Specificaties GF 9800 GTX+ (765MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

XFX GeForce 9800 GTX+ 512MB DDR3 Standard Review

Scharrelkip 12 november 2008, laatste update op 12 november 2008, 4.276 views

XFX GeForce 9800 GTX+ 512MB DDR3 Standard

Pluspunten

• Goede Prestaties
  • Kan elk spel spelen op hoogste stand
  • Redelijk koel

Minpunten

• Formaat ,de kaart is zeer fors
  • Redelijk veel geluid boven de 50 graden
  • Geen PCI-Express kabeltjes inbegrepen

Drivers en compatibiliteit Score: 4
DE INHOUD VAN DE VERPAKKING

De videokaart
CDrom met de drivers
DVD met het volledige spel Assassin´s Creed
1 DVI naar VGA connector
1 HDTV connector kabel
wat ontbreekt is 1 of 2 PCI-express kabeltjes ,dus als je een voeding hebt die 1 of geen PCI-express aansluiting heeft moet je deze zelf aanschaffen.

AANKOOP

Ik heb deze kaart gekocht om mijn XFX 8800GT te vervangen.
Omdat ik niet meer dan 180 euro wilde uitgeven leek mij deze 9800GTX+ de beste keuze. Ik ben eigenlijk niet erg fan van ATI dus verkoos ik deze kaart boven de ATI HD4850 de prestaties zijn ongeveer gelijk alleen de HD4850 is iets goedkoper.En als ik een GTX 260 of GTX 280 had willen aanschaffen moest ik mijn 500 W voeding of vervangen.

MIJN SYSTEEM

Intel E8400 @ 3700Mhz
MSI P35 Platium moederbord
OCZ Vendetta koeler
2x2 Gig OCZ Fatality PC 6400 geheugen
2x Samsung Spinpoint 500 G Sata2
OCZ Stealthstream 500W voeding

PRESTATIES

Standaard loopt de 9800GTX+ van XFX op 765/2200 Mhz.
Ik heb de kaart overclockt naar 800/2400 Mhz.
Ik gebruik de 180.43 drivers.
Zoals ik in de test lees kan de kaart nog hoger geclockt worden maar dat komt misschien later nog wel.
3Dmark06 = 15502 punten op een resolutie van 1280x1024 een zeer nette score al zeg ik het zelf.

TEMPERATUUR

De XFX 9800GTX+ is 46 graden bij idle en 54 graden bij stressed
Als de kaart boven de 50 graden komt maakt de ventilator wel wat herrie ik heb de Fan nog niet kunnen regelen met Rivatuner of Ntune.

Mijn Conclusie
De XFX 9800GTX+ is een snelle videokaart die elk spel wat ik speel zoals Farcry 2 , CrysisWarhead, FEAR, en Flatout Carnage op very high kan spelen hij is toch wel een stuk sneller dan mijn oude 8800GT en dus kan ik er weer een tijdje tegen voor ik weer moet upgraden.
De prijs was 180 euro bij Univendi.

Heb jij ook een XFX GeForce 9800 GTX+ 512MB DDR3 Standard?

De kaart overklokken naar believen kan je raar doen opkijken omdat de XFX 9800GTX+ een reeds overklokte versie is van de XFX 9800GTX...

Verder (als 'leek') mis ik uitleg over

- toebehoren (standaard én extraatjes)?
- waarom gegaan voor een XFX, wanneer die van ASUS sneller is en bijbehorende software heeft die de koelers en kloksnelheden beheerst (ASUS Smart Doctor)?
- welk OS heb je lopen?
- afhankelijk van voorgaande: onder welke DirectX is er getest?
- hoe kom je aan die 15502 punten in 3Dmark06, wanneer gespecialiseerde sites met de XFX (én met beter/sneller mobo/CPU) niet hoger geraken dan 13600? Btw: alleen de ASUS geraakt over de 15000 3Dmarks...
- Welke resoluties zijn er gehanteerd?

Excuus voor de negatief overkomende repliek, maar bovenstaande items zijn mijns inziens onontbeerlijk in een review...
Ik ben misschien niet zo technisch als andere mensen maar dit was mijn eerste review , veel kritiek maar ja.

Ik heb voor XFX gekozen omdat hij meteen leverbaar was en voor de prijs.
Ik heb de laatste versie DirectX 9c gebruikt.
Ik kom aan 15502 punten in 3Dmark06 met de resolutie 1280x1024 en mijn E-8400 geclockt op 3,7 Ghz ,mijn 9800GTX+ geclockt op 800/2400 Mhz ,anti-Aliasing-none, Filtering- optimal. Met mijn oude 8800GT geclockt op 700/2000 mhz kwam ik ook al tot een score van 13800 punten bijde keren met de Forceware 180.43 drivers.
Dus waarom zou die score niet kunnen ?
Is niet zo zeer veel kritiek maar meer feedback. De meeste mensen hier zien ook wel dat je review goede punten bevat, en geen dom gelul. Het enige probleem is dat je er misschien wat meer over zou kunnen vertellen, that's all. We proberen je hier alleen maar handreikingen te doen over hoe je jou review zou kunnen verbeteren. Zoals ook gezegd door anderen: Even een pic van je 3Dmark score en die informatie hierboven even in je review en de waardering voor deze review vliegt omhoog.

Als er veel kritiek komt, is het meestal omdat de mensen zien dat er potentieel in zit, maar het niet gebruikt wordt. Bij reviews die alleen een klacht bevatten over een slecht onderdeel doen de meeste mensen niet eens de moeite om kritiek te geven. Dan beoordelen ze alleen met 1 ster. Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt. Er zijn alleen een paar kleine verbeterpuntjes. Succes!
Als ik hier op mag inhaken, volgens mij is de 9800GTX+ een verkleining van procedé in verhouding met zijn voorganger de 9800GTX (55nm vs 65nm)...

[Reactie gewijzigd door Behzo op 10 november 2008 10:47]

Wat een onzin zeg...

De 9800GTX+ is een 55nm, de 9800GTX bevat een 65nm processor, verder: Ik heb met mijn standaard 9800GTX 16270 punten gehaald in 3dmark 06, dus 15502 is zeker niet onhaalbaar. (mijn specs: q6600@3420 - P5E@maximus - mem 1:1 @ 4-3-3-9 Foxconn 9800GTX.)

Lees je aub een beetje meer in voordat je dingen gaat roepen omdat andere mensen iets roepen..

Verder is de review inderdaad vrij karig, maar bevat op zich best nuttige info. IUk denk dat ik er eens eentje ga bestellen, gewoon om te kijken hoe deze zich verhoudt to. een gewone 9800GTX.
Ik zou zeggen blijf uitbreiden!

Kan je wat meer uitgebreide benchies toevoegen en wat research doen mbt fanprofielen? Dat helpt andere mensen weer en zo lijkt het minder magertjes :P.
Even een paar kleine opmerkingen over je review. Je hebt de moeite gedaan om de snelheden te meten en een leuk verhaaltje neer te zetten. Je review heeft meer potentieel hoor. De meeste mensen kijken naar hoeveel tekst er in staat en klikken snel een paar sterren aan. Terwijl je inhoudelijk er wel meer over kunt vertellen. Maak je onderdelen iets duidelijker, wat meer tekst, voeg je afbeeldingen ook even in de tekst toe en je review is een stuk aantrekkelijker, (en levert je ook meer karma op). Je kunt je afbeeldingen in je tekst toevoegen door [afbeelding1] [afbeelding2] te gebruiken.
vooral over de snelheden en de temperatuur kun je makkelijk een leuk verhaaltje over maken.
Misschien in plaats van een shot van je kast 1 shot van je benchmarks. Doet het ook altijd goed.
Hij mag dan ietsjes duurder zijn als een ati kaart, ik mis bij mijn huidige ati toch een beetje het gevoel van kwaliteit dat ik bij mijn geforce 8800 had.
De koeler ziet er prima uit maar bij mijn nv-kaart had ik gewoon meer het gevoel van: nu heb ik iets in handen, dat heb ik bij mijn hd4870 minder, hoewel die natuurlijk een heel stuk sneller is :)

iig een mooi kaartje, al kun je er aardig meer er over vertellen ;)
Nette review, maar misschien een pic van je 3dMark score? Geloof je score wel maar ben toch wel benieuwd naar de foto's 8)7
Misschien een stomme vraag ik heb de printscreen ervan op een Word dokument opgeslagen maar hoe kan ik je de afbeelding nu laten zien ?
Dit is waar ik niet zo heel goed in ben.
Je kunt het plaatje online opslaan bij imagehosters zoals:

En dan de link naar het plaatje gebruiken als plaatje in je review :)
ja of photobucket.com heel betrouwbaar nog maar weinig problemen mee gehad in de afgelopen jaren.

Wel een leuke review. Maar is de 9800GTX+ nou zoveel sneller dan mijn 8800GT van Asus.

Weet het niet.......... Ik speel crysis ook op high en very high.... 3dmark punten ja dat is iets anders dan komt ie volgens mij niet verder dan 13k clocked. ik speel alles op een resolutie van 1680x1050 en heb geen problemen met de huidige spellen.

p5e, E8650 + Zerotherm btf-90, 8800GT Asus glaciator cooling, 2Gb Corsair ram 4DHX serie pc6400, 600 watt Zalmann voeding met heatpipe,
Ik schaf er binnenkort ook één aan :)

Zal wellicht mijn bevindingen ook in een review plaatsen.
Ik heb deze kaart ook gekocht. Omdat ik bij een computerzaak werk, heb ik twee van deze XFX 9800 GTX+ 765 MHz kunnen testen. De eerste die ik had gaf al artifacts bij 815 MHz (nTune optimaal : 795), de tweede heb ik nog niet overklokt, maar nTune gaf bij optimaal aan: 780 MHz en dat vind ik erg laag. Vooral gezien de hoge overkokresultaten op internet van 9800 GTX+. Temperaturen werden onder load niet hoger dan 75 graden. De resulaten van de geheugenklok waren trouwens beter met nTune: bij beide kaarten duidelijk boven de 1200 MHz.
Ik heb nu wel iets vreemds ontdekt aan deze kaart: de kloksnelheid wordt omlaag geschroefd als de GPU bij de 75 graden in de buurt komt. Nu snap ik waarom de fan automatisch zo snel hard gaat draaien, anders wordt de kaart te heet en gaat 'ie zichzelf onderklokken.
Je kunt dit makkelijk testen met de allerlaatste test van 3DMark06, door die bijv. 20 keer te herhalen. Als de GPU dan op een gegeven moment bij de 75 graden komt, dan gaat framerate steeds meer naar beneden.