Sony Xperia Z1 Zwart Review

Msahin25 12 december 2013, 3.577 views

Sony Xperia Z1 Zwart

Pluspunten

• Razendsnelle processor en GPU.
  • Camera die smetteloze foto's neemt en haarscherpe video's.
  • Timescape UI is simplistiek, Less Is More, geen haperingen zoals Touchwiz.
  • Sony PC Companion is een uitstekende programma.
  • Afwerking en stijl.
  • De kleppen zijn rigide, dus geen vrees
  • Waterproof. (Alhoewel dit me niet zoveel interesseert)

Minpunten

• Na 1 of 2 uurtjes intensief bezig te zijn merk je dat het toestel warm wordt, niet heel erg natuurlijk, handpalm warm so to speak.
  • Laad langzaam op.

Sony Xperia Z1 Review (Mijn ervaringen)

Door de jaren heen was ik vooral bekend als een fanatieke Apple fanboy. Ik was de troste eigenaar van de 3G, 3GS, en vervolgens de 4S en de iPhone 5. Zoals u ziet heb ik alleen maar Apples in bezit gehad, dus waarom nu iets nieuws?

Het antwoord is heel simpel; Het was tijd voor iets nieuws. In mijn ogen is de iPhone door de jaren heen weinig veranderd. (Komt van een fanatieke Apple fanboy) Natuurlijk is het allemaal wat groter geworden, en een beetje sneller, handige gadgets zoals de "Army-classified" fingerprint scanner. Het is allemaal wel oke.

Nu had ik drie verschillende opties wat betreft een nieuwe mobiel. De Galaxy S4, HTC One en LG G2. Ten tijde van deze moeilijke beslissing had ik nog weinig gehoord van de Xperia Z1. Nou liep ik door de centrum van Den Haag en zag ik voor de T-mobile shop een bord met de nieuwe Xperia. Ik voelde me erg aangetrokken. Thuis ging ik nog uren lang reviews bekijken, en heb hem uit eindelijk toch gehaald.

De doorslaggevende factor? Dat moet dan toch de feit zijn dat weinig mensen de Xperia Z1 hebben gezien en ervaart, dat geeft dan toch een gevoel van voldoening, van kijk is, iets beters dan de S4! Daarnaast natuurlijk ook het uiterlijk.

Toen ik hem na twee lange dagen eindelijk had ontvangen was ik toch erg gespannen. Ik denk dat het komt doordat ik al die jaren de vertrouwde producten van Apple had. Ik had het gevoel van, misschien vind ik het maar niks, misschien voldoet het niet aan mijn eisen? En mijn eisen zijn natuurlijk, snelheid, gemak en een uitstekend beeldscherm.

Toen ik het pakketje kreeg deed ik hem voorzichtig open, en daar was ie dan, mijn Xperia Z1, mijn eerste Android toestel. Mijn eerste gedachte was de grootte. Ik was al die jaren wat kleiners gewend, maar dat went wel dacht ik.

Toen ik het voor het eerst opstartte ging die redelijk snel naar het menu.
Het was toch wel even wennen. Maar ja nu na ruim drie weken ben ik echt zeer zeer tevreden en heb ik ook geen spijt dat ik Apple verraden heb.

Nou heb ik in vele reviews negatieve reacties gezien over het beeldscherm, de kijkhoeken zijn niet goed blablabla. Nou moet ik het eerlijk zeggen, ik had door al die reviews toch al verwacht dat het een minder beeldscherm zou hebben, maar dat valt toch echt reuze mee. De kijkhoeken zijn in mijn ogen goed, niet goed goed, maar gewoon goed. De resolutie is uitstekend en alles loopt soepel. Ik had nog voor de gein Avatar in full HD resolutie op de Z1 gezet, 1 woord; WAUW.

Nu even de snelheid, het heeft een 2.2 processor die echt snel draait. Als je op het scherm drukt, krijg je het gevoel van 'Instant Reaction". Dat is dan toch wel fijn. Heb er meteen games op gezet, zoals Asphalt 8, toch een zware game. Bij de S4 haperde het nog, maar bij de Z1 ging alles vlekkeloos. Alsof het gewoon kinderspeelgoed was.

De camera is ook prima, ben toch gewend om met één hand een foto te maken, maar na een paar dagen wen je er wel aan. Goede videokwaliteit.

Ik ben zelf een zware "apper". Daarnaast ook social media en youtube videos. Wachten op de tram, speel nog een paar spelletjes. Ik moet zeggen dat de accu in mijn ervaring wel voldoet aan mijn eisen. Meestal na een lange dag intensief gebruik blijft er 20% over, zonder de Stamina-modus in te schakelen. Wat mij wel is opgevallen is dat de telefoon langzaam oplaad. Het is niet dramatisch langzaam, maar wel opvallend genoeg om irritant te zijn.

Wat kan je hieruit concluderen?
De Xperia Z1 is een smartphone die in de top 3 van de High End Android phones staat. Hij is supersnel, snelle 4g internet en op de meeste plekken goede bereikbaarheid, een goede camera. Ik zou hem zeker aanraden. Ben er echt super tevreden mee.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

Mooi om te zien dat je als fanboy dingen in perspectief kan zien :) Nog wat, als minpunt de prijs? Als je al jaren iPhone hebt gehad, die zijn een stuk duurder? Zit daar een redenatie achter?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Als je naar het highend segment kijkt is de prijs redelijk normaal:
  • Nexus 5: ~ ¤399, nieuw en gewoon heel erg goedkoop
  • Note 3: ~ ¤550, nieuw en erg snel, wel wat groter
  • iPhone 5: ~ ¤600, ouder en nog altijd prijzig
  • Lumia 1020: ~ ¤600, nieuw maar redelijk prijzig
  • iPhone 5S: ~ ¤690, nieuw maar zeer prijzig
Qua prijs valt hij dus midden tussen alle andere highend telefoons in.

Afgezien daarvan een prima review. Zoals hieronder al wordt aangegeven zouden wat extra dingen als accuduur en foto's van de camerakwaliteit een mooie toevoeging zijn aan de review.
Bij amazon.de is de LG G2 te kopen voor 440 euro. En dan is ie in een keer eens stuk interresanter!
Hey dankjewel voor jullie reacties! Het is mijn eerste review hier kan zijn dat het nog wat raw is :p.
@dbhuis , dat klopt, iPhones zijn van nature duur. Ik heb het van T-mobile voor 600,- :/
Op basis van jullie reacties zal ik een aantal dingen toevoegen!
Misschien is de batterijtijd (en dan vooral jouw ervaring) nog leuk om mee te nemen? Ik zie bijvoorbeeld dat de Z1 een 3000 mAh batterij heeft, maar bij de Tweakers test scoort hij niet zo goed als je van een dusdanig grote batterij mag verwachten, zeker omdat de Sony nog allerlei energiebesparende instellingen heeft (al zal de reviewer waarschijnlijk niet gebruikt hebben).
Leuke review , het leest lekker weg vind ik . Paar foto's zouden eventueel toegevoegd kunnen worden maar niet te veel.
Het enige waar ik echt mee zit met mijn Z1 is dat hij heel snel krast. Sony heeft het geniale idee gekregen om "anti shatter film" op de voor- en achterkant te doen. Je hebt dus de nadelen van zowel glas als plastic: Het krast EN het barst.

Op mijn Xperia Z had ik de folie eraf gehaald. Het probleem is dan dat het glas geen oleofobische laag heeft. Vingerafdrukken blijven dan heel goed zitten en zijn er ook niet zomaar meer af te vegen.
Dus ik moet een screenprotector over Sony's screenprotector plakken om die screenprotector te beschermen? Kom op zeg..

Gorilla glass krast nauwelijks tot niet. Dat is het voordeel van glas t.o.v. plastic. Het is dus vrij debiel om daar een wel krassende folie overheen te doen.
Over de screenprotector van Sony kan je nog een screenprotector overheen doen, en aangezien de screenprotector van Sony Shatterproof is maar niet Scratchproof, zou ik een krasvrije folie erover heen doen, dat heet logisch nadenken.
Logisch nadenken is geen screenprotector plakken over Gorilla Glass.
Het enige nut van het ding is om, als het scherm kapot gaat, de stukjes binnen te houden. Nogal waardeloos om daarvoor de krasbestendigheid van het toestel naar de knoppen te helpen.
@hjkv Wat je kan doen is natuurlijk een case kopen voor je Z1. Ik heb dezelfde dag nog een ROCK case gehaald en meteen ook een anti-fingerprint folie. Heb ook nog eens wat gelezen over een zogenaamde ZAGG shield. Militaire screen protector :)