Brother MFC-5460CN Review

MetalMike 6 november 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.336 views

Brother MFC-5460CN

Pluspunten

• Uitstekende print- en scankwaliteit
  • Eenvoudige bediening
  • Inktpatronen per kleur te vervangen
  • Niet-originele inktpatronen te gebruiken
  • Automatische papierinvoer
  • Netwerkaansluiting

Minpunten

• Printsnelheid
  • Beperkte grootte papierlade
  • Lastig afleesbaar scherm

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 1
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Keuzeverantwoording

Jarenlang heb ik een gratis gekregen zwart-wit laserprinter gebruikt (HP LaserJet 4L) voor het printen van documenten. Voor dingen die in kleur geprint moesten worden, ging ik of naar mijn ouders of ik printte het op de Hogeschool uit, wat 45 eurocent per kopie kost. Ik had daar genoeg van en besloot toch maar eens een eigen kleurenprinter naast de laserprinter aan te schaffen. Het kopieren en scannen van documenten is af en toe ook handig, dus was een all-in-one de logische keuze.

Mijn eisen bij de aanschaf van de printer:
  • Goedkoop in gebruik
  • Kan eenvoudig gebruik maken van niet-originele inktpatronen
  • Inktpatronen zijn afzonderlijk per kleur te vervangen
  • Moet kunnen scannen en printen
  • Een netwerkaansluiting is een pre
Via de site printer.com kwam ik eigenlijk terecht bij deze printer. De Canon Pixma MP520 en de Brother MFC-5460CN waren voor mij de twee printers die er in de voorgestelde modellen bovenuit kwamen. Met de Canon had ik al ervaring (dit is de printer die mijn ouders bezitten), maar deze heeft als grote nadeel inktpatronen met een chip erop, waardoor het lastig is om namaakpatronen te gebruiken. De toevoeging van een kleurenschermpje om foto’s uit te printen is ook niet iets wat ik ooit zou gebruiken, maar het zit uiteraard ook niet in de weg.
Na het lezen van een aantal Engelstalige reviews, ben ik tot de conclusie gekomen dat de Brother mijn printer werd.

Voordelen ten gunste van de Brother MFC-5460CN zijn de ADF (automatic document feeder), waarbij de printer automatisch een stapel papier scant of kopieert. Daarnaast heeft deze printer standaard een netwerkaansluiting, waardoor het printen via het thuisnetwerk mogelijk is. Ik gebruik deze functie op het moment niet, omdat ik mijn internetverbinding deel met mijn buren, die de draadloze router in bezit hebben. In de toekomst zal deze functie zeker gebruikt worden.

De volledige lijst met specificaties zal ik hier niet plaatsen, deze is op de website van de fabrikant terug te vinden.

Levering

De printer heb ik besteld bij Azerty en werd binnen 3 dagen geleverd. De printer kostte hier 89 euro. Het kan goedkoper (scheelt 5 euro inclusief verzendkosten), maar ik heb goede ervaringen met Azerty, waardoor ik de printer bij deze winkel heb besteld.

De doos is – zoals verwacht – groot (52 x 46 x 31 cm). Binnen in de doos bevindt zich uiteraard de printer zelf, klemgezet met karton. Daarbij worden een voedingskabel, een telefoonstekker en –snoer, een installatiecd voor Windows/Mac, een aparte cd voor Windows Vista, een installatiehandleiding en een gebruiksaanwijzing geleverd. Over de gebruiksaanwijzing kan ik niet oordelen, aangezien ik die niet heb opengeslagen. De installatie is zo eenvoudig, dat ik hem niet nodig heb gehad. Uiteraard worden ook de inktpatronen meegeleverd in de doos.
Zoals bij bijna alle printers ontbreekt de usb-kabel. Ik begrijp nog steeds niet wat de reden daarvan is. Een kabel kost misschien een euro voor de fabrikant en het zal bij veel mensen frustratie schelen, die hem vergeten zijn. Ik heb voor 3 euro een lange (5 meter) usb-kabel meebesteld.

Installatie

Zoals gezegd is het aansluiten van deze voor iemand die het vaker heeft gedaan zeer eenvoudig. Er moeten enkele stukjes plakband worden verwijderd en na het verwijderen van een geel beschermend stukje plastic, kunnen de inktpatronen geplaatst worden. Niet zoals bij sommige andere printers een soort kantel/klik systeem; de patronen worden recht in de houder geschoven en aangeduwd.
Voor het aansluiten van de usb-kabel moet de klep van de printer eerst worden opengemaakt. De kabel wordt door een gootje geleid en binnen in de printer aangesloten. Een vreemde plaats, maar het werkt goed. Hier bevindt zich tevens de netwerkaansluiting.

Uiterlijk

De printer staat bij mij in een grote inbouwkast, waardoor het uiterlijk er weinig toe doet. Het ontwerp is dan ook niet het aantrekkelijkste punt van deze printer. Door de automatische documentinvoer aan de bovenkant, de faxfunctie met bijbehorend arsenaal aan knopjes, het monochrome schermpje en de saaigrijze kleur doet de printer enigszins gedateerd aan. Dit is een voorbeeld van functie boven vorm. Voor mij moet een printer zijn werk goed doen, design is daarbij van ondergeschikt belang.

De knoppen en bijbehorende labels zijn opvallend volledig in het Nederlands uitgevoerd. Ze voelen enigszins zacht en rubberig aan en geven een duidelijke feedback bij het indrukken. Het schermpje en de keuzeknoppen voor faxen/scannen/kopiŽren zijn geel verlicht. De printer heeft aan de bovenkant een knop om hem in spaarstand (uit) te zetten, dit gebeurt niet automatisch. Staat de printer in de spaarstand, dan wordt hij binnen Windows als ‘offline’ aangeduid en kan er niet geprint worden.

Het formaat van de printer is redelijk. Op foto’s lijkt hij groter dan hij in werkelijkheid is, doordat hij relatief plat is. Wel is de printer behoorlijk diep (bijna 40 cm).

Featureset

De automatische documentinvoer is de eigenschap die bij deze printer het meest opvalt. Er zijn nauwelijks andere printers in deze prijsklasse die hierover beschikken. De printer heeft zoals veel andere moderne printers de mogelijkheid tot het direct afdrukken van foto’s van een camera of geheugenkaart (CF, MS, MS Pro, SD, MMC en xD). Een geheugenkaart die in de cardreader wordt geplaatst, is direct te benaderen vanaf de pc. Daarnaast kan de printer direct scannen naar de geheugenkaart.
Iets anders wat geen gemeengoed is in deze prijsklasse, is de standaard aanwezige netwerkaansluiting. Vaak is dit een prijzige optie. Er is een mogelijkheid tot het versturen van faxen, maar dit is niet iets wat ik gebruik. Tien jaar geleden was het wellicht handig, maar voor tegenwoordig thuisgebruik niet nodig.

Gebruik

Wat als eerste opvalt bij het aanzetten van de printer zijn de geluidssignalen die hij produceert. Onder andere na het opwarmen (10 seconden) geeft hij een aantal piepjes om aan te geven dat hij klaar voor gebruik is. Gelukkig is dit zowel binnen de software als via de printer zelf uit te schakelen.
Het bedieningsgemak van de printer is uitstekend. Alle opties voor scannen/printen/faxen/kopiŽren die op de printer d.m.v. knoppen zijn aan te passen, zijn ook terug te vinden in de software. De knoppen zijn logisch gegroepeerd per functie en het is duidelijk waar een knop voor gebruikt moet worden. Navigatie wordt gedaan door 4 pijltjestoetsen en de knoppen menu, wis/terug en OK.

Het grootste nadeel van deze printer is de afdruksnelheid. Brother geeft bij de specificaties een maximum van 25 pagina’s per minuut in kleur aan. Ik weet niet welke testmethode zij gebruiken of in welk universum dit getest is, maar deze waarde wordt in de verste verte niet gehaald. Bij het lezen van andere reviews kwam dit al naar voren, dus ik was ervan op de hoogte voor aanschaf. In de praktijk kunnen er maximaal 1,5 tot 2 pagina’s (foto’s) in kleur per minuut worden geprint. Een zeer teleurstellende prestatie. Gaat het percentage afbeeldingen of tekst op een pagina omlaag, dan kan er uiteraard sneller worden geprint. Ben je op zoek naar een snelle printer en is dit je primaire printer (wat bij mij niet het geval is), dan zou ik verder zoeken.

Een ander nadeel van de printer is de zeer kleine papierlade. Er is ruimte voor slechts 100 vellen papier (80 grams). Print je regelmatig, dan zal je het papier veelvuldig moeten bijvullen. Bij het gebruik van dikker (foto-)papier neemt de capaciteit uiteraard nog verder af. De papierlade is volledig uit de printer te verwijderen, door hem naar voren te schuiven. Afdrukken komen boven de papierlade uit de printer, waar er netjes een uitklapbaar steuntje is voorzien om de stapel papier tegen te houden. De ADF kan helaas niet gebruikt worden voor het invoeren van printbaar papier.

In tegenstelling tot het printen en kopiŽren, gaat het scannen wel sneller dan ik verwacht had. Binnen 12 seconden vanaf het commando op het scherm is een pagina A4 gescand. De kwaliteit van scans is in orde. Kleuren zijn enigszins flets (zoals bij de meeste scanners), maar er zijn geen vreemde afwijkingen aanwezig. OCR software wordt standaard meegeleverd, hierover meer onder het kopje ‘software’.

De automatische documentinvoer (ADF) werkt naar verwachting. Ik heb tot nu toe nog geen last gehad van papier wat bleef hangen, dus de functie doet wat hij doen moet. Papier wordt ook netjes recht uitgelijnd, voordat het gescand of gekopieerd wordt.

Het verlichte tweeregelig monochrome schermpje stelt teleur. Direct van boven is het goed af te lezen, schuin van boven of van voren totaal niet. De inkijkhoek is zeer beperkt. Gelukkig gebruik ik het schermpje nauwelijks, eigenlijk alleen bij het kopiŽren.

Afdrukkwaliteit

Ondanks (of juist dankzij?) het gebrek aan snelheid, is de afdrukkwaliteit goed. De kleuren komen natuurgetrouw over en komen overeen met de weergave op het computerscherm. Van banding is nauwelijks sprake, wel is er bij het printen van een foto op normaal papier lichte banding aan beide uiteinden van de pagina te zien. Op dikker fotopapier is hiervan echter geen sprake.
Ik blijf de scherpte van geprinte tekst teleurstellend vinden op een inkjetprinter, maar daarvoor gebruik ik mijn laserprinter hoofdzakelijk. In vergelijking met andere inkjetprinters scoort de MFC-5460CN redelijk goed. De Canon Pixma MP520 heeft naar mijn mening wel fractioneel meer scherpte bij het printen van tekst, maar dit is eigenlijk te verwaarlozen.

Software

De drivers/software die door Brother worden meegeleverd zijn functioneel en simpel. Alle functies wijzen zichzelf en zijn eenvoudig te vinden. Wel is het handig de optie van het tonen van een splashscreen bij het opstarten uit te zetten.
Standaard wordt er OCR software (tekstherkenning) meegeleverd, wat handig is bij het omzetten van gedrukte tekst naar op de computer bewerkbare tekst. Plaatjes worden netjes meegescand, waarbij in te stellen is of dit zwart-wit of in kleur moet gebeuren. Standaard staat de software op zwart-wit ingesteld, wat enigszins vreemd is.

Binnen de software is aan te passen wat het uitvoerformaat van de scan is (zowel tekst als afbeeldingen). Na het scannen wordt automatisch het programma opgestart waar het bestand mee geopend kan worden. Ook dit is in te stellen. Uiteraard kan er ook gewoon gescand worden, waarna het bestand direct wordt opgeslagen. Hierbij is er de keuze uit de harde schijf of een geheugenkaart in de printer.

Inktverbruik

Over het inktgebruik kan ik nog niets zinvols melden. Ik heb nog niet genoeg afdrukken gemaakt om hierover te oordelen. De indicatoren van het inktniveau staan allemaal nog op vol. Zodra ik hier meer over weet, zal ik de review updaten.
Niet-originele inktpatronen zijn voor ongeveer 5 euro per stuk te verkrijgen.

Ondanks de voor aanschaf bekende nadelen, ben ik tevreden over de printer. Hij doet wat ik ervan verwacht had, is gebruiksvriendelijk en levert nette afdrukken voor een laag bedrag.

Heb jij ook een Brother MFC-5460CN?

Ik zit te twijfelen om deze printer te kopen; vooral de ADF en LAN aansluiting spreken mij erg aan. Kan jij misschien antwoord geven op de vraag of je via LAN ADF kan gebruiken voor scanning en de resultaatbestanden ergens op een netwerkschijf of serverschijf kan plaatsen? Ik heb ook brother gemailed; maar het zal niet de eerste keer zijn dat een klantenservice afdeling zegt dat iets mogelijk is en achteraf anders blijkt ;-)
Dat kun je wel zeggen. Eerst tegen mij zeggen dat deze werkt in win 2k3, maar dat blijkt dus niet te zijn. Maar om op je vraag in te gaan.
Nee, je kunt niet scannen en het zo maar op een netwerkschijf plaatsen. Hij maakt via lan verbinding met het scan programma en die zet het ergens neer. Die kan het dus wel naar een netwerkschijf zetten, maar dan moet die computer wel aan staan. En dat kan dus niet op een server, maar moet een werkstation zijn.

Ik heb het opgelost door de software op de server te draaien in een VMware sessie.

Ik heb deze printer dus ook, maar zou nu absoluut geen brother meer kopen, maar een HP of andere met netwerkfuntie.
Quote:

Ik heb zelf de Canon Pixma MP520, en wat jij zegt over de patronen is absoluut niet waar, je koopt een hele set inktpatronen (4 stuks) voor maar 8§ en dan hoef je eenmalig het chipje in het houdertje te doen en erop te klikken, daarna als je ze weer eens moet vervangen klik je alleen maar het houdertje erop en klaar is kees. Het enige minpunt dat ik van de canon pixma vind, is dat zwart niet zwart is maar meer richting donker bruin

Voorderest een zeer goede review :P

[Reactie gewijzigd door The_Jelmer op 6 november 2008 22:51]