Specificaties Rad. R7 240 (730MHz), 2GB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire R7 240 2GB DDR3 Boost Review

screenager 11 december 2013, 1.821 views

Sapphire R7 240 2GB DDR3 Boost

Pluspunten

• Prima audio mogelijkheden voor de prijs.
  • Stil en zuinig
  • Probleemloze installatie

Minpunten

• Prijs had wel iets gunstiger gekund t.o.v. de HD7750.
  • Geen 7.1 audio ondersteuning.
  • Geen officiŽle drivers beschikbaar, enkel beta's.
  • Geen AMD TrueAudio ondersteuning

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Mijn eerste poging om een uitgebreide review te schrijven.
Op en aanmerkingen hoor ik graag.

Ik was op zoek naar een simpele kaart voor mijn HTPC met goede audio mogelijkheden

De keuze
ik wou eigenlijk alles op 1 platform hebben dus de keuze op AMD was snel gemaakt.
de HD5xxx en HD6xxx viel af vanwege de audio mogelijkheden.
De HD7xxx vond ik overkill aangezien het enkel voor films is.
De R 240 voldeed precies aan het plaatje.
De 2GB is natuurlijk nutteloos voor z'n kaart maar de 1gb versie was niet op voorraad.

Om films af te spelen gebruik ik trouwens XBMC.

De verpakking
Simpel doosje met natuurlijk de kaart een cd en wat huiswerk voor wie dat nodig heeft en een case badge.

Features
Eerste wat opvalt is de ruime audio mogelijkheden.
DTS audio
DTS-HD
Dolby Digital Plus
Dolby TrueHD
Dolby Digital
Echter is deze beperkt tot 5.1, voor mij verder geen probleem aangezien ik een 5.1 opstelling heb.
Ook ontbreekt de AMD TruAudio, deze is enkel beschikbaar voor de R 260 en hoger.

Verder heeft deze kaart
AMD UVD 3, AMD PowerPlay, AMD PowerTune, AMD ZeroCore, AMD Eyefinity, AMD HD3D en HDMI 1.4a met 2.0 ondersteuning

Door de TDP van 30W is de kaart nauwelijks hoorbaar en voldoet de koeler.
Met furmark blijft de temperatuur op 65 graden met een ventilatorsnelheid van 53% na z'n 5 minuten.
Dit is natuurlijk wel een erg extreme test voor z'n kaart.
Idle is deze kaart 35 graden

Gaming laat ik volledig achterwege aangezien deze kaart daar totaal niet geschikt voor is.

De installatie
Bij de installatie van de 13.11 9.4 beta drivers geen driver issues en compatibility problemen tegen gekomen, al had ik eigenlijk wel verwacht dat er ondertussen een officiŽle versie beschikbaar is.

Films en muziek
Het afspelen van films gaat probleemloos, de kaart ontlast zoals verwacht de CPU bij het kijken van blu-ray films.
Ook de geluidsweergave heb ik geen opmerkingen over.
Het 5.1 signaal gaat probleemloos naar de receiver en het beeld en geluid komt overeen, ik heb geen last van gehad van kleine vertragingen ten opzichte van het beeld en geluid.

Voor de HTPC is dit een ideale kaart, hij is stil en de geluidskwaliteit voor films en muziek is prima.

Gebruik je echter een 7.1 audio opstelling ben je beter af met een HD7750, zelfde features maar een hogere TDP.
Zoek je een kaart om mee te gamen ook voor dit geld dat de iets duurdere HD7750 een iets betere optie is.

Heb jij ook een Sapphire R7 240 2GB DDR3 Boost?

Alleen de 260x, 290 en 290X hebben TrueAdio en dat is toch alleen maar nuttig voor gamen ;)
Hierboven staat vermeld dat de kaart slechts 5.1 kanaals geluid doorgeeft. Dat klopt niet hoor, 7.1 is gewoon mogelijk (via HDMI).