Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 27EA83R-D Zwart Review

Angilo 12 december 2013, 2.088 views

LG 27EA83R-D Zwart

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Hoogwaardig kwaliteit
  • Zeer compleet

Minpunten

• Losse adapter ipv kabel

Na lang wrikken en wegen heb ik besloten de LG 27EA83R-D Zwart te bestellen.
De strijd ging tussen de LG 27EA83R-D Zwart en de Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart. De Dell is een stuk goedkoper maar heeft flinke ghosting en erg veel backlight bleeding (in ieder geval de monitoren die ik in het echt gezien heb). Dit heeft mij doen besluiten voor de LG te gaan.

Uitpakken en aansluiten
In de doos vind je een display port kabel, een adapter, een adapter houder, een dvi kabel en een usb 3.0 (a/b) kabel. De monitor stang zet je in de voet en draai je aan de onderkant vast, dat is zo gebeurd. Ik heb de monitor via HDMI aangesloten op mijn Asus N56VZ laptop. Ik had verwacht dat de resolutie 1920x1080 zou zijn, maar de monitor stond direct op 2560x1440 ingesteld.

Materiaal & bouwkwaliteit
De monitor is stevig en opgebouwd uit mooie materialen, de voorkant en voet lijkt van geborsteld staal. Volgens mij is het gebruikte materiaal plastic, maar het geeft je wel het gevoel van luxe. Zelfs de achterkant ziet er goed uit, een mooi patroon en geeft je ook weer het gevoel van luxe. Klinkt raar, maar voor mij best belangrijk aangezien ik een vrij bureau heb en als iemand binnen loopt je direct de achterkant van de monitor ziet.

Beeld
Wow, prachtig beeld. Zelfs mijn vriendin was direct overtuigd van de beeldkwaliteit (nog niet helemaal dat het ook 579 euro waard was...). Ik heb het vergeleken met het scherm van de Asus N56VZ, wat ik al een fantastisch beeld vond hebben. Foto's kun je in de bijlage vinden.

Achtergrond Asus N56VZ #1

Achtergrond monitor #1

Achtergrond Asus N56VZ #2

Achtergrond monitor #2

Achtergrond Asus N56VZ #3

Achtergrond monitor #3
Backlight bleeding is niet te zien, ik heb een HTML pagina gevuld met zwart, zo donker mogelijk gemaakt in de kamer (deken over de monitor) en gekeken naar de zwarte kleur. Ik heb hier een foto van gemaakt, maar daar was het alsnog te licht voor.

Ghosting valt niet op, maar is wel aanwezig tijdens het spelen van een FPS. Absoluut niet storend en het valt niet eens op, maar het is geen Benq XL2420t.

Mocht je vragen hebben, of wil je nog iets zien, vraag het!

• Asus N56VZ Laptop

Heb jij ook een LG 27EA83R-D Zwart?

Om één of andere reden zijn de foto's niet zichtbaar. Ik heb ze wel geüploaded.
Leuke review, plaatjes moeten tussen [IMG]
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ

Dankje. Ik had foto's aan de review toegevoegd, maar dat lijkt niet te werken.
Ik kan helaas een minder positief verhaal vertellen. Ik heb deze monitor enkele dagen gehad en teruggestuurd. Enorm veel blacklight bleeding. Er zat net een lamp in de hoek van het scherm. Zo erg dat mijn oude monitoren van Samsung (19 Inch) en Iiyama (24 Inch) een veel beter beeld geven. Bovendien hing er over het hele scherm een felle witte schijn tenzij je er recht voor zit. En het beeld is bovendien zo helder dat het al na korte tijd pijn doet aan de ogen. Op een ander form heb ik deze opmerking ook gelezen en het klopt inderdaad. Afstellen kan maar als je dan een film of naar foto's wenst te kijken kan je terug aan de instellingen gaan prutsen. Heb ik een slechte monitor gekregen ? Misschien, maar met mijn ervaringen kan ik niet echt positief zijn over deze LG. Zeker niet als deze 599 Euro kostte.
Dit zijn standaard geen slechte schermen, ik heb er één sinds begin november (Aanschafprijs 549E). De helderheid heb ik inderdaad ook minder gezet, anders is het erg fel.

In vergelijking met de monitor (Samsung P2450) waarvoor deze in de plaats gekomen is het beeld veel mooier, de kleuren springen er echt uit. Er staat er nog eens naast en beeld daarop is echt minder mooi.

Gamen gaat ook goed, geen idee of er ghosting is. Het beeld is er ten opzichte van de vorige monitor enorm op vooruit gegaan. Films kijken en natuurlijk ook "computeren" gaat prima, zoveel meer ruimte op de desktop dan 1920x1080.

Ben er tot nu toe dus erg tevreden mee.
Ik ben zo blij dat ik een paar jaar geleden een Samsung Syncmaster heb aangeschaft bij Informatique, met de resoluties van 1920 bij 1200 op 60 MHz, ...
WOW! 60.000Hz!!! Dat moet inderdaad een top beeld geven tijdens het gamen!