Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Draad(loze) binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

Foscam FI9831W Wit Review

gizimodo 15 december 2013, 13.175 views

Foscam FI9831W Wit

Pluspunten

• hoge beeldkwaliteit
  • nachtzicht
  • bewegelijkheid (pan/tilt)
  • audio
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• firmware is nog niet helemaal volwassen
  • nog geen officiŽle ondersteuning vanuit Synology surveillance station

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Mijn eerste (korte) review. Ik heb altijd veel aan de reviews van anderen, dus nu is het mijn beurt om iets voor de gemeenschap te doen. :)

Ik heb al een tijd een Synology die ik voor van alles en nog wat gebruik. Tot op heden was alleen de surveillance station niet in gebruik aangezien ik geen IP cam had.

Na wat lezen en zoeken uiteindelijk besloten de Foscam FI9831w te kopen. Weliswaar officieel nog niet ondersteunt door surveillance station, maar ik had ergens gelezen dat dat wel moet werken. Overwegingen waren de hoge beeldkwaliteit, nachtzicht, audio en de redelijke prijs/kwaliteit.

Ik heb de camera besteld bij Observe & Protect en had hem de volgende dag in huis. Installatie was vrij vlot gedaan. In Explorer het IP adres ingeven met poort 88. Je komt dan in het menu van de camera. Allerlei instellingen zijn mogelijk, zoals netwerk, video(kwaliteit), firewall met whitelist en blacklist opties op ip nummer etc.

Aangezien ik de beelden doorstuur naar m'n surveillance station maak ik geen gebruik van de alarm, opname en bewegingsdetectie mogelijkheden van de camera. Hier kan ik dus weinig over vertellen anders dan dat ze er zijn. De netwerk en firewall opties zijn afdoende.

Via de browser kan ik live video kijken en de camera besturen. Daar zijn ook knoppen om naar boven, beneden, rechts en links te bewegen. De knoppen waarmee je bijvoorbeeld schuin naar boven kan bewegen zijn uitgegrijsd. Misschien komt dat nog met een firmware upgrade. Er zijn (eenvoudige) instellingen mogelijk voor patrouille en presets voor bepaalde camera posities. Hiervoor gebruik ik echter ook surveillance station. Voornaamste instelling die je daarnaast kan doen is de beeldkwaliteit, nachtzicht (auto of manueel) en kleuren aanpassen.

Daarna de camera bekend gemaakt op surveillance station. Aangezien deze camera op dit moment nog niet bij de bekende camera's staat, kies ik hier voor de FI9821w v2. Werkt zonder problemen.

Foscam heeft een eigen app om op je tablet of telefoon de beelden te bekijken. Voordeel van deze app is dat de besturing van de camera mooi werkt (swipen). Verder heeft deze een 'main stream' en 'sub stream', waarbij de laatste een smallere bandbreedte vraagt voor over internet.

Nadeel van deze app is dat deze besturingsoptie niet werkt als je encrypted over https wilt verbinden. Ik laat de app daarom over http benaderen, maar alleen vanaf bepaalde IP adressen (firewall instelling). Verder laat het geluid te wensen over. Zowel luisteren als spreken.

Synology heeft ook een app voor surveillance station. Ook hier kun live beelden kijken en ook opnames terugkijken. Deze verbinding functioneert wel over https. De app levert een beter geluid dan de app van Foscam, maar voor zover ik weet kun je niet zelf iets zeggen over de luidspreker van de Foscam. Nadeel van deze app is dat je de camera slecht kan besturen. Dit los ik op door patrouille instellingen te maken.

Conclusie: geweldig leuk speledingetje. Handig voor video bewaking, babyfoon achtige toepassingen en waar ik het voor ga gebruiken; kijken wat m'n hondje doet als ik op kantoor ben 8-)

Heb jij ook een Foscam FI9831W Wit?

Ik heb deze ook, maar krijg met geen mogelijkheid de camera in beweging ism patrouille instellingen ( wel handmatig) Ik had hem als FI9818 ingesteld op de synology, maar na jou review nu ook op FI9821 v2 :-) Maar nog steeds geen patrouille ....
M'n systeem firmware van Foscam is 1.4.1.5

Ik heb eerst via Explorer als admin ingelogd op de camera, tabblad Live Video. Daarnaast heb ik op een ander tabblad surveillance station geopend, beheer -> geavanceerd -> patrouille instellingen. Vervolgens daar posities toegevoegd, maar met een truuk: eerst een voorkeurspositie toevoegen in surveillance station door op toevoegen te klikken en daarna(!) via de bediening van Foscam Live Video de camera op de juiste positie te zetten.

Sla op die manier een aantal voorkeursposities op. Deze zie je ook verschijnen onder de presets in Foscam als syno0, syno1, etc.

Vervolgens heb ik een patrouillepad ingesteld door de voorkeursposities te gebruiken. Bij mij werkt dat. Ik kan de patrouillepaden ook zien in DS Cam en daar selecteren.
Prima uitgelegd ! Dank je wel. Helaas werkt dit bij mij nog steeds niet... Zal binnenkort Surveillance eens opnieuw verwijderen en opnieuw toevoegen, heb eigenlijk alleen nog maar getest en er staat nog niets definitiefs in. Mijn firmware is ook de laatste trouwens 1.4.1.5. Hopelijk wordt trouwens via surveillance station de FI9831 gewoon toegevoegd. Maakt het denk ik een stuk makkelijker.
Bedankt voor je review, toevallig zat ik ook net te kijken voor een IP-camera! Ik zit nog heel erg te twijfelen tussen de FI9821W en deze FI9831W. De resolutie van deze is wat hoger, maar hij is ook §30,- duurder. Heb je misschien een screenshot van de beeldkwaliteit? :)

P.S. Ik wil hem ook graag gaan gebruiken in combinatie met de Synology DS214.

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 16 december 2013 13:12]

Screenshot ga je niets op zien, dat is een foto die bijvoorbeeld wordt verstuurd als er iets gebeurd. Deze heeft een lagere resolutie. Dit om te voorkomen dat je mailbox snel volloopt met hoge resolutie foto's. Het gaat juist om de opgenomen videobeelden, en deze zijn perfect ! Daar zit het verschil in. ( staan genoeg filmpjes van op internet )
Bedankt voor je reactie. Misschien heb ik het een beetje ongelukkig opgeschreven, maar ik was wel benieuwd naar de videokwaliteit en niet zozeer naar de kwaliteit van still's :).
Ik zat ook te wikken en te wegen tussen de 21w en 31w, maar zo'n camera gaat zeker 2 jaar mee, dus dan wil je toch de nieuwste technologie van dit moment (in dit prijs segment dan). Nog een tijdje gekeken of ze hem ook al hadden op amazon.de, maar dat duurde me te lang. Nu voor 126,95 bij Observe & Protect gekocht. NB. filmpjes zijn te vinden op youtube, ook vergelijkende tests.
Heb jij trouwens ook op de lens vd camera staan: 1.0 megapixel? Volgens mij wordt hij verkocht als zijnde 1.3 megapixel ( en ja, ik heb een orginele Foscam ) :-)
Ik wilde even melden dat er een nieuwe firmware beschikbaar is voor de Foscam FI9831W. Het gaat om V-1.11.1.14, verkrijgbaar op Foscam.com Let op, de firmware via een kabel updaten en de instructies nauwgezet opvolgen :).
New features:
1) Support ONVIF;
2) Support uploading snapshots to FTP server in scheduled time;
3) Support uploading scheduled recordings onto FTP server (without audio);
4) Support scheduled record feature to SD card;
5) Support pumping frame for schedule record to SD card;
6) Prompt you change the default login user name and password to improve the security;
7) Add the sound beep at the end of computer;
8) Support setting cruise time;
9) Support play all recordings function;
10) Indicate password security level when changing/setting the camera login password;
11) Support IE11;
12) Support SD card management on web UI.

Improvements:
1) Extend the Max alarm recording time to 5 min;

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 27 december 2013 22:34]

Hoe krijg ik die camera in Surveillance Station aan de praat? Ik heb het IP adres ingevoerd, port 88, gebruikersnaam, wachtwoord en als type FI9821W V2.

Ik krijg echter de melding dat de machtiging onjuist is. Dit terwijl dezelfde credentials in de Foscam software wel werken. Hoe kan dit? Zie ik iets over het hoofd?
Is opgelost; wachtwoord was te lang. Je kan tot 12 tekens volgens mij.

Even een ander vraagje. De camera werkt nu in Surveillance station. Gebruik je dit naast de Foscam software? Ik kon ik Surveillance station bijvoorbeeld geen instellingen maken m.b.t. de IR-cut e.d.

Dus alle instellingen zoals de Pan & Tilt snelheid maak ik in de Foscam software en de opname settings in Surveillance station?
Wel nog even een vraagje, als ik gemaakte opnames wil terugkijken in de DS Cam app dan zijn deze niet te zien door een soort groene waas die erover heen hangt.

Kijk ik ze via Surveillance Station, dan zijn ze prima. Hoe kan dit?
Probeer eens de opnames met een andere videoplayer af te spelen, ik gebruik hier bv mxplayer voor, en heb er totaal geen problemen meer mee, via dscam zelf wou het nooit werken bij mij.
Kan je als je 2 van deze camera's koopt (eentje voor bij de voordeur en eentje voor in de tuin) dat een beetje handig combineren met 1 maal de software installeren? Ik ben nu nog een absolute leek op dit gebied, maar wil er wel eentje bestellen binnenkort. Want ik wil nu wel eens zien welke kat er elke week op mijn terras schijt.
Dat kan dus. :)

Dit was een leuke aankoop. Toevallig samen met een DS213j NAS en 2 WD Red 3TB gekocht. Dus ik kan nu via de NAS mooi de Surveillance Station software gebruiken. Bedankt voor de tip gizimodo. :) Met de gedownloade software van Foscam zelf kreeg ik zo even snel geen beeld via de cam. Maar nu staat ie via de NAS en op de NAS slaat ie nu steeds 5+30 seconden beeld op bij beweging.

De FI9831W is nu trouwens wel officieel gesupport in de Surveillance Station software, hij staat gewoon in de lijst nu (helemaal onderaan).
Als je de firmware update heb je onder de 'Exposure settings' nu ook een 'Outdoor' mode. Die kan je aan zetten als je de camera door een raam naar buiten richt en het anders veel te licht wordt allemaal.
Welke video instellingen gebruiken jullie is je NAS.

Ik vind de beeld kwaliteit 's nachts niet goed genoeg en wil dat graag verbeteren!

Ik gebruikte eerst de 960P, 25 fps, 4M dat gaf geen goed lopende video
Tegenwoordig gebruikt ik de 720P (heeft ook een iets breder beeld), 20 fps, 4M en variabele bite rate.

Maar ik ben op zoek naar betere instellingen voor de nacht.
PS mijn nas is DS1513+ en de camera's zijn bedraad aangesloten.