Specificaties Full HD met 30x opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Sony HDR-CX410VE Zwart Review

dodo79 14 december 2013, 2.759 views

Sony HDR-CX410VE Zwart

Pluspunten

• Balanced optical Steadyshot
  • Formaat, past lekker in de hand
  • Externe audio input
  • Memory stick EN SD kaarten bruikbaar
  • 1080 50p
  • Easy to use met heel mooie beelden als resultaat

Minpunten

• aansluitpunt voor het statief zit wel ver voorop de camera

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 5
De HDR-CX410 nu een aantal weken in bezit en ben overtuigd!
Had al vele lovende reviews gezien van deze camera, en ik ga alle punten onderschrijven.

De HDR-CX410 is eigenlijk het kleine broertje van de HDR-CX730, maar de belangrijkste dingen zijn gelijk.
Het meest opvallende aan deze camera is het Balanced Optical Steadyshot ofwel B.O.S.
Ik kan daar maar 1 ding over zeggen.... wat een uitvinding!
Uit de hand filmen met mijn oude camera (HDR-CX115) was een verschrikking,
altijd wel bewegingen of trillingen ondanks dat deze ook steadyshot heeft.
De beelden van de HDR-CX410 zijn letterlijk rocksolid,
zelfs tijdens het lopen terwijl je aan het opnemen bent
Geen schokje of trilling te zien in het beeld.

Een voorbeeld van een uit de hand geschoten clip:

Wat velen als een nadeel zien is de grote van de camera.
Als ik bij de mediamarkt kijk naar andere camcorders,
of de CX410 met mijn CX115 vergelijk is de 410 groot te noemen.
Dit zie ik als een voordeel.
De CX410 past heerlijk in de hand en de bedieningsknoppen zitten dan precies op de goede plek.
Precies het goede formaat voor de gemiddelde nederlander, en past nog steeds makkelijk in de jaszak.
De meeste andere camcorders zijn gewoon te klein om prettig/goed vast te houden.
En ik heb geen grote handen!

Camera heeft ook een externe audio ingang voor als je met externe mic's wil werken.
Hotshoe aan de bovenkant voor optionele wifi/microfoons.
GPS zit ingebouwd, dit is iets wat ik niet gebruik, ik zie aan de beelden wel waar het opgenomen is.
Camera slikt Memory stick en SD kaarten.

Opnemen gaat tot en met 1080 50p met dd5.1 geluid erbij.
Er zit een windcancelation functie in, die dat irritante geluid van de wind weghaald.
Semi handmatige focus mogelijk door op de lcd te tikken waarop de camera moet focussen,
als het onderwerp dan beweegt volgt de focus.

Nadelen,
Tot zover nog niet veel kunnen vinden, maar 1 ding viel me op.
Het aansluitpunt voor een statief zit wel heel ver voor op de camera,
dit ziet er raar uit op een statief.
Ik heb nog niet in donkere omstandigheden kunnen filmen, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Heb jij ook een Sony HDR-CX410VE Zwart?

is het mogelijk om met deze camera op te nemen en beelden gelijk naar je pc te streamen voor bv een live registratie?
met de optionele wifi module zou dit moeten kunnen.
Hier heb ik echter geen ervaring mee, omdat ik zelf bij live optredens met ander materiaal werk.