Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X Review

BasNation 12 december 2013, laatste update op 13 december 2013, 6.396 views

Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X

Pluspunten

• Prestaties

Minpunten

• Lawaai!
  • Temperatuur
  • Lengte van de kaart
  • Voltage tweaking vereist Trixx
  • Geen software (geen gemis voor mij)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Oke, dit is geen uitgebreide review. Maar aangezien dit product populair lijkt te zijn zal ik kort even de belangrijkste punten aanstippen.

Dit is geen gaming performance review. Voor benchmarks zijn er meer dan zat 280X reviews te vinden die uitgebreider zijn dan ik zou kunnen doen.

Deze korte review zal dan ook alleen van toegevoegde waarde zijn voor mensen die deze specifieke 280X aan denken te schaffen!

===================

Hoewel de 280X enorm goed presteerd, een zeer nette prijs heeft (gehaald voor 250 incl. verzendkosten by MyCom) en er leuk uit ziet, valt al redelijk snel op dat het een echte stofzuiger is. De temperaturen lopen zeer sterk op. Nu ben ik absoluut geen serieuze miner, en heb ik deze kaart meer als all-rounder gekocht, maar het zit toch niet helemaal lekker.

Resultaten:
App: Assassin's Creed 4 - Black Flag:
Temp: 75-80, fluctueerd (uiteraard) (kamer = 20)
Fan: 50%-85% = irritant fluctuerend lawaai, met uitschieters (heb maar koptelefoon opgezet)

App: CGMiner (litecoin):
Perf: 730 kH/s, (-I 13 --thread-concurrency 8192 --lookup-gap 2 --gpu-engine 1050 --gpu-memclock 1500 -w 256 -g 2)
Temp: 85, stabiel (kamer = 20)
Fan: 98% (@3700rpm) = zeer veel lawaai

Overclocken heb ik nog niet geprobeerd, aangezien ik de temperaturen al zorgwekkend vind, en het lawaai niet kan aanhoren. Undervolten heb ik geprobeerd (met Sapphire Trixx), maar scheelde amper 1-2 graden (@1.15v).

Conclusie:
Zoek verder naar andere 280X met een fatsoenlijke koeler.

===================

Ik heb al wat nieuwe koelpasta besteld, om te zien of het wellicht een slechte warmeoverdracht betreft. Zodra deze binnen is zal ik de koeler eraf halen en kijken of het wat uit maakt.

Software:
Windows 8.1 x64
AMD Catalyst 13.11 bta 9.5
MSI Afterburner v3.0.0 beta 17
Trixx 4.6.0

Heb jij ook een Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X?

Ik herken mij hier niet in. Ik heb eens wat zitten rommelen met deze kaart en de koeler is op volle toeren inderdaad lawaaiig, maar tijdens het gamen komt hij daar nooit aan.

Ik draai met deze kaart Battlefield 4 op zeer hoge grafische instellingen. Bij mij komt de temperatuur niet hoger dan 70 graden en blijft de fan onder 50% capaciteit. Daarbij maakt hij dus niet noemenswaardig veel herrie.

Overigens is mijn ervaring dat de kaart van overclocken erg instabiel wordt. Hij draaide toen ik hem net had geinstalleerd permanent in zijn boost modus van 1,2 GHz en daarbij viel het spel om de haverklap uit. Bij een nog hogere klokfrequentie is spelen ronduit onmogelijk. Nu heb ik hem teruggeschroefd naar maximaal 900 MHz en nu heb ik nergens meer last van.
Ja, maar jij bent hem dus actief aan het underclocken. Hij draait normaal op 1020MHz. Boost heb ik sowieso uitgesckakeld staan. Althans... hij krijgt de kans niet eens.
Heb je wel genoeg airflow in je kast? Dit soort koelers gooien de warmte in de kast en vertrouwen op de casefans om de warmte af te voeren.
Het betreft een Antec 182 met 5 120mm fans. Dus zou geen probleem moeten zijn.
Dat zou inderdaad geen probleem moeten vormen. Ik hoop voor je dat het de koelpasta is, want 80C is inderdaad niet bepaald koel voor een 280X met non-reference koeler.
Ik heb dezelfde kaart en idle is die wel stil, maar bij full load lijkt het een stofzuiger :(
Is het niet mogelijk de twee fans te vervangen door stillere varianten?
Ik ben met dezelde kaart aan het mijnen en snap echt niet hoe jij aan die waarden komt, ik mijn 748khash/s met 1080/1500. Daarbij wordt de videokaart max75 graden met een fansnelheid van 65%.
Heb er zelf ook een tijdje battlefield 3 op gespeeld en daarbij werd de kaart max 60-65 graden met een fansnelheid van 40%.

Het is wel waar dat deze boven de 60-65% fansnelheid wel eerder aan de luide kant is.

[Reactie gewijzigd door thiemo seys op 13 december 2013 19:27]

Jammer dat je weer zoals iedereen meegaat in de gekte betreffende een videokaart, waarschijnlijk voor hetzelfde geld en beter een HD 7970 kunnen kopen wat maanden lang een top kaart is geweest.
Maar ja alle veranderingen zijn geen verbeteringen.
De beschikbaarheid van de 7xxx serie is minder en minder aan het worden. Dus het is niet meer dan logisch dat men kijkt naar de nieuwe generatie.

En aangezien deze kaart kennelijk populair is op de pricewatch, leek het me verstandig om er in ieder geval iets over te zeggen, zodat andere mensen wellicht beter geinformeerd zijn dan ikzelf was.
Het heeft toch niets met koelpasta te maken dacht ik zo, of je moet je kaart al uit elkaar gehaald hebben maar gezien je eerste mail heb je dat niet gedaan, ik heb zelf ook een I7 920 met een 7950 maar geen enkel probleem qua koeling.
Ten eerste gewoon Amd software gebruiken daar kan je alles mee instellen, je niet gek laten maken door die lijpen, die alleen maar bezig zijn om het bezig te zijn als begrijpt wat ik bedoel.
Wat een hoge temperaturen voor Assassins Creed. Ik heb dezelfde kaart en met BF4 (mag ik de vergelijking maken?) kom ik niet boven de 66 graden uit op Ultra. Behuizing heeft 1 frontfan en 1 rearfan. Probeer dat eens? Meer fans plaatsen wil niet altijd zeggen dat je dan betere koelresultaten behaald. Daarnaast kan ik met totaal niet vinden in de herrie (stofzuiger) geluiden die jij omschrijft, ding is hartstikke stil...Misschien heb je een maandag-ochtend modelletje?