WD Caviar SE WD3200JD, 320GB Review

sno_dwarf 18 mei 2005, 240 views

WD Caviar SE WD3200JD, 320GB

Pluspunten

• Prijs verhouding gb's / Snelheid / warmte productie en geluid minimaal.

Minpunten

• gemis van ncq en 16mb cache buffer (hoewel dat volgens ome tom ook geen zoden aan de dijk zet)

Ondanks de matige feature set (nqc/tcq en 8mb cache buffer) is deze schijf zeer snel. Het betreft de nieuwste generatie schijven van Western Digital die naar mijn idee een qc feature aan boord moet hebben, al is het alleen voor de commercie (gemis of niet…) . Volgens de benchmarks op tomshardware is het de snelste IDE schijf met uitzondering van de raptor familie. Leuk maar is dat in het gebruik ook zo gebleken? Nou daar kan ik het volgende op zeggen, hij is sneller dan mijn Diamondmax 9 qua doorvoer en zoeken, maar weer langzamer bij het opstarten. Echter dat laatste is mogelijk te verklaren omdat ik hem op een s-ata controller gebruik. Daarbij moet XP eerst de driver laden alvorens verder te gaan met b00ten. Met HD tach komt hij op 65mb/sec, 5mb sneller dan de maxline II of diamondmax 9. Qua geluid en warmte productie is deze schijf een uitblinker. Samen met de prijs die ik ervoor betaald heb (140 ex) een topkoop, ofwel veel voor weinig.

Heb jij ook een WD Caviar SE WD3200JD, 320GB?