Specificaties Tower, 9 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF Stacker 935 Window Review

BlueFireGaming 12 december 2013, laatste update op 6 februari 2017, 515 views

Cooler Master HAF Stacker 935 Window

Het concept is heel goed bedacht, maar misschien niet even goed uitgewerkt op alle punten. Het concept zelf mag naar mijn mening ook uitgebreid worden met meer producten in de lijn. Het grote nadeel is dat, ondanks dat het "HAF (High AirFlow)" mee heeft gekregen, de standaard koeling mager is.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Mooi strak ontwerp
  • Veel koelingsmogelijkheden
  • Makkelijk in te bouwen

Minpunten

• Aantal aanwezige fans is nogal mager
  • Extra delen (naast Mid-Tower en Mini-ITX) zou fijn zijn

NOTE: Helaas zijn foto's van de behuizing met alles ingebouwd uiteindelijk niet mogelijk. Excuses!

De Cooler Master HAF Stacker serie is een nieuwe serie behuizingen van Cooler Master die door hun ook wel "Mod-Tower cases" worden genoemd.
De serie bestaat uit een Mid-Tower case en twee Mini-ITX cases die samen te combineren zijn. In deze review ga ik in op de standaard Full-Tower combinatie die te koop is, de Cooler Master HAF Stacker 935. Dit is een combinatie van de HAF Stacker 925 Mid-Tower behuizing en de HAF Stacker 915R Mini-ITX behuizing.
Een aantal features zijn o.a. (van de Cooler Master site):
  • ‘s Werelds eerste “mod-tower”met staple functionaliteit voor ongelimiteerde mogelijkheden;
  • Combineer met een xtra 915F of 915R voor een dual/triple systeem voor het makkelijk toevoegen van waterkoeling en storage mogelijkheden;
  • Luchtinlaten zijn voorzien van stoffilters die makkelijk uitneembaar zijn;
  • Goed doordacht design voor meer flexabiliteit en een gemakkelijke installatie;
  • Uitbreidbare storage door de mogelijkheid driver cages uit te wisselen tussen de behuizingen;
  • Getinte window versie;
  • Modulaire I/O functionaliteit voor future-proof connectiviteit.
Voor een volledige lijst met features, zie de productpagina op de Cooler Master website.

Intro
De nieuwe HAF Stacker behuizingen zijn een speciale toevoeging aan de welbekende High AirFlow (HAF) serie van Cooler Master, die bekend staan om hun, de naam verraad het al, goede airflow. De serie bestaat uit een aantal HAF Stacker producten:
  • De Mid-Tower 925;
  • De Mini-ITX 915. Hier zijn twee varianten van, de 915R en de 915F*;
  • De Full-Tower 935. Dit is een combinatie van de 925 en 915R;
  • De "Ultra-Tower" 945. Dit is een 935 met nog een extra 915 (F of R);
  • De Full-Tower 915³. Dit zijn in principe 3, op elkaar gestapelde, 915's.
*De F en R duiden op de positie van de (ATX) voeding en daardoor ook voor de indeling van de behuizing. De 915F heeft plek voor de voeding aan de voorkant, de 915R aan de achterkant.

Niet alle producten zijn (op het moment van schrijven, 12 december 2013) niet te koop. De enige behuizingen die tot nu toe te koop zijn, zijn de HAF Stacker 935 en 915F/R.
Zelf heb ik een combinatie van de 935 en 915R. In deze review ga ik in op mijn ervaringen met ze, en ik zal beide behuizingen behandelen in deze review. Een specifieke review voor de 915(R) komt binnenkort online...

Verpakking
De verpakking van zowel de HAF Stacker 935 als de 915(R) zijn simpel, maar alsnog mooi. Ze hebben een strak, zwart uiterlijk met op de voorkant een aantal features/bijzonderheden en een wat uitgebreidere omschrijving en uitleg op de achterkant. Verder valt er weinig meer over te zeggen, behalve het standaard "de behuizing zit stevig ingepakt in de doos" enzovoorts.

De voorkant van de verpakking (boven) en de achterkant van de verpakking (onder) van de 935

De voorkant van de verpakking (boven) en de achterkant van de verpakking (onder) van de 915R

Het "Mod-Tower" Concept
Het idee achter deze HAF Stacker serie van Cooler Master is dat men een behuizing kan kopen die makkelijk modbaar is, meer opbouw mogelijkheden heeft en zelfs gebruikt kan worden voor meerdere PC's in één behuizing. Denk bij dit laatste aan een gaming PC in de Mid-Tower case en tegelijkertijd een server in de Mini-ITX case die er boven of onder kan.
Wat toch het meest interessante ding hiervan is is toch wel de mogelijkheden om je behuizing op te bouwen. Zo heb ik mijn PC in het Mid-Tower gedeelte gebouwd, maar ik ga nog proberen om de voeding weg te werken in het Mini-ITX deel, wat ik daar onder heb zitten. Dit is dan één van de mogelijkheden, maar om er nog een aantal te noemen: Je kan mijn systeem nemen en er nog een Mini-ITX deel boven of onder zetten, twee losse setjes maken met het Mid-Tower deel en twee Mini-ITX delen opgestapeld en zo kan je nog wel even doorgaan. In principe zijn de mogelijkheden oneindig, zoals ze dat altijd zo mooi zeggen.

Het "Stacken" is een uitgebreid concept wat verrassend simpel en goed werkt. Neem bijvoorbeeld het Mid-Tower deel: onderop zitten twee rails (zie de bovenste afbeelding hieronder) met rubberen poten erop. Die kunnen eraf geschoven worden nadat je een aantal schroeven hebt verwijdert (zie de onderste afbeeldingen hieronder). Stel, je wil er een Mini-ITX deel onder zetten, dan schroef je weer een aantal schroefjes los aan de bovenkant van dat deel, schuif je er de bovenkant af en schuif het grotere deel er boven op. Een aantal schroefjes erin zetten en je hebt weer een nieuwe combinatie gemaakt.

Een van de rails die onder de behuizingen zit (boven) en het systeem waarmee twee delen aan elkaar zitten (onder)

Ontwerp, Bouwkwaliteit & Inbouwmogelijkheden
Zelf ben ik een groot fan van strakke ontwerpen, maar de ontwerpen van de HAF behuizingen van Cooler Master mogen er ook wel wezen. Het is allemaal strak en redelijk simpel, maar dat is ook wel een van de strakke punten. In eerste instantie had ik voor mijn originele PC behuizing gekozen voor een Zalman Z11 Plus, eigenlijk juist vanwege de details en toeters en bellen. Ik ben daar alleen wel een beetje op terug gekomen. De wat simpelere, niet zo flashy behuizingen vind ik steeds mooier en deze HAF Stacker serie past daar mooi in.
Ik ben vooral fan van het getinte raam en het gaas. Ik vind het altijd leuk om in mijn PC te kijken naar mijn mooie hardware (:P), en het gaas is meteen ook wat beter voor de airflow.

De bouwkwaliteit kan ik redelijk kort over zijn: het is, zoals toch wel gewend van Cooler Master, weer op en top. Ik heb tot nu toe nog nooit last gehad van slechte bouwkwaliteit in Cooler Master producten en daar is deze serie geen uitzondering op. De gebruikte combinatie van staal en een soort plastic is zeer stevig en zoals het er uit ziet gaat het ook wel een tijdje mee.

Er zitten standaard 2 fans in, een 180mm voor en een 120mm achter. Verder is er nog ruimte voor:
  • Bovenkant: 2x 120 fan. Dit kan zowel aan de bovenkant van het Mid-Tower deel als het Mini-ITX deel;
  • Voorkant: 2x 120mm fan en 1x 92mm fan (geïnstalleerd in 915R);
  • Achterkant: 1x 140/120mm fan (standaard 140mm geïnstalleerd in 925) en 1x 92mm (geïnstalleerd in 915F);
  • Zijkant: 3x 120mm fan in de 915F/R (of 4x 140mm). Ook zit er een 200mm fan geïnstalleerd in de HAF-935-KKN1);
  • Onderkant: niets;
Er is dus genoeg ruimte voor het inbouwen van fans. Verder zit er nog bij zo goed als alle fans nog een goede stoffilter. Helaas vind ik het aantal fans dat standaard geïnstalleerd is aardig tegenvallen. Voor een serie die bekend staat om een goede airflow, en wat ook zeker mogelijk is met deze behuizing, vind ik 2 (of 3 als je de 915F/R meetelt) standaard geïnstalleerd fans een beetje tegenvallen. Vooral het feit dat er geen fans aan de voorkant van het Mid-Tower deel zitten vind ik toch wel raar.

De complete 935 behuizing (boven) en een close-up van het raam en de afwerking aan de voorkant (onder)

Een HAF Stacker 915R. Het ontwerp is hetzelfde als de 915F, het enige verschil is aan de binnenkant.

Inbouwgemak
Het inbouwen van mijn PC ging redelijk vlekkeloos, alleen ik had wat probleempjes met het wegwerken van de kabels, zoals ik dat altijd heb. Vanwege mijn voeding die nogal dikke kabels heeft voor het moederbord is het nogal lastig om die goed weg te werken, maar als ik mijn voeding in het Mini-ITX deel heb gebouwd (dat ga ik rond Kerst doen) moet dat een stuk beter zijn denk ik.
Ruimte voor alles is er meer dan genoeg en het inbouwen is gemakkelijk. Voor grote waterkoelingssystemen is deze behuizing zo te zien ook zeer geschikt omdat er grote gaten zitten tussen het Mid-Tower en het Mini-ITX deel (zie de foto hieronder). Ook is er genoeg ruimte voor een radiator in de behuizing (er kunnen bijvoorbeeld 360mm radiatoren in het Mini-ITX deel!), maar je kan natuurlijk ook het Mini-ITX deel gebruiken voor het koelen en "wegwerken" van je harde schijven. Zo kan je het grotere deel van je PC denk ik beter koelen, en is het wat netter allemaal (hoop ik).

Zelf wil ik eerst nog de voeding in het Mini-ITX deel zetten, nog wat kleine dingen toevoegen/aanpassen en dan zal ik wel een aantal goede foto's maken van het eindresultaat.

Close-up van één van de gaten tussen twee delen. Hier kunnen bijvoorbeeld waterkoeling buizen of kabels doorheen.

Daar onder staat de binnenkant van respectievelijk de 915R en de 925.

Koelingsmogelijkheden
De koeling en de geluidsproductie zijn redelijk lastig om een goede beoordeling te geven. Ten eerste is er de vraag "Wanneer is de koeling of geluidproductie goed of juist niet goed genoeg?" en ik moet ook bedenken of ik mijn beoordeling ga baseren op de aanwezige koeling, of de mogelijkheden daarvan. Ik kies voor het laatste, maar ik zal eerst nog wel even zeer kort op het eerste ingaan.

Aanwezige koeling
Over de aanwezige koeling kan ik eigenlijk niet echt uitgebreid zijn, maar alleen kort: dit is, zeker voor een "High AirFlow" serie, zeer mager. Twee standaard geïnstalleerde fans is gewoon te weinig. Het rare is ook nog dat er maar één (?!) fan aanwezig is in het hele Mid-Tower gedeelte, en dat is niet eens aan de voorkant.

Mogelijke koeling
Als er wordt gekeken naar de mogelijke koeling, is het een compleet ander verhaal dan bij de aanwezige koeling. De koelingsmogelijkheden zijn zeer uitgebreid en divers. Van simpele luchtkoeling tot complete custom waterkoeling, het is allemaal mogelijk. Dat is meteen het grote voordeel van dit Mod-Tower concept: je kan de één of meerdere Mini-ITX delen gebruiken om je radiator, pomp, reservoir etc. weg te werken. Daar zijn ze heel erg geschikt voor.
Zelf heb ik een kant-en-klare waterkoeler voor mijn CPU en luchtkoeling voor de rest. Dit is nog redelijk simpel, maar het is makkelijk en goed te upgraden.

Naar mijn mening is de mogelijke koeling belangrijker dan de aanwezige koeling, want als je geen ruimte hebt om je koeling te verbeteren door midden van een waterkoeling set vind ik dat toch wel een groot nadeel. Nu is het misschien raar dat ik de koeling alsnog vijf van de vijf sterren heb gegeven, maar dat is puur vanwege de mogelijkheden. Die zijn gewoon heel erg goed naar mijn mening, en de potentiële koeling is dus heel goed. Wel heb ik de beoordeling van de prijs wel wat naar beneden gehaald, omdat je naast deze behuizing eigenlijk gewoon meteen wat extra casefans moet kopen. Als je dat doet het je een heel erg goed koelend systeem.

Het gaas dat aan de voorkant zit (en een stoffilter daar achter) zorgt voor een goede (mogelijke) airflow

Allereerst wil ik zeggen dat het idee van de Mod-Tower case goed is en dat het ook behoorlijk goed is uitgewerkt door Cooler Master. Het concept heeft wel zo z'n voor- en nadelen, maar je kan niet alles hebben zullen we dan maar zeggen. Wat wel een groot nadeel is, is de aanwezige koeling. Die is gewoon mager, wat zeker tegenvalt omdat het een behuizing uit de High AirFlow (HAF) serie is. Wat Cooler Master hier dacht zou ik zo niet weten, maar er zal misschien wel een goede reden achter zitten. De mogelijke koeling is daarentegen zeer goed, met meer dan genoeg ruimte voor custom waterkoeling of gewoon "simpele" luchtkoeling.
De bouwkwaliteit, het ontwerp en de inbouwmogelijkheden zijn goed zoals we toch onderhand wel kennen van Cooler Master (althans, dat vind ik). Wat ik nog wel hoop is dat er wat meer variaties komen in de serie met meer producten. Je kan met een Mid-Tower en twee Mini-ITX delen wel een boel goede combinaties te maken, maar als er nog een aantal andere formaten of soorten delen bij zouden komen zou het helemaal compleet zijn. Als ze bij Cooler Master door blijven gaan met het ontwikkelen van extra's voor deze serie, maar zonder dat er weer een compleet nieuwe set moet worden gekocht zou dit toch wel een hele goede (sub)serie kunnen gaan worden. Zeker als de prijs misschien nog een tikkeltje zou kunnen dalen (dat is natuurlijk altijd fijn).

Dit brengt mij tot de belangrijke vraag van "Is hij het geld waard?"
Voor een prijs van ongeveer ¤150 heb je een Cooler Master HAF Stacker 935 set, met daarin een 925 en 915R, maar als je dan kijkt naar de concurrentie in die prijsklasse is deze behuizing wel een beetje in het nadeel. Vooral het feit dat je eigenlijk meteen extra casefans moet kopen is een nadeel. Als Cooler Master wat meer standaard casefans had ingebouwd zou dit een hele goede kandidaat zijn geweest...
Heb je nog wat goede casefans liggen van een oude behuizing of iets dergelijks en zou je die in deze behuizing willen zeggen, dan zou ik zeggen ga je gang. Dan is dit een hele goede keus naar mijn mening.

Hopelijk heb ik jullie hierbij een beetje kunnen informeren over mijn ervaringen met de Cooler Master HAF Stacker 935 (en 915R). Als jullie nog op- of aanmerkingen hebben (of vragen) zie ik ze graag voorbij komen!

Heb jij ook een Cooler Master HAF Stacker 935 Window?