Specificaties 10" (1024x600), 160GB - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1000H Review

Cyberslak 10 november 2008, laatste update op 10 november 2008, 2.916 views

Asus Eee PC 1000H

Pluspunten

• Lange accuduur (6 cell)
  • Toetsenbord niet te klein
  • Scherm grootte (10,1")
  • Multi touch
  • 802.11n
  • Redelijk geluid

Minpunten

• Glossy uiterlijk (vette vingers)
  • Missen van de optische drive
  • Touchpad kan niet worden uitgeschakeld
  • Toetsenbord indeling niet altijd even logisch
  • Onzuinige chipset
  • Geen DVI

Eisen

Ik was op zoek naar een laptop/netbook die gemakkelijk dagelijks mee te nemen is. De laptop moest daarom compact zijn en een lange accu duur hebben. Voor de lange accuduur kwam ik vrijwel meteen bij de EEE 1000h uit. Dit was op dat moment de enige netbook met een 6 cell accu.

Featureset

Voor een netbook heeft deze EEE pc een redelijk uitgebreide featureset.

Processor
Zoals bij vele netbooks zit ook hier de bekende zuinige Atom N270 processor in.

Geheugen
Standaard voorzien van 1GB werkgeheugen, wat voor de meeste taken voldoende is. De module is te vervangen door maximaal een 2GB module.

Data Opslag
Dit is de versie met een 80GB HDD (tegenwoordig ook met 160GB)
De ssd versie was duurder, en nu nauwelijks meer verkrijgbaar.
Ook krijg je gratis 20GB online opslag. Zelf heb ik dit nog niet gebruikt, dus heb ik ook geen ervaringen met de snelheid hiervan.

Scherm
Een mat 10,1" scherm.

Netwerk
Voorzien van een standaard 100Mbit ethernet verbinding en wifi a/b/g/n.

Aansluitingen
  • 3x USB 2.0
  • VGA
  • bluetooth 2.0
Overige
  • Er zit een SD(HC) card reader.
  • 1,3MP webcam
  • twee ingebouwde microfoons (stereo, door positionering betere verstaanbaarheid)
  • Aansluiting voor externe microfoon en hoofdtelefoon/speakers.
Prestaties

De 1000h heeft een zuinige maar niet zo'n krachtige cpu. Voor office werkzaamheden en internetten is het ruim voldoende. De intel graphics GMA950 van de chipset zijn niet super, wat oudere spellen zoals Call of Duty 1 willen nog wel draaien. Door de pixel shader2.0 ondersteuning is hij ook goed te gebruiken voor Windows Vista met Aero.

Beeldkwaliteit

Deze heb ik niet uitgebreid getest, maar er zijn toch een aantal dingen die voor mobiel gebruik erg handig zijn.
Het scherm telt 1024x600 pixels. Dit is voor de meeste toepassingen voldoende.
Mocht het te weinig zijn, dan heeft Asus nog twee handige mogelijkheden:
  • 1024x768 Compress mode:
    Een resolutie van 1024x768 wordt geschaald weergeven. Dit gaat wel ten koste van de scherpte van het beeld en het kost aardig wat processor kracht.
  • 1024x768 en 800x600 mode:
    Een resolutie van 1024x768 of 800x600 wordt 1:1 weergeven, wat bij 1024x768 resluteert in het constant missen van 22% van het scherm oppervlak maar waarbij wel de scherpte behouden blijft en het weinig cpu kracht vraagt.
Het scherm is mat, wat handig is bij reflexterend zonlicht.
De backlight is geen standaard CCFL(=Cold Cathode Fluorescent Lamp) maar een LED. Een LED backlight zorgt voor een lager stroom verbruik, kan beter tegen schokken en gaat over het algemeen langer mee.

Bouwkwaliteit en Robuustheid

De netbook voelt vrij stevig aan, en gaat ook elke dag in een volle schooltas en heeft dat tot nu toe zonder enige problemen overleeft.
Het design vind ik wat minder vooral omdat je door het glossy uiterlijk vette vingers heel duidelijk kan zien. Voor de rest puur persoonlijk natuurlijk.
Ook heb alleen mijn vraagtekens bij de stevigheid van de schanieren en het toetsenbord. Deze zullen bij intensief gebruik waarschijnlijk snel slijten.

Ergonomie

Toetsenbord
Het toetsenbord is redelijk en niet te klein zoals naar mijn mening bij vele andere netbooks. De grootste missers zijn:
  • Shift knop op een vreemde plaats.
  • Page up en down alleen bruikbaar in combinatie met de Fn(=functie) knop.
Touchpad
Het touchpad werkt na wat gewenning erg handig. Het touchpad is multi touch en kan daardoor het verschil tussen een, twee of drie vingers zien.
Aan deze vinger combinaties zijn via meegeleverde software weer verschillende functies te koppelen. Standaard zijn twee vingers voor het scrollwiel en drie voor de rechtermuis.

Het grootste nadeel van het touchpad vind ik dat deze in de weg zit tijdens het typen. Gelukkig is deze via de software uit te schakelen door automatische typ herkenning. Het zorgt er alleen wel voor dat wanneer je het touchpad weer wil gebruiken, dit met enige vertraging gaat.

Warmte- en geluidsproductie

De geluidsproductie is laag, maar de warmte productie was toch hoger als vooraf gedacht.
Vooral aan de onderkant wordt hij (met name door de harde schijf) best warm, iets om rekening mee te houden als je hem veel op je schoot gebruikt.

Mobiliteit en accuduur

De accuduur is lager als de door ASUS opgegeven 7 uur. Bij normaal gebruik en wifi uitgeschakeld gaat hij zo rond de 4,5 uur mee.
Deze laptop is lekker klein en is gemakkelijk mee te nemen. Qua gewicht komt hij net onder de 1,5kg uit, dit zal voornamelijk te maken hebben met de 6 cell accu.

Vond deze toch wat aan de hoge kant, komt namelijk dicht in de buurt van een aardige 15,4 inch laptop.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1000H?

Ik dacht dat deze EEE PC op een Intel GMA 950 draait als grafische processor. Die ondersteunt toch helemaal geen DX10? Ik meende dat dat pas vanaf de GMA X3100 werd ondersteunt (waar weliswaar geen drivers voor zijn/waren, maar hardwarematig al wel ingebouwd.)

Kan je mij misschien vertellen hoe je weet dat deze EEE PC DX10 ondersteunt? Je hebt trouwens niet perse DX10 nodig voor Windows Vista...
Mijn fout, hij heeft inderdaad geen dx10 ondersteuning. Pixel shader 2.0 was het dat deze grafische kaart ook geschikt maakt voor de Aero theme van Vista.
Hmm ik kan die touchpad gewoon uitschakelen hoor, via de mee geleverde software.
Dat klopt, wanneer je begint te typen schakelt de software je touchpad uit. Alleen wanneer je net wil gaan typen en je raakt per ongeluk het touchpad aan, verplaatst je cursor en komt je text op de verkeerde plaatst te staan ;) . Of is er ook een mannier om hem definitief uit te schakelen via een knop oid?
Onzuinige chipset
Die chipset is toch wel een groot nadeel voor alle Atom-based netbooks. Met 'n Atom heb je 'n zuinige processor die snel genoeg is voor de taken die je met zo'n netbook normaal gesproken wilt uitvoeren. Het is erg jammer dat die chipset veel meer energie consumeert dan de processor zelf, terwijl de features die de chipset biedt/mist (b.v. geen DVI/HDMI) dat energieverbruik relatief gezien niet verantwoorden.

Al is er eigenlijk ook geen alternatief. Het is Atom dat de klok slaat op dit moment voor netbooks en dus ook niet specifiek voor deze EEE PC. De 1000H is een heel goed product welke enigszins gehandicapt is door de beperkingen van het platform. Ik heb 'm zelf ook, maar had 'm liever goedkoper gezien die beperkingen in ogenschouw nemend.
Voor nu is het het mischien het wachten waard op de eerste netbooks gebaseerd op de US15W chipset met een TDP van 2,3 Watt.
Is echt vaag dat ze zo'n leeg stuk tussen de onderkant en het beeldscherm hebben opengelaten. Konden ze niet een grotere accu die daar precies tussen fit maken, wat ook veel beter is voor de gebruiksduur?
Ik zal straks nog een foto uploaden met accu, want bij deze foto's zit de accu er niet in.
Als ik de netbook aan het lichtnet koppel haal ik meestal de accu er uit, of hij moet ongeveer leeg zijn.
@ Gamesua, Volgens mij komt dat omdat hij de accu eruit heeft gelaten, normaal zit daar geen gat.