Specificaties Rad. R9 280X (850MHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Club 3D Radeon R9 280X royalQueen Review

DutchMuffin90 15 december 2013, laatste update op 10 januari 2014, 9.545 views

Club 3D Radeon R9 280X royalQueen

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding
  • 3GB aan geheugen
  • Overall een erg goed product
  • Geluidsproductie

Minpunten

• (achterhaald) Coilwhining, waarvoor laag cijfer bij geluids- en warmteproductie
  • Beschikbaarheid

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Update 10-01-2013
De originele videokaart hard erg last van coilwhining (zie stukje onderaan de review). Na contact met de webshop is deze vervangen met een ander exemplaar en hier zijn een aantal resultaten mee gewijzigd.

Verantwoording van Aankoop
De 280X is aangeschaft om mijn inmiddels behoorlijke gedateerde Radeon HD5850 te vervangen. De 5850 is inmiddels al 4 jaar oud en liet bij recente games zijn leeftijd zien uitgedrukt in een niet-speelbare framerate bij settings boven medium.

Ik zat heel erg te twijfelen tussen een R9 280X videokaart of een Geforce GTX770, maar het feit dat de next gen consoles allebei AMD APU's hebben op de GCN-architectuur en het nog niet uitgebrachte fenomeen genaamd de AMD Mantle API, hebben mij doen besluiten om voor een R9-280X te kiezen.
De keuze voor de RoyalQueen Editie van Club3D heeft voornamelijk met schaarste te maken. De R9-280X is slecht leverbaar, vooral omdat ze blijkbaar de beste prijs/prestatie/verbuik verhouding hebben om scryptocoins, zoals Bitcoin's en Litecoins, te minen. Ze worden met de tientallen opgekocht door mensen om ze als miners in te zetten, mede dankzij de hoge koers van de bitcoin. Dus als je snel een vervanger wilt moet je of geluk hebben of toch voor de GTX770 kiezen.

Inhoud van de doos
In de vrij grote doos is natuurlijk de videokaart te vinden, deze is verpakt in een ESD zak met daar overheen nog een bubbelplastic zak ter bescherming. Verder is een cd met de AMD catalyst software meegeleverd, die ik overigens niet gebruikt hebt, een Crossfire bridge, een Engelse en Duitse quick start en nog een leuke deurhanger dat je aan het gamen bent en niet gestoord wilt worden.

Al met al geen speciale goodies, maar gelukkig zat de kaart er wel in!

De Kaart
De Club3d RoyalQueen is een kaart uit de "Poker-series" deze hebben allen een door Club3D ontworpen cooler, de "Coolstream", die een betere hitteafvoer en minder geluidsproductie beloven ten opzicht van de stock coolers.
Dit is een van de weinige kaarten die niet uit de fabriek is overgeclockt, de GPU van deze kaart draait op 850Mhz met een Turboboost naar 1000Mhz, het geheugen draait op effectief 6Ghz. De meeste andere kaarten zitten al makkelijk op een GPU clock van 1000Mhz met een Turbo naar 1050-1100Mhz.
Echter denk ik neit dat ik een nadeel ga ondervinden aan de turbo boost van "maar" 1000Mhz, maar wil je graag het maximale uit de TahitiXTL chip willen persen zonder de garantie te verpesten is een RoyalKing, RoyalAce, een kaart uit MSI's Gaming series of een Sapphire Toxic misschien geschikter.

Specs

GPU: Tahiti XTL (850MHz; Turboboost: 1000MHz)
Streamprocessoren: 2048
Geheugen: 3GB GDDR5 (1500MHz nominaal; 6000MHz effectief)
Stroomtoevoer: 6 + 6+2
DirectX versie: 11.2/OpenGL 4.2

Klik hier voor de specsheet van de fabrikant.

Tahiti XT-watte?
AMD heeft in totaal 3 versies van de Tahiti Chips ontworpen en geproduceerd, voor de eerste generatie van de HD7970 heeft AMD de Tahiti XT ontwikkeld, deze werd na een tijd vervangen door de Tahiti XT2 chip voor gebruik in de 7970GHz editie.

Voor de eerste lichting van de R9-280X kaarten heeft AMD nog gebruik gemaakt van de Tahiti XT2 chips omdat de nieuwere en iets zuinigere XTL chip nog niet klaar waren voor massaproductie. De meeste 280X kaarten die nu uitkomen hebben de Tahiti XTL maar er is behalve bij de bios geen indicatie welke chip er in de kaart verwerkt zit.

Benchmarks
Om een indicatie geven hoe krachtig de R9-280X RoyalQueen is heb ik een aantal benchmarks gedraaid op deze en mijn HD5850. De CPU is voor deze tests overgeclockt naar 4.5Ghz om geen bottleneck te vormen en alle games zijn gedraaid op een resolutie van 1920x1080. Er is gebruikt gemaakt van de hoogste detail settings en DirectX11. MSAA en AA zijn uitgeschakeld en VSYNC is ook uitgeschakeld. Alle benchmarks zijn twee keer uitgevoerd en hieruit is het gemiddelde genomen.
Daarnast is gebruikt gemaakt van AMD Catalyst 13.11v9.5 beta driver en Windows 8.1 Pro die vanaf een SSD draait. De games zijn allen geinstalleerd op een hardeschijf die alleen voor games wordt gebruikt.

3Dmark11
De test is uitgevoerd op de performance setting op 720p. Hieronder staan de totaal score van de pc en videokaart score, er zijn twee runs gedaan en het gemiddelde puntenaantal is verwerkt in onderstaande grafiek.

Combined: 7075

Physics: 6886
Graphics: 3606
P Score: 3891

Total War: Rome 2
Voor dit spel zijn de hoogste preset gebruikt, de ingame benchmark "Forest" is gebruikt voor deze test.

AVG: 37
MAX: 60
MIN: 13

AVG: 30
MAX: 39
MIN: 19

Batman: Arkham City
Voor dit spel zijn de hoogste presets gebruikt en zijn DirectX 11 functies ingeschakeld. De ingame Benchmark is gebruikt voor deze test.

AVG: 111
MAX: 148
MIN: 19

AVG: 63
MAX: 85
MIN: 14

Crysis 2
Voor dit spel zijn de hoogste presets gebruikt en zijn DirectX11 funcites ingeschakeld. Er is gebruikt gemaakt van de "Adrenaline" Benchmark tool, als map is "Time's Square" gebruikt.

AVG: 77
MIN: 13

AVG: 34
MIN: 9

Geluidsproductie
Op het hieronder nog uitgewijde coilwhining na is de videokaart fluisterstil, ik heb er geen meting van, maar tijdens idle hoor ik de kaart, net als de rest van mijn nauwelijks. Bij een potje BF4 gaat de ventillator wel wat harder, maar het is niet storend. De coolsteam koeler doet zijn werk dus goed.

Warmte Productie
Na 10 minuten furmark gedraaid te hebben was de videokaart stabiel op 66C met een fanspeed van 33%, de omgevingstemperatuur is ongeveer 21 graden.
De koeler is dus meer dan voldoende omde kaart koel te houden, het is een acceptabele temperatuur met een lage fanspeed waardoor de kaart nog steeds erg koel is.
Bij Idle is de kaart rond de 38C met een fanspeed van 20%.

Update
De nieuwe Club 3D R9 280X gedraaid zich anders als het om hitte productie gaat, gezien de foutieve kaart kan het ook zijn dat de sensoren andere data doorgaven.

Bij Furmark werd de videokaart onder belasting 83C warm bij een fanspeed van 49%. Dit is een duidelijke stijging ten opzicht van het foutieve exemplaar die op 66C bleef steken, dit bij nagenoeg dezelfde omgevingstemperatuur.

De Idle temepratur van de videokaart is nagenoeg hetzelfde gebleven, de kaart is idle 41C bij een fanspeed van 20%

Overclokcbaardheid
Ik heb eventjes met de settings in AMD Overdrive gespeeld en de videokaart kan de snelheid van zijn duurdere broertje, de RoyalKing, goed aan.
De clock werd met 100Mhz verhoogd naar 1100Mhz en heeft daarna stabiel furmark kunnen draaien.

Echter vind ik de prestatiewinst niet noemenswaardig dus zal ik dit in de praktijk ook niet gaan gebruiken.

Coilwhining.
Deze videokaart komt met een vervelend geval van het "Coil whinen", dit is naar alle waarschijnlijkheid een VRM die een beetje dwars doet, het is verder niet merkbaar qua performance, maar het levert wel een behoorlijk vervelend geluid op.

Zie onderstaande video, wel het geluid wat harder zetten want mijn telefoon had moeite met het opnemen, maar het is bij gamen nog door het geluid van het spel heen te horen als het op een normaal volume staat.
Linkje naar video

Dit probleem is opgelost met het verkijgen van een nieuwe exemplaar

De videokaart presteert uitstekend, prestatie winsten vergeleken met de HD5850 zijn soms wel 100% waarbij de kaart ook nog een stuk stiller is. De HD5850 begon op volle belasting nogal te blazen, maar de 280X blijft met zijn twee ventilatoren heerlijk stil.
hjiervoor verdient de kaart bij mij het predicaat goed, uitstekend zit er niet in omdat de kaart soms zo heet wordt dat je er een ei op kan bakken, maar dit kan ook een driver issue zijn.
Daarvoor krijgt de kaart bij warmte en geluid een voldoende.

Change log
- Resultaten en conclusie aangepast door het verkrijgen van een nieuw exemplaar, oude is vanwege coilwhining geRMA'd.
- Screen shot van GPU-z toegevoegd.
- Foto van de videokaart in de computerkast toegevoegd.
- Kort stukje met betrekking tot overclocken toegevoegd.

Heb jij ook een Club 3D Radeon R9 280X royalQueen?

Ik onderga deze week nog een poging om mijn 5850 terug stiller te maken. Hij begint luider te worden dan vroeger dus denk ik even nieuwe koelpaste op overal. Werkt het niet, dan is deze kaart ook een grote kanshebber om zijn ofvolger te worden.
Je zei al dat je 5850 luid was, ik heb er nog de reference cooler op. Volgens mij nog een stapje erger. Maar meestal bleef die wel lekker stil.
Wel jammer om te horen dat je coilwhine hebt :(

mooie review trouwens, enige wat ik zou veranderen is mijn cijfers in mijn grafieken plaatsen en niet eronder. Leest makkelijker vind ik.
Ja die cijfers kreeg ik er niet goed in, dus had het maar op de makkelijke manier gedaan :+

Een keer de koeler goed uitspuiten met perslucht wil ook vaak wonderen doen.

[Reactie gewijzigd door DutchMuffin90 op 10 januari 2014 15:26]

Hebbik al gedaan, of beter gezegd doe ik alle 6 maanden wel eens voor mijn hele case. Ik voel gewoon dat de lucht die er achteraan uitkomt minder heet is dan vroeger en de GPU wordt warmer.
Maar is er een oplossing voor de coil whining?
Soms werkt het vervangen van de PSU, maar coil whining is behalve grof irritant niet schadelijk voor de kaart, dus de meeste fabrikanten nemen hem ook niet terug onder die klacht.
Ik heb op het moment een Radeon 4870 erin zitten en wil hier een R9 280x in gaan zetten (icm een Phenom II X6). Probleem is dat mijn moederbord nog PCI-e 2.0 is, dat werkt wel maar mijn vraag is of Direct X11 dan ook gaat werken. Iemand een idee? Verder kan mijn PC het prima aan denk ik, er zit 8gb ram in en een SSD.
Ja, de mijne werkt op PCIe 2.0 ook in DirectX11.1 modus!
Mooie review,
zou jij zeggen dat deze gpu de beste is voor zijn geld?
Ik geef zelf de voorkeur aan de AMD, vooral omdat AMD nu ook de next gen console markt helemaal in zijn zak heeft, daarnaast zijn de prestaties vaak iets beter en is de kaart iets goedkoper dan de GTX770, maar je hebt met beide kaarten absoluut geen miskoop!
Wanneer had jouw oude kaart last van die coilwhine?
Ik heb mijne ook deze week binnen gekregen en tot nu toe alleen coil whine tijdens 3dmark13, en dan alleen bij de tests met erg hoge FPS.

Far cry 3 bijvoorbeeld op ultra hoor ik de kaart geeneens.
Mijn kaart had al last van brommen bij 20-80 FPS meteen vanaf het begin. dus die van had het al bij een erg lage FPS waardoor er met die kaart nagenoeg niet te werken was. (tructjes als VSYNC aan zetten om de FPS omlaag te krijgen werkte dus niet)
Die koeler vind ik toch echt niet spectaculair, toch wel hoge tempraturen zeker de idle tempratuur is toch wel heel hoog.
Ik heb ook het idee dat die kaart meer stil dan koel wordt gehouden inderdaad, maar idle van rond de 40 is niet echt ongewoon.
Mijne is 32c idle... en wordt nooit warmer dan 79c

edit: je kan altijd een custom fan profile maken met royalflush

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 10 januari 2014 18:03]

Komt voor een deel ook omdat ik twee beeldschermen heb aangesloten, hierdoor staat de 2d clock standaard vast op 500GPU en 1500MEM terwijl met 1 beeldscherm beide drastisch omlaag gaan.
Zit ook te denken aan een nieuwe kaart, maar twijfel tussen de 280 en de 280X van Club3D. Is de 280X zoveel beter dan de reguliere 280?
Dat hangt er af van de resolutie die je gebruikt om te gamen. Bij een HD scherm zal het geen groot verschil zijn, waarschijnlijk in de toekomst als spellen veeleisender worden merk je dat de 280 iets eerder tegen zijn grens aan loopt.

Als je op een 2560x1440 resolutie speelt wordt het natuurlijk een iets ander verhaal..
Ik heb voorlopig geen plannen om HD voorbij te gaan qua resolutie en ik hoef ook geen 100+ frames per seconde in een game te draaien, daar is simpelweg mijn budget te krap voor. Denk dat ik gewoon voor de 280 ga :)
zoiezo een plus voor je avatar hahah
Waar heb je hem besteld?:), ik wil er ook graag een halen maar ik wil niet met de oudere chip zitten :X