Specificaties Mini-pc / HTPC met E2-1800 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Zotac ZBOX ZBOX-AD06 PLUS Review

_Alkaline 15 december 2013, 517 views

Zotac ZBOX ZBOX-AD06 PLUS

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit verhouding van de AMD Hardware (E2-1800 APU)
  • Zuinig
  • Multitasken geen probleem

Minpunten

• Behuizing is niet krasproof
  • Koeler maakt te veel geluid

Features Score: 3
Een kleine maand geleden is mijn mediaspeler (AC Ryan Playon HD!Mini2) er mee opgehouden. Bij toeval kwam in een week ervoor een website tegen waar XBMCBuntu werd aangeboden.

Na wat onderzoek kwam ik er achter dat de Zotac Zbox AD06Plus voldoende ondersteund werd en besloot ik er een aan te schaffen.

Gebruikt in comibatie met:
Harman Kardon AVR 156 + HKTS16BQ Speakers.
Philips 42PFL7606H/12
Externe WD 1.5TB Hdd (Usb2.0)

Verpakking:
Kartonnen doos, stevig, met wat handleidingen en een externe IR ontvanger, een afstandsbediening (MCE) en natuurlijk de Zbox.

Zbox:
Gemaakt van zwart kunstof, naar mijn idee beschadigd het snel (krassen e.d.) en zie je snel stof en vuiligheid zitten. Qua stevigheid zit het wel goed.

Installeren:
Tot mijn grote verbasing eerst geen beeld! Dit had waarschijnlijk met mijn receiver te maken, na het rechtstreeks middels HDMI aansluiten op mijn TV had ik wel beeld!

Ik heb zelf gekozen voor een Linux installatie met XBMC, helaas ondersteund XBMCBuntu de AMD APU nog niet volledig en haperde na de eerste installatie het film spelen heel erg, en kwam er geen HD audio naar mijn receiver, maar ik kwam via verschillende websites uiteindelijk hier (klik) terecht.

Na deze installatie (Ubuntu 13.10 met een speciale XBMC build) heb ik er nog wat extra pakketten op ge´nstalleerd: Apache2, Mysql, Spotweb, Sabnzbd.
De installatie aan de hand van de website verliep vrij vlot. (zeker voor iemand met weinig linux kennis!)

Gebruik:

Het een en ander moest nog wel even afgesteld worden, wanneer ik tijdens het film kijken begon te downloaden ging het wel eens mis en haperde alles. Na het afstellen van de software (prioriteit naar XBMC verhoogt en van het downloaden verlaagd) kan ik uiteindelijk lekker film kijken, haarscherp beeld, perfect geluid.

Tijdens het film kijken kan ik rustig downloaden met 7 mb/s, zonder problemen. De mediaspeler gebruikt iets van 25Watt tijdens vol gebruik (Downloaden en een HD film tegelijkertijd kijken).

Wat naar mijn mening wel een beetje storend werkt is de koeler die voorgeinstalleerd is, deze geeft redelijk veel geluid. Hier ga ik waarschijnlijk een andere voor halen.

Conclusie:
Een leuke machine, voor wie zin en tijd heeft om de installatie te doen. Beeld en geluid werkt perfect, onder Windows (nog) niet getest, wellicht dat dit in de verre toekomst nog gaat gebeuren.

Heb jij ook een Zotac ZBOX ZBOX-AD06 PLUS?

Hmmm ... ik heb zelf de Zbox ID84, maar die hoor je totaal niet. Maar inderdaad een mooie oplossing voor XBMC, en redelijk zuinig qua energie. Zelf draai ik naar alle tevredenheid Openelec ;-)
Ik heb een ID41, die maakte in eerste instantie ook vrij veel geluid, maar de ventilator is in de BIOS af te stellen en de standaardinstellingen zijn nogal overdreven, hij koelt prima met de fan op een fractie van de standaardsnelheid. Ik weet niet of dat bij de AD06 hetzelfde werkt, maar het is het proberen waard.

Er komen betere tijden aan voor AMD + XBMC (door de OSS voor AMD driver), maar wil je op dit moment een out-of-the-box XBMC experience dan komt NVidia toch nog steeds op de eerste plaats, gevolgd door de Intels met nieuwe HD Graphics (daar worden ook goede vorderingen gemaakt).

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de afstandsbediening van de AD06.
Ik zal vanavond even een foto van de afstandbediening uploaden. Op dit moment heb ik inderdaad de OSS driver van AMD in gebruik, welke bij mij perfect werkt!
Ik kom er achter dat uploaden van afbeeldingen niet wil vanaf android. Binnenkort even wat anders proberen.