Asus EN9800GTX+/HTDP/512M Review

Phyth0n 10 november 2008, laatste update op 19 oktober 2009, 1.754 views

Asus EN9800GTX+/HTDP/512M

Pluspunten

• Prestaties
  • Luxe doos

Minpunten

• Luidruchtige koeler

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Reden van aankoop

Mijn vorige grafische kaart(8600GTS 256MB) begon half augustus na een paar minuten gamen steeds te freezen(beeld stond stil en geluid ging gewoon door) en ik kon dit probleem niet oplossen.
Verder heb ik in het verleden slechte ervaringen gehad met ATI drivers, dus ging ik sowieso voor een NVIDIA kaart, en de 2x0 serie lag buiten mijn budget, voor deze kaart heb ik 179euro betaald.
Algemene beoordeling

De kaart komt in een grote luxe doos met daarin:
DVI to D-Sub adaptor
HDTV-out cable
Power cable
Leren muismat
De kaart zelf

Het is een redelijk grote kaart qua lengte(ik heb mijn harddisk in een ander slot zetten) en qua dikte omdat hij 2slots in gebruik neemt. De kaart heeft een core die op 740MHz draait, de 128 Shader Units lopen op 1836MHz en het geheugen draait op 2200MHz(DDR3).

Featureset

De kaart heeft de volgende features:
G92 core
PCI Express 2.0
DirectX 10 / Shader Model 4.0
2 DVI poorten
SLI mogelijkheid
Physics ondersteuning

Omdat deze featureset beter(bv. DirectX 10.1 en SM4.1) zou kunnen heb ik hem beoordeeld als goed.

Prestaties

Ik heb de prestaties gemeten met de hierboven genoemde hardware, met de processor op 3GHz(multiplier op 9 en 333MHz FSB) draaiende en het geheugen op DDR2-667 4-4-4-12, met de GeForce 178.24 en PhysX 08.10.13 drivers, tijdens de benchmark was PhysX acceleration uitgezet.

Games zijn meestal goed speelbaar op (very/ultra) high, met uitzonderingen zoals als Crysis (Warhead).

Beeldkwaliteit

Zelf zie ik bijna nooit verschil in beeldkwaliteit bij verschillende videokaarten op dezelfde settings, maar ik vind de beeldkwaliteit goed omdat ik geen artifacts ed heb gehad.

Warmte- en geluidsproductie

De kaart wordt 55graden idle met een licht hoorbare ventilator en stressed is de kaart 66 graden met een duidelijk hoorbare ventilator. Dit is gemeten met Everest bij een omgevings temperatuur van 20graden. Doordat de kaart 2slots in gebruik neemt en de warme lucht naarbuiten blaast heb je geen opgehoopte warme lucht in je kast en dat is ook weer beter voor de rest van je systeem.

Drivers en compatibiliteit

NVIDIA brengt regelmatig nieuwe beta drivers uit en WHQL drivers ongeveer 6keer per jaar. Verder heb ik wel af en toe dat sommige drivers(bta en WHQL) niet met bepaalde spellen werken, maar dan is er meestal wel een nieuwere (bta) versie al uit waarbij het wel werkt.

Overklokken en Modbaarheid

Nog niets aan gedaan, omdat ik het nog niet nodig vind en omdat ik eerst een beter koeler wil hebben.

Ik vind de prestatie die de kaart heeft goed genoeg voor de prijs, al zou de 9800GT of de 4850/4870 van ATI qua prestatie per euro misschien beter geweest zijn.

Heb jij ook een Asus EN9800GTX+/HTDP/512M?

Mooie review ;) Maar de 9800GTX+ heeft geen DX10.1 ondersteuning,dat is een extra voor ATI kaarten.
Er staat dat het beter zou kunnen door DX10.1 en SM4.1, er staat niet dat ie dat heeft. :)
Het stond er inderdaad niet duidelijk, ik hoop dat dat het nu wel is.

[Reactie gewijzigd door Phyth0n op 10 november 2008 19:15]

Ik kan me helemaal vinden in je verhaal :) Ik neig ook meer naar Nvidia, ook al hebben ze een kleine meerprijs (HD4850 kan je halen voor 137 euro, 9800GTX+ voor 155).

Trekt met op de een of andere manier meer.

Temperaturen vallen me alleen een beetje tegen. Ik dacht dat de plus-versie een stuk koeler werd (afgaande op andere mensen z'n bevindingen). Zelf heb ik een GTS G92 die 42 graden Celsius idle wordt en 5x load. Maarja, desalniettemin een mooie kaart :)
Als deze temperaturen je al tegenvallen, dan wil ik je wel eens over de HD4850 horen :P

En misschien zou de GTX+ wat koeler kunnen zijn dan de GTX. Maar de core van de GTX+ draait op 740Mhz, en die van een 'gewone'GTX op 675Mhz.

Verder zijn fansnelheden(min en max) natuurlijk weer afhankelijk van temperatuurinstellingen(bios) op een kaart.
Temperaturen zijn netjes hoor, is bij mij ong hetzelfde(9800GTX).
En ik zou niet weten waarom je hem met de standaardkoeler niet kan overklokken. Het word een ander verhaal als de fan op fullspeed zou draaien, en de temperaturen dan nog zouden oplopen.

Nette review.
Nette review idd.
Enige wat ik even kwijt wil is dat ik altijd even me voorhoofd frons als ik lees dat mensen problemen hebben met drivers, in jou geval ati, en je leest het ook vaak anderson.
Ik gebruik al jaren nvidia en ati door elkaar heen en met beide nooit echt problemen gehad.

Ik vraag me dus altijd af waarom drivers de keuze zouden bepalen, ik ga gewoon voor wat op dat moment de beste koop lijkt en soms is dat en ati en soms nvidia.
Mmm ik heb een 8800GTS 512mb Top en ik speel Crysis (warhead) op high zonder rare framerate drops of vertraging.
Alleen de eindbaas in Crysis boven het vliegdek schip zorgde voor merkbare vertraging.
Nou ja ..
my 2 cents.
Ik weet niet hoe het kan dat je Crysis en Crysis Warhead niet op high kan spelen. Ik kan namelijk met mijn PoV 9800GTX+ het makkelijk op very high spelen :?
Ik kon het toen niet op very high spelen met de drivers die toen beschikbaar waren, ik heb deze games nu niet meer op mijn pc staan en om een game speelbaar te noemen wil ik toch tenminste 30fps hebben, ook in de grafisch zwaardere stukken.