Ozone Strato Evo Review

Foritain 11 december 2013, laatste update op 20 april 2017, 2.164 views

Ozone Strato Evo

Lang plezier van gehad. Prima headset voor niet gek veel geld.

Pluspunten

• Extreem comfortabel
  • Goede afwerking / kwaliteit
  • Uitstekende game-prestaties
  • Prima all-round prestaties
  • Goed 5.1 gevoel
  • Niet duur voor wat je krijgt
  • Extra earpads inclusief
  • Flink wat instellingen in de software

Minpunten

• Eigenlijk weinig negatiefs op aan te merken. Beter bestaat vast, maar ik heb dat voor deze prijs nog niet kunnen vinden.

Features Score: 4

Software
In de Praktijk
Microfoon

pricewatch: Ozone Strato Evo

Wederom tijd voor een reviewtje! Zoals je misschien is opgevallen in de eerdere reviews is dat wij een heel lief klein manneke erbij in huis hebben, welke soms op een onoplettend moment iets te hard iets van papa’s bureau af gooit... Resultaat: ik zocht een nieuwe headset.

Nu was de vorige vrij aan de prijs (150 euro+), en gezien de verwachte levensduur zocht ik een leuke headset van rond de 50-60 euro, die wel aan een aantal eisen voldeed. Allereerst wilde ik (voor gamen) toch wel graag een 5.1 headset, daarnaast vind ik het ook belangrijk dat de headset goed over de oren valt, om gedurende langere game-sessies toch comfortabel te blijven zitten.

Ondanks dat ik nog niet bekend was met het merk Ozone, had ik die naam onlangs toevallig in positieve zin horen vallen, en besloot ik de Ozone Strato Evo een kans te geven. Met een prijs van 58 euro viel deze binnen het budget, en leek hij ook aan mijn andere eisen te voldoen.

Ik stapte over vanaf een Sennheiser PC360, een prima headset van een hele andere prijsklasse, maar ik wilde het iets redelijker voor het budget houden. Daarvoor had ik gedurende 1 maand een Creative Fatal1ty headset, waar ik gewoon niet blij mee was vanwege het draagcomfort. Daarnaast heb ik af en toe gebruik gemaakt van verschillende Logitech en Microsoft headsetjes tussen de 30 en 70 euro, en ondanks dat het niet verkeerd was, hoopte ik eigenlijk een betere game-headset ervaring binnen te halen met de Ozone.

Specificaties

Specificaties van de website van Ozone:

Het is een USB headset dus geen zorgen wat betreft huidige geluidskaart. 3 meter kabel is m.i. meer dan voldoende. En het is uiteraard fijn dat de microfoon aan/uit geschakeld kan worden. Drivers komen op een CD maar zijn ook van de website eenvoudig te downloaden (gelukkig geen onzin als registratie of serienummers o.i.d.)

Het uitpakken

De Ozone Strato Evo komt in een aardig oogend doosje aan. Valt niet veel over te zeggen, maar mocht het een cadeautje zijn (het is tenslotte bijna kerst) is het natuurlijk fijn dat het er een beetje leuk uit ziet. Helaas was mijn doos wat stoffig, maar het product zat er gelukkig keurig en veilig in.

Wat wel op de website stond, maar waar ik niet eens op had gelet, is dat je een extra set oortjes erbij krijgt. Standaard zit het (nep?)leer er op, maar je kan ze eventueel wisselen met de stoffen oortjes, of deze gebruiken wanneer je de eerste set verslijt. Gelukkig voelen ze beide prima aan, dus ik verwacht op korte termijn geen problemen. Verder krijg je een driver-cd, een korte handleiding, en uiteraard de bekabelde headset met in-line controlgevalletje.

De inhoud van de verpakking.

Wat direct goed op valt bij het vastpakken van de headset is de materiaalkeuze. Geen van dat goedkope harde plastic, maar soft-touch kunststof, wat natuurlijk veel fijner aan voelt en het een wat luxere uitstraling geeft. In de hand voelt het al voldoende flexibel en comfortabel aan, dus het beloofd best wat goeds voor een fijne toepassing voor verschillende hoofden. Uiteraard zal je ook op de foto’s opvallen dat deze headset er gewoon in zijn geheel erg goed uit ziet, en gelukkig voelt hij minstens even degelijk als hij oogt.

De earpads zijn een mooi maatje, vallen op mijn (toch niet-kleine) oren er (net) netjes over heen, en voelen prima van kwaliteit, en vooral lekker comfortabel aan. De rode binnenkant oogt wellicht wat eenvoudig, maar is ook lekker zacht en soepel. Wederom pluspuntjes.

De in-line control is wederom van dat soft-touch materiaal, voelt prima, oogt prima, en geeft direct lekker wat opties om mee te spelen. Wellicht op de foto wat lastig te zien, maar je kan met de 6 knoppen daar direct het geluid goed aanpassen. Je hebt wat betreft fysieke knoppen: Volume, Front, Rear, Centre, Sub, en de mic aan/uit schakelaar binnen handbereik. Het lijntje in het midden is overigens een rood ledje wanneer de headset aangesloten is.

De microfoon ziet er ook prima uit, en heeft ook een rood ledje er in, om aan te geven wanneer hij aan/uit staat, wel zo handig. De microfoon-stengel (hoe heet zo’n ding eigenlijk?) is erg flexibel en kan ik verschillende bochten worden gedraaid. In eerste instantie voelde opvallend flexibel aan, maar gelukkig bleek in de praktijk dat hij niet wiebelt of iets dergelijks tijdens het bewegen van je hoofd, dus totaal geen punt. Uiteraard kan je de microfoon ook geheel omhoog (langs de headset) draaien als je er geen gebruik van maakt, echter is hij (tot zover ik kan zien) niet geheel afneembaar.

Wellicht voor sommige mobiele-gamers handig, de headset klapt toch redelijk eenvoudig in, om wat draagbaarder te zijn. Helaas krijg je geen draagtasje of iets dergelijks bij voor LAN-parties. (Anderzijds, de hoesjes die ik dusver gekregen heb zijn allemaal in een oude doos verdwenen.)

De Ozone Strato Evo ingeklapt.

Al met al was ik best onder de indruk bij het open maken. Alles voelt kwalitatief in orde, en comfortabel aan, en ik kon nog geen minpunten ontdekken. Uiteraard mag een foto van de kleine niet ontbreken, en het lijkt er op dat de Strato Evo allerminst een plezierige headset is (Of er kwam iets geks voorbij in de Veronica Top 1000?)

Direct een grote lach met de headset op!

Software

Bij een USB headset is de meegeleverde software toch wel even handig (althans, lijkt mij). De software installeert vlot, maar deed mij echter wel even terug denken aan het verleden wat betreft looks.

Wat betreft functionaliteit maakt hij het echter geheel goed, en gelukkig kijk je niet zo vaak naar de software. Zoals je op de foto kunt zien kan je een flink aantal zaken instellen, en ook de individuele volumes van de verschillende speakers. Ik zag de noodzaak echter niet, maar het kan wellicht soms fijn zijn.

(thumbnails:)
http://tweakers.net/ext/f/5VPnrJLZKeRPUFbLaqyxXNVX/medium.png http://tweakers.net/ext/f/SdoqCPS81TEXalQNNHTRwZXu/medium.png http://tweakers.net/ext/f/jfz4CnqH8yJv5LMSo34jsehV/medium.png

De individuele effecten die je kan instellen lopen flink uit een, sommige klinken welliswaar wat absurd, maar de verschillen zijn goed hoorbaar, en ik twijfel er niet aan dat er voldoende settings zijn voor individuele gebruikers om het geluid te vinden wat zij persoonlijk het meest op prijs stellen. Mijn setting zie je in het plaatje terug, een kleine aanpassing van de default, maar klonk voor mij althans net even beter.

Voor karaoke liefhebbers zit er een instelling in, maar met mijn zangtalent ga ik daar niet aan beginnen.

In de Praktijk

Na enige tijd denken over een goede testmethode om eerlijke vergelijkingen te maken, kwam ik tot de conclusie dat dit voor een eindgebruiker gewoon heel moeilijk is. Hoe iets klinkt blijft grotendeels subjectief, maar lijkt mij realistisch dat in grote lijnen goede of slechte kwaliteit toch direct op zou vallen. Daarnaast heb ik besloten om niet alleen mijzelf, maar ook mijn vrouw de headset te laten gebruiken, en gelukkig kwamen wij tot dezelfde conclusies.

Allereerst hebben wij beide een flink stuk naar de Veronica Top 1000 zitten luisteren, het leuke daar van is uiteraard dat je veel verschillende soorten muziek voorbij krijgt. De muziek klinkt over de hele linie gewoon in orde. Uiteraard was ik met de vele malen duurdere Sennheiser wat verwend, en het moge duidelijk zijn dat er absoluut een merkbaar kwaliteitsverschil zit tussen de Senn en de Ozone als het op muziek aan komt, maar je betaald echt flink voor dat verschil. Echter de muziek komt gewoon prima over, zeker als je het dan vergelijkt met bijvoorbeeld de Creative (was welliswaar weer iets goedkoper) is de Ozone die paar euro extra zeker waard. Persoonlijk mag voor mij de bass wat meer aanwezig zijn, maar mijn echtgenote vond hem gewoon prima in orde. Tijdens het gamen kwam de bass juist weer opvallend (positief) naar voren nadat in CoD een granaat naast mij af ging: mn oren trilden aardig na. Dus wellicht moet ik gewoon nog wat sleutelen aan de instellingen; zoals eerder genoemd kan je met de software nog flink aan de slag om de instellingen naar wens te krijgen.

Wanneer je de headset gebruikt om een film te kijken gaat eigenlijk hetzelfde op als voor muziek. Het is all-round gewoon prima (Ik heb o.a. stukken van grote blockbusters beluisterd). Er valt weinig over te klagen. Soms voelt het alsof er iets van diepte mist bij echte knal-scenes, waarbij met een flinke speakerset het geluid je buren wakker houdt. Maar wanneer je dan weer de prijs in overweging neemt, en het feit dat het gewoon een comfortabele luister-ervaring is, zal je mij zeker niet horen klagen over het resultaat. 5.1 effect is merkbaar, en zowel stemmen, muziek als effecten komen goed en duidelijk door.

Bij het gamen kwam de headset echt goed tot zijn recht. Hebben beide een flink stuk Call of Duty Ghosts zitten spelen (leuke game overigens), en de headset zorgde voor een leuke speelervaring. De 5.1 ervaring is duidelijk daar, oftewel het gevoel van posities van de tegenstanders e.d. werd goed overgebracht. We hadden de game al op een leuke speakerset gespeeld, en het geluid kwam aardig overeen. De headset dempt geluiden van buitenaf ook erg goed (was goed te merken gezien de speler de ander totaal niet meer hoorde ;) ), en lekt ook niet veel geluid naar buiten. Niet geheel onverwacht gezien de gesloten constructie van de headset.

Uiteraard ook nog wat andere games getest, ACIII en Terraria (toppunt van geluid natuurlijk!), en al het geluid was gewoon zeer prima te noemen. Wat op viel in zowel CoD als ACIII is dat de stemmen van characters opvallend helder waren, ik weet niet of dat door de 5.1/stemmen-via-center afstelling komt of door de headset zelf, maar tijdens gamen op mijn stereo headsets of speakers had ik nog wel eens het probleem dat andere game-geluiden het verstaan van stemmen nog wel eens lastig maakte, en daar heb ik nu geen last meer van. Toch wel fijn.

Wat verder opvalt, ook met de muziek (waar het misschien niet interessant is), is het ruimtegevoel dat de headset creeert. Het is wellicht wat lastig in woorden te zeggen, maar het voelt eerder alsof je in een kamer omringd door speakers zit, dan dat je oordopjes in je oren hebt. Zeker tijdens het gamen kon ik dat erg waarderen; het geeft het gevoel dat de zaken echt om je heen gebeuren, in plaats van in je oren.

Oftewel muziek in orde, gamen uitstekend, en dan blijft natuurlijk iets heel belangrijks over: Comfort. De headset nu iets van een weekje in huis, en enkele malen lange tijd op gehad. Hij zit echt erg comfortabel. Ik zou normaliter graag een beetje geluidskwaliteit inleveren ten gunste van het comfort, maar de Strato Evo zit gewoon erg lekker, ook met een lange game-sessie, en doet wat dat betreft niet onder aan welke andere headset ik tot nu toe heb kunnen proberen. Dit geldt uiteraard voor ons beide, met toch 2 flink verschillende koppies. Oftewel ik heb er vertrouwen in dat Ozone gewoon goed heeft nagedacht over het draagcomfort.

Verder vind ik het belangrijk te vermelden dat wij beide niets van ruis, gekraak, of iets dergelijks hebben kunnen waarnemen tijdens welke activiteit dan ook. En dat komt toch bij veel headsets snel een beetje voor. Nogmaals pluspuntjes dus, gezien zelfs wanneer je wil discussieren over geluidskwaliteit te opzichte van alternatieven, je gewoon een flink fijnere gebruikerservaring hebt als het geluid in ieder geval helder en storing-vrij is.

Toch nog even een foto'tje,

Microfoon

Nadat wij onszelf flink hebben toegezongen in de geluidsrecorder kunnen wij hier kort over zijn met 2 conclusies: 1) Microfoon is gewoon prima, 2) Ik kan nog altijd niet zingen.

Geen ruis of gekraak, gewoon prima helder geluid, en dat is m.i. het belangrijkste. Pure geluidskwaliteit merk je uiteraard wel verschillen met echte high-end microfoons, maar voor de prijs vind ik hem zeker niet verkeerd. Tijdens wat skypen heen en weer waren wij beide tevreden, en ook de team-maten of tegenstanders tijdens het gamen zullen geen problemen hebben je te verstaan, of last hebben van ruis of allerlij achtergrondgeluiden.

Kon het niet laten toch nog 1tje van die kleine in de review te verwerken. Vind het een mooie headset, maar ons model maakt hem toch nog net even mooier.

Nog een close-up'je, vind het gewoon een mooi ding.

Voor ons was de Ozone Strato Evo een kleine gok, waar ik in het verleden denk ik iets te snel naar een bekend merk heb gegrepen. De keuze voor de Ozone heeft voor mij echter heel goed uitgepakt. Het product ziet er mooi uit (niets ziet er cheapie uit), voelt goed aan, en lijkt op alle fronten allerminst degelijk.

Als pure muziek-headset is hij in orde, maar denk ik dat hij redelijke concurrentie heeft in de stereo headset categorie voor gebruikers die er niet mee gaan gamen, maar het betreft dan ook een game-headset. Juist als echte game-headset is hij voor mij gewoon top, en ben ik er erg blij mee. Shooters en andere games komen goed tot hun recht, en dat is toch wat je in zo'n product zoekt? Wil niet zeggen dat er geen betere geluidskwaliteit te vinden is, maar ik heb mijn twijfels of je dat gaat vinden in deze prijsklasse. Wat de software betreft krijg je voldoende opties om het geluid naar wens aan te passen, de 5.1 ervaring was zeker prima en de in-line bediening is ook nog eens uitstekend. Daarbij is de headset ook nog eens extreem comfortabel, en vooral tijdens de lange sessies bleef dat het geval. Vooral dat comfort vind ik cruciaal voor de beoordeling.

Tel je dat allemaal bij elkaar op, dan is dit voor mij gewoon een blijvertje, en ben ik dus tot nu toe erg tevreden met mijn nieuwe headset. Als je voor niet gek veel geld toch een leuke game headset zoekt, die goed klinkt en vooral lekker zit, kan ik de Ozone Strato Evo met vertrouwen aanraden.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

edit 12-12: Had wel al film fragmenten beluisterd, maar was de vernoeming in de review geheel vergeten, dus even een kleine aanpassing.

Heb jij ook een Ozone Strato Evo?

Erg mooie review! Heb hem met plezier gelezen, met name omdat ik nog een relatief simpel maar goeie headset zoek voor m'n vriendin (Die af en toe een gamepje meedoet). Overigens heb ik zelf de Plantronics GameCom 780 7.1 (Link: Hier), weet niet of die ook had overwogen in het rijtje van headset keuzes, maar ik ben er zelf tevreden over. Misschien dat ik deze overweeg als eventueel kerstkado'tje voor de dame ;) Nogmaals top!
Ik had ooit eens (flink wat jaren geleden) een Plantronics headset gekocht, en deze zat niet comfortabel op de oren, klonk niet bijzonder (had toen ook al sennheisers voor muziek) en had veel van dat glimmende plastic. Doet uiteraard niets af aan de GameCom 780 of andere nieuwere modellen, welke wellicht prima zijn, maar die ervaring heeft mij een beetje van dat merk afgehouden, en dus ben ik elders gaan kijken.

Ik kan op dit moment helaas de vergelijking tussen de Ozone en die niet maken, ik weet dat het een populair merk is, dus wellicht dat ik in de omgeving iemand kan vinden om ze een keer naast elkaar te houden.

En uiteraard dank voor je reactie. Mijn dame is in ieder geval erg blij met de nieuwe headset (en kan niet wachten om CoD uit te spelen met dat ding :P), hoop dat jouw ervaringen overeen zullen komen. Mocht je er voor gaan zou ik het natuurlijk leuk vinden te horen hoe jij de 2 headsets ten opzichte van elkaar vindt.
bedankt voor je review.
Ik ben zelf ook opzoek naar een nwe headset en door jouw review staat de ozone ook mijn lijstje.
Net als creative, plantronics, steelseries

Nu nog even uitzoeken welke het wordt..
Heh, valt niet mee om te kiezen. Vond het zelf wel leuk om eens iets anders dan gebruikelijk te proberen, en nog altijd geen spijt van. Maar er zijn inderdaad flink wat modellen op de markt voor die prijs.

Dit is overigens het eerste wat ik typ op mn nieuwe ozone keyboard! Kon het toch niet laten hem te matchen :D review volgt uiteraard.
Was toevallig net aan het zoek naar een nieuwe gameheadset toen ik deze review tegen het lijf liep!
Verdorie, net mijn keuze laten vallen op de pricewatch: Plantronics GameCom 780 7.1 maar nu ik deze review lees ben ik toch weer behoorlijk aan het twijfelen!

Prachtige looks, ziet er ook flink comfortabel uit. Ook niet de minpunten van de hiervoorgenoemde.
Echter zijn de lage tonen wel redelijk belangrijk voor me, zou je misschien iets uitgebreider over de toonweergaves kunnen vertellen?

Hoe is de bass tijdens muziek in vergelijking met andere headsets/koptelefonen (welke).
Is het opvallend plat, of is de bass wel aanwezig. Voel je wel de 'oemf' van bass of is het gewoon plat.
Shooters spelen zonder een flinke klap als er een granaat ontploft is altijd jammer namelijk!

Thanks
Het is lastig een eerlijke vergelijking te maken, gezien de vergelijkbaar geprijsde setjes voor mij een tijdje terug zijn, en het product welke hij direct vervangt een vele malen duurdere headset is, waarbij de Senn gewoon een betere geluidsweergave heeft. Ik krijg volgende week wel een ander headsetje binnen (Lioncast LX18 uit mn hoofd) voor een ander doeleinde, en dan kan ik een andere vergelijking voor je maken.

Mijn ervaring met de Strato dusver is echter gewoon erg positief, nu moet ik zeggen weinig muziek te luisteren er mee (lees: geen), maar ik heb wel flink wat zitten gamen (CoD Ghost, Splinter Cell Blacklist, AC3), en daar is het geluid toch echt in orde, als een granaat in CoD bij mij af ging klonk dat gewoon dik ok (en kon je goed horen waar om je heen het gebeurde). Die GameCom 780 ken ik zelf helaas niet en kan ik dus lastig vergelijkingen maken. Misschien dat iemand in de buurt van Den Haag een testje wil doen? :)

Je noemde ook het comfort, dat zit gewoon helemaal goed (zelfs met mijn niet-kleine kop/oren), daar maak ik mij geen zorgen over!
Op de website staat dat de microfoon toch wel afneembaar is, dus misschien nog eens proberen ;P. Verder een prima review en ik denk dat je me hebt overtuigd om deze te halen.
Hij zit bij mij toch echt vast, of ik moet er nog harder aan gaan trekken....

Waar zie jij dat op de website staan overigens, want ik zie het zo 1-2-3 niet!
Als je naar de pagina gaat van de Evo dan zie je bovenaan een banner staan waarop staat:
Detachable Microphone. Misschien zit er een soort van kinderslot-achtig mechanisme op (misschien wel handig voor je model ;) ) . Als je 't nog niet hebt uitgevogeld voordat ik hem in huis heb, zal ik thuis wel is effe semi-demonteren.

Krijg nou de 1-2-3... Even door de handleiding gespit maar zie vlot geen vermelding, en hij zit echt muur vast, durf harder niet te trekken uit angst dat ik hem kapot maak. Ik wacht je reactie rustig af :D
Kan t niet misschien zijn dat in de tussen tijd Ozone een update van't model heeft gemaakt die dat wel kan?

Edit: Ik denk dat ik t al heb gevonden in je foto's! Aan de kant met de microfoon zit aan de bovenkant van de verbinding tussen de earcup en de hoofdband een pijltje, misschien is dit een knop?! Kan best zijn dat 't gewoon van 't design is maar ik zou 't toch nog es proberen!

[Reactie gewijzigd door GaiusCivilis op 4 februari 2014 17:39]