Specificaties 120mm diameter - Bekijk alle specificaties

Silverstone Tundra TD03 Review

Foritain 13 december 2013, laatste update op 13 december 2013, 1.223 views

Silverstone Tundra TD03

Pluspunten

• Erg mooi en strak design
  • Onbetwist high-end uiterlijk (met o.a. volledig stalen cpu blok constructie)
  • Alle elementen zeer stevig en degelijk
  • Koelprestaties voor alle doeleinden in orde
  • Pomp is extreem stil, zelfs op volle toeren
  • Eenvoudige montage
  • 5 Jaar garantie
  • Geheel is best stil te houden na enige aandacht voor de ventilator settings.
  • Alle bekende voordelen van waterkoelers (o.a. Geen gewicht aan mobo voor systemen welke veel op pad gaan, goed te gebruiken in kleinere cases met minimale cpu koeler ruimte)

Minpunten

• Stock ventilatoren bij relatief lage settings al aanwezig (geluid)
  • ... dus vereist een aggressief (laag) fanprofiel, dan wel een controller om de geluidsproductie te beheersen.
  • Aan de prijs te noemen

Geluidsproductie (min) Score: 4

Inbouwen
Testmethode
Prestaties

Productwebsite

Beste (mede)tweakers, na m’n eerste twee cpu koeler reviews kon een volgende natuurlijk niet lang uitblijven. Ditmaal wederom een closed-loop waterkoeling set, maar dan eens van een ander kaliber / prijsklasse. Omdat er niet altijd plaats is voor een 240 of 360mm radiator ging mijn voorkeur uit naar een 120mm oplossing, en ben ik uitgekomen op de Silverstone Tundra TD03. De TD03 komt met een flink dikke 120mm radiator, twee fans in push-pull configuratie, en een prijskaartje van net boven de 100.

Gezien ik pas recent ben begonnen met koeler reviews heb ik echter nog niet heel veel vergelijkingsmateriaal. Ik zal de grafiek met temperaturen vlot en regelmatig updaten zodra ik een nieuwe koeler heb kunnen testen, om zo gaandeweg een nog meer volledige review te kunnen delen.

Voor de liefhebbers van de uitstraling, maar op zoek zijn naar een groter alternatief: de Silverstone TD03 heeft ook een 240mm broertje, de TD02, welke ca. een tientje meer kost.

Voor deze test, en toekomstige koelers, heb ik een setup gekocht van een ASRock FM2A88X Extreme 4+ met een AMD Athlon 760k. Een socket FM2 Quadcore met unlocked multiplier. Wellicht niet het grootste heethoofd denkbaar, maar deze set zal zeker representatieve (en relatieve) performance resultaten van verschillende cpu koelers geven die ook goed bruikbaar zijn voor andere setups.

Specificaties

De specificaties van de Silverstone website.

Het meeste spreekt voor zichzelf. Uiteraard past de TD03 op alle gangbare sockets. Enkele zaken zijn echter niet uit dit lijstje op te maken (zijn wel op de website te vinden), maar maken de TD03 wel extra opvallend: Het waterblok is een volledig metalen constructie, dus geen plastic covers of iets dergelijks, met flinke koperen basis. De koperen basis zit zoals op de site vermeld met een “Patented screw-less base design for superior reliability”, terwijl bij andere koelers de contactplaat vastgeschroeft zit. Verder is de radiator is een specifiek Silverstone design, in tegenstelling tot de vele Asetek/ CoolIT rebrands op de markt. Uiteraard ziet dat er anders uit, maar het zou ook voor een betere warmteafgifte moeten zorgen. Daarnaast krijg je 5 jaar garantie, ook niet onaardig. Net als eigenlijk alle closed-loop waterkoelers is de TD03 onderhoudsvrij.

Het uitpakken

De TD03 komt in een keurig uitziende verpakking binnen, wellicht niet van groot belang, maar toch fijn dat wanneer je een premium product besteld (en laten we eerlijk zijn, 100 euro voor een cpu koeling is toch premium) dat ook aan kleine zaken zoals de verpakking goed is gedacht. Bij het aannemen van het pakketje is de toon dus gezet: dit is een high-end artikel. Alle specificaties en belangrijke informatie is uiteraard direct goed af te lezen, en ik krijg er spontaan zin van om aan de slag te gaan.

Eenmaal het doosje open ziet alles er netjes verpakt en veilig uit. Uiteraard niet onbelangrijk.

Wanneer je alles op tafel zet houdt het goede gevoel aan. Elk individueel klein schroefje of wat dan ook voelt erg goed aan. Naast het blok met radiator, de twee fans, krijg je uiteraard alle benodigdheden voor alle gangbare sockets, een duidelijke handleiding, een kleine tube koelpasta met voldoende inhoud voor meerdere applicaties, en een fan-splitter om de twee fans op 1 aansluiting op het mobo (of eventueel je fancontroller) aan te sluiten. Gewoon in orde dus.

Zoals ik eerder al op de website had gezien (en uiteraard andere reviews al had zitten bekijken) ziet het geheel metalen koelblok er erg goed uit, ik vind het echt een geweldig blok om te zien (subjectief uiteraard), maar hij voelt ook flink zwaar en doet je niet twijfelen aan de kwaliteit. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de radiator. De koelribben zijn erg fijn in tegenstelling tot de concurrentie, en geeft het koelblok zelf een extra donkere uitstraling, dat in contrast met de witte elementen maakt hem een imposante vertoning. Ook de radiator voelt lekker zwaar en vooral stevig aan.

Standaard krijg je twee ventilatoren meegeleverd, deze hebben een zwart frame en witte blades, en het Silverstone logo ontbreekt uiteraard niet. Wederom, ziet er gewoon prima uit.

Uiteraard kan een foto van het contactoppervlak niet ontbreken. Het is een mat-kopere verschijning, op welke ik geen enkele miniscule oneffenheid kon waarnemen. Daarnaast maakt het ontwerp zonder schroefjes het nog net even mooier om te zien. Tot dusver lijkt Silverstone goed aandacht aan hun product te hebben besteed. De hoofdelementen (Koelblok, Radiator) voelen erg goed, en zo ook elk klein element zoals schroefjes en dergelijke. Oftewel tot dusver erg onder de indruk.

Inbouwen

Zoals vorige keren zal ik met foto’s stap voor stap het inbouwen laten zien. Maar samengevat: Het is gewoon erg eenvoudig. Echter wel een kleine opmerking: De TD03 is een relatief zware koeler, en de slangen zijn vrij stug. Bij de laatste stap, wanneer je de radiator aan de case schroeft, moet je tegelijk de ventilator er goed tussen houden, ondanks dat dit prima te doen is met 2 handjes, kan een extra paar handen bij deze laatste stap het voor sommigen (vooral onervaren bouwers) wellicht iets makkelijker maken. Dus mocht je hulp in de buurt hebben voor 2 minuutjes, maak er gebruik van.

1) Schroef de eerste ventilator op het koelblok

2) De isolatiestickersop de backplate plakken, en de schroeven er door heen.

3) Backplate in het moederbord, en duw de zwarte klemmetjes op de schroeven, zit die alvast vast.

4) De intel armpjes van het koelblok af (Intel zit er fabrieks-af op), en de AMD armpjes met schroefjes op het koelblok gezet.

5) Koelblok-armpjes schuif je over de backplate schroeven, daarmee zit hij eigenlijk meteen goed recht, en dan met de 4 spring-schroeven zetten we het koelblok goed vast. Uiteraard een beetje koelpasta niet vergeten.

6) En dan de laatste stap. De tweede ventilator tussen de case en de radiator plaatsen. En dan met de schroeven van buiten de kast, door de 2e ventilator, de radiator aan de kast vasthangen. Dit vereist enige aandacht, maar verloopt gewoon soepel.

Al met al gewoon een prima eenvoudige installatie. Geen gekkigheid of verdere opmerkingen.

Testmethode

Om de prestaties te bepalen moet je eerst een methode bepalen. Hierbij probeer ik te kiezen voor wat ik denk dat in de praktijk bij ‘normale’ gebruikers veel aan de orde zal komen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de temperaturen te meten op de volgende settings:
- Temperatuur bij idle, met de koeling op minimale snelheid
- Temperatuur bij load, met cpu op stock snelheid, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op lichte overklok, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op de setting met de voor mij maximaal acceptabele geluidsproductie, zonder gebruik van headset of speakers.

Ondanks dat er uiteraard meer denkbare instellingen te meten zijn, wil ik het ook niet onnodig onoverzichtelijk maken, en vermoed ik dat met de bovenstaande getallen toekomstige gebruikers ruim voldoende informatie hebben om de meest voor de hand liggende vragen te beantwoorden. (“Zijn de algehele prestaties in orde”, “Koelt dit ding goed als ik maar een beetje overclock”, “Kan hij niet alleen goed koelen, maar ook nog binnen praktisch bruikbare geluidsproducties deze prestaties leveren”). Daarnaast zijn de antwoorden op eventuele andere vragen ( oa. “Heb ik nog ruimte over voor extremere overclocks?”) ook eenvoudig af te leiden.

Uiteraard is de laatste genoemde meetsetting in de praktijk erg belangrijk, maar ook zeer subjectief, want wat is nu een acceptabele geluidsproductie. Echter heb ik (nog) geen dB meter in huis, maar kan ik wel aangeven dat ik geen voorstander ben van luidruchtige pcs (ik stoor mij vrij snel) en mijn gehoor prima in orde is. De maximaal acceptable geluidsproductie betekend dat ik op ca 1 meter afstand van de setup, met een open case, comfortabel iets anders kan doen (lezen, schrijven, wat dan ook), zonder dat het geluid storend is (maar het mag uiteraard wel hoorbaar zijn.). Bij een dichte of gedempte case mag je dus rekening houden met en verder voordeel voor de geluidsproductie in deze test.

Verdere punten:
- De kamertemperatuur is in deze tests een constante 23 C
- Gezien ik niet altijd dezelfde case kan gebruiken maak ik gebruik van een open constructie
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs (maximum heat). Een belasting die in de praktijk bij gaming of videowerk praktisch nooit zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur nadat deze minimaal 30 minuten onveranderd blijft.
- Bij het passeren van 70 C faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

De test setup:
- ASRock FM2A88X Extreme 4+
- AMD Athlon X4 760k Black Edition
- Corsair Vengeance LP 1600Mhz RAM

De precieze settings van de overclocks
- 3.8Ghz 1.3875v 0.000v offset. De stock setting van mijn chip.
- 4.1Ghz 1.3875v 0.000v offset. Een kleine 8% OC, niet veel, maar voor elke beginner zonder veel risico uit te voeren met praktisch elke koeler.
- 4.5Ghz 1.4375v 0.036v offset. Een kleine 20% OC. M.i. een gangbare OC en in dagelijks gebruik een bruikbare instelling. Een relatief hoog voltage was nodig om mijn CPU stabiel te krijgen bij “slechts” 4.5Ghz, maar ruim onder de max van 1.55v.

Het bovenstaande is de methode welke ik op alle cpu koelers zal toepassen. Eventuele opmerkingen buiten deze setting geef ik uiteraard duidelijk aan in de review.

Prestaties

Allereerst de resultaten op de bovengenoemde settings.

Op dit moment zoals je kunt zien heb ik slechts beperkt vergelijkingsmateriaal, verwacht dat ik in de komende dagen en weken, deze grafiek aan pas met nieuwe koelers erbij. Ik heb de volgende speeltjes al binnen, dus hou hem in de gaten!

Om te beginnen moge het duidelijk zijn dat de Silverstone Tundra TD03 als erg koelt. Koeling prestaties zijn gewoon dik in orde in alle situaties, en er is voldoende overcapaciteit om de limieten van je cpu op te zoeken. In een review elders op een zwaarder Intel systeem bleek de TD03 het gevecht met de ca. even dure, en zeer populaire, Corsair koelers goed aan te kunnen, dus echt als een verrassing kwamen de goede prestaties niet. Pluspunten voor de TD03 dus.

Daarnaast twee belangrijke punten welke je niet in de grafiek kunt zien:
- Het allergrootste, en echt cruciaale, pluspunt is dat de pomp van de TD03 echt zeer stil is. Zelfs op volle toeren is hij gewoon prima stil, en zelfs voor idle gebruik is hij op volle toeren ruim acceptabel. Ik had dit zeker niet verwacht, en dit geeft de mogelijkheid om extreme prestaties te halen zonder geluidsoverlast.
- Echter, de grote, en eigenlijk enige, domper: de ventilatoren zijn flink luider dan de pomp. Bij een 40% pwm instelling op het moederbord was het geluid nog acceptabel, en was dit dus de instelling welke ik gebruikte voor de laatste test, maar enkel bij de allerlaagste setting was het ‘vrij stil’ te noemen. De laatste test had ongetwijfeld nog betere resultaten gegeven met stillere fans.

Dit laat je natuurlijk met een beetje gemengd gevoel achter: Krijg je zo’n geweldig stille pomp op elke setting, gaat die gehele geluidswinst zo goed als verloren. Desondanks presteert de TD03 gewoon heel erg goed, en zijn de ventilatoren uiteraard te vervangen, dan wel beter te ‘beheersen’ wanneer je een fan controller gebruikt. Maar andere (stillere) ventilatoren maken de totale prijs nog hoger, en een fan controller maakt lang niet iedereen gebruik van, of is ook een extra investering. Echter voor klanten van een product van deze prijsklasse zal dat misschien nog wel te overzien zijn.

Toch nog een lichtpuntje, ondanks subjectief: Het geluid van een ventilator en luchtstroom is wel minder hinderlijk dan een luidruchtige pomp. En zeker met gebruik van speakers of een headset is het ook met iets hogere ventilator settings nog in orde. Maar zit je toevallig in een ruimte met anderen om je heen en wil je de cpu echt stressen, is het toch wel even een overweging.

Dan nog een paar foto'tjes:

De dikte van de radiator valt hier goed op, het is zeker geen kleintje...

Zeker in actie ziet hij er erg goed uit.

In het donker. Valt niet mee om dat goed op de foto te zetten, in de praktijk geeft het niet veel licht af dat je je zorgen moet maken in een windowed case, maar net voldoende dat het een kleine glow op de ventilator veroorzaakt.

Dat de TD03 een high-end product is met een passend prijskaartje mag ondertussen duidelijk zijn. Alles ziet er erg, maar dan ook –heel- erg goed uit. De kleurstelling zal persoonlijk zijn, maar ik ben er zeer over te spreken. Zeker wanneer je een witte kast, of witte kleurstelling in je build hebt zijn je opties beperkt, en is de Silverstone Tundra TD03 extra interessant. Maar in elke situatie is het een erg degelijk product met een high-end uitstraling.

Mede dankzij die mooie uitstraling, maar uiteraard ook vanwege de koelprestaties, wil ik de TD03 zo graag perfect noemen. Echter wanneer een product een dergelijk prijskaartje draagt, mag je in mijn ogen dan ook absolute perfectie verwachten. De TD03 komt dan welliswaar dicht in de buurt, maar de geluidsproductie van de ventilatoren drukken de pret toch een beetje. Dit is extra jammer gezien dat nou net het onderdeel is wat, althans zo lijkt het voor mij, het eenvoudigste is om op te lossen. Ik denk dat als Silverstone dit had opgelost met een ingebouwde controller/voltage regeling voor de ventilatoren, dan wel een stillere, of beter (door het moederbord) regelbare ventilator had gebruikt, gewoon perfectie had bereikt. Zaken die toch binnen het kostenplaatje zouden moeten passen.

Desondanks is dat minpunt te overzien. Het vereist gewoon een aggressief (lage) faninstelling of een fancontroller om hem goed stil te houden. En zelfs met een lage fan setting presteert hij uitstekend. Wanneer je gebruik maakt van een headset of speakers zal het je waarschijnlijk helemaal een zorg zijn, maar voor de socialere omgevingen moet je er gewoon even aan ‘tweaken’. Daarnaast houdt de stille pomp de opties voor eventuele mods ten gunste van meer koeling of stilte goed open, en dat blijft een grote plus.

Uiteraard mag ik niet vergeten te melden dat een waterkoeler in bepaalde situaties extra voordelen hebben, die ook het overwegen waard is. Met een beperkt gewicht aan het moederbord is waterkoeling voor systemen welke met regelmaat worden verplaatst extra aan te raden. De TD03 mag wel meer dan een kilo wegen, maar deze hangt aan de kast constructie, niet je moederbord. Daarnaast is het ook een goed alternatief voor cases welke een beperkte ruimte voor een cpu koeler hebben, maar wel ergens een 120mm ventilator optie hebben, bijvoorbeeld veel gangbare mITX kasten. Dat waterkoeling ook nog eens grotere geheugenblokken niet in de weg zit zal vanzelfsprekend zijn.

Al met al is het gewoon een goed product, welke ik zonder twijfel kan aanraden als je zeer goede koelprestaties zoekt, en op zoek bent naar die luxe uitstraling van staal en mooie witte elementen. Het kost een paar centen, maar dan krijg je ook wat moois. De unieke, duidelijk anders-dan-de-rest, en hoge-kwaliteit uitstraling van de TD03 zorgde voor flink wat grote jaloerze ogen hier in huis, en ook dat zullen toekomstige kopers van een dergelijk product vermoedelijk toch zoeken.

Nog even 1 grote foto voor de liefhebber, klik voor de vergroting!

Heb jij ook een Silverstone Tundra TD03?

Waar wil je graag commentaar op? :)

Ik begrijp niet goed waar je met je opmerking naar toe wilt. Je hebt het over 'geilen over zijn eigen systeem', terwijl ik gewoon een productreview maak zonder mn eigen systeem daar verder in te betrekken. Iets wat ik objectief probeer te doen, om andere gebruikers beter te informeren.

Daarnaast heb je het over "als consument laten beet nemen door HWI of andere sites", beet nemen hoe? Ik zie geen reviews van gebruikers op Tweakers, HWI, of andere NL sites, noch van de sites zelf over de TD03. Een product welke ik dan ook simpelweg zelf heb gekozen om eens te reviewen omdat ik dat leuk vind en er nog weinig over te vinden was.

Daarnaast heb je het over belazerd. Hoe worden wij belazerd? Ik kies een product uit, ik zie wat het kost, en trek dan mijn eigen conclusie? Met een gebruikersreview probeer je daarnaast anderen te helpen om betere conclusies te kunnen trekken, dat is toch enkel positief?

Wederom kom je met je i7 920 aanzetten op 4200Mhz en dat jij er blij mee bent etc etc, dat is erg leuk, maar wat heeft dat met deze (of andere) review(s) te maken? Zelfde wat betreft de Kraken series, ik heb ze gezien, maar ik heb voor iets anders gekozen om te reviewen omdat dat leuk is, dat is toch niet zo onbegrijpelijk? Wie weet komt die Kraken nog een keer. En wederom de "onbekend maakt onbemind" opmerking, ik zie bar weinig forum posts of discussies omtrent de cooler waar ik nu een review van maak, dus is het niet leuk eens iets anders te zien als medegebruiker?

De reactie heeft gewoon een erg hoog troll-gehalte. En ondanks dat ik graag reacties zie, is dit de zoveelste keer dat jij dergelijke vreemde opmerkingen maakt, die kant noch wal raken. Kritisch commentaar is zeer welkom, maar probeer dan allerminst iets nuttigs toe te voegen, mijn vriendelijk verzoek hierbij om volgende keer iets toe te voegen, want dit werkt weinig motiverend om op je opmerkingen te reageren. Misschien is het een leuk idee voor je om zelf een Kraken review (of een review van je huidige koeler?) te maken, want daar zou je anderen denk ik meer mee helpen om een goede aanschaf te doen dan met bovenstaande opmerkingen.

Hoe dan ook zal ik hem (Kraken) voor de toekomst (nogmaals) onthouden, maar heb eerst nog wat andere dingen waar ik tijd aan wil besteden.
Hey Foritain. Hartstikke mooie review! Alles goed bekeken en overwogen, waterdicht ;)

En nu is zelfs je "review" van Pana een mooi sluitend en toch vriendelijk verhaal. Petje af!
Hi Foritain ,

bedankt voor je uiterst nuttige review.
prettig om te lezen en bevat veel info en duidelijke foto's!
ik ben niet erg ervaren in de waterkoelers en was erg benieuwd naar de installatie, jou review heeft me daar een goed beeld van gegeven!
Dank je wel, en graag gedaan. Ben blij dat het kan helpen!
Allereerst, topreview!

Op newegg lees ik bij veel reviews dat de pomp snel kapot gaat, werkt de jouwe nog steeds goed? Of gebruik je de koeler niet meer?

[Reactie gewijzigd door RobinMM op 16 juli 2014 16:20]

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik heb deze cooler op mijn wenslijst staan, en nu mijn Oculus Rift dk2 onderweg is, sta ik op het punt om de hele handel te bestellen.

[Reactie gewijzigd door VinWij op 8 augustus 2014 13:09]

Excuses, weer een reactie die ik over het hoofd heb gezien. Hoewel ik de koeler zelf niet meer heb had ik het zeker wel gehoord als er een probleem mee was geweest ;) Ik twijfel altijd een beetje bij dat soort 1-2 liner beoordelingen, mensen posten ze vooral als er wat mis is, vaak niet als alles goed gaat. Hoewel de pomp bij al dit soort producten het meest kwetsbare onderdeel is verwacht ik zelf niet dat het veel beter of minder zal zijn dan de alternatieven, maar dat is slechts een vermoeden, het blijft lastig beoordelen. In de regel zie je wel meer klachten bij water dan luchtkoelers, maar dat gaat voor alle merken op en is inherent aan de techniek..

In elk geval zie ik positieve RMA ervaringen, en je hebt natuurlijk 5 jaar garantie dus zorgen maak ik mij zeker niet. Dat zeg ik overigens net nadat een TD02 hier is gearriveerd ;) Die gaat echter direct naar een vriend van mij, dus zal ik niet reviewen :)

Uiteraard update ik de review als er iets met het product verkeerd gaat, maar voorlopig is dat niet aan de orde geweest (bij geen enkele volgens mij)