Toshiba PX1396E-3T01 1TB Review

woestman 10 november 2008, laatste update op 18 november 2008, 1.383 views

Toshiba PX1396E-3T01 1TB

Pluspunten

• Lekker stil en koel.

Minpunten

• Schijf wordt ontoegankelijk bij schrijven grotere bestanden dan 4GB.

Mobiliteit Score: 3
Donderdag 6-11 de eerste gekocht by DynaByte. 's avonds wat iso's op de schijf geparkeerd en alles werkte naar behoren.
's nachts back-up teruggezet en 's ochtends was de schijf niet meer te vinden. Bij inpluggen in 2 andere pc's ook geen melding van een apparaat dat gevonden wordt.
De schijf hoor je wel opspinnen, indicatie ledje licht op enz.enz. maar geen contact met de buitenwereld...
Zaterdag weer naar DynaByte, schijf kon zonder problemen geruild worden en is daar vergeefs getest.
Dus zaterdag op d enieuwe schijf weer iso's geparkeerd en backup proberen terug te zetten. Toen stopte het proces opeens omdat het doelstation niet gevonden kon worden... Spontaan wordt het station weer gevonden, is en minuutje toegankelijk en verdwijnt weer. Daarna is het ook niet meer te vinden of wordt het gedetecteerd, ook op twee andere pc's.
Het is ook niet te vinden in het hardwareoverzicht of in schijfbeheer. Ook f-disk of partitioneringsprogramma's zien het niet.
De schijf is FAT-32 geformateerd, kan dat de oorzaak zijn?

Vandaag maar eens een nieuwe proberen...

Inmiddels het derde exemplaar opgehaald, dit keer wel NTFS geformateerd en tot nu toe, voila...
Tip voor Toshiba: meld zoiets even in de gebruiksaanwijzing...

P.S. En what about the "one touch backup" ? Hier is niets over te vinden...

Inmiddels is de schijf een aantal dagen in gebruik geweest. Werkt prima, schrijfsnelheid ongeveer 19,8 MB/s.

• Compaq Evo D-310
  • Compaq Armada M300
  • Eigenbouw KT3 Ultra II
  • Windows XP

Heb jij ook een Toshiba PX1396E-3T01 1TB?

FAT32 kan maximaal bestanden van 2GB aan. En ik betwijfel of het FAT32 vs NTFS verhaal ook maar iets met je problemen te maken heeft. Het lijkt me toch een hardware issue.

Overigens moet je niet direct de schuld aan die schijf geven. Ik zie dat je o.m. een Compaq Armada gebruikt. Compaqs van die leeftijd zijn vaak nogal selectief in de hardware die ze ondersteunen. Alleen al het feit dat die schijf 1TB groot is, zou een probleem kunnen zijn.
De review is wat summier, meer een klachtenverhaaltje. Je kunt de schijf beter direct formateren als NTFS, want anders kun je geen bestanden groter dan 4GB er op kwijt.
Dat is vreemd want mijn zwager heeft een 500GB FAT-32 schijf vol met DVD-images.

Het is inderdaad een klachtenverhaaltje maar als ik een werkend exemplaar heb zal ik het verder uitbreiden.
One touch backup is me ook niet duidelijk. Voor zover ik heb kunnen zien is er ook geen software meegeleverd en staat er ook niets over in de gebruiksaanwijzing.
@ JPS en Woestman, one touch backup is ook niet aanwezig op deze schijf de link van tweakers verwijst namelijk naar een ander model die wel deze mogelijkheid heeft namelijk de
PX1396E-3GT01 en niet de PX1396E-3T01 welke hier op tweakers staat vermeld en die nu bij Dynabyte in de aanbieding is.
aha, duidelijk. thx
Werkt prima, en het is niet de fout van Toshiba dat de definities van bestandssystemen niet in de gebruiksaanwijzing staan. Toch bedankt voor de info dat hij lekker stil is.