dank voor de review.

Ik ben ook ge´nteresseerd in deze TV, waarbij het echt een meerwaarde zou zijn als de Hue lampen er op werken. Kun je me laten weten of die inderdaad hierop werken en of ze meekleuren met de ambilight van de TV? Hierboven geef je aan dat de lampen er op werken, maar voor de zekerheid vraag ik het toch ff.

Ik hoor het graag van je.

[Reactie gewijzigd door egankema op 1 januari 2014 18:18]

Philips geeft aan dat elke TV met ambilight vanaf 2011 het kan. Ik ga uit van alle smart tv's van Philips met de afgelopen jaren.
Ik heb hem ook sinds kort
Geluid is inderdaad niet super verder mooi toestel
Zeker bij gebruik met Netflix is het soms amper te verstaan of juist weer veel te hard
Lastig de juiste instelling te vinden
Aangezien ik hem gebruik met een CI+ module wil ik graag de USB gebruiken om op te nemen
Dat is me (nog) niet gelukt , krijg steeds de melding dat de usb te traag is welke ik ook gebruik
Terwijl volgens de handleiding USB 2.0 zou moeten werken
Iemand ervaring met een wel werkende USB ?
Nadelen:
1.wil hij wel eens "vast" lopen dan reageert het toestel niet op de AB en ook niet op de knoppen pas nadat de stroom eraf is geweest reageert ie weer
2. Als er een USB in zit start deze altijd de USB op als je de TV weer inschakelt , ik heb niet kunnen ontdekken dat je dit in de instellingen uit kan zetten
Ik heb een 42PFL5038H/12 wat hetzelfde toetel is, alleen met MPEG-2 EN MPEG4 decoding voor DVD-C, volgens mij doet de 5028 alleen MPEG-2.

Ik heb er een 1 TB WD 2.'5" externe USB drive aangehangen en die werd zonder problemen herkent.

Ik kan uitzendingen pauzeren. Opnemen heb ik nog niet getest.

Het klopt idd dat als je de TV aan zet de USB drive ALTDIJD aan gaat. Ze zouden dit zo moeten maken dat alleen als je een uitzending paused of opneemt de HDD aanspringt.
Ik ben van plan om deze tv te gaan kopen, of de LG 42LA6208.
Enige werkelijke verschil is dat de LG IPS scherm heeft en Cinema 3D.
Ik kan niet veel vinden over wat het verschil is tussen cinema 3d en normale passieve 3d, maar voor zover ik begrijp is het niet veel.
Smart TV werkt wel goed op de LG, is het echt zo traag op de Philips? Is het mss mogelijk dat je er een filmpje van maakt?