Specificaties 500W (80 Plus), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silent Pro M500 Review

Pathogen 7 november 2008, laatste update op 7 november 2008, 5.176 views

Cooler Master Silent Pro M500

Pluspunten

• Goed werkbare kabels met goede lengte
  • Splitbare connectoren waar nodig
  • Bijna onmerkbare geluidsproductie
  • Modulair systeem

Minpunten

• Onhandig dempsysteem
  • Minimale handleiding op papier

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Na mijn specifiek storingsprobleem met een flink stille Nexus voeding heb ik deze omgeruild voor de Coolermaster Silent Pro M500.
Ten eerste zal ik mijn keus onderbouwen: Ik ken Coolermaster als een betrouwbaar merk, dat al jaren meespeelt in de markt. Daarnaast wilde ik graag een modulaire voeding en was deze zo ongeveer de lichtste qua wattage die beschikbaar was bij het inruilen van mijn Nexus.

Het pakket:
Coolermaster biedt zijn voeding aan in een zwart glanzende kartonnen box, in plastic verpakt. Op de buitenkant zijn de gebruikelijke specificaties en aansluitmogelijkheden te lezen.

Inhoud:
- 1 voedingsmodule met vaste 20+4 pin ATX connector en vaste 4+4 "4-pins" P4 stekker
- 1x aansluitkabel van voeding naar lichtnetcontact
- 2x aansluitkabel met PCI-E 8-pins/6-pins connector
- 2x aansluitkabel met 3x SATA power connector
- 1x aansluitkabel met 3x Molex connector
- 1x aansluitkabel met 2x Molex, 1x FDD connector
- Siliconen dempingsringen voorkant en achterkant voeding
- Klein blaadje met summiere installatieinstructies type "kast open, voeding erin, kast dicht"
- Zakje met 4 zwarte schroefjes

Uiterlijk:
Coolermaster levert, zoals veel fabrikanten tegenwoordig, een matzwart afgewerkte voeding met een zwarte 120mm fan en aan de achterkant een honingraatstructuur voor goede airflow.
Waar deze voeding zich onderscheidt van andere merken is het uiterlijk van de kabels. Al zijn de vaste connectoren "redelijk standaard" van zwarte sleeving voorzien, de overige connectorkabels hebben de afzonderlijke aders aan elkaar, waardoor je een zwarte flatcable krijgt. In mijn ogen een sobere maar strakke oplossing.
Ook het vermelden waard is het in grote witte letters op de zijkant vermelde "Silent Pro 500 M". Niet geheel mijn smaak, maar voor de showoffs met een window misschien juist leuker dan een label met specificaties.

Installatie:
Aangezien ik de afgelopen dagen meerdere malen voedingen in en uit mijn kast heb geschroefd leek dit voor mij geen enkel probleem te worden. Dempringen erop, benodigde modulaire kabels inprikken en vastschroeven maar.
Alleen jammer dat de dempringen door middel van een soort push-in systeem, met kleine siliconen pinnetjes op de ringen die je in de overeenkomstige gaatjes in de voeding kan prikken, vastgemaakt moesten worden, wat mijn geduld niet toeliet na een paar minuten proberen.
Achteraf was dit maar goed ook, aangezien ik een redelijk kleine kast heb en de ringen waarschijnlijk weer van de voeding had afgeduwd bij het op zijn plaats krijgen van de voedingsmodule.
Klein minpuntje dus dat het systeem met de ringen, dat op de verpakking wordt aangeprijsd, niet helemaal ideaal werkt.

Aansluiting:
Zoals gezegd levert Coolermaster zijn voeding met een 20+4 ATX connector en een 4+4 "P4" connector. Het was even 2 seconden uitzoeken welke van de twee 4-pins connectoren nou wel moest passen.
Wat de modulaire kabels betreft kan ik niets dan goed zeggen. De zwarte flatcables hebben een prima lengte en zijn niet te soepel of te stug naar mijn smaak. De connectoren zelf hadden ook een goede grip op de poorten.
Ook duurde het even een paar seconden voor ik doorhad dat de 8/6-pins PCI-E connector heel makkelijk van 8 naar 6 pins was te splitten. Wel een prima oplossing.

Geluid, koeling en stabiliteit:
Ik hoor mijn casefans weer. Dat wil zeggen dat ik de voeding niet boven de rest van de case uit hoor, zelfs als ik de boel even flink onder stress zet. Als ik echt goed luister hoor ik wel iets meer geluid dan ik met de Nexus NX-3500 hoorde, maar geen gebrom, meer een whoosh van luchtverplaatsing.
De Coolermaster lijkt, puur op handgevoel, iets meer lucht naar buiten te verplaatsen dan de Nexus deed. Deze lucht is overigens niet warm, wat wil zeggen dat de voeding totaal geen moeite heeft om zijn warmte af te voeren.
Qua stabiliteit kon ik de voeding niet betrappen op pieken of dalen met software monitoring. Nu moet deze 500 watt voeding ook absoluut genoeg zijn om mijn systeem draaiende te houden, dus ik verwacht ook geen full load van de voeding te kunnen bereiken.

Conclusie:
Coolermaster doet met deze voeding niet af van het beeld dat ik van deze fabrikant had. Een mooi en netjes verpakt product, met handige touches zoals de splitbare 8/6-pins PCI-e connector en de flatcables voor de modulaire aansluitingen die erg goed plooibaar en pasbaar zijn te maken.
Ook op het wat "lagere" vermogenssegment beknibbelt Coolermaster niet op de afwerking en opties van zijn modulaire voeding.
Voor mensen die echt nog nooit een voeding hebben aangesloten is het summiere blaadje met instructies misschien iets te weinig, maar als je een voeding vast kan schroeven en de passende connectors in de passende gaatjes doet kan er weinig misgaan volgens mij.

Ik wil nu niet meer van een modulaire voeding af en zou zeker opnieuw een van deze kopen mocht ik er eentje nodig hebben.

Heb jij ook een Cooler Master Silent Pro M500?

Nette review.
Zal vast iemand een opmerking plaatsen over foto,s , maar ikkenie hoor.

"" - CD-ROM met handleiding die ik onmogelijk kon lezen op een PC zonder aangesloten voeding :P "" .... LOL :+
Dit is ook van belang en dan doet Coolmaster het ook goed
Klopt, ik schrijf ook dat ik de casefans boven de voeding uit hoor en niet andersom :)
Klopt het dat de P4 4+4 connector ook werkt als 8pins 12volt connector?