Specificaties Socket AM3+ met AMD 760G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M5A78L-M LX3 Review

Schlumpie 14 december 2013, 613 views

Asus M5A78L-M LX3

Pluspunten

• Goedkoop
  • Veel functies
  • Goede support voor overclock

Minpunten

• Max TDP CPU is 95 watt
  • Casefan connector levert alleen 12v(geen pwm)

Layout Score: 5
Ik heb dit moederbord gekocht bij het bouwen van mijn nieuwe pc. Ik heb voor deze gekozen aangezien ik een beperkt budget had en ik erg goede ervaringen heb met ASUS.

De doos
Het moederbord kwam prima verpakt in een antistatische zak en in een doos aan. Hier zat verder een i/o shield, 2X sata kabel, een boekje en een driver-cd in. Op de verpakking was verder niets aan te merken.

Het moederbord
Ik heb het moederbord nu een paar maanden in gebruik, en het bevalt zeer goed. Het installeren was zeer makkelijk, en alles werkte meteen perfect. Verder zit alles op een logische plek. Ook is er een goede ondersteuning voor overclocken, voor mij leverde dit geen problemen op. Ik gebruik een AMD Athlon II X2 270 op dit moederbord, en ik heb hem ook een keer getest met een FX-4100, wat probleemloos werkte.

Al met al ben ik zeer tevreden met dit moederbord en ik kan hem zeker aanbevelen!

Heb jij ook een Asus M5A78L-M LX3?

raad je hem nog steeds aan, icm een fx 4100? en is 430 watt voeding voldoende? Ook als ik later upgrade naar een 6300?
En heb je ooit BSOD gehad met deze mobo??

''Casefan connector levert alleen 12v(geen pwm)'' Wat bedoel je hier precies mee?

Sorry! voor vele vragen maar wil een goed moederbord en max. budget 45
Vandaag de dag gebruik ik hem nog steeds, en geen enkel probleem mee gehad. En ja, ik heb wel eens een BSOD gehad, maar dit kwam door een instabiele overclock. Toen ik hem testte met een FX4100(2 dagen lang) liep ik tegen geen enkel probleem aan. Qua voeding, heb je een externe videokaart? En welk merk en type is je voeding? Wat ik bedoel met ''Casefan connector levert alleen 12v(geen pwm)'' is dat als je een ventilator aansluit op de connector voor de casefan, dat deze dan op volle snelheid gaat blazen, en dat je niet kan instellen dat deze zachter gaat draaien. Voor mij geen probleem aangezien ik deze niet gebruik, maar voor sommigen kan dat een ander verhaal zijn.

Je mag gerust vragen stellen hoor :)
wow erg bedankt voor je snelle en uitgebreide uitleg!
Ik ga een eigen budget game pc bouwen. bestaande uit volgende onderdelen:
HD 7870 videochip
AMD fx4100
Corsair CX430 bronze
4GB kingston
En dan nog het moederbord, moet AM3+ zijn en compatibel met mijn cpu. Ik weet niet welke beter is; deze Asus of ASRock 960GC-GS FX??
Allebei even ''goedkoop'' maar kan de verschillen niet vinden. ..
En verder nog een vraagje raad je me aan een goeie case te nemen of is dat niet belangrijk? Ik ga de Aerocool v3x aanschaffen en die past lekker in mn budget. Ik bedoel kwa geluid dempen en gebruiksgemak.
Ik wil met deze PC Modern Warfare 3 op medium kunnen spelen zonder enige lags op 50+ fps.

Heel erg bedankt iig voor je reactie en ik waardeer het zeer!
Hmmm... Als ik jou was zou ik n voeding nemen die iets meer kracht levert. Ik weet niet of dit in je budget past maar ik zou zeker 550w of meer nemen, en als je wilt gaan overclocken of de mogelijkheid open wilt houden om in de toekomst nog een upgrade te doen, zou ik 600w of meer nemen. Wat betreft de kast, een goede airflow is belangrijk om alle onderdelen koel te houden. Een paar vrienden van mij hebben allemaal een silencio, en deze zijn stil, goed afgewerkt en betaalbaar(dacht ongeveer 60 euro).

Als ik kijk naar het asrock moederbord zie ik wel dat hij een pci slot meer heeft, twee satapoorten meer heeft en er staat dat hij een 8 core cpu ondersteunt, oftewel 125w max tdp in plaats van 95w op de asus. Hij heeft 4 geheugensloten, maar 2 zijn voor ddr2 en 2 zijn voor ddr3. Ddr2 wordt alleen ondersteunt door am3/am2+/am2(volgens de site) oftewel je kan alleen maar twee sloten gebruiken. Verder heb ik totaal geen ervaring met asrock borden, ik hoor positieve dingen over ze maar ook negatieve. Als je er echt niet meer uitkomt zou ik als ik jou was even naar de mycom ofzo rijden en daar om een precieze uitleg vragen.

Als je nog meer vragen hebt mag je ze gerust stellen, ik bijt niet :X

Edit: De asrock heeft ook 2 usb poorten meer.

[Reactie gewijzigd door Schlumpie op 14 januari 2014 22:49]

Wat gebeurt er als die 430 te weinig wordt, en het werd mij aangeraden door mensen in dit topic? Zie: Budget Game PC [<400]
En ik zit echt aan die budget van 380,- De V3X kost 26 bij Aces direct. De betere kast; N300 kost 26 bij MaxICT, maar exclusief 7 verzendkosten en ze zijn slecht beoordeeld [zie reviews]. Dit zorgt allemaal voor dllemma's XD
Ik ga dna voor het Asrock moederbord, meer mogelijkheden dus.
Als je voeding te weinig watt levert zal je computer gewoon uitvallen. Je kan het natuurlijk wel proberen, ik neem zelf namelijk altijd een voeding die meer levert dan nodig is. De V3X ziet er prima uit hoor, zo te zien zitten er al casefans in dus een goede airflow zal er waarschijnlijk ook zijn.
mooi! Maar hoe weet je of 430 genoeg is of niet? Ik wilde eerst zelfs 350 proberen, maar is 430 echt niet genoeg dan? Heb wel gehoord dat hij goed is en energie zuinig is [bronze 80 label]?? bedankt vor je reacrties he! ;-)
NVM, heb hem al gehaald, volgens mij is het een toppertje! ????
Sorry voor mn late reactie. Ik bedoelde eigenlijk dat ik persoonlijk wattages ruim neem, just in case zeg maar. In ieder geval, veel plezier met je nieuwe pc! En graag gedaan!
Nee wacht, want ik hoor net via iemand dat ik misschien een grote fout heb gemaakt!!
Dit moederbord moet namelijk de laatste BIOS of minimaal op versie 0510 draaien wil de FX 4100 ermee werken.
Hoe zat dat bij jouw, en waar heb je hem gekocht?? Ik ben echt bang ;-s
Ik haal altijd al mijn onderdelen bij de BAS-groep(Mycom of Dixons). Je zei dat je de AsRock had gekocht toch? Een bios is te updaten hoor, en mijn moederbord werd geleverd met de een-na-recentste bios. Heb je eventueel vrienden of famillieleden van wie je een cpu kan lenen om, mocht dat nodig zijn, je bios te flashen? Waar haal jij je onderdelen vandaan?