Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kone Review

Wiethoofd 14 juli 2009, laatste update op 23 september 2009, 6.856 views

Roccat Kone

Pluspunten

• Plug & Play
  • Verwisselbare gewichten
  • Instelbare licht(effect)en
  • Timed macro's
  • Kleine driver
  • Uitgebreide macro functie
  • Goede support
  • 4D-scrollwiel

Minpunten

• Prijzig
  • Weinig ruimte voor pink
  • Alleen rechtshandig

Wat is het
Het is een bedrade, mat zwarte lasermuis met 10 knoppen en een scrollwiel, waarvan er 8 instelbaar zijn, voor rechtshandigen.

Roccat logo

Reden van aanschaf
Na het lezen van dit Hardware.info artikel was ik verkocht en zou de Roccat Kone mijn eerste gamersmuis worden en mijn Logitech RX-300 vervangen. Bij mijn broertje is inmiddels hetzelfde gebeurd.

Aanschaf
Ik heb de daadwerkelijke aanschaf niet zelf gedaan, maar de muis voor mijn verjaardag 'gekregen'. Lees ook wel: toegezegd gekregen, dit omdat Roccat zijn producten steeds weer uitstelde. Het artikel op Hardware.info is uit december 2007 en halverwege februari 2008 kreeg ik de muis toegezegd door mijn moeder omdat hij in de pre-order stond bij Cyes.nl. Tien maanden na het artikel en iets minder dan 8 maanden na mijn verjaardag werd op 1 oktober eindelijk de Roccat Kone vrijgegeven en in massaproductie gebracht. Na net iets meer dan een maand kwam begin november de postbode langs met een pakketje met daarin de muis.

Specificaties
Hieronder een tabel met de specificaties van de Roccat Kone.
Afmetingen (L x B x H)130mm x 65mm~75mm x 40mm
Gewicht118 gram excl. kabel; 133 gram incl. kabel (beide excl. gewichten)
Snoerlengte183 centimeter
KleurMat zwart
Aantal knoppen10 waarvan 8 aanpasbaar en een 4D scrollwiel
Sensortype/-gevoeligheidLaser; 800 - 3200 dpi in stappen van 400dpi
Extra'sAanpasbaar gewicht: 5, 10, 15 en 20 gram gewichten meegeleverd
Aanpasbaar lichtsysteem (5 aanpasbare LED's)
128KB onboard geheugen (opslag voor 5 game profielen)
TCU (tegen Pick-Up-Flight syndroom)

Verpakking & inhoud
In de verpakking treffen we aan:
• De Roccat™ Kone Gaming Mouse
• Een doosje met de 4 gewichten en een mini-cd met de driver
• Een Inari Case Mission boekje met ID Card
• Een Quick Install Guide

Roccat Kone doos van vorenRoccat Kone doos van achterenRoccat Kone doos van achteren opengeklapt
Roccat Kone's verpakking van voren, achteren en achteren opengegeklapt gefotografeerd.

Het eerder genoemde gewichtendoosje is zeer handig om mee te nemen, mocht je wisselende gewichten gebruiken tijdens het gamen en desktopwerk op een LAN. Ook bevat het doosje een 'driver-cd'. Het is eigenlijk geen cd, maar een mini-cd en eigenlijk bevat het ook geen drivers, maar een autorun met een popup/website met een link naar de Roccat site waar je de driver zelf moet wegplukken.
Links de driver cd en rechts 3 van de 4 gewichtjes
Links de driver cd en rechts 3 van de 4 gewichten

Bouwkwaliteit
De muis voelt stevig aan, houdt lekker vast al is een grote hand dan wel een vereiste. Dit omdat het een nogal brede muis is en je perfect je duim kwijt kunt omdat de muis daar goed gevormd is, maar een pink aan een kleinere hand op je rechter muisknop ligt of verkrampt naast je muis klemt. Het is wennen als je van een smalle muis komt, maar na een dag ben je ook gewend.

De knoppen voelen solide aan, al zit de linker muisknop ietwat los en kan je deze op en neer bewegen zonder dat je daadwerkelijk klikt, maar je eenmaal je hand op de muis heb je daar ook geen last meer van.

Verder is het gedeelte bovenop de muis met de linker en rechter muisknop tot aan het einde van de muis niet een geheel, maar houdt het op twee derde vanaf de voorkant op en gaat het over in een kleiner stukje waarin het Roccat logo zit.

Gebruik
De muis is prettig in gebruik, de extra knoppen zitten niet in de weg en zijn binnen vingerbereik mocht je ze nodig hebben. Verder is het een lasermuis en is deze nauwkeuriger dan een huis-tuin-en-keuken-optische muis. Ingame helpt de licht-rubberen coating dusdanig dat hij niet glad wordt in je handen en hij gewoon lekker blijft werken.

Ook is het gewicht in de muis heel makkelijk te verwisselen/verwijderen omdat je gewoon een knopje onderop de muis drukt en daarmee het gewicht ejecteert onderuit de muis en je zo een ander gewicht er in kunt stoppen. Je hoeft dus niet je muis te demonteren of los te koppelen van je computer om het gewicht te veranderen en de driver herkent meteen ook je nieuwe gewicht wat je er in stopt door het chipje dat in het gewicht zit en deels het gewicht bepaalt.

Driver
De driver ben ik zeer tevreden mee, het is niet net als Logitech Setpoint, welke bij de installatie ook meteen je toetsenbord driver overneemt of maar liefst 54MB in download grootte is, het is een bescheiden driver van net geen 10MB en bevat meteen de nieuwste firmware-versie voor je muis en valt vanuit het vierde tabblad van de driver up te daten naar de nieuwste beschikbare versie. De driver werkt onder XP, Vista en Windows 7 in de 32 en 64bits versies.

De firmware is nodig om de gameprofielen, met elk hun eigen instellingen en macro's, toe te kunnen passen op elke computer waar je je muis op aansluit. Dit vind ik een hele handige feature, omdat ik op m'n EEE PC en m'n desktop altijd dezelfde keybindings onder m'n muisknoppen zet en ik nu gewoon op m'n desktop alles goed instel en vervolgens mijn muis aan m'n EEE PC kan hangen zonder een driver te hoeven installeren en toch dezelfde keybindings kan gebruiken.

De Roccat driver algemene instellingen  De Roccat driver kleurprofiel instellingen  De Roccat driver geavanceerde instellingen
De 3 belangrijkste tabbladen van de driver om alles naar eigen wens aan te kunnen passen

Ook kan je in de driver lichtprofielen instellen per (game)profiel. Zo heb ik de .exe van mijn videoplayer toegewezen aan het derde profiel met daarin de lichten uitgeschakeld. Dit zodat deze niet storen tijdens het kijken van een film etc. Ook is elke LED, er zijn er 4 in de randen van de muis en 1 onder het Roccat logo aan de achterkant, individueel aan te passen of uit te schakelen en kan je een rotatie en/of knipper toevoegen aan je led's. Ikzelf heb de led in het Roccat logo uitgeschakeld omdat deze tijdens het 's nachts aanstaan van m'n computer nogal fel is en ik toch met mijn hand meestal de led bedek.

Mocht je een instelling willen veranderen en deze meteen willen testen dan zal je van een koude kermis thuiskomen, je moet namelijk eerst op 'Apply' drukken en vervolgens gemiddeld 4 seconden wachten voordat je gekozen instellingen weggeschreven zijn naar het interne geheugen van de muis. Je kan je er aan gaan storen, maar als je dan bedenkt dat het correct ingesteld eenmalig is en je het niet na een eventuele herinstallatie hoeft te herhalen zijn die &pusmn; 4 seconden zo voorbij.

Macro's
In de driver kan je aan 8 van de 10 toetsen (linker en rechter muisknop uitgezonderd) een macro, handeling of toets toewijzen. De macro's kan je zelf opnemen en aanpassen, zo kun na zoveel seconden dat de eerste toets in de macro ingedrukt is de volgende in laten drukken en loslaten om zo bijvoorbeeld je complete wapenarsenaal bij Counter Strike: Source in te slaan of in World of Warcraft je character te de volgende spell te laten (re-)casten.

Computer uit ≠ lichten uit
Omdat bij normaal afsluiten van je computer er stroom op de USB-poorten blijft staan gaat in 99 van de 100 gevallen het licht op je muis niet compleet uit. Dit kan ook komen door het lichtprofiel wat ik ingesteld heb, maar pas bij het opnieuw aansluiten van de muis als de computer uit staat doet pas echt het licht uit. Mocht je dus na het afsluiten je computer nog uitzetten met een schakelaar dan is er dus niets aan de hand. Dit is een bekende 'bug' volgens de Roccat FAQ en is eigenlijk alleen 'op te lossen' door een ander profiel waarin de lichten uitgeschakeld zijn te activeren voordat de computer afgesloten wordt.

Verder is het ook nog zo dat af en toe na een koude start (computer compleet zonder spanning geweest) de muis niet meteen gevonden wordt en de lichten uitblijven en je dus even je muis opnieuw in moet pluggen na het opstarten om te kunnen muizen, dit valt volgens mij met een firmware-update vast wel op te lossen als je Roccat een melding stuurt.

Kan hij stuk?
Helaas kan de muis wel stuk. Na de muis net geen 2 maanden in gebruik te hebben ging het 4D-scrollwiel stuk, het scrollwiel werd een free-wheel, het tilten naar rechts werkte niet meer en het indrukken voor 'Universal Scroll/Middle Mousebutton' ging ook moeilijk. Bij nadere inspectie - voor zover dat ging - bleek dat het rechter steunbalkje om het scrollwiel omhoog te houden, afgebroken was.

Na eerst in de FAQ op de Roccat site gekeken te hebben hoe een RMA geregeld moest worden meteen contact opgenomen met de winkel waar de muis gekocht was (Cyes red.) zoals aangeraden. Deze gaven een adres waar hij heen moet en instructies met betrekking tot de RMA en 7 dagen later inclusief heen en terug verzenden had ik een nieuwe Roccat Kone.

Support
Meteen nadat de muis binnen kwam heb ik geprobeerd alle sneltoetsen die ik in Setpoint wel in kon stellen ook in de Kone geprobeerd in te stellen. Helaas waren de multimedia keys die deels wel werden ondersteund in Setpoint niet beschikbaar in de Roccat driver. Dus ik heb op de Roccat site het contactformulier ingevuld met mijn bevinding. Dit deed ik op een zaterdag, en maandag ochtend had ik een mailtje terug dat ze van meerdere mensen te horen hadden gekregen dat ze deze functionaliteit misten en deze in een komende driver update zouden proberen te implementeren.

Inmiddels is er een nieuwe driver uit - een beta - die 'multimediakey's' support. Deze heb ik sinds gisteren (19 december red.) in gebruik en werken perfect, helaas is het geen universele multimediakey support, maar moet je alleen even instellen welke (multi)mediaplayer je gebruikt om de multimediatoetsen vlekkeloos aan de praat te krijgen; in mijn geval Winamp. Helaas moet het driverprogramma wel mee opstarten om de multimediakey-toewijzing te laten werken, maar aangezien deze bijna geen geheugenruimte inneemt is dat niet zo'n schande.

Tevens is de Roccat 'klantenservice' zeer snel met hun reacties, getuige mijn vragen en een suggestie.

Omdat ik de muis niet zelf betaald heb maar wel weet wat hij mijn moeder gekost heeft, kan ik een redelijk betrouwbare beoordeling geven. Het bedrag van (minstens) 65 euro wat je voor deze muis neertelt is een smak geld, maar omdat de support er van de kant van Roccat is en je vrijwel alles aan de muis naar eigen wens aan kunt passen zonder een grote driver te hoeven installeren en overal je eigen macro's etc. werken, is hij zijn geld wel degelijk waard.

Al met al een leuke gadget om aan je computer te hebben. Veel instelmogelijkheden, lekker alles naar eigen wens aanpassen, timed macro's alleen heeft het een prijskaartje en is het qua prijs leuker als je het cadeau krijgt van vrienden/familie.

Changelog
- 20 december 2008: Computer uit ≠ lichten uit toegevoegd en een stukje bij Support over de multimediakeys
- 19 januari 2009: Stukje toegevoegd bij Computer uit ≠ lichten uit met FAQ link, tevens Kan hij stuk? en meer info bij Support toegevoegd.
- 14 juli 2009: Muis onder Windows 7 gebruikt, werkt prima, tevens gebruik gemaakt van de lightbox-mogelijkheid op de frontpage met de afbeeldingen

Gebruikte bronnen:
Google
Roccat site
Roccat Kone FAQ
Roccat Kone product site

Heb jij ook een Roccat Kone?

Mooie review, dit is zeker één van de kandidaten voor mijn eigen eerste "gamemuis" - Tot nu toe altijd simpel USB-muisje met 2 duimknoppen gehad.

Je beschrijft de boel in veel detail, helpt me zeker weten met mijn keuze!
Mooie review! Ook zeker naar deze muis uitgekeken, echter nu de Roccat Kova gaat verschijnen, kies ik toch daarvoor!
Ik heb echter een vraagje voor je. Onlangs deze muis ook aangeschaft, maar ik zou niet weten hoe je nu keybindings van wow aan die muis kunt kleven( lukt mij enkel bij de scroll click en de duimknoppen) :'(
Je kunt alleen aan de duimknoppen, de scrollklik en de scroll tilts macro's toewijzen.

De nieuwe Pyra van Roccat ondersteund wel met de EasyShift[+] macro's aan de muisknoppen.
Alleen línkshandig toch? Of zie ik dat verkeerd? :?

Verder een mooie strakke review! :)
Alleen línkshandig toch? Of zie ik dat verkeerd? :?

Verder een mooie strakke review! :)
Nee alleen rechtshandig.
Goeie review, ik had deze muis ook een hele tijd in gedachten maar of hij ook echt beter is dan bijvoorbeeld een MX518 dat betwijfel ik toch.
Zeer uitgebreide informatieve review. Ik heb deze muis vandaag op HME in de hand gehad en hij past goed, ook voor grote handen. Er zitten zeer veel opties op en je kunt hem ook nog eens tunen in jou kleuren. Leuk spul ik ben ook erg benieuwd naar de Roccat Valo (toetsenbord).

Ik heb nog een vraagje over die leds, ik zou de led kleur graag helemaal rood willen maken, is dat mogelijk of moet je altijd zo'n overloop kiezen? Aangezien je blauw ook helemaal kunt kiezen als kleur, lijkt me dat je dit met al die kleuren kunt niet?

Op wat voor muisemat/ondergrond gebruik jij deze muis?

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 28 november 2008 21:33]

Je kunt alle kleuren allemaal dezelfde kleur weergeven, standaard staat hij op twee kleuren blauw, maar dat is een redelijk felle kleur als je even geen hand op je muis hebt, vandaar dat ik hem multiple color gemod heb.

De muis is, zoals bovenaan onder gebruikte hardware te lezen is, op een Everglide Titan Monstermat Fnatic gebruikt.

Verder begin ik me steeds meer te ergeren aan de breedte van de muis omdat ik redelijk smalle handen heb en gewend was aan een nog smallere muis die ik door iets met m'n pink te klemmen moeiteloos op kon tillen, hier moet ik half de boel ontzetten om dat voor elkaar te krijgen en tijdens veel desktopwerk gaat dat irriteren, gamend nergens last van.
Ik heb deze ook gehad, maar als je de dcu aan hebt staan, vind ik de cursor erg jumpy.
Heb jij dat ook? Verder fijne review.
TCU is ook alleen om te kalibreren he, die moet je daarna weer uitzetten ;)
Leuke review Wiethoofd. Zelf ben ik op zoek (niet echt zoeken, maar als ik er een zie dan koop ik hem direct) naar een echt goede linkshandige muis, dus niet een siemetrische muis zoals de Razor muizen..

Mooie review en ik hoop dat je blij bent met dit leuk uitziende product.
Logitch mx6xx muizen zijn linkshandig.

En mooie review en muis maar mij iets te duur :)